راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نکاتی در مورد فناوری دفتر کل توزیع شده و آینده بانکداری

در حال حاضر هیچ فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) پنهانی وجود ندارد که موسسات مالی بتوانند از آن برای بررسی راه‌حل مشکلات موجود در نهادها و خرده‌فروشی‌های بانکی استفاده کنند. در حالی‌که تکنولوژی بلاکچین نیز هنوز در فضای بازار سرمایه کنونی، جدید است و در مفهوم پایه‌ای می‌تواند به عنوان کاتالیزور نوآوری معرفی شود.

بلاکچین الهام گرفته از راه‌حل‌هایی مانند بستر سیستم باتون (Baton) است که تفسیر فرآیندهای پیچیده بین نهادهای مختلف جهانی را بر عهده دارد که به عنوان مثالی در این مورد می‌توان به سیتی (Citi) و سی‌ام‌ای (CME) اشاره کرد که برای تسهیل پرداخت کارآمد، همکاری گردش کار و مدیریت چرخه حیات شرکت‌ها به کار برده می‌شوند.

در حالی‌که تنها چند سال است که شاهد پذیرش وسیع فناوری دفتر کل توزیع شده یا بلاکچین در جهان هستیم. اما برخی از پروژه‌ها در این زمینه وجود دارند که نباید نادیده گرفته شوند. زیرا در سال‌های آینده نقش مهمی در تکنولوژی حوزه بانک و بانکداری خواهند داشت.

در این راستا بانک انگلستان نیز بر روی پروژه‌ای در حوزه مدارک مفهومی کار می‌کند که برای پرداخت زمان واقعی ناخالص با باتون و سه شرکت دیگر که در زمینه فین‌تک فعالیت دارند و دارای برنامه‌های کاربردی مختلفی در زمینه فناوری دفتر کل توزیع شده هستند، آزمایش‌هایی را انجام می‌دهند. یافته‌های این پروژه باید به عنوان یک میکروکوزم شناخته شود، چرا که فناوری دفتر کل توزیع شده می‌تواند بر روی چشم انداز گسترده بانکی در هر دو زمینه خرده‌فروشی و نهاد بانکی تاثیر گذار باشد.

با توجه به آنچه که در مورد فناوری دفتر کل توزیع شده می‌دانیم می‌توان گفت چندین زمینه دیگر نیز وجود دارند که می‌توان انتظار داشت، تحت تاثیر این فناوری جدید قرار خواهند گرفت.

تاثیر فناوری دفتر کل توزیع شده در فرآیندهای پرداخت

فناوری دفتر کل توزیع شده می‌تواند تا حد قابل ملاحظه‌ای کارایی، امنیت و هزینه‌ی فرآیندهای پرداخت را بهبود بخشد. در حال حاضر چندین روش پرداخت بین بانکی در بازارهای سرمایه وجود دارد که نیاز به پیش پرداخت دارند و حدود ۴۸ ساعت زمان برای تکمیل فرآیند نیاز دارند. اما این روند تنها به این موارد محدود نمی‌شود زیرا موسسات مالی باید گزارش‌های نظارتی مناسبی را نیز در این زمینه ارائه دهند.

طبق گزارشی که اخیرا از سوی بانکی که در زمینه پرداخت بین‌المللی فعالیت دارد منتشر شده است، فناوری دفتر کل توزیع شده می‌تواند بهره‌وری پرداخت را برای امنیت اوراق بهادار و مشتقات آن فراهم آورد، اما برای سنجش میزان دقت و ارزیابی عملکرد آن برای کاربردهای خاص نیاز به آزمایش‌های بیشتری است.

ریسک و شفافیت

هنگامی که تاثیر فناوری‌های آینده با چشم‌انداز تحول بانکداری در هم می‌آمیزد، سبب کاهش ریسک و افزایش سطح شفافیت می‌شود. این امر امکان مدیریت بهتر بازار را به عنوان یکی از مزایای مهم بانکداری آینده فراهم می‌کند. هر چند ریسک و شفافیت عملکرد دو مقوله متفاوت از هم هستند، اما در روند پرداخت در ارتباط با یکدیگر خواهند بود.

از طرفی این نکته باید مد نظر قرار گیرد که پرداخت‌های ارزشمند بین موسسات، تراکنش‌های چند جانبه پیچیده‌ای هستند که با دارایی‌های چند بانک تجاری، بانک‌های سپرده، بانک مرکزی و سی‎اس‌دی‌ها (CSD) در ارتباطند. بنابراین می‌توانند به صورت بدون پرداخت (FOP)، پرداخت در برابر پرداخت (PvP) یا تحویل در برابر پرداخت (DvP) مورد بررسی قرار گیرند. این پرداخت‌ها باید طبق سناریوی پیش‌فرضی که از قبل پیش‌بینی شده‌اند شکل گیرند تا میزان ریسک را به حداقل ممکن برسانند.

نکته قابل توجهی که در زمینه این پرداخت‌ها وجود دارد این است که در بیشتر مواقع فرستندگان و گیرندگان این وجوه، کنترل کمتری بر فرآیند انتقال وجه و نقدینگی آن دارند، که این مورد به خودی خود می‌تواند ریسک این اکوسیستم‌ها را چندین برابر کند. که در طول ۱۰ سالی که از بحران مالی می‌گذرد، تنظیم‌کنندگان اقداماتی را در جهت دستیابی به شفافیت آن انجام داده‌اند.

شرکت‌هایی مانند سیستم باتون نیز با مشورت با بانک‌ها و تنظیم‌کنندگان در تلاش است برای حل این مشکل با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده راه‌حلی ارائه دهد. اما هدف این است که انجام تراکنش‌ها به کمک درگاه‌های فعلی و بدون استفاده از ارزهای مزنگاری شده یا دیجیتالی صورت گیرد.

با تکامل و رشد فناوری دفتر کل توزیع شده امکان اتخاذ تصمیمات عاقلانه با سرعت بالایی برای تنظیم‌کنندگان سیستم بانکداری آینده فراهم شده است. همانگونه که به کمک این تکنولوژی سرعت ارائه سایر خدمات مالی نیز بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته است.

به عنوان مثال اگر نگاهی به کشورهای آسیایی داشته باشید، می‌بینید که چین در حال حاضر در تعدیل تراکنش‌های ارزهای رمزنگاری شده خود به حالت تهاجمی رسیده است. هر چند این اقدامات نباید به عنوان مخالفتی در خصوص تقاضای فناوری دفتر کل توزیع شده در سیستم بانکداری در نظر گرفته شود.

نکته جالب دیگری که در این مورد وجود دارد این است که استفاده از فناوری دفتر کل توزیع‌شده و ارزهای رمزنگاری شده مباحث یکسانی نیستند. اما متاسفانه تصور غلطی در این خصوص در صنایع مختلف شکل گرفته است و این دو مفهوم به جای یکدیگر نیز به کار برده می‌شوند. در حالی که این دو موضوع کاملا متفاوت از هم هستند.

در مجموع می‌توان گفت این تصمیمات نظارتی و انطباقی هستند که در نهایت مشخص می‌کنند که ساختار بازار چگونه تکامل خواهد یافت؟ یا موسسات مالی چگونه می‌توانند شفافیت تراکنش‌ها را تحت تاثیر قرار دهند؟ انتظار می‌رود که در سال‌های پیش رو فعالان صنعت بانکداری کشورهای مختلف به ویژه کسانی که در اروپا و آمریکا فعالیت می‌کنند تاکید بیش‌تری بر روی عوامل موثر بر کاهش ریسک با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده داشته باشند.

البته ناگفته نماند که فناوری دفتر کل توزیع شده در چند سال اخیر چشم‌انداز مالی جهان را دست خوش تحولات زیادی کرده است و کشورهای آسیایی و حاشیه اقیانوس ارام را نیز تحت تاثیر سیستم‌های رمزنگاری شده و توزیع شده خود قرار داده است.

منبع : Bankinnovation

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.