راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در بیست‌وچهارمین نمایشگاه الکامپ در حوزه پرداخت، چه خبر است؟ / برگ برنده شرکت‌های PSP

بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک ششم الی نهم مردادماه، از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. در این نمایشگاه شرکت‌های بانکی و پرداخت، استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فین‌تک و شتاب‌دهنده‌ها حضور دارند. در نخستین روز از این نمایشگاه به سراغ پنج شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) حاضر در این رویداد رفتیم و از جدیدترین محصولات و راهکارهای ارائه‌شده توسط آنان اطلاعاتی کسب کردیم.

 

سکه محصول استراتژیک به‌پرداخت ملت

محصول استراتژیک شرکت به‌پرداخت ملت برای نمایشگاه الکامپ امسال، اپلیکیشن سکه است؛ اپلیکیشنی که می‌تواند نیازهای مشتریان را در حوزه بانکی و پرداخت رفع کند.

در همین راستا و برای آشنایی بازدیدکنندگان، دانش و محصولات این شرکت در قالب بروشور و مفاد آموزشی آماده شده است. همچنین برای انتقال یکسری مفاهیم یک بازی طراحی شده است که به پایان رساندن آن، به شارژ کیف پول کاربر منجر می‌شود. این بازی هشت مرحله دارد؛ در مرحله اول یک کیوآرکد در ورودی نمایشگاه جهت نصب اپلیکیشن تعبیه شده که در این مرحله با نمایش نقشه نمایشگاه و غرفه به‌پرداخت ملت، بازی شروع می‌شود.

پس از ورود افراد به غرفه، کیوآرکدها اسکن شده و بازی ادامه پیدا می‌کند. مرحله آخر بازی دیوار ارزش‌افزوده است و افراد پس از آنکه بازی فوتبالی می‌کنند، به استند ماکت سکه مراجعه می‌کنند و با انداختن عکس یادگاری با کاپ جام جهانی، کیف پول سکه آنها شارژ می‌شود.

از آنجا که این شرکت، به‌دنبال این است که از تکنولوژی جدید AR در سرویس‌ها و خدمات خود استفاده کند، این بحث را در قالب بازی به مخاطبان نمایشگاه معرفی می‌کند. در بحث واقعیت افزوده به یک واقعیت موجود، اطلاعاتی اضافه می‌شود که جزء روندهای روز دنیاست. به این صورت که وقتی کاربر در حال کار با اپلیکیشن است، اطلاعاتی که در لحظه، زمان و مکان نیاز دارد به او داده شده و کاربر هدایت می‌شود.

ارائه سرویس‌های خاصی به کسب‌وکارهای مختلف در نمایشگاه دیگر برنامه این شرکت بود که در این راستا، دستگاه‌های سلف‌سرویس خاص‌منظوره‌ای ارائه شده است. طرح‌ها و پروژه‌هایی مانند طرح‌های اعتباری و تخفیف نیز به چشم می‌خورد که برای بعضی کسب‌وکارها قابل استفاده است.

بحث فروشگاه بدون صندوق‌دار سرویس دیگری است که به بازدیدکنندگان معرفی می‌شود. این‌ها مواردی است که کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند از آن استفاده کنند.

با توجه به حضور گسترده استارت‌آپ‌ها در الکامپ ۹۷ برنامه ویژه این شرکت برای ایده‌پردازان، برگزاری چهار کارگاه ویژه برای استارت‌آپ‌هاست. برای یک استارت‌آپ اولین چالش، چالش قانونی و حقوقی است که این شرکت، کارگاهی در همین خصوص برگزار می‌کند. کارگاه دیگری نیز برای طراحی مدل کسب‌وکار و استراتژی‌های کسب‌وکار استارت‌آپ‌ها در نظر گرفته شده است.

شرکت به‌پرداخت ملت، کیوسکی در نظر گرفته تا استارت‌آپ‌ها اطلاعات خود را وارد کرده و این اطلاعات توسط تیمی که در نظر گرفته شده، مورد بررسی قرار می‌گیرد. این تیم با استارت‌آپ‌ها گفت‌وگو می‌کنند تا با توجه به منابع محدودی که در اختیار این شرکت است، در کنار آنها باشند. البته این کار نیازمند منابع و تلاش بسیار زیادی بود و به همین دلیل نیز همکاری با استارت‌آپ‌ها در برنامه عملیاتی شرکت جای داده شد و برای تمام واحدهای سازمانی و عملیاتی، وظیفه تعریف شده تا با استارت‌آپ‌ها همکاری کنند.

 

مانور تجارت الکترونیک پارسیان روی اپلیکیشن تاپ

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در محوطه باز نمایشگاه الکامپ 97 به معرفی محصولات، خدمات و استارت‌آپ‌های خود پرداخته است. این شرکت چشم‌انداز خود را کسب بیشترین سهم از بازار پرداخت الکترونیکی معرفی می‌کند و مأموریت خود را ایجاد زنجیره امن پرداخت الکترونیکی با ارائه راهکارهای خلاق برای پاسخ سریع و آسان به نیازهای مشتریان با بهینه‌ترین هزینه می‌داند.

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با شعار «تاپ؛ نخستین انتخاب» به معرفی محصولات و استارت‌آپ‌های شرکت تجارت الکترونیک پارسیان می‌پردازد. آنچه در این غرفه به چشم می‌خورد، معرفی مزایا و امکانات جدید اپلیکیشن تاپ است. همچنین سه دستگاه واقعیت مجازی (VR) برای بینندگان غرفه تعبیه شده و بخشی از امکانات تاپ در کنار تصاویر گوناگون در معرض نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین استارت‌آپ‌های کارت هدیه کادونا، نرم‌افزار پرداخت الکترونیکی تاپ، بیمه هوشمند پارس، صدور کارت بین‌المللی سیمرغ، فروشگاه اینترنتی کالا (Kala.ir)، اپلیکیشن درخواست سوخت پیدو، اپلیکیشن پرداخت الکترونیکی پیگیر، پرداخت نوین‌خودرو سی‌پی و نسل نوین اپراتور تلفن همراه با نام لوتوس‌تل در این غرفه در معرض دید بینندگان و معرفی به آنها قرار می‌گیرند.

تجارت الکترونیک پارسیان بیش از همه به معرفی اپلیکیشن تاپ این شرکت پرداخته بود. اپلیکیشن پرداخت الکترونیکی تاپ دارای قابلیت نصب روی سیستم عامل‌های اندروید و آی‌اواس است. از جمله مزایای این اپلیکیشن، می‌توان به امکان پرداخت قبوض از طریق شناسه قبض، شناسه پرداخت و بارکدخوان، امکان خرید شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری، قابلیت پرداخت به مؤسسات خیریه، قابلیت خرید کالا و خدمات از فروشگاه‌ها با استفاده از کیوآرکد، امکان پرداخت جریمه خودرو، امکان خرید بسته‌های اینترنت، امکان خرید طرح ترافیک و امکان انتقال وجه به‌صورت کارت‌به‌کارت اشاره کرد.

در حوزه تأمین و توسعه ابزارهای پذیرش، کارت‌خوان‌های فروشگاهی ثابت یکی از محصولات ارائه‌شده توسط این شرکت در حوزه پشتیبانی و پرستاری از ابزارهای پذیرش است. شرکت تاپ به‌منظور ایجاد بستری ایمن در حوزه تأمین و خدمات پشتیبانی کارت‌خوان‌های فروشگاهی، اقدام به دریافت نمایندگی محصولات شرکت‌های «بیتل» و «دمکو» کرده است که به موجب قراردادهای منعقدشده، شرکت‌های مذکور، مسئولیت بازاریابی و فروش دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی و ارائه خدمات پس از فروش خود در ایران را به‌صورت انحصاری به شرکت تاپ واگذار کرده‌اند.

دارندگان دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی شرکت تاپ از خدمات پشتیبانی در نقاط مختلف کشور بهره می‌برند. وجود 48 نمایندگی تاپ در سراسر کشور و شرکت‌های کارگزاری در شهرهای مهم، امکان مراجعه پذیرندگان در نقاط مختلف کشور را امکان‌پذیر کرده است.

کارت‌خوان‌های فروشگاهی قابل حمل، سامانه IVR تاپ، سامانه پرداخت اینترنتی تاپ، سامانه یواس‌اس‌دی *708# و اپلیکیشن پرداخت الکترونیکی تاپ ابزارهای پذیرش این شرکت را شامل می‌شوند.

در حوزه صدور و پشتیبانی کارت‌های پرداخت نیز ارائه کارت‌های خرید پارسیان، مگاکارت پارسیان، کارت‌های هدیه پارسیان و کارت‌های اعتباری پارسیان قابل ذکر است.

 

سپ با پرداخت مبتنی بر بلوتوث آمد

شرکت پرداخت الکترونیک سامان‌کیش مانند سال‌های گذشته به‌عنوان اسپانسر در بیست‌وچهارمین نمایشگاه الکامپ حاضر شده است. در این نمایشگاه، سپ علاوه بر معرفی محصولات پیشین، به معرفی جدیدترین محصول خود با نام آتی‌پی، سامانه پرداخت بلوتوثی در کشور پرداخته است.

سپ با توجه به بسترهای متفاوت ارتباطی، دستگاه‌های کارت‌خوان مختلفی را با قابلیت‌های متنوعی ارائه کرده است تا امکان دسترسی راحت و پرداخت آسان را برای پذیرندگان و مشتریان فراهم آورد. کارت‌خوان تلفنی، کارت‌خوان شبکه‌ای، کارت‌خوان بی‌سیم و کارت‌خوان متصل به کامپیوتر از جمله این کارت‌خوان‌ها هستند.

همچنین دستگاه پین‌پد سپ دیگر محصولی است که در این نمایشگاه معرفی شده است. هدف از ارائه این محصول این است که مشتریان رمز کارت را با حفظ حریم شخصی خود وارد کنند.

درباره اپلیکیشن 724 این شرکت باید گفت، این نرم‌افزار با داشتن بیش از دو میلیون کاربر، خدمات متنوعی در حوزه پرداخت، انتقال وجه، خرید، اینترنت و… را ارائه می‌دهد. همچنین اپلیکیشن 724 در این نمایشگاه با جایزه 500 میلیونی مردادماه حضور پیدا کرده است.

در زمینه حمایت و مشارکت با استارت‌آپ‌ها در حوزه فین‌تک، حمایت و مشارکت با استارت‌آپ‌های این حوزه از اولویت‌های شرکت پرداخت الکترونیک سامان‌کیش است. در این راستا مشارکت با شرکت برگ سبز (Pay.ir)، مشارکت با شرکت نیکوکیوسک، ECM و اول‌بلاک در زمره فعالیت‌های این شرکت است. این استارت‌آپ‌ها در غرفه سپ در نمایشگاه حاضر شده بودند تا سرویس‌های خود را برای علاقه‌مندان تشریح کنند.

مهم‌ترین نکته‌ای که در این میان از سوی محمد اروجلو، مدیر روابط عمومی این شرکت مطرح شد، مربوط به وضعیت اسپانسری در نمایشگاه الکامپ بود. او درباره این موضوع گفت: «هر سال از خدمات اسپانسرها کاسته می‌شود. امسال قیمت‌ها را بالا نبردند، اما از خدمات ارائه‌شده کم کردند. هر سال به اسپانسرها تبلیغات محیطی داده می‌شد، اما امسال هزینه‌ای جداگانه برای آن در نظر گرفته‌اند. تنها تفاوت ما با دیگران این است که در سالن 38 هستیم و یک لوگو در تبلیغات محیطی از شرکت ما گذاشته‌اند که بود و نبود آن هم تفاوتی ندارد.»

او ادامه داد: «نکته دیگر ادغام نمایشگاه تلکام با الکامپ است. این دو نمایشگاه تا 70 درصد شرکت‌کننده‌های یکسان دارند و بازدیدکننده‌ها هم یکسان هستند، اما این ادغام تاکنون صورت نگرفته است. از سوی دیگر با اینکه نمایشگاه B2C است، اما به‌دلیل اینکه نمایشگاه در روزهای غیرتعطیل برگزار می‌شود، از حجم بازدیدکنندگان کاسته می‌شود.»

در زمینه محصولات و راهکارهای شرکت پرداخت الکترونیک سامان‌کیش و در حوزه درگاه‌های پرداخت می‌توان به صفحه پرداخت اینترنتی، درگاه موبایل PG سپ، پرداخت درون‌برنامه‌ای و درگاه پرداخت شخصی Pay.ir اشاره کرد. کارت هدیه، کارت چندمنظوره سپ و سپ‌کارت (کارت خرید)، از جمله خدمات کارت این شرکت هستند.

همچنین در زمینه راهکارهای پرداخت، انواع دستگاه‌های کارت‌خوان سپ قرار می‌گیرند. در این زمینه می‌توان به کارت‌خوان‌های شبکه‌ای، کارت‌خوان بی‌سیم، کارت‌خوان‌های نسل جدید سیار اندرویدی و کارت‌خوان‌های متصل به کامپیوتر اشاره کرد.

 

محصولات جدید فن‌آوا کارت برای سال جدید

اپلیکیشن آوا همراه، دستگاه کارت‌خوان هوشمند PDA، کارت‌خوان‌های موبایلی یا MPOS، سولوشن پرداخت الکترونیکی در جایگاه سوخت، سلف‌سرویس کیوسک رستوران، سیستم صندوق فروشگاهی، سیستم نوبت‌دهی بیمارستانی، کیوسک شارژ، سامانه نفیس، کیوسک مدیریت پرداخت‌های مراکز درمانی و کیوسک پارکینگ، بخشی از محصولات شرکت فن‌آوا کارت در بیست‌وچهارمین نمایشگاه الکامپ است.

استراتژی این شرکت معرفی محصولات جدید در سال جدید است. از جمله برنامه‌های این شرکت بحث پرداخت الکترونیکی سوخت در جایگاه‌های بنزین است. شرکت پخش و پالایش، امسال انحصار در حوزه پرداخت را شکست و در نامه‌ای به شرکت‌های پی‌اس‌پی اعلام کرد که راهکار خود را برای دریافت الکترونیکی وجوه در جایگاه‌های سوخت اعلام کنند.

باید به این نکته اشاره کرد که دو نرم‌افزار در جایگاه‌های سوخت وجود دارد؛ یکی از آنها نرم‌افزار پرداخت است و دیگری نرم‌افزار مدیریت سوخت. نرم‌افزار مدیریت سوخت را شرکت پخش و پالایش و سامانه هوشمند عهده‌دار هستند و نرم‌افزار پرداخت را شرکت‌های پرداختی بر عهده دارند. این یک کار مشترک است که هر شرکت پرداختی باید برندی را معرفی کند. شرکت فن‌آوا کارت با یکی از برندها به تفاهم رسیده تا در این حوزه با آنها مشارکت کند و آمادگی دارد تا با موافقت شرکت پخش و پالایش، پایلوت خود را آغاز کند.

روال این است که جایگاه به جایگاه این نرم‌افزار نصب می‌شود و پس از تأیید شرکت پخش و پالایش روند اجرا ادامه پیدا می‌کند. پیش‌بینی این شرکت این است که 15 هزار پمپ را به دستگاه پرداخت مجهز کند.

محصول دیگر شرکت فن‌آوا کارت که سال گذشته ارائه شده و امسال نیز در اختیار مخاطبان قرار گرفته، سامانه نفیس (نرم‌افزار فرایندهای یکپارچه سوئیچ) است. سامانه نفیس، سامانه ارزش‌افزوده‌ای است که نیاز بازار در حوزه باشگاه مشتریان و ارزش‌افزوده را پوشش می‌دهد. از طریق این سامانه راهکار جامعی به سازمان‌ها ارائه می‌شود که ترکیبی است.

در حقیقت این سامانه جهت سرویس‌دهی به سازمان‌ها، مؤسسات، بانک‌ها، پذیرندگان خاص و زیرمجموعه‌های وابسته به آن طراحی و تولید شده که می‌تواند سرویس‌هایی از قبیل خرید شاپرکی، انواع سرویس‌های تخفیف، سرویس اقساطی، سرویس اعتباری، سرویس بن ریالی، سرویس سبد کالا، سرویس درگاه اینترنتی، کارت سفر، باشگاه مشتریان و… را ارائه کند. همچنین این سامانه شامل سیستم‌های مدیریت پذیرندگان، مدیریت دارندگان کارت، انبارداری، مدیریت کارت، مدیریت کاربران، زیرسیستم حسابداری، سیستم گزارش‌های مدیریتی و… است.

همچنین این شرکت به معرفی محصولات و خدمات خود پرداخته بود که از جمله آنها می‌توان به پایانه فروش، کارت‌خوان بی‌سیم، کارت‌خوان شبکه‌ای، کارت‌خوان قابل اتصال به کامپیوتر، کارت‌خوان موبایلی و کارت‌خوان هوشمند اشاره کرد.

همچنین درباره اپلیکیشن آوا همراه در این مجموعه باید گفت؛ این اپلیکیشن هر دو حالت آنلاین و آفلاین را پشتیبانی می‌کند. در این اپلیکیشن علاوه بر عملیات خرید شارژ، پرداخت قبض، شارژ اینترنت و نیکوکاری، سایر خدمات مانند پرداخت عوارض، جریمه، طرح ترافیک و بیمه قابل ارائه است.

 

ایران‌کیش و اپلیکیشن کارت‌خوان موبایلی

مهم‌ترین محصول شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش اپلیکیشن کارت‌خوان موبایلی است که به گفته پیمان طبری، معاون فناوری اطلاعات ایران‌کیش امکانات فوق‌العاده‌ای را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند. در نمایشگاه الکامپ 97 امکان ثبت‌نام برای افراد فراهم شده است. مدارک مورد نیاز نیز طبق الزام شاپرک برای پذیرنده‌ها در نظر گرفته شده است.

دستاورد دیگر این شرکت که در بیست‌وچهارمین نمایشگاه الکامپ رونمایی می‌شود، نسخه ویندوز اپلیکیشن پات است که ویندوز 10 را پشتیبانی می‌کند. این اپلیکیشن حدود یک ماه است که در مایکروسافت استور قرار گرفته و امکان دانلود از این طریق، برای متقاضیان فراهم است.

نرم‌افزار موبایلی پات با شعار «پرداخت امن تو» دیگر محصول این شرکت است که در این نمایشگاه معرفی می‌شود. این نرم‌افزار مبتنی بر سوئیچ‌های پرداخت شرکت ایران‌کیش و سیستم‌عامل اندروید است و امکان ثبت‌نام و رجیستر کردن شماره موبایل در آن فراهم شده است. علاوه بر این امکان کارت‌به‌کارت، خرید شارژ تلفن همراه، پرداخت قبض، پرداخت وجه به حساب سازمان‌های خیریه و… در این نرم‌افزار فراهم شده است. این اپلیکیشن در جدیدترین به‌روزرسانی خود، امکان خرید بلیت قطار، خرید بیمه و گردشگری را هم اضافه کرده است.

خدمات پرداخت اینترنتی ایران‌کیش، شامل درگاه پرداخت اینترنتی ایران‌کیش، سامانه تخصصی پرداخت قبوض ایران‌کیش و سامانه پرداخت‌های اختصاصی ایران‌کیش است. خدمات پرداخت موبایلی ایران‌کیش نیز شامل خدمات پرداخت موبایل در بستر یواس‌اس‌دی، خدمات پرداخت موبایل در قالب اپلیکیشن موبایل ایران‌کیش (پات) و ابزار پرداخت درون‌برنامه‌ای (مختص نرم‌افزارهای موبایلی) است.

از جمله دیگر محصولات این شرکت می‌توان به صندوق فروشگاهی (هایپر پات) اشاره کرد. این دستگاه اطلاعات خرید، فروش و سایر هزینه‌های یک واحد شغلی را به‌صورت مکانیزه ثبت و محاسبه کرده و در خاتمه برای مشتریان خود بر اساس خرید انجام‌شده، امکان صدور فاکتور به همراه جزئیات را فراهم می‌کند.

دستگاه پین‌پد، دستگاه کارت‌خوان موبایلی این شرکت با نام هم‌پات و دستگاه PDT (POS PDA) نیز در این نمایشگاه معرفی شده بود. دستگاه کارت‌خوان PDA یک رایانه شخصی کوچک و قابل حمل است که قادر به اتصال به اینترنت و شبکه‌های داخلی از طریق بی‌سیم است. یکی از بارزترین خصوصیات PDT ها داشتن نمایشگرهای لمسی است.

1 دیدگاه
  1. حسن می‌گوید

    با عرض سلام و خدا قوت خدمت شما
    ممنون از گزارش خوبتان .لطفا در باره زیر مجموعه هایی یا شرکتهای زیر مجموعه شرکت های پرداخت نیز مطالبی تهیه گردد.تا با زیر مجموعه های فعال این شرکت ها معلوم گردد.
    ممنون از زحمات شما .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.