راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امپراتوری لوفاکس در سیستم وام‌دهی چین / استارت‌آپی هفت‌ساله که به بزرگ‌ترین وام‌دهنده همتا به همتای چین شهرت دارد

ماهنامه عصر تراکنش / اوضاع شرکت‌های وام‌دهی همتا به همتا در چین خوب است. لوفاکس که جزء بهترین‌های این بخش در چین است، زمستان امسال عرضه اولیه سهام خواهد داشت که تخمین می‌زنند به ارزش ۶۰ میلیارد دلاری برسد.

اگر نگاهی به کتاب فین‌تک در یک نگاه، نوشته آگوستین رابینی بیندازید، خواهید دید که آسیا به‌عنوان پادشاه فین‌تک‌های ارزش بالا معرفی شده و نکته جالب درخشش چین در میان سایر کشورهای آسیایی است. دلیل ارزش‌گذاری بالای این منطقه که 10 تک‌شاخ فین‌تک را از آن خود کرده است، تعداد بالای جمعیتی است که در آن زندگی می‌کنند و سیستم‌های مالی و اقتصادی کشور را به پیش می‌رانند. آمار 500 میلیونی کاربران تلفن همراه در چین، می‌تواند پیش‌نیازی برای عملکرد فوق‌العاده لوفاکس هفت‌ساله، یکی از بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌های چین و جهان باشد که از ابتدای راه‌اندازی تاکنون توانسته حجم بالایی از وام‌های همتا به همتای چین را مدیریت کرده و ارزشی بالغ بر 60 میلیارد دلار را از آن خود سازد.

 

پیش‌درآمدی بر استارت‌آپ لوفاکس

سیستم مدیریت وام و ثروت آنلاین لوفاکس، در سپتامبر 2011 وابسته به گروه پینگ‌آن چین و در شانگهای راه‌اندازی شده و با ارائه وام همتا به همتا به‌عنوان تنها محصول شرکت آغاز به کار کرد. این شرکت، به‌عنوان دومین وام‌دهنده بزرگ چین، به‌‌تدریج با افزایش عرضه و شاخه‌های خود، پلتفرمش را با همکاری صندوق‌های مالی بزرگ، شرکت‌های بیمه و دارندگان مجوزهای مالی توسعه داد. این پلتفرم از طریق برقراری ارتباط میان وام‌گیرندگان با سرمایه‌گذاران و دریافت کارمزد چهار درصدی از هر وام، توانست تا سال 2015، هزاران وام همتا به همتا با ارزش بالغ بر 2.5 میلیارد دلار را مدیریت کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

گروه پینگ‌آن

گروه پینگ‌آن، یک هلدینگ خدمات مالی چینی است که در زمینه مدیریت سرمایه و خدمات بیمه فعالیت می‌کند. این شرکت که راه‌اندازی آن به سال 1988 برمی‌گردد، در حال حاضر با ارزشی بالغ بر 460 میلیارد دلار، بزرگ‌ترین شرکت بیمه در خلق چین و یکی از سه شرکت بزرگ خدمات مالی در جهان است.

[/mks_pullquote]

 

لوفاکس، به‌عنوان مبتکری ثابت‌قدم و از پیشگامان صنایع مالی اینترنت و وام‌دهی آنلاین، در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌های جهان است که می‌تواند چشم‌اندازی روشن از آینده پلتفرم‌های مالی و سرمایه‌گذاری‌های امن و راحت و در عین حال باز در کشور چین ارائه دهد.

سرمایه‌گذاران با تکیه بر عرضه وسیع محصولات، رویکردهای نقدینگی متنوع و تجربیات عالی این شرکت سمت آن جذب می‌شوند. صاحبان سرمایه، لوفاکس را همچون حامی و پشتیبانی می‌بینند که در زمینه‌های گوناگون بسیار شفاف و قابل اطمینان عمل می‌کند.

لوفاکس از جدیدترین قابلیت‌های کلان‌داده و فناوری اطلاعات بهره برده و از پیشرفته‌ترین مدل‌های ارزیابی ریسک و سیستم‌های کنترل خطر استفاده می‌کند. این شرکت با ارائه پیشنهاد عرضه اولیه عمومی سهام خود به کاربران، وارد عرصه رقابتی فوق‌العاده‌ای شده است که به عقیده خود شرکت با هیچ چیز قابل معاوضه نیست.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

عرضه عمومی اولیه

عرضه عمومی اولیه یا آی‌پی‌او، عرضه و ارائه اوراق بهادار یک شرکت در بورس سهام برای عموم افراد است که برای نخستین‌بار صورت می‌گیرد و فاقد سابقه ارزش‌گذاری قبلی است. روش‌های قیمت‌گذاری و تخصیص سهام در عرضه‌های عمومی می‌تواند بسته به شرایط و عرف هر کشور متفاوت باشد و قوانین و مقرارت ویژه خود را نیز می‌طلبد.

[/mks_pullquote]

 

 وام‌دهی آنلاین

وام‌دهی آنلاین یکی از حوزه‌هایی است که چین رهبری آن را در دنیا عهده‌دار است. حوزه‌ای که در سال 2011 تنها تعداد معدود 214 وام‌دهنده در آن مشغول فعالیت بودند، اینک شرکت‌های بسیاری زیادی را درگیر ساخته است. هرچند به‌دلیل عدم وجود سیستم‌های نظارتی قانونی، اختلاس و الگوهای خطرناک مالی بسیاری در اوایل راه‌اندازی، پلتفرم‌های وام‌دهی همتا به همتا در چین ظهور کرده و سبب بروز زنجیره‌ای از فروپاشی این شرکت‌ها شدند، اما در حال حاضر وام‌دهندگان همتا به همتا نقش بسیار مهمی را در چین و چرخه اقتصادی آن ایفا می‌کنند.

در کشورهای دیگر، شرکت‌های ارائه‌دهنده وام همتا به همتا بودجه خود را از نهادهای سرمایه‌گذاری تامین می‌کنند؛ در حالی که در کشور چین، شرکت‌های بزرگی چون لوفاکس، این رویه را تغییر داده و تقریبا می‌توان گفت به‌منظور تامین سرمایه، تنها به شرکت‌های خرده‌فروشی اعطای وام می‌کنند. در حال حاضر بیش از چهار میلیون نفر از مردم کشور چین از پلتفرم‌های همتا به همتا استفاده می‌کنند که نسبت به سال‌های پیشین افزایش چشمگیری داشته است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

وام‌دهی همتا به همتا

طبق اظهارات برخی قانون‌گذاران مالی، هنوز تعریف درستی از وام‌دهی همتا به همتا وجود ندارد. این مفهوم که تحت عناوینی همچون وام‌دهی فرد به فرد یا وام‌دهی خصوصی و شخصی نیز شناخته می‌شود، در حقیقت ارائه وام از سوی شخص یا مرجعی حقیقی به‌عنوان وام‌دهنده، به شخص یا مقصدی حقیقی به نام وام‌گیرنده است.

[/mks_pullquote]

 

ارزش ۶۰ میلیارد دلاری لوفاکس

به گزارش رویترز، شرکت لوفاکس مدتی است روی ارزش‌گذاری و ارائه طرح عرضه عمومی اولیه بخشی از سهام خود کار می‌کند و انتظار می‌رود که 10 الی 15 درصد از کل سهام شرکت که بالغ بر 6 الی 9 میلیارد دلار خواهد بود، برای این عرضه اولیه ارائه شود. هرچند گروه پینگ‌آن و خود شرکت، به‌صورت مستقیم نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده و از پاسخ‌گویی و شفاف‌سازی مساله برای خبرگزاری رویترز طفره رفته‌اند، اما می‌توان انتظار داشت که در صورت ارائه عمومی سهام، لوفاکس را در جایگاه رهبری مدیریت ثروت آنلاین در جهان ببینیم.

در صورتی ‌که ارزش‌گذاری 60 میلیارد دلاری برای لوفاکس به حقیقت بپیوندد، این شرکت در زمره قدرتمندترین استارت‌آپ‌های چین، بزرگ‌ترین اکوسیستم فین‌تک آسیا و پس از آنت فایننشال، وابسته به گروه مالی علی‌بابا قرار خواهد گرفت که در سال 2016، ارزشی بالغ بر 75 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده بود.

طبق گزارش خبرگزاری‌ها، لوفاکس با دعوت از بانک‌های سرمایه‌گذاری بزرگی چون سیتیک سکوریتیز، سیتی‌گروپ، جی‌پی مورگان، مورگان استنلی و احتمالا گلدمن ساکس، به‌عنوان اسپانسرهای این جریان در ماه دسامبر سال جاری، مسیر خود را برای دستیابی به این هدف بزرگ صاف کرده است.

به گزارش لند آکادمی، بخش اعظمی از تمرکز و انرژی حوزه فین‌تک در 18 ماه گذشته به مباحث وام‌دهی معطوف بوده که اهمیت این موضوع را می‌رساند و می‌تواند تیتر بودن اخبار مربوط به طرح ارائه اولیه لوفاکس را توجیه کند، اما باید دید که چین از این طرح چه نفعی می‌برد و رویکردهای اتخاذشده در چرخه اقتصادی آن چه تاثیری در روند این تصمیم خواهد داشت.

به نظر می‌رسد که رویکرد جدید کشور چین در حوزه فین‌تک می‌تواند یکی از نیرو محرکه‌های موفقیت لوفاکس در این ارائه اولیه باشد. چین اخیرا قوانین سخت و جدیدی را برای سیستم‌های مدیریت سرمایه و وام‌دهی آنلاین معرفی کرده که دقیقا همسو با خط‌مشی عملکرد شرکت لوفاکس هستند و می‌توانند بسیاری از شرکت‌های فعال رقیب در این حوزه را از گود خارج کنند.

در حال حاضر، میزان وام‌دهی همتا به همتای چین به‌عنوان امپراتوری این حوزه به مبلغ 1.2 تریلیون یوآن رسیده که حاکی از رشد 128 درصدی آن طی سال‌های 2014 الی 2017 است. تحکیم سیاست‌ها در این حوزه از طریق قوانین جدید اعمالی در فین‌تک، به تثبیت بازار و در عین حال کاهش قابل ملاحظه‌ای در تعداد پلتفرم‌های همتا به همتای فعال منجر خواهد شد. به‌طوری‌ که انتظار می‌رود تعداد 1931 پلتفرم سال 2017، در پایان سال 2018 به تعداد تنها 800 پلتفرم کاهش یافته باشد. هرچند احتمال می‌رود در چنین شرایطی، منافع لوفاکس به‌عنوان غول مدیریت وام و ثروت آنلاین چین و صاحب 22 درصد از سهم کل بازار کمافی‌السابق تامین شود.

در حقیقت این تحکیم سیاست‌ها صرفا به‌منظور جلوگیری از فعالیت پلتفرم‌هایی صورت گرفته است که از ابتدای فعالیت این حوزه به‌صورت چشم‌گیری فزونی یافته‌اند و با اعمال قوانین جدید عرصه را ترک گفته‌اند.

البته موضوعی که بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه فین‌تک در چین را نگران کرده است، احتمال عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری تحت قوانین محدودکننده مذکور است. در صورتی که این قوانین به ثبات لازم نرسند، ممکن است جریان سرمایه‌گذاری‌ها در این کشور را تحت تاثیر قرار دهند.

 

سخن آخر

لوفاکس تاکنون در خلال فعالیت‌های وام‌دهی همتا به همتای خود، موفق‌تر از سایر همتایانش عمل کرده است. این شرکت توانسته خود را به‌عنوان غول مدیریت سرمایه آنلاین به چین و دنیا معرفی کند و طرح عمومی شدن آن می‌تواند جریانی از منافع مضاعف را برای این شرکت به‌عنوان دومین شرکت باارزش جهان پس از آنت فایننشال در این حوزه به ارمغان آورد.

اینک، چرخه سرمایه‌گذاری روی لوفاکس متمرکز خواهد شد و این شرکت را به کسب‌وکاری متمایز از همتایانش تبدیل خواهد کرد. به‌جای ارائه چندین محصول متفاوت، تمرکز روی یک محصول را می‌توان علت اصلی رشد فزاینده لوفاکس هفت‌ساله دانست. ارائه وام‌های کوتاه‌مدت برای کسب‌وکارهای کوچک، محصولی است که بازار این استارت‌آپ را به یکی از بزرگ‌ترین و در عین حال دست‌نخورده‌ترین بازارهای جهان تبدیل کرده است. به‌عبارتی، محدودیت‌هایی که کسب‌وکارهای کوچک در اغلب کشورها با آن دست به گریبانند، فرصتی است که می‌تواند زمینه رشد لوفاکس را در دو بازار بزرگ ایالات متحده و انگلستان فراهم کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.