پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
چکیدهای از فعالیتهای انجمن فینتک / همهی ما دغدغههای نظارتی و امنیتی کشور را درک میکنیم
میلاد جهاندار، دبیر انجمن فینتک ایران در یازدهمین فینتاک که چهارشنبه 13 تیرماه در ساختمان بیمه دی با حضور سید قاسم نعمتی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی و سید مجید بختیاری مدیرعامل شرکت بیمه دی برگزار شد، مانند رسم هر جلسه، چکیدهای از فعالیتهای انجمن فینتک را ارائه کرد. از مطلب «یازدهمین فینتاک برگزار شد / نگاه صنعت بیمه به استارتآپهای اینشورتک چگونه است؟» نیز میتوانید از اتفاقاتی که در یازدهمین فینتاک افتاد، باخبر شوید.
به عقیده جهاندار، آن دسته از کسبوکارهایی که در اکوسیستم فینتک ایران خیلی دچار مشکل شدند و یکی از مشکلاتشان نیز فیلترینگ بود، دسته پرداخت یارها هستند. به گفته جهاندار با پیگیریهایی که انجمن انجام داده است و جلساتی که با بانک مرکزی داشتند، بانک مرکزی به این قضیه ورود و سندی را در این زمینه منتشر کرده است و قرار بر این شد که این فعالیتها به رسمیت شناخته شوند و افرادی که در این زمینه فعالیت میکنند بتوانند در چارچوبی که بانک مرکزی در این زمینه منتشر کرده است، فعالیت کنند و مشکلاتشان تا حد زیادی برطرف شود.
دبیر انجمن فینتک گفت: «حدود شش ماهی میشود که این سند منتشر شده است و با پیگیریهایی که با بانک مرکزی انجام دادهایم، در حال تست روالهای این موضوع هستیم و چندین کسبوکار پرداخت یار نیز دارند کار تست این موضوع را انجام میدهند و اکنون تنها دغدغهای که وجود دارد این است که دستگاههای مختلف برای این موضوع همراه شوند تا بتوانیم سند پرداخت یاری را اجرایی کنیم.»
او به جلسهای که با حضور نمایندگان انجمن فینتک، بانک مرکزی، شاپرک، پلیس فتا، بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات و دادستانی در ساختمان بانک مرکزی که روز دوشنبه ۴ تیرماه برگزار شد و پیشنهاد شده بود که مشتریان یا پذیرندگان پرداختیارها برای دریافت سرویس ملزم به دریافت جواز کسب از اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی هستند، اشاره کرد و گفت: «مسئلهای که وجود دارد این است که همهی ما دغدغههای نظارتی و امنیتی کشور را درک میکنیم و برای خود ما نیز از درجه و اولویت بالایی برخوردار هستند چراکه اگر نظارت کافی روی سیستمها و سرویسهای ما نباشد، اولین کسانی که ضربه میخورند خود ما هستیم و کسبوکار ما با مشکل روبهرو میشود اما تجربه نشان داده است که روالهای نظارتی که تاکنون در کشور بوده، با مجوز صادر کردن فقط و فقط روال را برای کاربران سخت میکنیم. اگر بخواهیم برای هر فعالیتی که در کشور میخواهد شکل بگیرد، مجوزی صادر شود، تنها یک رانتی به وجود میآید که یک عده میتوانند از آن در رد شوند و عدهای دیگر پشت آن در بمانند. اکنون دنیا تجربههای دیگری را پشت سر میگذارد، تجربههایی که خیلی کارآمدتر هستند و هم میتوانند دغدغههای نظارتی را نیز بهخوبی جوابگو باشند.»
به گفته جهاندار، اگر نهادهای نظارتی دغدغههای خود را مطرح کنند و بتوانند یک گفتمانی را با خود کسبوکارها داشته باشند، قطعاً استارتآپها میتوانند راههای خیلی کارآمدتری را برای دغدغههای نظارتی ارائه دهند.
او همچنین به تجربهی اینماد در کشور اشاره کرد و گفت: «اینماد توانست بعد از 10 سال از فعالیتش، تنها به 30 هزار پذیرنده درگاه دهد و این در حالی است که پتانسیل کشور واقعاً این تعداد نبود.»
جهاندار بر این عقیده بود که دغدغههای نظارتی به جا هستند اما باید بگذاریم ابتدا یک سرویسی شکل بگیرد، سپس درباره نوع کسبوکار و اینکه چگونه آن کسبوکار میتواند به فعالیتش ادامه دهد، صحبت شود. دبیر انجمن فینتک در انتهای صحبتهایش به این نکته اشاره کرد که اگر به کاربر سخت گرفته شود، به سراغ بسترهایی میرود که دیگر این دردسرها را نداشته باشد و گفت: «امیدوارم پیگیریهایی که انجام میدهیم، ثمر داشته باشد و شاهد شکوفایی کسبوکارهای فینتک در حوزههای مختلف باشیم.»