راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با پایان اولتیماتوم بانک مرکزی ادغام موسسات پولی به کجا رسید؟

با پایان یافتن التیماتوم بانک مرکزی باید دید که وضعیت ادغام شش موسسه پولی به کجا می‌رسد؟ آیا این موسسات هشدارهای بانک مرکزی را جدی می‌گیرند؟

به گزارش ایسنا، مهلت شش موسسه پولی که قرار بود به علت کمبود سرمایه تبدیل به دو موسسه اعتباری شوند و نسبت به تکمیل پرونده و تغییر تابلوها اقدام کنند به اتمام رسید که البته موسساتی که به علت کمبود سرمایه با یکدیگر تجمیع شده‌اند نیز از این قاعده مستثنی نبودند که باید نسبت به تامین سرمایه از محل آورده هیات موسس اقدام می کردند.

بر اساس ماده 96 قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی، موسسات پولی فاقد مجوز که سرمایه کافی برای تبدیل به موسسه اعتباری ندارند موظف بودند که تا پایان اسفندماه سال گذشته نسبت به تامین سرمایه مورد نیاز اقدام کنند که این مهلت توسط بانک مرکزی تا تاریخ پانزدهم فرودین ماه سال جاری تمدید شد که این مهلت هم به اتمام رسید و حال باید دید که آیا این دسته از موسسات به وعده‌های خود عمل کردند؟

 

موسسات پولی باید از عنوان “موسسه اعتباری” استفاده کنند

بر اساس اعلام بانک مرکزی پس از پایان مهلت فوق این موسسات مجاز به دریافت سپرده از مردم نبوده و اسامی آن‌ها به اطلاع عموم می‌رسد.

برخی موسسات پولی از عنوان موسسه مالی و اعتباری استفاده می‌کنند و این در حالی است که براساس بند الف ماده 30 و بند ب ماده 42 قانون پولی و بانکی و سایر قوانین و مقررات و مصوبات شورای پول و اعتبار، عنوان «موسسات اعتباری» صحیح است، لذا موسسات پولی که مجوز تاسیس و فعالیت دریافت می‌کنند موظفند از عنوان «موسسه اعتباری …» استفاده کنند.

 

منبع پول، باید هیات موسس باشد نه تسهیلات دیگر بانک‌ها

در این باره معاون نظارت بانک مرکزی با بیان اینکه بخش نظارت به عنوان بازوی بانک مرکزی و نیروی انتظامی بانک مرکزی است که بر نحوه اجرای بخشنامه‌های بانک مرکزی و یا شورای پول و اعتبار نظارت می‌کند گفته است: بانک‌ها و موسساتی که تخلفی کنند و به آن‌ها اعلام کنیم و توجهی نکنند به هیات انتظامی اطلاع خواهیم داد.

ابراهیم درویشی با تاکید بر این‌که هر بانک یا موسسه‌ای ردیابی وجوه می‌شود، اظهار کرده بود: اگر مشخص شود پول موسسه یا بانک مربوط به هیات موسس بوده مجوز داده می‌شود ولی اگر مشخص شود که آنها از سپرده‌های مردم و یا از جاهای دیگر تسهیلات گرفتند، اگر اقدام به تامین سرمایه نکرده و جبران نکنند مجوزشان باطل می‌شود.

منبع: ایسنا

1 دیدگاه
  1. سپرده گذار ثامن ائمه می‌گوید

    موسسه ثامن ائمه با تابلوی تحت نظارت بانک مرکزی 600 شعبه مدت 20 سال است فعالیت می کند. احتراما شورای پول و اعتبار تکلیف موسسه ثامن ائمه را روشن کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.