راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک انگلستان کاربرد بلاکچین در تسویه ناخالص آنی را تائید کرد

بانک انگلستان و دیگر مشارکت‌کنندگان در نمونه اثبات مفهوم (proof of concept) برای کاربرد بلاکچین در تسویه ناخالص آنی (real-time gross settlement)، تائید کرده‌اند که بلاکچین قابلیت اتصال به سامانه‌های آن‌ها و حصول تسویه را دارا است.

توسعه این فناوری به می سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد، زمانی که بانک مرکزی یک نقشه ساخت (blueprint) برای تسویه ناخالص آنی جدید طراحی کرد که با ارائه الگوهای تسویه متنوع و انعطاف‌پذیر، زیرساخت‌های پرداخت‌های فعلی و آینده را قادر به دسترسی به پول بانک مرکزی نماید.

قریب به یک سال بعد، در ماه مارس ۲۰۱۸، نمونه اثبات مفهوم با همکاری بانک، باتون سیستمز (Baton Systems)، کلیرماتیکس تکنولوژی (Clearmatics Technologies)، آر۳ (R3) و توکن (Token) عرضه شد. هدف این نمونه اثبات مفهوم نمایش قابلیت این سرویس جدید برای بهبود شبکه‌های پرداخت جدید، به‌ویژه شبکه‌های بر اساس بلاکچین است.

نتیجه این امر پیشنهادات شرکت‌های دخیل در این مورد است:

  • در مورد چگونگی ساختار حساب برای به کار رفتن در خدمات جدید تسویه ناخالص آنی فکر کنید.
  • بررسی کنید آیا این سرویس می‌تواند اثبات رمزنگاری‌شده (cryptographic proofs) ارائه و مصرف کند.
  • برای به‌روز ماندن درزمینه نوآوری در فناوری پرداخت با شرکت‌های فین‌تک تعامل داشته‌ باشید.

به‌طور خلاصه، نمونه اثبات مفهوم قصد داشت بررسی کند این فناوری بالقوه به چه میزان قابلیت اجرایی شدن دارد و چه ویژگی‌هایی باید برای بهینه‌سازی به آن اضافه گردد.

چهار شرکت دخیل در نمونه اثبات مفهوم این نقش‌ها را بازی کردند:

  • باتون پلتفرم مبتنی بر دفترکل توزیع یافته (DLT) خود را به رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) وصل کرده و توانایی پردازش تسویه به‌جای مشتریان را شبیه‌سازی نمود.
  • کلیرماتیکس به رابط برنامه‌نویسی کاربردی وصل شده و قابلیت همکاری (interoperability) پلتفرم دفترکل توزیع یافته خود را با تسویه ناخالص آنی پیشنهادشده بررسی کرد.
  • آر۳ پیشنهادات خود را بر اساس تحلیل منابع بانک در مورد عملکرد بلاکچین در تسویه ناخالص آنی ارائه داده و راهکاری برای اتصال فیزیکی به رابط برنامه‌نویسی کاربردی نساخت.
  • توکن پیشنهادات خود را بر اساس تحلیل منابع بانک در مورد عملکرد بلاکچین در تسویه ناخالص آنی ارائه داده و راهکاری برای اتصال فیزیکی به رابط برنامه‌نویسی کاربردی نساخت.

منبع: Banking Tech

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.