راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هاب؛ بازوی همراه اول در توسعه کسب‌وکار / نگاهی به بخش‌های مختلف شرکت هاب در گفت‌وگو با محمدرضا سوهانیان مدیرعامل این شرکت

شرکت هوشمند اول بهشتی (هاب) شرکتی است که با حمايت علمی و تخصصی دانشگاه شهید بهشتی و شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) از ابتدای سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت کرده و هدف اصلی این شرکت، استفاده از توانمندی‌ها و تجربیات این دو نهاد در توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. هاب در ابتدا، با هدف فعالیت در زمینه‌ خدمات ارزش‌افزوده‌ تلفن همراه و فناوری اطلاعات آغاز به کار کرد و در نظر دارد با گسترش فعالیت‌های خود در زمینه‌های فناورانه و رو‌به‌رشد همچون تجارت الکترونیک، کلان‌داده، اینترنت اشیا، زنجیره بلوک و شتاب‌دهی کسب‌وکارهای نوپا، نقش پررنگی در حمایت از استارت‌آپ‌ها داشته باشد. در اولین روز از بیست‌وچهارمین نمایشگاه الکامپ با محمدرضا سوهانیان، مدیرعامل هاب درباره فعالیت‌های این شرکت گفت‌وگو کردیم.

به گفته سوهانیان، مذاکرات اولیه شرکت هاب به بهمن‌ 1394، شکل‌گیری اولیه آن به مهرماه 1395 و تاسیس آن به فروردین 1396 بازمی‌گردد؛ بنابراین هاب، شرکتی است که حدود یک سال و نیم پیش ثبت شده و دلیل انتساب نام هاب به این شرکت نیز به نقشی مربوط است که قرار است ایفا کند؛ در واقع شرکت هوشمند اول بهشتی (هاب) قرار است نقش یک هاب را در جمع‌‌آوری نوآوری‌ها و وصل کردن آنها به اکوسیستم فناوری‌های نو ایفا کند.

 

خاص‌ترین ماموریت‌های هاب

او به یکی از خاص‌ترین ماموریت‌های شرکت هاب که راه‌اندازی شتاب‌دهنده است، اشاره کرد و گفت: «یکی از ماموریت‌های هاب، راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ای در لایه early stage است که تمرکز آن بر شتاب‌دهی استارت‌آپ‌های فعالی است که در مراحل اولیه رشد خود هستند و می‌توانند با جذب سرمایه‌های نقدی و غیرنقدی، ارزش‌هایی را متناسب با روندهای روز بازار ارائه دهند. در واقع می‌توان گفت شتاب‌دهنده هاب یکی از فراهم‌کنندگان ورودی برای شرکت سرمایه‌گذاری توسعه نور دنا، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه همراه اول و سایر سرمایه‌گذاران خطرپذیر است که در مقیاس بالاتری نسبت به هاب، روی کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

 

یکی از بازوهای همراه اول در توسعه کسب‌وکار

او همچنین شرکت هاب را یکی از بازوهای همراه اول در توسعه کسب‌وکار تلقی کرد و گفت: «علاوه بر فعالیتی که هاب انجام می‌دهد، از لحاظ نقش نیز یکی از بازوهای همراه اول در توسعه کسب‌وکارهای نو تلقی می‌شود و متولی طراحی و توسعه کسب‌وکارهای جدید در حوزه دیجیتال برای همراه اول است.» به گفته سوهانیان، به‌دلیل نقشی که این شرکت در توسعه کسب‌وکارهای جدید دارد، ارتباط با مجموعه‌های استارت‌آپی اجتناب‌ناپذیر است و باید ارتباطات وسیعی با این مجموعه‌های نوآور داشته باشد.

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌هایی که هاب در آن فعالیت می‌کند، بخش توسعه خدمات موبایلی است که به‌صورت کامل زنجیره تولید سرویس، بازاریابی و القا کردن آن به مشتری را پوشش می‌دهد. سوهانیان در این‌باره گفت: «در حال حاضر با حدود 90 تیم استارت‌آپی که محصولاتی برای ارائه داشتند، قرارداد بسته‌ایم تا محصولات آنها را به شبکه همراه اول وصل ‌کنیم و فرایند فروش آنها را نیز انجام ‌دهیم.»

 

تولید روزانه یک میلیارد تومان ثروت

به گفته سوهانیان، شرکت هاب روزانه در حدود یک میلیارد تومان تولید ثروت می‌کند که بخشی از آن متعلق به همراه اول، دولت، خود شرکت ‌هاب و تیم‌های استارت‌آپی است که حدود 60 درصد این مبلغ متعلق به استارت‌آپ‌هایی است که با این شرکت همکاری می‌کنند. همچنین این شرکت از لحاظ آماری تاکنون چیزی بیش از هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده‌ است.

 

اینترنت اشیا؛ بخش فناورانه‌تر هاب

شرکت هاب، همچنین بخشی تحت عنوان اینترنت اشیا و دیتاماینینگ دارد که به گفته سوهانیان، بخش فناورانه‌تر این شرکت است که ماموریت آن یافتن حوزه‌های جدیدتر با رویکرد تجاری‌سازی و اتکا به توانمندی‌های همراه اول است. مدیرعامل شرکت هاب در این‌باره گفت: «دانشگاه شهید بهشتی و شرکت همراه اول دو سهامدار عمده هاب هستند که هر کدام از آنها توانمندی‌ها و فرصت‌های زیادی را برای ما فراهم کرده‌اند و تلاش ما بر این است تا بتوانیم از توانمندی‌های این شرکت‌ها استفاده کنیم؛ چراکه موضوعی که ما را از شرکت‌های دیگر متمایز می‌کند، دسترسی جدی ما به منابعی است که این دو شرکت برای ما فراهم می‌کنند؛ به‌عنوان‌ مثال، شرکت همراه اول؛ مشتری و داده زیاد، دارایی‌های مالی قدرتمند، برند قوی و شبکه گسترده برای تحویل سرویس به مشتری را داراست و دانشگاه نیز دسترسی بسیار خوبی به توانمندی‌ها و فضاهای نوآورانه دارد؛ بنابراین ما سعی می‌کنیم با کمک این دو سهامدار، فضای متفاوتی را هم برای کسب‌وکارها و هم برای شتاب‌دهنده خود ایجاد کنیم.»

 

برای نوآوری در همراه اول

او همچنین به این موضوع اشاره کرد که شرکت‌ هاب، یکی از بازوهای نوآوری در همراه اول است و همیشه سعی در هم‌اندیشی و مشارکت دارد؛ به همین خاطر هاب در رویدادهای علمی و فناورانه همراه اول شرکت می‌کند و علاوه بر آن خود نیز رویدادهایی را برگزار می‌کند. سوهانیان در این‌باره گفت: «سال گذشته، نشستی را در حوزه تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برگزار کردیم که حدود 30 تیم در حوزه داده در این رویداد شرکت کردند و نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را با استفاده از الگوریتم‌های تحلیل داده پیش‌بینی کردند که متوسط خطای این پیش‌بینی‌ها کمتر از یک درصد بوده است؛ در واقع یک سمینار یک‌روزه برگزار شد که برندگانی نیز داشت.»

مدیرعامل شرکت هاب همچنین به نحوه حمایت این شرکت از کسب‌وکارهای نوپا اشاره کرد و گفت: «مساله‌ای که در هاب بسیار مهم است اینکه ما با تیم‌های کوچک یا شرکت‌های نوپا روبه‌رو هستیم که ممکن است محصولی داشته باشند که ماهی پنج میلیون تومان درآمد داشته باشند؛ بنابراین ما سعی می‌کنیم به آنها کمک کنیم تا بتوانند این عدد را به 10 برابر میزان فعلی برسانند و در نهایت بتوانند تیم و محصول خود را توسعه دهند.»

1 دیدگاه
  1. رضا سدري می‌گوید

    با سلام . بنظر ميرسد شركت هاب بتواند كمك شاياني به استارت اپ هاي نو پا بنمايد كه قابل تقدير و در رشد وشكوفايي مملكت ايران بسيار موثر است . اخيرا با خبر شديم كه دفتر مركزي شركت در طبقه 4و5 مجموعه جهان نماي اصفهان است و مايلم با شركت و نحوه و همكاري در تماس باشم بنده را راهنمايي فرماييد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.