راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کمبود استعدادها، اصلی‌ترین شکاف و مسئله‌ی فین‌تکی‌ها

شرکت‌های فین‌تک عامل اساسی ایجاد تحول در صنعت خدمات مالی هستند. آن‌ها همواره در حال معرفی تکنولوژی‌های نوظهورند و قصد دارند نسل جدیدی از محصولات و خدمات نوآورانه را ارائه کنند. تأمین بهتر نیازهای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها در تمامی جنبه‌ها، انگیزه‌ی اصلی شرکت‌های فین‌تک به حساب می‌آید. پتانسیل این حوزه بسیار قدرتمند و روند وقوع تغییرات بسیار سریع است.

همین امر، موجب به وجود آمدن یک رقابت شدید در بین صنایع پایدار شده و مؤسسات خدمات مالی به دنبال آن‌اند که مدل کسب‌وکار خودشان را در بوته‌ی آزمایش قرار دهند. در چنین شرایطی، سکون معنایی ندارد؛ ساختارشکنی‌ها و تغییراتی که در پی دیجیتالی شدن صنایع به وجود آمد، در سایر بخش‌ها نیز اتفاق خواهد افتاد. انقلابی بزرگ در انتظار تعدادی از سیستم‌های اطلاعات مالی است.

تلاش برای کسب عنوان هاب فین‌تک جهان و به نمایش گذاشتن خصوصیات اقتصادهای نوآورانه‌ی موفق، شاهدی هستند بر وجود یک رقابت بزرگ.

میزان پویایی این رقابت در بین صنایع، شهرها، مناطق و ملت‌های مختلف، متفاوت است. مراکز مالی پیشرو در سراسر جهان، جایگاه خوشان را به مرور زمان پیدا می‌کنند و برای رسیدن به این هدف، تغییراتی زیربناهایی در کسب‌وکارشان ایجاد می‌کنند.

تولید و رشد تکنولوژی، مستلزم وجود یک تکیه‌گاه است و استعدادیابی، حیاتی‌ترین مؤلفه‌ی این تکیه‌گاه به شمار می‌آید.

کمبود مهارت‌های دیجیتالی، خطری است که هم در حال حاضر و در هم آینده، سرعت پیشروی به‌سوی نوآوری را تهدید می‌کند.

اقتصادهای موفق همواره به دنبال کسب مهارت‌های لازم برای رشد صنعت بوده‌اند؛ شرایط دنیای پر سرعت امروزی، اهمیت توشه‌ی استعداد را دوچندان کرده است.

نیاز مبرمی برای شناسایی شکاف موجود در بین طیف گسترده‌ای از دسته‌های مهارت‌ فنی وجود دارد. شرکت‌های فعال در این حوزه، برای ساخت یک صنعت کاملاً دیجیتال، به چیزی بیش‌تر از مهارت‌های توسعه نرم‌افزاری احتیاج دارند.

در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

فین‌تک بریتانیا، بیش از 6.6 میلیارد پوند را به اقتصاد این کشور تزریق کرده و افزون بر 500 میلیون پوند جذب سرمایه انجام داده است.

از این‌ رو، بخش فین‌تک، به عنوان یکی از سریع‌ترین بخش‌های رو به رشد بریتانیا شناخته می‌شود.

شرط اساسی تداوم این موفقیت و نوآوری، این است که مشکل کمبود استعداد در این حوزه، رفع شود. همین امر برای بخش خدمات مالی نیز صادق است. آن‌ها در حال رقابت شدید برای جذب استعدادهای فناوری هستند و در کسب مهارت‌های دیجیتالی، با چالش‌هایی مواجه شده‌اند.

با ادامه‌ی جنگ بر سر استعداد، تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد. هیچ راهکار جادویی وجود ندارد و برای پر کردن شکاف فین‌تک باید مسیرهای متعدد موجود در صنعت، مورد واکاوی قرار بگیرند؛ این مسیرها عبارت‌اند از:

  • ۱) کارآموزی
  • ۲) آموزش مجدد نیروی کار فعلی
  • ۳) قرار دادن تمامی گروه‌های جامعه (اعم از زنان، اقلیت‌ها، افراد مسن، محرومان اقتصادی و غیره) در یک استراتژی جامع و آینده‌نگرانه‌ی استعداد.

فرآیند آموزش، یک سرمایه‌گذاری پرهزینه بوده و مستلزم تلاش فراوانی است، از این‌ رو، تمامی شرکت‌ها توانایی انجام آن را ندارند. اساساً، جذب افرادی که شور و هیجان زیادی برای تکنولوژی دارند، در طولانی‌مدت، یک مزیت رقابتی برای شرکت مربوطه به حساب می‌آید. ولی، این افراد را از کجا و چگونه می‌توان پیدا کرد؟

ورود فین‌تک در سطوح چندگانه

اکنون که تقاضای بالایی برای دانشمندان داده، متخصصان زیرساخت، تکنولوژیست‌ها، متخصصان سیستم عامل و کارشناسان امنیت دیجیتال وجود دارد، این سؤال مطرح می‌شود که این افراد را از کجا می‌توان پیدا کرد؟ وب‌سایت ایندید (Indeed) گزارش کرده که نرخ رشد این مشاغل، به بیش از 4000 درصد رسیده است.

امروزه، تقاضا برای افرادی که درک عمیقی از ریاضیات پیشرفته، مهندسی داده و دانش محیط کاربرد (domain expertise) دارند، به بیشترین مقدار خود در کل ادوار تاریخ رسیده است.

فین‌تک تلنتس (fintechtalents) یک نقطه‌ی شروع خوب را برای کمک به ساخت اکوسیستم و کوتاه‌سازی فرآیندی که بسیار عظیم، درازمدت و نیازمند همکاری بخش دولتی، خصوصی و دانشگاهی است، پیشنهاد می‌کند. این روش پیشنهادی، پنج عنصر کلیدی در نوآوری‌های موفق در خدمات مالی را گرد هم می‌آورد. عناصر پنج‌گانه عبارت‌اند از:

  • متصدیان
  • سرمایه‌گذاران
  • کارآفرینان
  • شرکای تکنولوژی
  • قانون‌گذاران

این پنج عنصر کلیدی، یک محیط طبیعی و سازنده را برای تعامل، هم‌فکری و تفکرات جانبی ایجاد می‌کنند.

تأمین نیروی کار ماهر و به تعداد کافی، یک چالش همیشگی خواهد بود. با این‌ حال، بسترهایی که به‌جای پایبندی به روند استخدام سنتی، فاکتور نوآوری را ملاک جذب نیرو می‌دانند، در کوتاه‌مدت نقش استراتژیک و مهمی در صنعت ایفا خواهند کرد.

منبع: Fintechtalents

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.