راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فروش فله‌ای یوزر و پسورد ایمیل به مردم از همه‌جا بی‌خبر به جای کیف پول ارزهای دیجیتال

این روزها ایمیلی برای افراد مختلفی فرستاده می‌شود و آنها را به خرید یکی از ارزهای رمزنگاری‌شده با تخفیف استثنایی دعوت می‌کند. از اتفاق این ایمیل برای یکی از همکاران ما هم ارسال شد. در متن آن توضیح داده شده که شخصی 422 ایمیل ساخته، با هرکدام از این ایمیل‌ها در سایت WCX جداگانه ثبت‌نام کرده و به هر کدام از ایمیل‌ها 50 واحد از این ارز دیجیتال تعلق گرفته است.

در ادامه این ایمیل نوشته شده است: «همه WCX ها را به توکن XT تبدیل نموده‌ام و هر ایمیل دارای پانصد واحد از توکِن شده است. آخرین قیمت هر یک از توکِن ها برابر با 0.19 دلار و قابل مبادله با سایر ارزهای دیجیتال خواهد گردید. الان ارزش هر کدام از ایمیل‌ها 95 دلار شده (500XT * 0.19$ = 95) که بنده همهٔ لیست را با تخفیف ویژه جمعاً به قیمت هفت 7 هزار دلار تقدیم حضور می‌نمایم.»

بعد از دریافت این ایمیل تصمیم گرفتیم تا صحت این موضوع را بررسی کنیم. به همین جهت ابتدا به سراغ قیمت واقعی این توکن رفتیم. همان‌طور که در تصویر پایین مشخص است،‌ قیمت یک عدد توکن XT امروز ۳ مهرماه ۹۷ برابر با 0.00000033 بیت‌کوین و قیمت هر بیت‌کوین تقریبا برابر با 6400 دلار است؛ این یعنی قیمت هر توکن TX تقریبا برابر با 0.002 است در صورتی که در متن این ایمیل که صبح امروز ارسال شده، قیمت هر توکن XT برابر با 0.19 دلار محاسبه شده است. اگر هر ایمیل حاوی 500 توکن XT باشد، مبلغ دلاری آن به قیمت امروز برابر با 1.022 دلار می‌شود. اگر این عدد را ضربدر تمام ایمیل‌ها کنیم، 1.022 × 422 برابر خواهد بود با 431.238 دلار و قیمت آن کمتر از 500 دلار می‌شود.

یعنی اگر واقعاً ۴۲۲ ایمیل وجود داشته باشد و در هرکدام 500 توکن باشد، ارزش دلاری کل این توکن‌ها به نصف هزار دلار هم نمی‌رسد. در صورتی که در این کلاهبرداری، قیمت‌ها جوری محاسبه شده که ارزش این توکن‌ها از ۴۰ هزار دلار هم بیشتر می‌شود و شخصی که متن ایمیل را تنظیم کرده، با تخفیف و منت قصد فروش توکن‌ها را به قیمت ۷ هزار دلار دارد.

با شماره‌ای که در متن ایمیل آمده بود تماس گرفتیم و نحوه انجام این معامله را جویا شدیم. او ادعا کرد که شناسه کاربری و گذرواژه یکی از ایمیل‌هایش را به ما می‌دهد تا با فضای کاری توکن‌ها بیشتر آشنا شویم. این شخص گفت که خیلی آشنایی با WCX ندارد و نمی‌داند که به طور دقیق چه فرایندی باید طی شود.

زمانی که از او پرسیدیم آیا این ارزها را در کیف پول الکترونیکی به ما تحویل می‌دهی یا کار دیگری می‌کنی، گفت که یک بار با شناسه کاربری و گذرواژه‌ای که به شما تحویل می‌دهم امتحان کنید تا اطلاعات تکمیلی را در تماس بعدی بدهم. کسانی که حتی یک بار خرید و فروش این ارزها را امتحان کرده باشند، می‌دانند که پول را می‌پردازی و ارز به کیف پول تو می‌آید. چیزی که در این کلاهبرداری اشاره‌ای به آن نمی‌شود همین نکته است. حتی اگر به قیمت ۱۰۰۰ برابری هم توجهی نکنیم،‌ کسی با شناسه کاربری و گذرواژه ایمیل، خرید و فروش ارز انجام نمی‌دهد.

وقتی به او کامل توضیح دادیم که می‌دانیم قیمت امروز این توکن‌ها چقدر است و با ضرب و تقسیم به این شخص فهماندیم که پر واضح است که به طرز واضحی این یک کلاهبرداری محسوب می‌شود، او ابتدا اظهار بی‌اطلاعی و سپس عذرخواهی کرد و گفت که متن ایمیل را پاک می‌کند! امیدواریم که افراد در صورت دریافت چنین پیام‌هایی، به صورت کامل بدانند در حال انجام چه کاری هستند و با استفاده از یک ماشین حساب از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.