راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به محصولات استارت‌آپ «اول‌بلاک» در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده و زنجیره بلوک و برنامه‌های آینده این مجموعه

شرکت اول معماران زنجیره بلوک که با برند اول‌بلاک شناخته شده است، از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه زنجیره بلوک و ارزهای رمزنگاری‌شده است که فعالیتش را از شهریور 1396 آغاز کرد و قرار است با همکاری سپ چندین پروژه؛ از جمله کیف پول، درگاه پرداخت و بازار تبادل ارزهای رمزنگاری‌شده خودش را روانه بازار کند.

استارت‌آپ هفت‌نفره اول‌بلاک در حال حاضر در یکی از ساختمان‌های شرکت پرداخت الکترونیک سامان مستقر است و قصد دارند طی یکی، دو سال آینده به یک شرکت کاملا فنی تبدیل شوند که در حوزه‌های نرم‌افزاری های‌تک؛ از جمله زنجیره بلوک، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا سرمایه‌گذاری کنند و یکی از معدود استارت‌آپ‌ها یا تیم‌های ایرانی است که می‌توان به دانش‌شان اعتماد کرد و تاکنون هم چندین محصول واقعی را طراحی و پیاده‌سازی کرده‌اند.

 

هسته اولیه اول‌بلاک چگونه شکل گرفت؟

برای معرفی و شناخت بیشتر از اول‌بلاک با مهرداد فرنوش، مدیرعامل شرکت اول معماران زنجیره بلوک صحبت کردیم که در واقع همان استارت‌آپ اول‌بلاک هستند و برای اینکه از همان ابتدا از لحاظ بحث‌های قانونی با مشکلی مواجه نشوند، این شرکت را ثبت کرده‌اند تا شفاف عمل کنند.

فرنوش فارغ‌التحصیل رشته آی‌تی در مقطع کارشناسی از دانشگاه امیرکبیر است که قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار خودش، ابتدا به همراه چند نفر از دوستانش در شرکت فرازپردازان فعالیت داشته است.

سال 1395 بود که به همراه یکی از دوستانش علیرضا غیاث که اکنون از هم‌بنیان‌گذاران اول‌بلاک است، ایده راه‌اندازی کسب‌وکار مستقل به سرشان می‌زند و به همین دلیل از فرازپردازان خارج شدند تا از دنیای کارمندی وارد دنیای پرریسک و طاقت‌فرسای کارآفرینی بشوند؛ البته نه از نوع شوآف و دکوری‌اش؛ بلکه به‌دنبال رفع یک یا چندین نیاز با کار و تلاش زیاد. این دو نفر که چیزهایی درباره ترندهای روز فناوری دنیا؛ از جمله بیت‌کوین، ارزهای رمزنگاری‌شده و بلاکچین شنیده بودند، به کمک برخی از دوستان‌شان با این مفاهیم بیشتر آشنا شدند و این شد که دنیای پیچیده، ناشناخته و ناملموس بلاکچین آنها را گرفتار خودش کرد.

رابطه سپ با اول‌بلاک چیست؟

اول‌بلاک قصد دارد به کمک شرکت سپ که یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های PSP کشور است، برخی از پروژه‌های خودش را راه‌اندازی کند. همین موضوع باعث شد کنجکاو شویم و از فرنوش بخواهیم تا ماجرای شکل‌گیری این مشارکت را برای ما تعریف کند.

به گفته فرنوش زمانی که آنها وارد مذاکره با سپ شده بودند، از سه شرکت بزرگ و مطرح دیگر هم پیشنهادهای تقریبا مشابهی؛ چه از نظر ریالی و چه از نظر زیرساختی داشتند، اما آنها در نهایت سپ را انتخاب کرده بودند که احتمالا در کنار حمایت‌هایی همچون حمایت مالی، یک ارزش‌افزوده خاص برایشان داشته که این انتخاب را انجام داده‌اند.

فرنوش در این‌باره گفت: «دلیلی که ما سپ را انتخاب کردیم، این است که سپ در ورود به تکنولوژی‌های جدید در حوزه پرداخت و مالی معمولا سرآمد شرکت‌هاست و خیلی از اولین‌های این صنعت از جمله اولین سرویس پرداختی مبتنی بر USSD، اولین درگاه پرداخت اینترنتی، اولین دستگاه پین‌پد و چندین اولین دیگر را در کارنامه خودش دارد. رویکرد کلی سازمانی سپ این است که دوست دارد روی تکنولوژی‌های نو سرمایه‌گذاری کند و اتفاقا بخش چشمگیری از کسب درآمدش هم از تکنولوژی‌های نو است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

بیت‌کوین داستانی متفاوت از زنجیره بلوک است یا خیر؟

به گفته مهرداد فرنوش مساله نوع نگاه است. اگر از زاویه دید فنی به موضوع نگاه کنیم، نمی‌توان بیت‌کوین و زنجیره بلوک را از هم جدا کرد؛ چراکه آن بلوغی که در زنجیره بلوک وجود دارد، در بیت‌کوین و اتریوم و به‌طورکلی در ارزهای رمزنگاری‌شده اتفاق افتاده است، ولی از نگاه کسب‌وکاری با هم تفاوت دارند.

[/mks_pullquote]

 

به همین دلیل دپارتمان R&D سپ خیلی پررنگ‌تر از دیگر بخش‌هاست. همه اینها علاوه بر اینکه سپ برند خیلی خوشنامی است و ارتباطاتی که در حوزه بانکی دارد، بهتر است و خیلی بهتر می‌تواند برای برندینگ و تبلیغات به ما کمک کند، موجب ایجاد این همکاری شد.» در نهایت مذاکرات با سپ نتیجه‌بخش بود و قرار شد اول‌بلاک در کنار ارائه محصولات خودش، مجموعه‌ای از سرویس‌ها را نیز در حوزه‌هایی که مدنظر سپ است به آنها ارائه دهد و از طرف دیگر، سپ هم یکسری از مشکلات، مسائل، چالش‌ها و مواردی را که معمولا استارت‌آپ‌ها با آن درگیر هستند، برطرف کند.»

به گفته فرنوش این کنار هم قرار گرفتن می‌تواند بزرگ‌ترین ارزش‌افزوده سپ برای این مجموعه نوپا باشد.

بعد از این صحبت‌ها به سراغ کسب‌وکار اول‌بلاک رفتیم تا دقیقا بدانیم چه کاری انجام می‌دهند و اینکه منظورشان از کیف پول یا درگاه پرداخت ارزهای رمزنگاری‌شده چیست و آیا با ارزهای مرسومی مانند بیت‌کوین و اتریوم سروکار دارند یا اینکه سرویس‌شان مربوط به ارزهای رمزنگاری‌شده داخلی است که این روزها هر نهاد و سازمانی ادعا می‌کند یک ارز دیجیتال ملی برای خودش راه انداخته است.

طبق صحبت‌های فرنوش، کیف پول، صرافی، بازار تبادل و درگاه پرداختی که مدنظر آنهاست، محصولاتی هستند مبتنی بر ارزهای رمزنگاری‌شده معروف؛ از جمله بیت‌کوین، اتریوم و لایت‌کوین و این قابلیت را هم دارد تا هر تعداد که متولی سیستم خواهانش باشد، ارزهای جدید به سرویس‌هایشان اضافه کنند. در کنار اینها، پروژه‌هایی هم در خصوص ارائه سرویس‌های خاص برای نهادها و شرکت‌های داخلی نیز انجام می‌دهند که اغلب اسمی از آنها برده نمی‌شود.

 

نگاه قانون‌گذار به ارزهای رمزنگاری چگونه خواهد بود؟

با توجه به آشنایی اولیه که با کسب‌وکار اول‌بلاک پیدا کردیم، به نظر می‌رسید شفاف نبودن قوانین در خصوص ارزهای رمزنگاری‌شده و مخصوصا ابلاغیه اخیر معاونت مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در خصوص ممنوعیت فعالیت بانک‌ها در حوزه بیت‌کوین، از نقاط چالش‌برانگیز برای اول‌بلاک باشد؛ چراکه نه‌تنها در این حوزه عدم شفافیت وجود دارد؛ بلکه بسیار ریسکی نیز هست.

اما به نظر فرنوش این ممنوعیت موقتی است و معتقد بود که بانک مرکزی به فرصتی برای تدوین قوانین نیاز دارد تا کلیت موضوع را شناسایی کند و ببیند چه راه‌هایی برای جلوگیری از موارد غیرقانونی می‌تواند پیدا کند و چه راه‌هایی را می‌توان ترویج کرد تا افراد بتوانند از موارد قانونی استفاده کنند.

فرنوش با بیان اینکه ایران مجبور است برای اینکه بتواند مبادلات بین‌المللی انجام دهد، قسمتی از فعالیت‌های مربوط به ارزهای رمزنگاری‌شده را مجاز اعلام کند، توضیح داد: «چنین وضعیتی در چین و کره جنوبی هم وجود داشت و تقریبا در بسیاری از کشورها روال به همین صورت بود که به مدت محدودی فعالیت روی ارزهای رمزنگاری‌شده را ممنوع کرده بودند تا بتوانند قانون‌گذاری مناسب را انجام دهند.»

مدیرعامل اول‌بلاک در صحبت‌هایش اشاره کرد که با وجود تفکیک‌ناپذیر بودن ارزهای رمزنگاری‌شده از بلاکچین و درهم‌تنیده بودن این دو مفهوم، ولی در کارشان میان فناوری بلاکچین و ارزهای رمزنگاری‌شده، تفکیک قائل شده‌اند و بسیاری از پروژه‌هایی که در ذهن آنهاست و قرار است از آنها درآمدزایی کنند، در حوزه بلاکچین است و قصد دارند از این فناوری در حوزه‌های مختلفی مانند زنجیره تامین، وام‌های خرد، دارو، مسکن و خودرو استفاده کنند.

در کنار این محصولات، اول‌بلاک یکسری محصولات مربوط به ارزهای رمزنگاری‌شده هم دارد که به گفته فرنوش گویا بازار بسیار بزرگی برای این محصولات داخل ایران وجود دارد و هرچند آمار قابل اتکایی درباره بزرگی این بازار در ایران وجود ندارد، ولی طبق بررسی‌هایی که آنها روی بازار ایران انجام داده‌اند، حجم مبادلات در این حوزه در کشور به‌طور میانگین بین 10 الی 15 بیت‌کوین در روز است. فرنوش معتقد است اگر آنها حتی فقط 10 درصد از این بازار را هم در داخل کشور به دست بگیرند، سود قابل قبولی نصیب‌شان خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.