راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چاری‌پور: نبود یک متولی خاص و عدم شفافیت قوانین، مشکلاتی را برای استارت‌آپ‌های فین‌تک ایجاد کرده است

یکی از دغدغه‌هایی که به نظر می‌رسد امروز فکر و ذهن بسیاری از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک را به خود مشغول کرده، دید و نوع برخوردی است که نسبت به فعالان این حوزه وجود دارد. به نظر می‌رسد اطلاع نداشتن متولیان، قانون‌گذاران و مجریان از شیوه کسب‌وکاری استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های حوزه فین‌تک روند رشد این قسمت از فناوری را با کندی مواجه کرده است.

گروه شبکه پرداخت پِی، در سال ۱۳۹۰ با برند پی‌لاین (Payline.ir) و با هدف ایجاد بستری ساده برای ارائه خدمات درگاه پرداخت اینترنتی به کسب‌وکارهای خرد، کار خود را شروع کردند و بعد از چهار سال فعالیت در روزهای پایانی سال ۱۳۹۴ همراه با فیلترینگ‌های گسترده فین‌تک‌های مالی با برند جدید Pay.ir و با همکاری شرکت پرداخت الکترونیک سامان‌کیش کار خود را ادامه و گسترش داد. فعالیت این استارت‌آپ ارائه راهکارهای جدید در حوزه پرداخت الکترونیک و پرداخت اینترنتی و سرویس‌های B2B و B2C است.

به بهانه نمایشگاه الکامپ گفت‌وگویی داشتیم با سجاد چاری‌پور و مشکلاتی که این روزها برای استارت‌آپ‌های فین‌تک وجود دارد.

 

فین‌تک هزار و یک متولی دارد

چاری‌پور درباره موضوعاتی که این روزها ذهن شبکه پرداخت پِی را به خود مشغول کرده، می‌گوید: «موضوعات قانونی و مشکلات اداری باعث شده نتوانیم طبق زمان‌بندی‌های انجام شده به اهداف خود دست پیدا کنیم. در حال حاضر شرایط ما و اکثر استارت‌آپ‌های مالی به گونه‌ای است که به جای رشد و نوآوری در کسب‌وکار، باید به فکر حفظ وضع موجود باشیم. تورم و افزایش قیمت اجناس به حدی زیاد شده که مردم توان مالی برای خرید مایحتاج روزانه خود ندارند.

این موضوع بر روی حجم تراکنش‌های اینترنتی تأثیر گذاشته و زنگ خطری برای صنعت پرداخت است. از طرفی استارت‌آپ‌های فین‌تک به‌قدری درگیر حاشیه‌های مختلف شده‌اند که وقت، انرژی و تمرکز لازم برای توسعه کسب‌وکار خود ندارند. سازمان‌های دولتی هرکدام برداشت خاص خود را از نحوه برخورد با استارت‌آپ‌های فین‌تک دارند. شکایت یا اعمال نظر نهادهای متفاوت، منجر به تعطیل شدن آن کسب‌وکار می‌شود و خسارتی که به آن کسب‌وکار وارد می‌شود، غیرقابل‌جبران است»

 

آیا شرایط استارت‌آپ‌های فین‌تک در کشورهای دیگر بهتر است؟

بنیان‌گذار شبکه پرداخت پِی، درباره شرایط کار استارت‌آپ‌های فین‌تک در کشورهای دیگر گفت: «در حال حاضر هم‌رده‌ها و همکاران ما در کشورهای دیگر و کشورهای همسایه در کمتر از یک سال پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند. بدون دغدغه، استرس و اعمال‌نظر نهادهای دولتی محصول می‌سازند، آن را آزمایش می‌کنند، سرمایه‌گذار می‌گیرند و دنیا را متحول می‌کنند. تمام این پیشرفت‌ها به این دلیل است که قبلاً استانداردهایی توسط Visa و MasterCard در سطح جهانی به وجود آمده و تمام پروسه شفاف و مشخص است.

دوستانی در کشور ترکیه داریم که در الکامپ 95 تصمیم به شروع فعالیت کرده‌اند، در کمتر از دو سال توانسته‌اند پیشرفت‌های خوبی به دست آورند و بازار خود را به ۱۶ کشور اروپایی گسترش دهند. این در حالی است که ما از سال گذشته تا امروز نتوانسته‌ایم به تغییر قابل‌توجهی دست پیدا کنیم و بیشتر تلاشمان به این معطوف بوده که بتوانیم شرایط فعلی‌مان را حفظ کنیم.»

او ادامه داد: «در بسیاری از کشورها برای استارت‌آپ‌ها خصوصا استارت‌آپ‌های فین‌تک شرایط بهتری فراهم می‌کنند و امکانات و تسهیلات خاصی را در نظر می‌گیرند. به‌عنوان مثال، روال اداری ثبت شرکت یا اخذ معافیت مالیاتی را ساده کرده‌اند و بسترها برای انجام کار کاملاً آماده است. این شرایط برای کسانی که از کشورهای دیگر آمده باشند و می‌توانند نوآوری انجام دهند آسان‌تر است؛ چراکه آن‌ها معتقدند رشد استارت‌آپ‌های فناوری‌محور می‌تواند در بهبود شرایط زندگی مردم بسیار کمک‌کننده باشد و به همین دلیل کسانی که بتوانند به بهبود این شرایط کمک کنند، از تسهیلات ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.»

شرایط رشد و پیشرفت استارت‌آپ‌های فین‌تک را فراهم کنیم

چاری‌پور درباره راه‌حل‌های تغییر شرایط موجود گفت: «تغییرات زیادی در این زمینه باید اتفاق بیفتد و موارد زیادی باید دست‌به‌دست هم بدهند تا وضعیت فعلی سروسامان بگیرد. موضوع اصلی این است که باید ساختار و متولی مشخصی وجود داشته باشد تا فعالیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فین‌تک در این ساختار نظام‌مند و شفاف شود. در شرایط فعلی پلیس فتا، شاپرک،‌ بانک مرکزی، دستگاه‌های ناظر، دستگاه‌های قضایی و … هرکدام خواسته‌های خودشان از این حوزه را دارند و اولویت‌های این سازمان‌ها از هم متفاوت است. اگر ساختار و قانون شفاف باشد، افراد خارج از این حوزه نمی‌توانند به صورت سلیقه‌ای عمل کنند.

تعامل استارت‌آپ‌ها با نهادهای متفاوت بدون وجود متولی و نماینده امکان‌پذیر نیست. در سال جاری استارت‌آپ‌های فین‌تک ثابت کرده‌اند که می‌شود در بستر تعریف‌شده‌ای، تعامل خوبی با همه سازمان‌ها داشته باشند. متأسفانه در حال حاضر حاشیه امنی برای استارت‌آپ‌های فین‌تک وجود ندارد. در شرایط فعلی ما از فردای کسب‌وکارمان خبر نداریم. روز کاری با استرس و بررسی فیلتر بودن یا نبودن کسب‌وکارمان شروع می‌شود و سایر روزها نیز منتظر وقوع اتفاق‌های عجیب و بدون اطلاع قبلی مانند بسته شدن ترمینال‌های مشتریان هستیم.

در اتفاقی جالب 1700 ترمینال از مشتریان شبکه پرداخت پِی در ساعت 5 عصر روز جمعه (تعطیل رسمی!) توسط شاپرک و بدون اطلاع قبلی غیرفعال می‌گردد! یعنی 1700 کسب‌وکار به‌علاوه شرکت پرداخت یار مرتبط، از نظر شاپرک به‌اندازه ارسال یک ایمیل یا تماس تلفنی ارزشمند نیست و هیچ قانونی وجود ندارد که در این موارد تعیین‌کننده خسارت وارد شده بر پرداخت یار باشد یا سازمان مذکور را ملزم به پاسخگویی کند. نمونه این اتفاقات در صنعت پرداخت الکترونیک ایران زیاد دیده می‌شود. «چگونه کارآفرین در این شرایط باید به فکر توسعه کسب‌وکار و ارائه خدمت بوده و به چراغ سبز و مسیر همواری در کشورهای دیگر وجود دارد بی‌اعتنا باشد؟»

او درباره مزیت‌های کار کردن با پرداخت الکترونیک سامان گفت: «کار کردن با PSP‌های مختلف مزیت‌هایی متفاوتی دارد و مسیر عبور را هموارتر می‌کند، اما موضوعاتی که درباره انسداد حساب و فیلترینگ برای سایرین وجود دارد، در مورد ما هم صادق است. البته در بسیاری از موارد مزایای قانونی در خصوص همکاری با PSP وجود دارد که فقط در قوانین نگارش شده و تاکنون الزامی برای رعایت آن به وجود نیامده است.»

1 دیدگاه
  1. حکمتی می‌گوید

    آقای چاری پور نمونه بارز یک جوان تلاش گر ، موفق و با تجربه است ، اکوسیستم های استارت آپی باید توسط این گونه جوانان توسعه یابد نه توسط مدیران دولتی که تمام تلاشان در راستای حفظ میز کار خودشان است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.