راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ادغام موسسات به معناي ورشكستگي‌ آنها نيست

يك كارشناس بانكي با بيان تبعات مثبت ادغام برخي بانك‌ها و موسسات مالي عنوان كرد: اين كار به دليل ورشكستگي يا ناتواني موسسات مالي نيست، بلكه با اين ادغام موسسات پولي و مالي قوي و بزرگي تشكيل مي‌شود كه توانايي بيشتري در زمينه‌هاي مختلف دارند.

بهاءالدين حسيني‌هاشمي در گفت‌وگو با ايسنا، در مورد ادغام برخي بانك‌ها و موسسات مالي عنوان كرد: تجميع موسسات پولي و مالي براساس چند سياست دنبال مي‌شود كه اين در دنيا متداول است. يك سياست‌ آن است كه براي ساماندهي اين موسسات آنها را ادغام مي‌كنند تا قابليت مديريت و كنترل آنها افزايش يابد.

وي ادامه داد: با اين كار بنيه مالي و اداري اين موسسات و بانك‌ها افزايش پيدا مي‌كند و باعث مي‌شود كه از نظر رقابت با يكديگر اقداماتي انجام ندهند كه در نهايت به ضرر آنها تمام شود.

حسيني هاشمي اضافه كرد: مهم‌ترين علت اين اقدام‌ها اين است كه اين موسسات و بانك‌هاي ادغام شده تحت كنترل بانك مركزي قرار مي‌گيرند. با اين ادغام همچنين تعداد سهامداران موسسه يا بانك نهايي افزايش پيدا مي‌كند كه اين باعث كاهش نفوذ افراد در مديريت آن موسسه خواهد شد.

اين كارشناس امور بانكي يادآور شد:‌ با اين اقدام در نتيجه موسسات مالي ساماندهي خواهند شد و امكانات آنها در يك جا تجميع مي‌شود و موفقيت آنها را در پي خواهد داشت. وي ادغام موسسات را در راستاي افزايش امنيت دارايي‌هاي موسسات مالي نيز ذكر كرد وافزود: گاهي هم موسسات به صورت خودجوش با يكديگر ادغام مي‌شوند كه دليل آن صرفه‌جويي در هزينه‌ها است، چرا كه با اين كار مي‌توانند از شعب بيشتري استفاده كنند وامكانات يكديگر را در اختيار هم قرار دهند.

حسيني هاشمي تصريح كرد: همچنين با ادغام، موسسات مي‌توانند واحدهاي زيان‌ده خود را حذف و نيروهاي موثر خود را تجميع و ساماندهي كنند و حتي توسعه بين‌المللي داشته باشند.

وي با اشاره به افزايش سرمايه موسسات مالي با بحث ادغام، خاطرنشان كرد: با ادغام، موسسات مالي به جاي رقابت با يكديگر مشاركت با هم خواهند داشت.

به گفته او، فرار از زيان‌دهي، فرار از ورشكستگي و خروج از بحران عواملي هستند كه بانك‌هاي بزرگ جهان را هم مجاب به ادغام با يكديگر كرده است.

اين كارشناس امور بانكي خاطرنشان كرد: در كشور ما طي سال‌هاي اخير حتي موسساتي فعاليت مي‌كردند كه تحت نظارت بانك مركزي نبودند. از جمله آنها تعاوني‌هاي اعتبار بوده كه حال بانك مركزي بعد از گذشت وقفه‌اي قصد ساماندهي اين موسسات را در پيش گرفته است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين اقدام تبعات منفي نخواهد داشت، گفت: اين ادغام باعث مي‌شود مردم اعتماد بيشتري به بانك‌ها و موسسات كنند، چرا كه با اين ادغام اعتبار موسسات و بانك‌ها بيشتر مي‌شود و تعهدات آنها هم محقق خواهد شد.

اين كارشناس امور بانكي مجددا تاكيد كرد: با تجميع شدن بانك‌ها اعتبار موسسات و همچنين قدرت آنها براي اجراي تعهدات بيشتر و نگراني‌هاي مردم در اين مورد كمتر مي‌شود. اما بايد اطلاع‌رساني شود تا مردم بدانند كه چه اتفاقي مي‌افتد.

وي متذكر شد: مردم بايد جزئيات را بدانند تا اين اقدام‌ها باعث نگراني براي سپرده‌هاي آنها نشود. با اين كار موسسات قوي‌تر شده و تعهدات مردم را انجام خواهند داد. خود موسسات مالي هم بايد اين اطلاع‌رساني را به مشتريان خود كنند.

منبع: دنیای اقتصاد

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    مهمترین مزیت ادغام بانکها و موسسات مالی ، تامین بودجه بانکهای چپاول شده از زمان احمدینژاد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.