راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با آیدی‌پی به‌راحتی از ۱۰۰۰ تومان تا ۵۰ میلیون تومان جابه‌جا کنید / انتقال وجه با آیدی شخصی

استارت‌آپ آیدی‌پی یکی از استارت‌آپ‌هایی است که بخشی از معضل‌های محدودیت پرداخت را حل کرده است. هر فردی با داشتن حساب آیدی‌پی می‌تواند روزانه برای هر تراکنش تا سقف 50 میلیون تومان، انتقال وجه انجام دهد، بدون اینکه در بانک معطل استفاده از سامانه پایا باشد.

استارت‌آپ آیدی‌پی از اواسط سال ۱۳۹۴ کار خود را آغاز کرد و پس از تست‌های امنیتی و کاربری، خردادماه سال ۱۳۹۵ در دسترس عموم قرار گرفت. این استارت‌آپ پس از دو سال فعالیت، حالا یک میلیون تراکنش موفق به ثبت رسانده و قرار است در نمایشگاه الکامپ 97، از اپلیکیشن خود رونمایی کند.

اگر بخواهیم تعریفی ساده از استارت‌آپ آیدی‌پی داشته باشیم، باید بگوییم آیدی‌پی درگاه پرداخت شخصی و کارت‌خوان مجازی است، اما امتیاز ویژه‌ای که برای افراد حقیقی و حقوقی دارد، این است که هر کسی در این درگاه می‌تواند شماره‌های کارت، حساب و شماره شبای بانکی‌اش را تبدیل به یک آیدی کند و برای دریافت راحت و امن‌تر پول، آیدی منحصربه‌فرد خودش را به طرف حساب‌هایش بدهد تا پول را برای او واریز کنند. این انتقال پول در مرحله اول است. در مرحله دوم آیدی‌پی پس از پرداخت وجه، برای طرفین (دریافت‌کننده و پرداخت‌کننده) پیامکی حاوی مبلغ و نام پرداخت‌کننده ارسال می‌کند.

 

آیدی‌پی چگونه شکل گرفت؟

ایده راه‌اندازی آیدی‌پی به دشوار بودن انتقال وجه بازمی‌گردد. برای مثال تصور کنید قرار است چهار میلیون تومان پول را از دو بانک با مبدأ و مقصد متفاوت انتقال دهید. اول اینکه سقف انتقال پول کارت‌به‌کارت سه میلیون تومان است، بنابراین مجبور هستید شماره شبای فرد مورد نظر را بگیرید، به بانک بروید و از طریق سامانه پایا وجه خود را منتقل کنید. البته می‌توانید از اینترنت‌بانک هم استفاده کنید، اما آیدی‌پی با هدف حل این مساله شکل گرفت و از آنجایی که سقف پرداخت کارت‌به‌کارت سه میلیون تومان بود، این استارت‌آپ سقف پرداخت خود را 50 میلیون تومان قرار داد.

 

اپلیکیشن آیدی‌پی

در بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ، از اپلیکیشن آیدی‌پی رونمایی می‌شود. در اپلیکیشن این استارت‌آپ تمام شناسه‌ها (ID) به شماره تلفن‌های همراه مخاطبان فرد متصل است. در واقع در این اپلیکیشن، بخشی به نام مخاطبان وجود دارد که در این بخش تمام کسانی که شناسه اختصاصی دارند، نمایش داده می‌شوند و به این ترتیب، انتقال وجه با سرعت و سهولت بیشتری صورت می‌گیرد. در حقیقت برای انتقال وجه تنها داشتن شماره تلفن همراه افراد کافی است.

فروشگاه الکترونیک با قابلیت پرداخت و فروشگاه کالا و فایل هم در زمره امکاناتی است که در این اپلیکیشن جدید قرار داده شده است.

 

چگونه آیدی شخصی بسازیم؟

برای کار با آیدی‌پی پس از وارد کردن مبلغ، وارد صفحه بانکی می‌شوید، اطلاعات را وارد می‌کنید و در نهایت مبلغ را انتقال می‌دهید. البته لازمه انجام این کار ساخت آیدی است. برای ساخت آیدی هم، هر فردی می‌تواند به سایت یا اپلیکیشن این استارت‌آپ مراجعه کند و پس از ثبت‌نام اولیه تا سقف 100 هزار تومان انتقال وجه انجام دهد.

اما اگر قرار باشد این انتقال وجه ادامه پیدا کند و مبالغ انتقالی بیش از اینها باشد، ثبت‌نام در مرحله دوم ضروری است. در اینجا لازم است متقاضی مدارک خود را ارائه دهد تا به تأیید اپراتورهای آیدی‌پی برسد. مدارک لازم هم آدرس، کد پستی، عکس کارت ملی یا شناسنامه فرد متقاضی انتقال وجه است.

 

مخاطبان آیدی‌پی

در حالت کلی آیدی‌پی مخاطب و کاربر خاصی ندارد و عموم افراد جامعه که حساب بانکی دارند و به هر نحوی پول دریافت و پرداخت می‌کنند، می‌توانند مخاطب و کاربر آیدی‌پی باشند و از خدماتش استفاده کنند. اما به‌طور کلی خیریه‌ها، برنامه‌نویسان (فریلنسر)، فروشندگان کالا و خدمات در فضای مجازی، نمایندگی‌های بیمه و مدیران آپارتمان می‌توانند مشتریان این استارت‌آپ باشند.

 

منبع درآمد و شیوه تسویه

همه خدمات آیدی‌پی برای پذیرنده‌ها رایگان است؛ منبع درآمد این استارت‌آپ همان ۵۰۰ تومان کارمزدی است که پرداخت‌کننده وجه، هنگام پرداخت، می‌پردازد.

کلیه تراکنش‌های آیدی‌پی روی بستر شاپرک بانک مرکزی است. البته با قراردادهایی که آیدی‌پی با بانک سامان و بانک سپه منعقد کرده، اگر تراکنشی کمتر از 200 هزار تومان باشد، به‌صورت آنلاین و در لحظه انتقال وجه صورت می‌گیرد، اما در صورتی که انتقال وجه بیشتر از 200 هزار تومان باشد یا بانک مبدأ و مقصد بانک سامان و بانک سپه نباشند، تسویه حساب طبق روال بانک مرکزی و ساعت 16 هر روز انجام می‌شود.

 

گزارشی از فعالیت آیدی‌پی در جشن تولد دوسالگی

همان‌طور که گفته شد، حدود دو سال است که از راه‌اندازی آیدی‌پی می‌گذرد. این استارت‌آپ در این مدت یک میلیون تراکنش موفق را به ثبت رسانده است، تعداد پذیرنده‌های آن 65 هزار نفر هستند، گردش مالی آن 67 میلیارد تومان است، با 38 هزار فروشگاه کالا و خدمات همکاری می‌کند و 430 هزار نفر از طریق آیدی‌پی تراکنش داشته‌اند.

2 دیدگاه
  1. صاحب قبادیان می‌گوید

    شهرک میلاد

  2. صاحب قبادیا می‌گوید

    خخلباواهتال

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.