راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مواد لازم برای برگزاری یک نمایشگاه یا رویداد تخصصی موفق

نمایشگاه تخصصی جایی است که به ما خوش می‌گذرد، آیدی کارت نصب می‌کنیم و بوی اودکلن می‌دهیم. شبکه می‌سازیم و هم‌زمان که دست‌هایمان را در هوا تکان می‌دهیم، از کسب‌وکارهای یکدیگر گل می‌گوییم و گل می‌شنویم. البته این اتفاقات زمانی عملی می‌شود که در یک نمایشگاه تعدادی حاضر باشند و چند پرنده‌ای پر بزنند. در این نوشته سعی داریم با ذکر ۱۰ نکته اساسی تا جای ممکن نحوه برگزاری یک نمایشگاه یا رویداد تخصصی را شرح دهیم. با ما باشید.

 

1) شوآف کنید

با ورزشکاران، هنرمندان و وزرا رفیق شوید. اگر نتوانسنتید رفاقتی به وجود بیاورید، با آنها عکس بگیرید. عکس‌های یادگاری پرتعداد شما با افراد مهم مملکت به درد خواهد خورد. اصلاً مهم نیست سلبریتی‌ای که با او عکس گرفته‌اید، به دوربین نگاه می‌کند یا نه. حضور او در نمایشگاه هم اگر شدنی نبود، فعلاً عکس را بچسبید. عکس‌ها را در فضای مجازی منتشر کنید و خبر از حضور چهره‌های سرشناس در نمایشگاه خود دهید.

 

2) خوار کنید

ببینید چه چیزی بر سر زبان‌هاست. مثلاً اگر دیگر کسی در مورد بانکداری الکترونیکی حرفی نمی‌زند و همه کلمه دیجیتال ورد زبانشان شده، شما هم مدام دیجیتال دیجیتال کنید. اگر دانش‌بنیان‌ها در صدر اخبار هستند، راجع به دانش‌بنیان‌ها صحبت کنید. به استارت‌آپ‌ها بها دهید. شامگاهان استارت‌آپ‌ها را احترام کنید و بامدادان آنها را خوار شمارید. خلاصه حواستان همیشه به ترند روز باشد. نگران نباشید که نمی‌دانید اینها چه چیزهایی هستند؛ در حد حرف هم کافی است.

 

3) فالو آنفالو کنید

همه جا جار بزنید که در نمایشگاه شما نوابیغ حاضر خواهند بود. چند نابیغه جمع کنید. ببینید چه کسانی صنعت‌های مختلف را متحول کرده‌اند و به سراغ همان‌ها بروید. روی جذب افراد پرمخاطب در اینستاگرام متمرکز شوید. مسائل پیش‌پاافتاده‌ای مثل غلط املایی در پوستر هیچ اهمیتی ندارد و مهم اصل مطلب است. به افراد شرکت‌کننده یاد بدهید که با فالو آنفالو کردن،‌ می‌شود اینفلوئنسر شد. اگر افراد حسود بازخورد منفی از خود نشان دادند، سریع به آنها حمله‌ور شوید.

 

4) شلوغ کنید

برای محکم‌کاری بودجه چند میلیاردی صرف بیلبوردهای شهری کنید. به هر نحوی که شده آدم‌ها را به مکان برگزاری بکشانید. به تک‌تک گروه‌های تلگرامی سر بزنید و هر روز در مورد نمایشگاه بنویسید. چند نفر از افراد خانواده و دوستان را مسئول این کنید که در فضای مجازی و حقیقی آدم‌ها را ترغیب کنند و اگر روز برگزاری باز هم جواب نگرفتید، کارگران جویای کار، دانشجویان و دانش‌آموزان را با اتوبوس و مینی‌بوس به نمایشگاه بکشانید.

 

5) دروغ بگویید

از حضور افراد خیلی مهم در نمایشگاه خود حرف بزنید. از حضور آقا ظریف، علی آقا کریمی، آقا بهروز وثوقی یا هر کسی که می‌تواند توجه‌ها را به خود جلب کند، صحبت کنید. کی به کیه؟ از حضور رییس جمهور در نمایشگاه خود خبر دهید. کسی کنتوری نمی‌اندازد. به شرکت‌کنندگان قول‌های غیرواقعی بدهید. با صدای بلند داد بکشید که شما بهترین، اولین، تخصصی‌ترین و نابیغه‌ترین هستید. هیچ کس شما را به خاطر عدم حضور چهره‌هایی که قول حضور آنها را داده بودید، مواخذه نخواهد کرد.

 

6) مظلوم باشید

در جمع‌ها خود را نماینده اکوسیستم معرفی کنید. از این گله کنید که کسی قدر شما را نمی‌داند و افراد مهم به رویداد شما سر نمی‌زنند. بگویید به نفع کل اکوسیستم است که نمایشگاه شما رونق بگیرد و قسم بخورید که اینها را برای خودتان نمی‌گویید. خیلی خاشعانه و با فروتنی زیاد سعی کنید که افراد جذب شوند. سرتان را کج کنید و بگویید که ما از جنس شما هستیم. مظلومیت خود را به صورت پیوسته تکرار کنید. این برخورد در جمع‌هایی که شما را نمی‌شناسند، قطعاً جواب می‌دهد.

 

7) متصل بمانید

در گوشی به آدم‌ها بگویید که متصل هستید. همیشه از این حرف بزنید که «ما خیلی کلفت‌ایم و هر کس با ما در افتاد، ور افتاد». در چنین موقعیت‌هایی استفاده از ادبیات کوچه‌بازاری اهمیت زیادی دارد. افراد را به صورت مستقیم و غیرمستقیم تهدید کنید. اصلاً به این نکته توجه نکنید که چقدر حرف‌هایتان پایه و اساس دارد. هرچه تعداد افراد بیشتری فکر کنند که اتصال شما جدی است، این به نفع شماست. بین حرف‌هایتان به صفحه موبایل خود نگاه کنید.

 

8) گلوبال که هستید

مدام با خود تکرار کنید که «من قابل مقایسه با نمایشگاه‌های جهانی هستم». به خود تلقین کنید که به هیچ عنوان ایرانی‌ها رقیب شما به حساب نمی‌آیند. اصلاً مهم نیست که رویداد شما چندمین رویداد مهم در ایران به حساب می‌آید. رصد کردن نمایشگاه‌های بزرگ دنیا هم اهمیتی ندارد. شما فقط ظاهر را حفظ کنید. سعی کنید تا از حضور افراد کراواتی در نمایشگاه، استفاده حداکثری کنید. می‌توانید صفت «بین‌المللی» را به عنوان نمایشگاه خود اضافه کنید.

 

9) درب خروج را ببندید

اگر نمایشگاه شما با استقبال چندانی مواجه نشد، درهای خروجی نمایشگاه را ببندید و فقط اجازه ورود دهید. اگر کسی در این رویداد چیزی برای ارائه نداشت، افراد را با هر ترفندی که می‌شود سرگرم کنید. فوتبال‌دستی، ماروپله، فیفا، قلیان و یا چیزهای دیگر به صلاح‌دید شما می‌تواند سر مردم را گرم کند. در نمایشگاه قدم بزنید و به افراد خوش‌آمد بگویید. خونسردی خود را حفظ کنید. ظاهر را به هم نزنید. در همین شلوغی یک عکس دهن‌پرکن بگیرید.

 

10) فحش دهید

قبل از شروع نمایشگاه، این طرف و آن طرف به افراد بگویید که هر طور شده باید به رویداد شما بیایند. به فرستادن اسپم در گروه‌ها اکتفا نکنید. در حین نمایشگاه تلفن خود را بردارید و به ملت زنگ بزنید. اگر تماس‌های شما و پوسترهای بزرگ شهری افراد را به این نمایشگاه جذب نکرد، به کسانی که نیامده‌اند فحش دهید. البته حواستان باشد که یک موقع ریکوردری روشن نباشد و تا جایی که می‌توانید ناسزا بگویید.

2 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    اصلا هم مشخص نبود که راجع به کدوم نمایشگاه و برگزارکننده صحبت میکردین

  2. جواد می‌گوید

    حرف حق جواب نداره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.