راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عاشق مسئله باش نه حل کردن آن / نگاهی به اولین روز استارت‌آپ ویک در دانشگاه امیرکبیر

رویداد استارت‌آپ ویک تهران با شعار «اکوسیستم ارزش‌آفرینی زیر یک سقف» با سخنرانی‌ها و پنل‌ها و مجموعه‌ای از فعالیت‌های متنوع از دیروز، جمعه 12 مردادماه در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد و تا جمعه، 19 مرداد ماه هم ادامه خواهد داشت. هفته استارت‌آپ‌ها شامل مجموعه برنامه‌هایی است که در 6 بخش مختلف افتتاحیه استارت‌آپ ویک، روز استارت‌آپ‌ها، روز کسب‌وکار، روز بلاکچین، روز ارائه و تهران بلاکچین برگزار می‌شود.

بخش اول این رویداد، یعنی افتتاحیه استارت‌آپ ویک دیروز در تالار مولانا دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. حمیدرضا مختاریان، مدیرعامل شرکت داده‌ورزی سداد اولین سخنران برنامه بود و صحبت‌هایش را اینطور شروع کرد: «20 سال پیش در این سالن به‌عنوان عضو شورای صنفی دانشکده کامپیوتر از اهمیت اینترنت گفتم و امروز درباره بلاکچین صحبت می‌کنم.»

بخش جالبی که مختاریان در صحبت‌هایش به آن اشاره کرد، مثالی بود که از علی پروین زد و توضیح داد که با الگو گرفتن از علی پروین، برای موفقیت اپلیکیشن‌های بلاکچین، 90 درصد، مدل کسب‌وکاری مهم است و 50 درصد قسمت فنی و در ادامه گفت: «مهمترین مشکلی که بلاکچین برای حل آن آمده، اعتماد است، به همین دلیل تمام اپلیکیشن‌هایی که به سراغ بلاکچین می‌روند باید به این فکر کنند که چگونه این اعتماد را ایجاد کنند.»

دومین سخنران فریدون کورنگی بنیان‌گذار و مدیرعامل مپس بود. کورنگی در صحبت‌هایش به دغدغه‌ها و مشکلات استارت‌آپ‌ها در ایران اشاره کرد و گفت استارت‌آپ‌ها در دنیا با یکی دو مسئله رقابت دارند اما در ایران استارت‌آپ‌ها با بیمه، مالیات و حداقل 6، 7 مسئله سروکار دارند و پیشنهادی هم که در آخر صحبت‌هایش برای استارت‌آپ‌ها داشت این بود که آنها از دولت مطالبه کنند که رقیب‌ها وارد شوند چراکه نداشتن رقیب باعث نابودی می‌شود و ما نمی‌توانیم به‌عنوان یک کشور و زیست‌بوم فردی عمل کنیم.

اولین سخنران خارجی برنامه، رنه فیشر مدیر استراتژی شرکت Be&Do بود و صحبت‌های درخصوص تعریف برندینگ و نقشی که در دنیای امروزی برای استارت‌آپ‌ها دارد گفت.

پس از فیشر نوبت به محمدرضا فرحی، مشاور سرمایه‌گذاری شرکت رهنما و رئیس هیئت‌مدیره بیمه بازار بود که در صحبت‌هایش از داشتن ایده‌های خوب در ایران و نداشتن تیم خوب در کشور گفت.

به گفته فرحی در ایران سرمایه‌گذاری‌های زیادی در مرحله Early Stage صورت می‌گیرد ولی متاسفانه خبری از این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش Late Stage نیست و در ادامه توضیح داد: «مهمترین مانع رشد از نظر استارت‌آپ‌ها از نظر دانشجویان و عموم افراد نداشتن ایده و سرمایه است و از نظر سرمایه‌گذاران، عدم تیم قوی.»

توحید علی اشرفی، مدیر بازاریابی علی‌بابا سخنران بعدی روز افتتاحیه استارت‌آپ ویک بود. اشرفی از نقشی که بازاریابی در پیشرفت و موفقیت علی‌بابا داشته گفت که پس از اینکه علی‌‌بابا فعالیت‌هایش را در سال 2014 شروع کرد توانست 11 میلیون بلیت بفروشد و در حال حاضر 45 درصد بازار را در اختیار دارد و از بازاریابی به‌عنوان قهرمان داستان علی‌بابا یاد کرد که نقش کاتالیزور را دارد.

سخنران ششم استارت‌آپ ویک رضا غیابی بود که به‌عنوان فرصت‌آفرین در این برنامه معرفی شد. به گفته غیابی که صحبت‌هایش به بیان تاریخچه اکوسیستم گذشت، اکوسیستم استارت‌آپی تنها امید و آخرین راه نجات اقتصاد کشورمان است.

پشوتن پورپزشک مدیرعامل بامیلو هم در فرصت 20 دقیقه‌ای که در برنامه در اختیار داشت به این موضوع اشاره کرد که مدل کسب‌وکاری موفق، مدلی است که حداقل پیش‌بینی 4 سال آینده خودش را داشته باشد و یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند به جذب سرمایه استارت‌آپ‌ها کمک کند را داشتن محصول عنوان کرد.

پس از صحبت‌های سخنرانان نوبت به اولین پنلی رسید که با حضور محمدرضا هاشمی جامعه‌ساز استارت‌آپی، محمد کرمانی مدیرعامل فضای کار اشتراکی آبی سفید و سعید چوبانی مدیر فناوری به وقت تبریز رسید که به بررسی وضعیت استارت‌آپ‌های شهرستان‌ها پرداختند. سعید چوبانی در این پنل از مردم تبریز مثال زد و از انطباق و پذیرش راحت و آسان نوآوری توسط مردم این شهر گفت و درنهایت ایراد را نه‌تنها سمت مردم شهرستان برای عدم رشد استارت‌آپ‌ها نمی‌دانست بلکه ایراد را از دانش کم خود استارت‌آپ‌ها می‌داند که نمی‌توانند محصول بازار مناسب داشته باشند.

ناصر غانم‌زاده، محمدرضا ازلی، عطا خلیقی، رامین کمیلیان و نیما بهروان اعضای دومین پنلی بودند که با عنوان «اکوسیستم ارزش‌آفرینی ایران زیر یک سقف» برگزار شد. در این پنل یک ساعته به این موضوع اشاره شد که در حال حاضر اکوسیستم کارآفرینی ایران هم استارت‌آپ و هم سرمایه‌گذار در حال یادگیری هستند. در ادامه این پنل،  غانم‌زاده از این گفت که اگر استارت‌آپ نتواند نیاز مردم را پاسخ دهد و برایش ارزش ایجاد کند، خطا رفته است و در ادامه صحبت‌هایش گفت: «ذهنیت سرمایه‌گذار باید سرمایه‌گذاری کردن باشد و نه شوآف و امضای تفاهم‌نامه و غیره.»

شاید یکی از بخش‌های جالب استارت‌آپ ویک، آخرین پنلی بود که با عنوان استارت‌آپ‌های شکست‌خورده و با حضور سجاد فلاح، امیرحسین حسینی‌پژوه و نغمه مصطفوی برگزار شد که هر کدام از این افراد از تجربه‌های شکستی که در مراحل مختلف انجام کارشان داشتند می‌گفتند. در این قسمت، فلاح نشانه‌های شکست خوردن یک استارت‌آپ را لزوما رشد نزولی آن نمی‌دانست و معتقد بود که اگر یک استارت‌آپ راه‌حلی برای مسئله پیش‌آمده‌اش نداشته باشد معنای شکست می‌دهد؛ یعنی اینکه همه راه‌حل‌های ممکن تست شده و همگی شکست خورده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.