راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دلیل دو بار مسدود شدن حساب پرداخت‌یاری زرین‌پال در یک روز چه بود؟

روز گذشته ۶ آبان ماه، حساب پرداخت‌یاری شرکت زرین‌پال دو بار مسدود شد؛ اولین بار توسط پلیس فتای اردکان و دومین بار توسط پلیس فتای زنجان این اتفاق افتاد. به گفته مدیرعامل زرین‌پال در حکم اول اصلا هیچ اشاره‌ای به مجموعه زرین‌پال نشده بود و در دومین مورد نیز مقام قضایی به دلیل اینکه شاکی پرونده ۸۰۰ هزار تومان خرید انجام داده بود، دستور مسدود شدن کل حساب پرداخت‌یاری را داد. طبق صحبت‌های امیری، هزینه فرهنگ‌سازی رمز دوم پویا را کسب‌وکارهای اینترنتی با افت تراکنش، کاهش فروش و نهایتا آموزش به کاربران، پرداخت کردند و قرار بود به ازای آن چیزی دریافت کنند و آن هم اینکه حساب‌هایشان بی‌دلیل مسدود نشوند؛‌با این حال همچنان شاهد مسدود شدن حساب پرداخت‌یارها هستیم و ضمانتی نیز برای تکرار نشدن این موضوع وجود ندارد.

علاوه بر این موارد، به نقل از یک منبع آگاه، حسابی که روز گذشته مسدود شد، حساب پرداخت‌یاری بود و نه حساب پذیرندگان پشتیبانی‌شده؛ درواقع اگر قرار بر مسدودی حساب‌ها باشد، درست است که حساب‌های پذیرندگان پشتیبانی‌شده مسدود شود و نه حساب‌های پرداخت‌یاری چراکه در این حساب‌ها پول‌های مردم وجود دارد و از آن منبع، تسویه‌ها انجام می‌شوند؛ درواقع حساب پرداخت‌یاری، حساب واسط است و نه حساب اصلی پذیرنده‌ای که تخلف کرده درنتیجه نباید برای آن مسدودیتی رخ دهد. طبق صحبت‌های این منبع آگاه، در این بین موضوع مهمی نیز وجود دارد و آن هم آموزش قضات است که باید زودتر آموزش آن‌ها انجام شود و بدانند که پول‌هایی که در حساب پرداخت‌یارها وجود دارد متعلق به مردم است و نه خود پرداخت‌یار بنابراین نباید مسدود شوند. در خصوص جزئیات بیشتر این ماجرا با مصطفی امیری مدیرعامل زرین‌پال گفت‌وگو کردیم و از او دلیل این موضوع را جویا شدیم.


دو بار مسدودی در یک روز


مصطفی امیری مدیرعامل زرین‌پال درباره مسدودی که روز گذشته برای حساب پرداخت‌یاری این مجموعه اتفاق افتاد، گفت که سه‌شنبه در دو زمان متفاوت حساب‌ پرداخت‌یاری آن‌ها مسدود شد. او در این باره این‌طور توضیح داد: «طبق مکانیزم پرداخت‌یاری، تمامی تراکنش‌های پرداخت‌یاری توسط شاپرک روی این حساب صورت می‌پذیرد؛ یعنی شاپرک وجوه را واریز و خودش نیز از حساب ما پول را برداشت و به حساب پذیرنده‌ها منتقل می‌کند. واقعیت این است که سه‌شنبه ۶ آبان ماه دو بار حساب پرداخت‌یاری ما مسدود شد؛ یعنی یک بار حدود ساعت ۱۲ ظهر توسط قاضی اردکان مسدود شد. دادیار آن‌قدر وقت نگذاشته بود که ببیند متهم این پرونده چه کسی هست و حکم را صادر کرده بود و در این حکم اصلا هیچ اشاره‌ای به مجموعه زرین‌پال نشده بود. احتمالا روال کار آن‌ها این‌گونه است که خیلی راحت پرونده‌ها به دست قاضی می‌رسد و دستور می‌دهد که هر کاری که مرجع انتظامی تصمیم گرفت، انجام شود و مقام قضاوت و استنتاج را به پلیس فتای آن شهرستان می‌سپارد. با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، حدود ساعت ۴ بعدازظهر رفع مسدودی حساب خود را از اردکان گرفتیم ولی مجددا ساعت ۵ بعدازظهر توسط پلیس فتای زنجان حساب پرداخت‌یاری ما مسدود شد.»

امیری درباره دومین مسدودی حساب پرداخت‌یاری، به سامانه سرآمد بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: «متاسفانه سامانه‌ای در بانک مرکزی وجود دارد به نام سرآمد که ظاهرا وظیفه پاسخگویی به استعلامات در داخل این سامانه انجام می‌شود. مسئله‌ای که وجود دارد این هست که شرکت‌های PSP به این سامانه متصل هستند. در خصوص این مسدودی اتفاقی که افتاده این‌گونه بود که یکی از PSPها در کنار استعلامی که پاسخ داده است، شماره شبا حساب پرداخت‌یاری زرین‌پال را نیز درج کرده و مقام قضایی نیز با توجه به اینکه شاکی پرونده ۸۰۰ هزار تومان خرید انجام داده است، دستور داده تا کل حساب مسدود شود و چون شماره شبا را نیز داشته، مسدود کرده است. این موضوع در حالی است که شرکت شاپرک به‌عنوان مجری مکانیزم پرداخت‌یاری، کلیه اطلاعات پذیرندگان ما را دارد و به‌راحتی می‌تواند در سامانه جامع پذیرندگان اطلاعات پذیرنده‌ها را در بیاورد و در اختیار مقام قضایی قرار دهد تا حساب پرداخت‌یاری ما مسدود نشود ولی شاپرک هیچ‌کدام از این زحمات را به خود نداده است.»


بانک مرکزی آخرین پناهگاه پرداخت‌یاران


طبق صحبت‌های مدیرعامل زرین‌پال، هزینه فرهنگ‌سازی رمز دوم پویا را کسب‌وکارهای اینترنتی با افت تراکنش، کاهش فروش و نهایتا آموزش به کاربران، پرداخت کردند و قرار بود به ازای آن چیزی دریافت کنند و آن هم این بود که حساب‌هایشان بی‌دلیل مسدود نشوند. او در این باره گفت: «همچنین قرار بر این بود که حجم شکایات و مسدودیت‌ها با توجه به بخشنامه‌ای که دادستانی کل کشور درباره رمز دوم پویا داده بود، کمتر شود و امروز کسب‌وکارها در شرایط سخت اقتصادی حال حاضر، اندک کور سویی که دارند فروش اینترنتی است. رمز دوم پویا ما به ازای هر خرید، خریدار را احراز هویت می‌کند ولی کماکان قضات حساب‌های پذیرندگان را مسدود می‌کنند و متاسفانه بانک مرکزی هیچ موقع در مقام حمایت بر نیامده است. این در حالی است که مجددا بانک مرکزی می‌خواهد هریم ۲ را راه‌اندازی کند و سعی دارد با یک مکانیزم مهندسی، مجددا مسکن موقتی به جهت کنترل حجم فیشینگ و کلاه‌برداری اینترنتی تزریق کند.»


پرداخت‌یاران می‌توانند به روند پاسخگویی شکایت به شاپرک یاری دهند


امیری به حمایت شرکت شاپرک در عدم مسدودی حساب‌های پرداخت یارها نیز اشاره کرد و توضیح داد: «شاپرک در مسائل همراهی خوبی دارد هرچند در اجرائیات به موضوع زمان‌بندی اجرا و ضمانت اجرایی بسیاری از بخش‌نامه‌ها انتقاداتی وارد است. برای مثال در رابطه با عدم ارائه اطلاعات حساب‌ پرداخت‌یاری، شاپرک بخشنامه‌ای را به شرکت‌های PSP ابلاغ کرده است که متاسفانه ضمانت اجرایی در این بخشنامه وجود ندارد و تا به امروز مسئله مسدودی حساب‌ها نیز کماکان اتفاق می‌افتد. این در حالی‌ است که عملیات پرداخت‌یاری تماما در وایت‌باکس به انجام می‌رسد و تمامی عملیات اجرایی آن را شاپرک انجام می‌دهد درنتیجه می‌تواند برای آن‌ها پاسخگو باشد ولی صلاح نمی‌داند که خود را در اجراییات درگیر کند و یا زمین بازی را به نحوی تدوین کند که شرکت‌های پرداخت‌یار هم بتوانند در روند پاسخگویی به استعلام، یاور شبکه‌ی پرداخت کشور باشند.»

1 دیدگاه
  1. نیما می‌گوید

    خوب اون شخصی که 80.000 تومان خرید کرده از رمز دوم استفاده و مبلغ رو واریز کرده. حالا اینکه اشتباهی اون مبلغ رو وارد کرده گناه او سایت پذیرنده چیه؟ مثلا یه مستر کارت هدیه فروخته باشه چیکار باید بکنه الان؟ ما هم چند روز پیش یکی از کاربرانمون رفته بودن یک خریدی انجام بدن 140.000 تومان. بعد مبلغ رو اشتباهی وارد کردن 400.000 تومان خرید کردن و محصول که شارژ بوده رو تحویل گرفت . بعد میگفت اگر شکایت کنم پولمو پس میدن بهم؟ :l

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.