راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه‌اندازی مرکز توسعه فناوری‌های مالی بانک انصار ورود آسانتر استارت‌آپ‌های فین‌تک به بازار

مرکز توسعه فناوری‌های مالی بانک انصار به منظور توسعه سبد محصولات و خدمات مالی این بانک کار خود را شروع کرده است. به نظر می‌رسد با توجه به روند و سرعت تغییرات در ارائه خدمات مالی و توسعه محصولات بانکی باید از روش‌های پویاتری استفاده کرد.

بانک انصار در زمینه طراحی و توسعه محصولات خود، با توجه به تغییراتی که در کسب‌وکار بانک در بخش‌بندی گسترده مشتریان و نیاز آن‌ها وجود دارد و با در نظر گرفتن محدودیت‌های زمانی و مالی که برای توسعه محصولات به‌صورت درون‌سازمانی وجود دارد، این مرکز را راه‌اندازی کرده است.

شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فین‌تک‌ در این مرکز می‌توانند از خدمات و سرویس‌هایی که برای رشد و توسعه کسب‌وکارشان نیاز دارند، استفاده کنند. خدماتی مانند تأمین مالی استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک، رفع نیازهایی مانند دسترسی به بازار، ارتباط با اکوسیستم، تسهیل رگولاتوری، اختصاص فضای کار اشتراکی، امکان دسترسی به سرویس‌های بانکی، خدمات مشاوره و راهنمایی، برگزاری دوره‌های تخصصی فین‌تک و …

 

همکاری مرکز توسعه فناوری‌های مالی بانک انصار با استارت‌آپ‌های فین‌تک

مصطفی ثابتی، مدیر مرکز توسعه فناوری‌های مالی بانک انصار درباره این مرکز می‌گوید: «بانک انصار برای شروع همکاری با استارت‌آپ‌های فین‌تک‌، مدلی از یک سرمایه‌گذاری آزاد یا دوطرفه سازمانی تشکیل داده تا از استارت‌آپ‌هایی که می‌توانند در توسعه محصولات و خدمات این حوزه فعالیت داشته باشند، دعوت به همکاری کند. این همکاری لزوما سرمایه‌گذاری نقدی نیست و می‌تواند به شکل‌های دیگری مانند دسترسی به بازار، ایجاد هماهنگی با بخش‌ها و بستر بانکی و عملیاتی کردن مدل کسب‌وکاری آن‌ها صورت گیرد.»

او درباره لزوم ارائه مشاوره بانکی به شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فین‌تک گفت: «با توجه به بررسی‌های انجام‌گرفته ارائه خدمات در بعضی‌ها حوزه‌ها به قدری است که تقریبا اشباع شده و بسیاری از حوزه‌های دیگر مانند مدیریت مالی شخصی مغفول مانده است. بخشی از این کاستی‌ها و عدم هماهنگی بین استارت‌آپ‌های فین‌تک و بانک‌ها به این دلیل است که مدل کسب‌وکار آنها به‌اندازه کافی با عملکرد بانک‌ها آشنا نیست. از این‌رو یکی از خدماتی که در این مرکز ارائه می‌شود، مشاوره کارشناسان بانکی و تبیین کسب‌وکار بانک برای استارت‌آپ‌ها است. چراکه معتقدیم با تکمیل این آموزش‌ها نیروهای فعال در این حوزه بیشتر از قبل می‌توانند به سمت تأمین نیازهای مشتریان حرکت کنند.»

بخش دیگر ارائه خدمات آموزشی به شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فین‌تک است. او درباره لزوم ایجاد گروه‌های آموزشی در مرکز توسعه فناوری‌های مالی بانک انصار گفت: «با توجه به فعالیت شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فین‌تک‌ در بازار می‌توان گفت تحلیل‌های دقیقی روی نیازهای بازار فین‌تک ایران انجام نشده است. اگر در این زمینه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شود استارت‌آپ‌ها نیز می‌توانند به نتیجه به‌مراتب بهتری در بازار دست پیدا کنند. به‌این‌ترتیب تصمیم بر این شد که سرویس‌های دیگری مانند آموزش نیز به خدمات این مرکز اضافه شود.»

 

استارت‌آپ‌ها با اسم و برند خودشان کار می‌کنند

ثابتی گفت: «شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فین‌تک در این مرکز با استفاده از خدمات و محیطی که بانک انصار فراهم کرده است می‌توانند با عنوان و برند خود فعالیت خود را آغاز یا ادامه دهند و به‌عنوان استارت‌آپ‌های مستقل محصولات و خدماتشان را به این بانک ارائه کنند.»

او درباره همکاری با استارت‌آپ‌های فین‌تک به‌صورت سرمایه‌گذاری گفت: «اگر مدل و زمینه کسب‌وکار یک استارت‌آپ فین‌تک برای بانک جذاب باشد و بتواند از مراحل اولیه جذب بگذرد، طبق فرآیند از پیش تعیین‌شده، پس از ریزکاوی، ارزش‌گذاری می‌شود و سپس سرمایه‌گذاری در این استارت‌آپ انجام می‌شود.»

ثابتی در پایان درباره عملیاتی کردن مدل کسب‌وکار استارت‌آپ‌های فین‌تک‌ گفت: «موضوع دیگری که برای بانک اهمیت دارد این است که بتواند فضای عملیاتی مفیدی را برای استارت‌آپ‌های این حوزه فراهم کند. یکی از زمینه‌هایی که این شرکت‌ها می‌توانند در آن فعالیت کنند، باشگاه مشتریان بانک انصار است که ارائه خدمات در این حوزه می‌تواند ارزش‌افزوده جدیدی را برای طرفین ایجاد کند.»

بانک انصار در نمایشگاه اینوتکس امسال در غرفه ۳۳ سالن گلستان حضور دارد. این نمایشگاه فرصت خوبی است تا استارت‌آپ های این حوزه بتوانند ارتباط نزدیک‌تری برای گفت‌وگو و بررسی فرصت‌های همکاری با بانک انصار داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.