راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استارت‌آپ صدتحلیل از نمایی نزدیک / سیستم هوشمندی برای بورس‌بازها

برای بیشتر مردم بورس‌بازاری گیج‌کننده و پیچیده است، فناوری این سال‌ها به کمک فعالان بورس آمده تا پیچیدگی سرمایه‌گذاری در این بازار را کم کند. صدتحلیل از کسب‌وکارهای نوپای ایرانی است که می‌خواهد حلقه وصلی میان سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بورس باشد

ماهنامه عصر تراکنش / صفحات بورس روزنامه‌های اقتصادی احتمالا کم‌مخاطب‌ترین بخش آنهاست. رسانه‌های اختصاصی بورس هم مخاطبان زیادی ندارند. مردم ترجیح می‌دهند پول‌هایشان را یا در بانک بگذارند یا سکه بخرند یا دلار. هیچ‌کدام این بازارها هم مساعد نباشد زیر بالش گزینه نهایی است. در چنین اوضاعی چه بر سر تولید می‌آید؟ چرا مردم در بازارهای مولد پول‌هایشان را نمی‌گذارند؟ یکی از عوامل حتما دانش و آگاهی کم آنهاست. همین مردم اگر بدانند چگونه وارد این بازار گیج‌کننده شوند، حتما بورس هم رونق بیشتری می‌گیرد. این همان کسب‌وکاری است که جایی مثل صدتحلیل دست روی آن گذاشته است. در این سال‌ها از کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌های فین‌تک زیاد گفته‌ایم. در این شماره ماهنامه عصر تراکنش به معرفی استارت‌آپ‌هایی از ولث‌تک و اینشورتک پرداخته‌ایم. انتخاب ما از بخش ولث‌تک صدتحلیل بود؛ یک سیستم هوشمند رتبه‌بندی و معرفی بهترین تحلیلگران بورس. بعدازظهر یک روز گرم شهریوری به دفتر صدتحلیل رفتیم تا از نزدیک با بنیان‌گذار و همکارانش دیدار کنیم.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

چرا صدتحلیل؟

برنامه بنیان‌گذار صدتحلیل در ابتدای کار این بود که بتواند صد تحلیلگر بورس را به سامانه‌اش جذب و از مشاوره آنها استفاده کند؛ به همین خاطر نام این استارت‌آپ را هم صدتحلیل گذاشت. گرچه در ابتدای کار دخیل کردن صد تحلیلگر برای او رویا بود، اما امروز این سامانه توانسته ۱۸۰۰ تحلیلگر را جذب کند.

[/mks_pullquote]

 

پلی میان سرمایه‌گذاران و تحلیلگران

«ما در این سایت قصد داریم پلی ایجاد کنیم میان سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بازار سرمایه؛ چراکه قطعا هر بازار مالی نیاز به دانش تخصصی، بررسی دقیق و تحلیل دارد و سرمایه‌گذاری در هر بازاری بدون داشتن اطلاعات کافی موجب زیان ما خواهد شد.» این اولین جمله‌ای است که در بخش معرفی سایت صدتحلیل نوشته شده است؛ سایتی که خودش را تنها سایتی در بازار بورس ایران می‌داند که هیچ شباهتی به دیگر سایت‌ها، استارت‌آپ‌ها و کانال‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، ندارد و مزیت‌ها و گزینه‌هایی که در اختیار کاربر و به‌طور کلی مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد، آنها را از دیگر نمونه‌ها متمایز کرده است.

بورس شاید از آن حوزه‌هایی باشد که بشود درباره‌اش از جمله «آواز دهل شنیدن از دور خوش است» استفاده کرد. حوزه‌ای است که خیلی‌ها شاید دانش آنچنانی درباره‌اش نداشته باشند و چیز زیادی در خصوص بورس و بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری ندانند. حتی تجربیات ناخوشایندی که شاید برخی افراد در سال‌های گذشته داشته‌اند، باعث شده تا دید منفی به این بازار داشته باشند و شاید به‌کل این حوزه را بوسیده و کنار گذاشته باشند یا اینکه با نهایت احتیاط قدم از قدم بردارند و بخواهند سهمی خریدوفروش کنند؛ آن ‌هم با هزار پرسش و جست‌وجو که البته باز هم معلوم نیست در نهایت با طناب چه کسی به این چاه می‌روند.

بنیان‌گذار صدتحلیل همه این اوضاع و احوال را دیده و تصمیم گرفته پلتفرمی ارائه دهد تا تازه‌واردانی را که می‌خواهند گام‌به‌گام با فرایند سرمایه‌گذاری و خریدوفروش سهام آشنا شوند، به دست حرفه‌ای‌های این صنعت بسپارد تا بازی سه سر بردی برای همه باشد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

بورس اوراق بهادار تهران

بورس اوراق بهادار تهران در بهمن‌ماه سال 1346 بر پايه قانون مصوب ارديبهشت‌ماه 1345 تاسيس شد. دوران فعاليت بورس اوراق بهادار را مي‌توان به چهار دوره تقسيم کرد؛ دوره نخست (1357-1346)، دوره دوم (1367-1358)، دوره سوم (1383-1368) و دوره چهارم (از 1384 تاکنون). طبق گزارش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، تعداد ۱۰۷ کارگزاری بورس در ایران فعالیت می‌کنند.

[/mks_pullquote]

 

همه ‌چیز از یک رقابت دوستانه شروع شد

صدتحلیل نشانی ساده‌ای دارد؛ خیابان توحید چهارم، پلاک چهارم و طبقه چهارم. اینجا در دفتر صدتحلیل آرامش حاکم است. پنج نفر از اعضای تیم در نهایت سکوت مشغول به‌کارند. به‌جز فرشاد شبانکاره که بنیان‌گذار و مدیرعامل مجموعه به حساب می‌آید، دو برنامه‌نویس، یک نفر برای کارهای تولید محتوا و یک نفر برای ارتباط با مشتریان در صدتحلیل مشغول به فعالیت هستند.

گفت‌وگویمان را با فرشاد شبانکاره با این سوال شروع کردیم که داستان شکل‌گیری صدتحلیل از کجا شروع شد و پس از توضیحات او متوجه شدیم که همه ‌چیز از یک مسابقه یا به‌نوعی رقابتی ساده میان چند دوست شکل گرفت. شبانکاره خودش داستان تولد صدتحلیل را این‌گونه تعریف می‌کند: «حدود سه سال پیش من به همراه چند نفر از دوستانم که اتفاقا همه بورسی بودیم، مسابقه‌ای بین خودمان گذاشتیم تا ببینیم کدام‌مان می‌توانیم در بورس سود بیشتری کسب کنیم و سهم‌هایی را که خریدوفروش می‌کردیم در فایلی وارد می‌کردیم تا مشخص شود که چقدر سود می‌کنیم. بچه‌ها سهم‌هایشان را در آن فایل ثبت می‌کردند، اما بعد از مدتی کنترل این شیوه خیلی سخت شد و آنجا بود که ایده اولیه این داستان به ذهنم رسید که کاش سیستمی بود که خودش محاسبه می‌کرد که چه کسی عملکرد بهتری داشته است.»

همین احساس نیاز باعث شد تا شبانکاره پس از کمی تحقیق در این حوزه و به کمک یکی از دوستان برنامه‌نویس‌اش و به‌صورت پارت‌تایم، استارت کار را بزند و بعد از شش ماه نسخه اولیه و بسیار معمولی وب‌سایت بالا آمد و با توجه به اینکه مسابقه میان آن دوستان همچنان ادامه داشت، به دعوت شبانکاره دیگر دوستانش هم روی این پلتفرم کارهای ثبت سهام‌شان را انجام دادند و انجام دیگر محاسبات و برآورد اینکه چه کسی بازدهی بیشتری کسب کرده به عهده خود سیستم بود.

گرگ‌هایی در لباس میش

شبانکاره از بازار خوب بورس در آن سال‌ها می‌گفت که اتفاقا عوارض جانبی هم به‌دنبال داشت. اوضاع خوب بورس و کانال‌های تلگرامی مختص این بازار برخی را به سوءاستفاده از این فضا سوق داد؛ چراکه هر کسی با هر تجربه‌ای کانالی می‌زد و خودش را استاد بورس معرفی می‌کرد و به دیگران مشاوره می‌داد و حتی بابت مشاوره‌هایش هزینه‌های هنگفتی هم دریافت می‌کرد و بسیاری به همین سادگی ضررهای بدی را متحمل شدند.

همان‌طور که شبانکاره می‌گوید احتمالا همین اتفاقات آدم‌ها را نسبت به بورس بدبین کرد و کار تا جایی بیخ پیدا کرد که سازمان بورس روی این کانال‌ها دست گذاشت و کانال‌هایی را که مجوز نداشتند، بست. بنیان‌گذار صدتحلیل که خودش در دانشگاه، مدیریت مالی خوانده و از سال دوم دانشگاه هم وارد بازار بورس شده بود، هم در حوزه تحلیلگری و هم در حوزه آموزش بورس تجربه خوبی داشت و از پتانسیل این صنعت به‌خوبی آگاه بود.

رشد قارچ‌گونه چنین کانال‌هایی و اینکه مسیر سرمایه‌گذاری برای افراد تازه‌وارد به سمت و سوی پرریسکی پیش می‌رفت، شبانکاره را بیشتر مصمم کرد تا در کنار کار اصلی‌اش، به فکر تهیه پلتفرم جامعی برای این کار باشد؛ پلتفرمی که همه ‌چیز در آن مشخص و شفاف و معلوم باشد کسی که به‌عنوان مشاور یا تحلیلگر در سایت قرار داده شده، چه رزومه‌ای دارد و چه امتیازی از طرف خود سایت دریافت کرده و چه سهم‌هایی مشخص کرده و چه بازدهی دریافت کرده و حتی چقدر ضرر کرده است و رتبه‌‌ای که دیگر کاربران به آن تحلیلگر داده‌اند نیز مشخص است و کاربر تازه‌وارد می‌تواند با دیدن همه این موارد تحلیلگر مد نظرش را انتخاب کند.

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، چنین بستری می‌تواند یک فرایند دو سر برد برای همه باشد؛ چون افراد زیادی در این صنعت فعالیت می‌کنند و عملکرد خوبی هم دارند و با توجه به سابقه‌ای که در این بازار دارند، می‌توانند تحلیل‌های حرفه‌ای داشته باشند و از طرف دیگر کسانی هستند که تازه وارد بورس شده‌اند و چیز زیادی از آن نمی‌دانند و فرصت خوبی است که آن تحلیلگران حرفه‌ای بتوانند به تازه‌واردان مشاوره بدهند. شیوه سنتی تبلیغات، یعنی همان تعریف دهان‌به‌دهان برای صدتحلیل خوب جواب داد و به این طریق خیلی‌ها، چه کاربر و چه تحلیلگر وارد این سامانه شدند و شبانکاره هم که دید چنین پتانسیلی در بازار وجود دارد و این سیستم خواهان زیاد دارد، به سراغ شتاب‌دهنده فارابی رفت.

 

دریافت سرمایه

شتاب‌دهنده فارابی تنها شتاب‌دهنده‌ای بود که آن زمان به‌صورت تخصصی در حوزه بورس روی استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری انجام می‌داد و شبانکاره هم برای جذب سرمایه و گسترش بیشتر کسب‌وکارش به سراغ فارابی رفت و نمونه اولیه کارش را برایشان توضیح داد و گفت که قصد بزرگ‌تر کردن آن را دارد. در نهایت طرح پذیرفته شد و روند سرمایه‌گذاری هم یک سالی طول کشید و ماحصل کار شد نسخه‌ای که در حال حاضر سرویس ارائه می‌دهد.

شبانکاره درباره مزیت‌های چنین شتاب‌دهنده‌های تخصصی نسبت به دیگر شتاب‌دهنده‌ها می‌گوید: «زمانی که شما بخواهید در صنعتی شروع به کار کنید، نیاز به پول هوشمند دارید، یعنی لینک و رابطه و دسترسی به دیتاها و مزیت فارابی برای جایی مانند صدتحلیل در این بود که موسسان خود فارابی بورسی هستند و شرکت دارند و به همین دلیل دسترسی به بسیاری از داده‌ها و ارتباط گرفتن با افرادی که در این حوزه شناخته‌شده هستند، برای صدتحلیل به‌مراتب راحت‌تر شد.»

از تجربیاتی که صدتحلیل در آن یک سالی که برای جذب سرمایه داشت، پرسیدیم و اینکه سختی کار چقدر بود؛ چون مسلما برای شتاب‌دهنده‌ها هم یکسری ریسک‌هایی وجود دارد و بعضی وقت‌ها دچار شک و شبهه می‌شوند که آیا سرمایه‌گذاری روی فلان استارت‌آپ درست بوده یا نه و به همین دلیل هم برای اینکه زودتر به اهداف‌شان برسند و نتیجه خوبی به دست آید، فشارهایی را بر استارت‌آپ‌ها وارد می‌کنند و بدون شک صدتحلیل از این قاعده مستثنی نبود.

شبانکاره از روزهایی می‌گوید که مجبور شده بودند پلتفرم‌شان را بکوبند و از نو بنویسند و به همین دلیل هم خاطره‌های شفافی از شب‌بیداری‌ها و تا نصفه‌شب کار کردن‌های خودش و تیمش داشت. همین تلاش‌های پی‌درپی باعث شد تا فارابی به این استارت‌آپ اعتماد کند و سرمایه 50 میلیون تومانی به آنها اختصاص دهد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

معنی واژه بورس

واژه بورس (Bourse) در زبان فرانسوی به معنای کیف پول است. علاوه بر این، چنین بیان شده است که در اوایل قرن پانزدهم میلادی در شهر بروژ بلژیک مردی به نام «واندر بورس» زندگی می‌کرده که صرافان شهر در مقابل خانه او به دادوستد کالا و اوراق بهادار می‌پرداختند. از این رو بعدها به کلیه مکان‌هایی که دادوستد پول، کالا و اسناد مالی و تجاری در آن صورت می‌گرفت، بورس گفته شد.

[/mks_pullquote]

 

صدتحلیل چطور کار می‌کند؟

اوایل صدتحلیل یک کار پاره‌وقت برای شبانکاره به حساب می‌آمد و موازی با کار اصلی که انجام می‌داد پروسه راه‌اندازی سایت را هم پیش می‌برد. اما حالا اولویت‌ها کاملا تغییر پیدا کرده و تمام تمرکز او روی سامانه صدتحلیل است؛ سایتی که در واقع واسطی است میان تحلیلگران بازار و سرمایه‌داران تا این دو بتوانند به کمک صدتحلیل سود کنند.

مکانیسم کار در صدتحلیل به این صورت است که تحلیلگران وارد سامانه می‌شوند و پیش‌بینی‌های خودشان را ثبت می‌کنند و به‌طور مثال می‌گویند که خرید فلان سهام امروز خوب است و پیش‌بینی می‌کنند که تا سه ماه آینده فلان درصد هم رشد می‌کند. بعد از اینکه این پیش‌بینی‌ها در سامانه ثبت شد، با استفاده از الگوریتم‌هایی که در سایت وجود دارد، این موضوع رصد می‌شود که آیا واقعا این پیش‌بینی‌ها اتفاق افتاد یا نه و اگر اتفاق افتاده با چه انحراف معیاری رخ داده است.

سایت با در نظر گرفتن یکسری پارامترها از جمله ریسک، بازدهی کسب‌شده، مدیریت سرمایه، رشد سرمایه و غیره به آن تحلیلگر امتیاز می‌دهد و تحلیلگران با توجه به امتیازهایشان رتبه‌بندی می‌شوند. از طرف دیگر، تازه‌واردان به بازار بورس هم طرف حساب‌های صدتحلیل هستند که به کمک و مشاوره حرفه‌ای‌های این حوزه احتیاج دارند؛ یک نفر که به آنها بگوید چه سهمی را چه زمانی و چه مقدار خریداری کنند و حتی چه زمانی آن را بفروشند.

راهکاری که شبانکاره برای این دسته از افراد ارائه می‌دهد این است: «از طریق پلتفرم ما، افراد می‌توانند تحلیلگران مختلف را ببینند. رزومه آنها ثبت شده و معلوم است که قبلا چه کاری انجام داده‌اند و بر اساس روحیات و ریسک‌پذیری خودشان، یکی، دو نفر را به‌عنوان مشاور انتخاب می‌کنند. وقتی این انتخاب انجام شد، از آن به بعد هر وقت آن مشاور پیشنهادی داشته باشد پیامکی برای کاربر فرستاده می‌شود که امروز این مشاور فلان پیشنهاد را دارد و اگر شخص مایل باشد، می‌تواند با پرداخت هزینه‌ای، از جزئیات کامل مشاور استفاده کند. شما به‌عنوان مصرف‌کننده، حق مشاوره را پرداخت می‌کنید و به شما اطلاعات نمایش داده می‌شود که برای مثال امروز فلان سهم را با این قیمت خریداری کنید و فلان موقع سهم‌تان را بفروشید.»

به این ترتیب در واقع لقمه حاضر و آماده‌شده برای سرمایه‌گذار فراهم می‌شود و فرد صرفا با پرداخت یک حق مشاوره می‌تواند مانند یک حرفه‌ای در بازار خریدوفروش انجام دهد، اما نمی‌تواند توقع داشته باشد که با همین شیوه و در مدت کوتاهی دانشی به او اضافه شود و بتواند به‌صورت حرفه‌ای علم تحلیلگری را به دست آورد؛ هرچند شبانکاره معتقد است با این روش و مطالعه آموزش‌هایی که سایت در قسمت «بلاگ» خود قرار می‌دهد، پس از چند سال افراد دیگر بی‌نیاز از مشاور خواهند شد و می‌گوید: «در بورس باید شما یکسری اصطلاحات و مقدماتی را بلد باشید، ولی رسیدن به سطح تحلیل زمان‌بر است. اتفاقا تمام حرف ما هم همین است که به جای اینکه سهم‌تان از بین برود و آب شود، از مشاوره‌های فرد دیگری استفاده کنید و آموزش ببینید و سود هم بکنید و بعد از چند سال شما خودتان به مرحله‌ای می‌رسید که دیگر نیازی به مشاور نخواهید داشت.»

با تمام این توصیفات به نظر می‌رسد که صدتحلیل جای خوبی برای کسانی باشد که واقعا در این حوزه به کمک و راهنمایی نیاز دارند، اما وقتی مراحل را مرور می‌کنیم این سوال برایمان پیش می‌آید که خب اگر این وسط ضرر و زیانی رخ داد، گارانتی و ضمانتی وجود دارد؟ شبانکاره در پاسخ به این سوال از سرویس جدید صدتحلیل با عنوان «سیگنال‌های تضمینی» می‌گوید که در صورتی که افراد به آن سودی که تحلیلگر پیش‌بینی کرده است، نرسند یا در آن بازه زمانی که تحلیلگر مشخص کرده، سود نداشته باشند، حق مشاوره‌ای که پرداخت کرده‌اند به آنها برگردانده می‌شود، ولی بالطبع ضرری که فرد به‌واسطه سرمایه‌گذاری متحمل شده، قابل بازگشت نیست.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

برخی افتخارات صدتحلیل

  • اولین پلتفرم سوشال تریدینگ ایران؛
  • اولین اپلیکیشن بورسی دارای خدمات سوشال تریدینگ؛
  • کسب مقام دوم رقابت‌های بین‌المللی سیداستارز در میان بهترین استارت‌آپ‌های ایران؛
  • بلاگ آموزشی فعال با محتوای کاربردی برای سرمایه‌گذاران؛
  • کسب درآمد ۸۰ میلیون ریالی طی پنج ماه.

[/mks_pullquote]

 

بازار نوپا و چالش‌های خاص خودش

تا اینجای کار همه‌ چیز به نظر خوب می‌رسد و صحبت از سامانه‌ای است که می‌تواند تحلیلگران و کاربران را به هم وصل کند. اما این فعالیت چالش‌هایی دارد. آن‌طور که شبانکاره می‌گوید، با توجه به اینکه بازار بورس ما بازار نوپایی است، قوانین مشخصی ندارد. به هر حال کاری که شبانکاره به همراه تیمش انجام می‌دهد، مشابه چیزی است که سال‌هاست در خارج از کشور در حال انجام شدن است و قابلیت‌ها و تنوع خدماتی در آن بازارها وجود دارد که به‌دلیل محدودیت‌ها و قوانین این بازار در ایران، در کشور ما قابل اجرا نیست.

مدیرعامل صدتحلیل برای توضیح بیشتر این موضوع گفت: «برای مثال اینکه بتوانید به‌صورت اتوماتیک از این خدمات استفاده کنید و این دسترسی را به مشاورتان بدهید که او به جای شما خریدوفروش انجام دهد، از مواردی است که در بازارهای خارج از کشور رایج است، ولی اینجا جزء محدودیت‌ها یا خلاف قوانین بازار ایران به حساب می‌آید و باعث می‌شود که هیچ‌کدام از این موارد اتفاق نیفتد و حتما خود فرد برای خریدوفروش عمل کند و اگر فرد دیگری به جای شما و از طرف شما بخواهد خریدوفروشی انجام دهد، جرم محسوب می‌شود. البته چنین قوانینی تا به حال برای خود ما مشکلی به وجود نیاورده است، اما اگر بخواهیم توسعه بیایم و سرویس‌هایمان را گسترده‌تر کنیم، مسلما با این چالش‌ها مواجه خواهیم شد.»

سایت MQL5 معروف‌ترین نمونه خارجی صدتحلیل در بازارهای جهانی محسوب می‌شود که 24ساعته باز و فعال است و انواع و اقسام سهم‌ها و ارزها در آن معامله می‌شود و خدمات به‌مراتب بیشتری هم ارائه می‌کند که گویا زیرساخت‌هایش در ایران هنوز وجود ندارد، اما در خصوص نمونه‌های مشابه ایرانی شبانکاره با تاکید می‌گوید که مشابه آنها در بازار بورس ایران وجود ندارد و استارت‌آپ‌ها و شبکه‌های اجتماعی که در حوزه بورس فعالیت می‌کنند، هیچ‌کدام کار رتبه‌بندی و ارائه مشاوره و راهنمایی را که افراد در این حوزه به آن نیاز دارند، ارائه نمی‌دهند.

او می‌گوید: «نمونه‌ای مانند سهام‌یاب بیشتر یک شبکه اجتماعی است که در آن افراد توئیت می‌کنند و درباره یک سهم حرف می‌زنند و کسی مشاوره نمی‌دهد و مشاوره‌ای هم دریافت نمی‌شود. ای‌فانوس هم یک موتور جست‌وجو است و از سایت‌ها و کانال‌های مختلف، حرف‌ و حدیث‌هایی را که در رابطه با یک سهم وجود دارد، برای شما نمایش می‌دهد. این حرف و حدیث‌ها از قبل هم وجود داشته، اما چنین چیزی به درد کاربر و کسی که تازه وارد بازار بورس شده، نمی‌خورد. آن شخص بیشتر به کمک احتیاج دارد و این حجم وسیع از حرف و حدیث و کانال‌های تلگرامی او را بیشتر گیج می‌کند.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

اولین مرکز بورس اوراق بهادار جهان

سال ۱۴۶۰ میلادی اولین مرکز بورس اوراق بهادار جهان، در شهر انورس کشور بلژیک تاسیس شد. اما رسمیت بورس اوراق بهادار با انتشار سهام کمپانی هند شرقی هلند در اوایل قرن هفدهم میلادی، یعنی سال ۱۶۰۲ میلادی در بورس آمستردام هلند شکل گرفت. البته کمپانی هند شرقی اولین شرکت سهامی به‌شمار نمی‌آید، بلکه اولین شرکت سهامی در سال ۱۵۵۳ میلادی با نام «ماسکوی» (muscovy) در روسیه ایجاد شد.

[/mks_pullquote]

 

پرکاربردترین پلتفرم بورسی

شیوه درآمدی صدتحلیل هم به این صورت است که سامانه از هزینه‌هایی که به‌عنوان حق مشاوره پرداخت می‌شود، بخشی را به‌عنوان کارمزد برمی‌دارد و این درصد برای سیگنال‌های تضمینی 30 درصد و برای دیگر مشاوره‌ها 40 درصد از حق مشاوره است و با این شیوه‌ای که در پیش گرفته‌اند به آینده بسیار خوش‌بین هستند. صدتحلیل تقریبا دو سالی می‌شود که کارش را شروع کرده و می‌توان گفت تازه دخل‌وخرجش با هم هماهنگ شده، ولی هنوز به سوددهی چشم‌گیری نرسیده‌اند.

شبانکاره معتقد است که با توجه به تارگت‌هایی که دارند و پروژه‌های مشترکی که با کارگزاری انجام می‌دهند، مسلما به یکی از پرکاربردترین پلتفرم‌های بورسی تبدیل خواهند شد و از آنجایی که قصد دارند طی یکی، دو سال آینده سرویس‌های جدید و نویی ارائه دهند، مسلما چالش‌های زیادی در حوزه قانون‌گذاری و مسائل زیرساختی خواهند داشت، اما دل‌شان قرص است که تا پنج سال آینده به بلوغ کافی رسیده‌اند و نقطه عطفی برای بازار بورس ایران به‌شمار می‌آیند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.