راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چین در صنعت فین‌تک سیلیکون ولی را پشت سر گذاشت / گلوبال فین‌تک هاب گزارش می‌دهد

در طی چند سال گذشته، بالاترین جایگاه در رتبه‌بندی‌های فین‌تک، به کشور بریتانیا و مخصوصاً شهر لندن، اختصاص داشته است. فین‌تک بریتانیا را می‌توان از جنبه‌های مختلفی مورد ستایش قرار داد، ولی آن‌چه در این گزارش‌ها به آن اشاره شده است، نوع رویکرد قانونی حاکم در بریتانیا است که روحیه‌ی رقابتی را در بین فین‌تک‌ها برمی‌انگیزد. ویژگی‌های مثبت فین‌تک‌ها، با بازار مالی جهانی و چالاک و اقتصاد مبتنی بر کارآفرینی بریتانیا ادغام شده و موجب رشد روزافزون این حوزه در این کشور شده است. پس از برکسیت، دولت بریتانیا نگران شد که شاید این اتفاق، روحیه‌ی کارآفرینی را در بین فین‌تک‌های این کشور، کمرنگ کند؛ به همین دلیل تلاش کرد تا با تمام قوا، پایه‌ها را تحکیم و تقویت کند. با این‌ حال گزارشی که در اوایل ماه جاری منتشر شد، بریتانیا (یا همان لندن بزرگ) را در جایگاه چهارم قرار داد. این رتبه‌بندی، در کشور چین و با عنوان فهرست گلوبال فین‌تک هاب (GFHI) تهیه می‌شود. آزمایشگاه سینای (Sinai Lab) از آکادمی امور مالی اینترنتی (AIF) دانشگاه ژجیانگ و انجمن امور مالی اینترنتی ژجیانگ، در همکاری با یکدیگر این لیست را منتشر می‌کنند. هدف از این رتبه‌بندی، به تصویر کشیدن توسعه‌ی جهانی صنعت فین‌تک و شناساندن قطب‌های جهانی فین‌تک، در مقیاس شهری و منطقه‌ای است. به نقل ازمحققان: با نگاه دقیق‌تر به 2018 GFHI درمی‌یابیم که نظام نوین جهانی فین‌تک در حال شکل‌گیری است. آسیا و آمریکا به سرعت در حال پیشروی هستند؛ ولی به نظر می‌رسد  اروپا از قافله عقب مانده باشد. در ضمن، کشورهایی که در طرح راه ابریشم جدید قرار دارند، در فاز شتاب دهی به توسعه‌ی فین‌تک خودشان هستند. کشورهای درحال‌توسعه، به تکاپو افتاده‌اند و زمان تحقق رویای گسترش جهانی مالی، بسیار نزدیک است. چشم‌انداز جهانی فین‌تک

در گزارش گلوبال فین‌تک هاب سه نوع رتبه‌بندی وجود دارد:

  • صنعت فین‌تک: ارزیابی توسعه‌ی منطقه‌ای و شهری فین‌تک؛ بر اساس تعداد شرکت‌های پیشرو در حوزه‌ی فین‌تک، مقدار کل سرمایه‌گذاری خطرپذیر و غیره.
  • تجربه‌ی مصرف‌کننده‌ی خدمات فین‌تک: ارزیابی نرخ استقبال از فین‌تک؛ که به موادی از قبیل تعداد کاربران خدمات فین‌تک در بین کل جامعه، میزان مقبولیت خدمات فین‌تک در شهرها و مناطق مختلف و غیره بستگی دارد.
  • اکوسیستم فین‌تک: ارزیابی پتانسیل‌ها برای توسعه‌ی فین‌تک در آینده، میزان توجه دولتی بر پایه‌ی عملکرد اقتصاد کلان منطقه‌ای، تحقیق و توسعه، محیط قانون‌گذاری و غیره.

نویسندگان، 17 منطقه‌ی برتر و 30 شهر منتخب را در لیست GFHI گنجانده‌اند. مناطق برتر از نظر توسعه‌ی فین‌تک، به شرح زیرند: دلتای رود یانگ تسه در کشور چین، سیلیکون ولی در ایالات‌متحده، پکن در چین، لندن در بریتانیا، منطقه‌ی ماکائو – هنگ‌کنگ – گوانگ‌دونگ در چین و نیویورک بزرگ در ایالات‌متحده. بر طبق این گزارش، سه منطقه از کشور چین، جزو مناطق برتر هستند. به نظر می‌رسد که چین در حال سبقت گرفتن از سایر کشورها در حوزه‌ی توسعه‌ی خدمات مالی است و گسترش صنعت فین‌تک را سرلوحه‌ی خود قرار داده است.

شاخص صنعت فین‌تک، سیلیکون ولی را از نظر تعداد شرکت‌های پیشرو در حوزه‌ی فین‌تک و مقدار کل سرمایه‌گذاری خطرپذیر، در رتبه‌ی اول قرار داده است؛ دلتای رود یانگ تسه، پکن بزرگ، لندن بزرگ، نیویورک بزرگ و منطقه‌ی ماکائو – هنگ‌کنگ – گوانگ‌دونگ، به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

در رابطه با شاخص تجربه‌ی مصرف‌کننده‌ی خدمات فین‌تک، سه منطقه‌ی چین، هر سه جایگاه‌های برتر را به خود اختصاص داده‌اند و بمبئی بزرگ در رتبه‌ی چهارم است. شاخص اکوسیستم فین‌تک، لندن را به‌عنوان منطقه‌ی برتر معرفی کرده است. سه دلیل عمده‌ای که لندن را به جایگاه اول در شاخص اکوسیستم فین‌تک نائل کرده‌اند، اقتصاد کارآمد، تعداد زیاد استارت‌آپ‌ها و سیاست‌های دولتی سازنده هستند.

با نگاه به رتبه‌بندی شهرها، می‌بینیم که پنج شهر برتر عبارت‌اند از:

  • ۱) پکن، چین
  • ۲) سان‌فرانسیسکو، ایالات‌متحده آمریکا
  • ۳) شانگهای، چین
  • ۴) لندن، انگلستان
  • ۵) نیویورک، ایالات‌متحده‌ی آمریکا

جالب است بدانید که در این فهرست، استرالیا در رده‌ی هشتم و سنگاپور در رده‌ی نهم قرار دارند.

و اما سخن پایانی…

گلوبال فین‌تک، چین را به عنوان هاب فین‌تک جهان انتخاب کرده است. با بررسی فین‌تک‌ها و تکنولوژی‌های بزرگ، این امر منطقی به نظر می‌رسد. علی‌بابا (Alibaba)ها و تنسنت (Tencent)ها، اکوسیستم مناسب را ایجاد کرده‌ و مجموعه وسیعی از خدمات مالی، تجارت الکترونیک و … را برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها ارائه کرده‌اند. در این گزارش نیز همانند هر گزارش دیگری، رتبه‌بندی به متغیرهای انتخاب شده بستگی دارد و هیچ‌کدام از ویژگی‌ها، ثابت نیستند. چه بسا با تغییر متغیرها، جایگاه کشورها نیز تغییر پیدا کند. با این حال، ویژگی‌های در نظر گرفته شده در این گزارش بسیار معقول به نظر می‌رسند و کسب جایگاه در هرکدام از ردیف‌های این فهرست، نوعی موفقیت تلقی می‌شود.

رتبه‌بندی منطقه‌ای گلوبال فین‌تک هاب 2018

رتبه‌بندی گلوبال هاب فین‌تک منبع: Crowdfundinsider

1 دیدگاه
  1. ردیاب خودرو می‌گوید

    سلام..
    وقت بخیر..
    سایت خوبی دارید..
    پاینده باشید..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.