راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در ۱۰ سال آینده | از زبان کارشناسان برتر دنیا بشنوید

اگر لحظه‌ای درنگ کنیم و نگاهی به دستاوردهای تکنولوژی دنیای امروز داشته باشیم، خواهیم دید که در کتاب‌های تخیلی سالیان گذشته، به بسیاری از آن‌ها اشاره شده‌ است. خودروها بدون داشتن سرنشین رانندگی می‌کنند، دستگاه‌های کنترل از راه دور قادر به روشن کردن سیستم روشنایی ساختمان هستند و پهبادهای پرنده، در آسمان می‌چرخند. درست است که در سال 2018 میلادی، قابلیت‌های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML)، آن‌چنان که باید تکامل و توسعه نیافته‌اند؛ ولی بااین‌حال، باز هم شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در فناوری هستیم.

در این‌که تکنولوژی، شیوه‌ی ارتباط مردم با دنیای اطرافشان را تغییر می‌دهد، شکی نیست. به عنوان مثال، فوراسکوئر (Foursquare) اپلیکیشنی است که خدمات جستجوی مکان را ارائه می‌کند یا تکنولوژی پیلگریم اس‌دی‌کی (Pilgrim SDK) که یک موتور جستجوی پیشرفته و محتوا محور است. این تکنولوژی‌ها، با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، از مکان فیزیکی مصرف‌کنندگان مطلع می‌شوند. کسب‌وکارها و برندهای مختلف، با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانند مکان‌های پرطرفدار و پربازدید مشتریان‌شان را شناسایی کرده و تعامل خود را با آن‌ها افزایش دهند.

حال این سؤالات مطرح می‌شوند که:

در ۱۰ سال آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد که امروز از آن بی‌خبریم؟ آینده به چه شکل خواهد بود؟

درست است که هیچ‌کدام از ما، گوی بلورینی نداریم که آینده را به شکلی شفاف به ما نشان دهد، ولی این بدان معنا نیست که از پیش‌بینی آینده ناتوان هستیم.

در این مقاله، گروهی از متخصصان خبره که در صنایع مبتنی بر داده، مشغول فعالیت هستند، انتخاب شده‌ و به این سؤال پاسخ داده‌اند که:

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در ده سال آینده به کجا خواهند رسید؟

(به‌احتمال‌زیاد، پس از خواندن این پاسخ‌ها، امید و اشتیاق زیادی برای تجربه‌ی زندگی در ۱۰ سال آتی خواهید داشت)

۱) افزایش امنیت

نیکولاس هورباچسکی (Nicholas Horbaczewski)، مدیر اجرائی و بنیان‌گذار لیگ مسابقات پهباد است. او می‌گوید:

پهبادها، شیوه‌ی زندگی ما را تغییر خواهند داد. پهبادهای امروز، سرنوشتی مشابه با تلفن‌های دهه‌ی 90 میلادی خواهند داشت. این هواپیماهای کنترل از راه دور، قادرند اشیا را در فواصل نزدیک و در مسیرهای پیچیده، جابجا کنند و از این نظر، منحصربه‌فرد هستند. پهبادها موجب تسریع ارسال کالا، واکنش‌های اورژانسی و ارسال بسته‌های پزشکی خواهند شد. یکی از ویژگی‌های جالب پهبادها این است که می‌توانند پرواز کنند. این ویژگی، امکان نظارت پیوسته بر مکان‌های غیر قابل دسترسی را فراهم کرده و جهان را به مکان امن‌تری تبدیل می‌کند. در آینده‌ای نزدیک، شبکه‌ای از پهبادهای بدون سرنشین، در آسمان بالای سر ما پرواز خواهند کرد، از ما مراقبت خواهند کرد و با ما تعامل خواهند داشت. پهبادها، بسیار سریع‌تر از گوشی‌های تلفن همراه کنونی، تکامل پیدا کرده و سبک زندگی ما را دگرگون خواهند کرد.

۲) ارائه‌ی سرویس‌های خدماتی جدید

مارتین فورد (Martin Ford)، آینده‌نگر و نویسنده‌ی کتاب موفق و پرفروش ظهور ربات‌ها (Rise of the Robots) معتقد است:

هوش مصنوعی، موجب تکامل قابلیت‌های حل مسئله و تولید ایده‌های جدید می‌شود. در ۱۰ سال آینده، به یک نقطه‌ی عطف خواهیم رسید و پس‌از آن، نرخ بی‌سابقه‌ای از پیشرفت‌ را تجربه خواهیم کرد. هوش مصنوعی و صنعت رباتیک، به‌خوبی با فرآیندهای کسب‌وکاری عجین خواهند شد و بهره‌وری سازمان‌ها را ارتقا خواهند داد. محصولات و خدمات مبتنی بر داده، بازار مصرفی و صنعتی جدیدی را ایجاد خواهد کرد. هوش مصنوعی، علی‌رغم مزایایی که دارد، چالش‌هایی را نیز با خود به همراه خواهد داشت. افزایش نابرابری و بیش‌تر شدن نرخ بیکاری (که در اثر خودکار شدن شغل‌های امروزی به وجود می‌آید)، نمونه‌هایی از همین چالش‌ها هستند. حریم شخصی، امنیت، جهت‌گیری الگوریتمی و برنامه‌های نظامی، مشکلات دیگری هستند که در مسیر پیاده‌سازی هوش مصنوعی وجود خواهند داشت. ده سال بعد، به‌احتمال‌زیاد، این چالش‌ها به بحث روز گفتمان‌های سیاسی و اجتماعی تبدیل خواهند شد.

۳) توانمندسازی کسب‌وکارها

متیو کامن (Matthew Kamen)، معاون ارشد بخش مهندسی فوراسکوئر است. وی عنوان می‌کند:

آن دسته از کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، که به تعامل با مشتری مربوط هستند، همان خدماتی را ارائه می‌دهند که خود انسان‌ها نیز می‌توانند انجام دهند و من از این موضوع، ناراضی هستم. در طی ۱۰ سال آینده، موانع اعتماد به ماشین‌ها کاهش پیدا خواهند کرد و در نتیجه‌ی آن، وابستگی به الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، افزایش خواهد یافت. برای مثال، فرض کنیم که شما قصد سفر به پاریس را دارید. در این شرایط، به تمامی توصیه‌های دوست‌تان اعتماد می‌کنید و به این نکته توجه نمی‌کنید که او تنها یک‌بار و فقط برای چند روز در پاریس بوده است. تکنیک‌های پیچیده‌ی یادگیری ماشین نیز توصیه‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای را ارائه می‌کنند؛ ولی مشکلی که وجود دارد، این است که مردم به این توصیه‌ها اطمینان نمی‌کنند. این وظیفه‌ی ما است که با توضیح دادن طرز کار هوش مصنوعی، سطح اعتماد را در بین مردم ارتقا دهیم. امروزه، شرکت‌هایی مثل فوراسکوئر، قابلیت بزرگی را به گوشی‌های تلفن همراه اضافه کرده‌اند. این شرکت‌ها از تکنولوژی مکان‌یابی مبتنی بر یادگیری ماشین استفاده می‌کنند. توسعه‌دهندگان، تحلیل‌گران و فروشندگان، می‌توانند از طریق این اپلیکیشن، میزان تعامل خودشان را با مشتری افزایش دهند. صنعت، اشتیاق زیادی برای به‌کارگیری این تکنولوژی نشان می‌دهد؛ نمونه‌های موفق زیاد هستند و من منتظر تحولی سازنده در طی ۱۰ سال آینده هستم.

۴) بهبود مراقب‌های بهداشتی

سرکان کوتان (Serkan Kutan)، مدیر ارشد فناوری در زاک‌داک (Zocdoc) است. او اظهار دارد:

ماشین‌ها می‌توانند کمک زیادی به پزشکان بکنند. در آینده‌ای که من تجسم می‌کنم، پزشک در صدر خدمات بهداشتی و درمانی قرار ندارد؛ بلکه این هوش مصنوعی است که عمده‌ی وظایف دکترهای امروزی را به عهده می‌گیرد. در طول سی یا چهل سال آینده، تعداد بیمارانی که به دکتر مراجعه می‌کنند، به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت. اغلب پزشکان امروز، ساعات کاری طولانی دارند. این امر کارایی پزشکان را کاهش داده و آن‌ها را از به‌روزرسانی دانش و کسب اطلاعات در زمینه‌ی تحقیقات، روش‌های درمانی و پیشرفت‌های داروئی بازمی‌دارد. اینجاست که ماشین‌ها می‌توانند نقش تأثیرگذاری داشته باشند. هوش مصنوعی قادر است به مجموعه‌ی گسترده‌ای از داده‌های بیماران، روش درمان و نتایج آن دسترسی داشته باشد. جایگاه ماشین‌ در حوزه‌ی مراقبت‌های بهداشتی، ارتقا خواهد یافت. ماشین‌ها کار تشخیص بیماری را به عهده خواهند گرفت، انسان‌ها به تعامل با بیمار خواهند پرداخت و با مشارکت هوش مصنوعی، نتایج درمان را بهبود خواهند داد. آینده‌ای که من در ذهن دارم، بسیار هیجان‌انگیز است.

۵) تسهیل پایداری زیست محیطی

نیکیتا جانسون (Nikita Johnson)، بنیان‌گذار ری.ورک (RE.WORK) است. او می‌گوید:

تمامی صنایع و همه‌ی فعالیت‌هایی که ما انجام می‌دهیم، تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت. چند مورد از مهم‌ترین چالش‌هایی که انسان قرن بیست و یکم با آن روبرو است، عبارت است از: افزایش جمعیت، شهرسازی و انرژی. ارائه‌ی راهکار برای این چالش‌ها، مستلزم تحقیق و مطالعه در زمینه‌ی پایداری زیست محیطی، تغییرات آب‌وهوایی و سایر مسائل زیست‌محیطی است. عوامل مختلفی در انجام برنامه‌ریزی شهری نقش دارند. اگر ما قابلیت ردیابی حرکت ساکنین در سطح شهر را داشته باشیم، به‌راحتی می‌توانیم برای متعادل‌سازی تراکم شهری و مسائل زیست محیطی مشابه برنامه‌ریزی کنیم.

۶) ادغام مرزهای دیجیتالی و فیزیکی

تیمونی وست (Timoni West)، رئیس تحقیقات ایکس‌آر (XR) در شرکت یونیتی تکنولوژیز (Unity Technologies) است. او می‌گوید:

کارایی کامپیوتر محدود به انجام وظیفه‌ی خاصی نیست و تقریباً تمامی جنبه‌های زندگی را می‌توان با کامپیوتر کنترل کرد. بنابراین انتظار می‌رود که کامپیوترها تعامل هوشمندانه‌تری با انسان‌ها داشته باشند. در حال حاضر، اگر شما در شیوه‌ی کار با کامپیوتر دچار اشتباه شوید، کامپیوتر پیام خطا می‌دهد؛ سپس شما آن را خاموش می‌کنید و همه چیز تمام می‌شود. اکنون تصور کنید که در حال انجام یک بازی کامپیوتری در مقیاس واقعی و در داخل آپارتمانتان هستید و ناگهان یک اشتباه رخ می‌دهد؛ پنجره‌ی نمایشگر پیام خطا در کجا ظاهر می‌شود؟ اصلاً آیا لزومی به وجود چنین پنجره‌ای وجود دارد؟ سؤالات مشابه و بی‌جواب بسیاری در حوزه‌ی تعامل انسان با کامپیوتر وجود دارد. در آینده، مجهز بودن به شیوه‌های هوشمند اطلاع‌رسانی، از یک مزیت به یک ضرورت تبدیل خواهد شد. تیم ما به دنبال هوشمندتر کردن کامپیوترهاست و این راه را ادامه خواهد داد.

۷) هوشمندسازی بیشتر ما

جان استچر (John Stecher)، رئیس گروه مدیریت در بانک سرمایه‌گذاری بارکلیز (Barclays) است. وی عنوان می‌کند:

قدرت محاسبات در حال افزایش است و این امر، ما را در آموزش مدل‌های جدید، توانمندتر می‌کند. رشد روزافزون تعداد داده‌هایی که روزانه تولید می‌شوند، امکان نظارت بهتر بر دنیای اطراف را فراهم می‌کنند. اگر این دو عامل را با هوش مصنوعی ترکیب کنیم، امکان آموزش مدل‌های هوشمند و سیستم‌های دانش مهیا می‌شود. پیش‌بینی‌های هوشمند رفتارها و حوادث در آینده، قابلیتی است که درنتیجه‌ی ادغام قدرت محاسبات، داده‌ها و هوش مصنوعی به دست می‌آید. تنها مانعی که بر سر راه هوش مصنوعی قرار دارد، محدودیت‌های قانونی شرکت‌های خدمات مالی است. این قوانین، دسترسی به اطلاعات را محدود کرده و آموزش مدل‌ها را با چالش مواجه می‌کنند. درست است که این امر از سرعت رشد هوش مصنوعی می‌کاهد، ولی هوش مصنوعی باید باقدرت به مسیرش ادامه دهد و از پس موانع پیش رویش بربیاید. به اعتقاد من، نگرانی مردم از افزایش قدرت هوش مصنوعی، بی‌اساس است. آموزش یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی، شبیه به تربیت یک کودک است. اگر با آن درست برخورد کنیم، آموزش‌های مناسبی بدهیم و کارهای درست و غلط را به آن بیاموزیم، طبیعتاً به‌درستی رشد خواهد کرد و به یک عنصر مولد در جامعه تبدیل خواهد شد. درست مثل ما انسان‌ها.

۸) الهام‌بخشی به هنرمندان

استفانی دینکینز (Stephanie Dinkins)، یک هنرمند فرارشته‌ای هوش مصنوعی است. او نظر خود را این‌چنین بیان می‌کند:

۱۰ سال بعد، الگوریتم‌ها در انجام تصمیم‌گیری‌های کوچک و بزرگ، دخیل خواهند بود. هنرمندانی مثل من، می‌توانند وارد دنیای هوش مصنوعی شوند. این کار ممکن است بسیار دشوار به نظر برسد، ولی گام‌هایی در جهت شروع آن برداشته شده است. من هنرمندان را ترغیب می‌کنم که به هوش مصنوعی، به چشم بقیه‌ی مدیوم‌ها نگاه کنند و با کمک آن، آثاری زیبا و تأثیرگذار را خلق کنند. من قصد این را ندارم که تکنولوژی را به یک هنرمند تبدیل کنم. ما باید هوش مصنوعی را وسیله‌ای برای تقویت قدرت اندیشه و ابتکار انسان بدانیم نه جایگزین آن. حسن نیت، خلاقیت و عدالت، ملزوماتی هستند که باید در سیستم‌های هوش مصنوعی ارائه‌شده به جهان (شخصی، کسب‌وکارها، دولتی و…)، رعایت شوند. اما سؤالی که هم‌چنان پابرجاست، این است: چگونه می‌توان در عین احترام به تفاوت‌ها، شئون انسانی و ویژگی‌های فرهنگی، از هوش مصنوعی برای بهره‌وری استفاده کرد؟

منبع: Medium

1 دیدگاه
  1. فاطمه می‌گوید

    ممنون از مطلب بسیار مفیدتون. خیلی به من کمک کرد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.