راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه تی‌بی‌سی بانک طی ۸ ماه نئوبانکِ اسپیس را در گرجستان راه اندازی کرد؟

در یک بانک دیجیتال، زمان ورود به بازار و شیوه بازاریابی یکی از مهمترین وظایف بخش نوآوری است. از این رو هنگام راه‌اندازی نخستین نئوبانک دیجیتالی با نام نئوبانک اسپیس (Space)،  لاشا گورگینایدز (Lasha Gurgenidze) از بانک تی‌بی‌سی (TBC) تفلیس گرجستان و تیم اجرایی او، انجام این ماموریت بزرگ نوآورانه را با صرف هزینه عملیاتی کم به عنوان دو اصل مهم بر عهده گرفتند.

به گفته گورگینایدز که در حال حاضر مسئول پروژه نئوبانک اسپیس است، راه‌اندازی این پروژه از ۸ ماه قبل یعنی ماه ژوئن آغاز شده است. اما با توجه به همین زمان کم نیز پروژه نئوبانک فاز ورود به بازار خود را آغاز کرده است. به طوری که هم‌اکنون حدود ۶۵ هزار کاربر فعال دارد.

در حال حاضر پروژه اسپیس از مجوز بانک تی‌بی‌سی استفاده می‌کند. اما در آینده قرار است به عنوان یک نهاد مستقل عمل کرده و به فعالیت خود ادامه دهد. هم اکنون مدیریت تیم اسپیس بر عهده گورگینایدز است و او گزارش عملکرد خود و تیمش را به نیکا کردیانی (Nika Kurdiani) معاون مدیر کل تی‌بی‌سی ارائه می‌کند.

لاشا در مورد نئوبانک اسپیس می‌گوید:

پروژه اسپیس بزرگترین پروژه نوآورانه بانک تی‌بی‌سی است که تنها در ۸ ماه موفق شده است فعالیت خود را به صورت گسترده توسعه دهد. پایین نگه داشتن هزینه‌ها یکی از مهمترین مسائلی است که در این پروژه باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین تیم اجرایی اسپیس تا جای ممکن کوچک انتخاب شده است و از تکنولوژی‌های چابکی که در بستر ابر فعالیت می‌کنند در آن استفاده می‌شود. زیرا علت اصلی شکست بسیاری از نئوبانک‌ها هزینه عملیاتی بالای آن‌ها است.

نئوبانک اسپیس

طبق گزارش منتشر شده در دو هفته قبل، تلفات بانک مونزو (Monzo) که رقیب اسپیس محسوب می‌شود، در سال گذشته افزایش چهار برابری داشته است. به طوری که این تلفات در سال ۲۰۱۶ از ۱۰.۴ میلیون دلار به ۴۳.۶ میلیون دلار افزایش یافته است. در گزارش منتشر شده توسط بانک اینوویشن دلایل اصلی این زیان‌ها، هزینه‌های عملیاتی بالای این بانک عنوان شده است.

طبق گفته گورگینایدز در پروژه نئوبانک اسپیس جهت محدود کردن هزینه‌های عملیاتی، تیم اجرایی فعلی حفظ خواهد شد.  در حال حاضر این تیم متشکل از ۲۰ نفر است که با توجه به افزایش تقاضا می‌تواند توسعه یابد. اما هدف گورگینایدز کوچک نگه داشتن این تیم است و مطمئنا تیم نئوبانک اسپیس به یک تیم چند ۱۰۰ نفره تبدیل نخواهد شد.

اما نکته قابل توجهی که در زمینه نئوبانک اسپیس وجود دارد این است که این مجموعه برای تقویت نوآوری‌ و بهبود بازاریابی و ارائه خدمات به مشتریان خود به همکاری نیاز خواهد داشت.

گورگینایدز می‌گوید: «ما توانایی استفاده از نرم‌افزارها و رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) را به عنوان یک مدل خدماتی می‌دانیم. بنابراین با استفاده از پشته تکنولوژیک فعلی، دو گزینه پیش رو داریم : می‌توانیم خدمات فعلی خود را با ظرفیت محدود توسعه دهیم و یا از یک سرویس مبتنی بر ابر برای ارائه این اکوسیستم استفاده کنیم.»

برای داشتن اطمینان خاطر از زیرساخت‌های مبتنی بر ابر نئوبانک اسپیس از مامبو (Mambu)، موتور بانکداری SaaS، برای ارائه خدمات خود استفاده می‌کند. طی هشت ماه گذشته نیز گورگینایدز و تیم اجرایی او برای اصلاح روند کار خود در کنار مامبو بر روی تعدادی از اثبات مفهوم (POC) نیز کار می‌کنند.

به عنوان بخشی از عملیات راه‌اندازی، لازم است که نئوبانک اسپیس با رابط‌های پرداخت ادغام شود. که اسپیس در بخش ارتباط با مشتریان خود با سیلزفورس (Salesforce) و کورزوید (Corezoid) که ارائه دهنده خدمات رابط‌ برنامه‌نویسی کاربردی (API) اوکراین است، به عنوان یکپارچه‌ساز درگاه همکاری دارد.

یوجین دانیلکیس (Eugene Danilkis)، مدیر عامل شرکت مامبو (Mambu)، می‌گوید:

زمانی که نوآوری‌های جدیدی مانند نئوبانک اسپیس پدید می‌آیند، ما هم محیطی آزمایشی امن برای اجرای سناریوهایی در طول فرآیند آن ایجاد می‌کنیم تا عملکرد و فناوری‌های استفاده شده در محصولات مختلف را با آن تست کنیم. به عنوان یک ارائه کننده خدمات SaaS، وظیفه ماست که فضایی را برای انتخاب راه‌حل و سپس تجاری‌سازی پروژه ایجاد کنیم.

دانیلکیس همچنین توضیح می‌دهد که زمانی که تمامی این مراحل تکمیل شد و تمام قطعات سر جای خود قرار گرفت، بانک‌های چلنجر وارد عمل می‌شوند. 

بانک‌های چلنجر که تحت عنوان بانک‌های دیجیتال نیز شناخته می‌شوند، در اروپا محبوبیت خاصی دارند. این در حالی است که مقرراتی مانند PSD2 نیز امکان برقراری ارتباط با بانک‌های سنتی را آسان‌تر می‌کنند. زیرا بانک‌های دیجیتال با استفاده از داده‌های مشتریان، محصولات و خدمات بهتری را برای مشتریان فراهم می‌کنند.

طبق اظهارات گورگینایدز این روند ادامه خواهد داشت. مخصوصا این‌که اخیرا بانک‌هایی مانند تی‌بی‌سی (TBC) نیز نسخه‌های مستقلی از این نئوبانک‌ها را ایجاد کرده‌اند.

نئوبانک اسپیس در تفلیس گرجستان واقع شده است جایی که بانک مرکزی تی‌بی‌سی نیز در آن قرار دارد. این بانک دیجیتال خدماتی مانند داشتن حساب جاری، حساب پس‌انداز، وام، اوراق سرمایه‌گذاری و کارت اعتباری که تحت پوشش ویزاکارت قرار دارد در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. البته ناگفته نماند که گورگینایدز  قبل از آغاز به کار خود در اسپیس به عنوان مدیر اجرایی بخش نوآوری محصول در تی‌بی‌سی (TBC) خدمت می‌کرده است.

منبع : Bankinnovation

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.