راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک سنگال / شیرهای ترانگا

سنگال را سرزمین ترانگا می‌نامیدند؛ شیرهای ترانگا. ترانگای سنگال یعنی میهمان‌نوازی. داکار، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور سنگال است. این شهر قدیمی‌ترین شهر آفریقا و اروپا و آسیاست. موقعیت این شهر باعث شده ‌بود تا به‌عنوان نقطه‌ای برای سفرهای بین‌قاره‌ای و تجارت به اروپا محسوب شود و همین امر باعث تبدیل آن به بندر بزرگ منطقه‌ای شد. 

این مطلب از مجموعه مطالب شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش است که به بهانه جام‌جهانی به صورت ویژه به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک ۳۲ کشور حاضر در جام‌جهانی پرداخته است. در صورت تمایل مطالب مربوط به ۳۱ کشور دیگر را می‌توانید از بخش ویژه پرونده جام‌جهانی راه پرداخت ببینید.

دانلود کنید: فایل PDF پرونده ویژه «اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک مراکش» در شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش

دانلود کنید: فایل PDF شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش

سنگال

سنگال جزیره باثباتی است در منطقه‌ای پر از مساله؛ الگویی از دموکراسی و ثبات. سنگال با ۱۹۶ هزار کیلومتر مربع مساحت، سرزمین بزرگی نیست. این کشور در غربی‌ترین نقطه قاره آفریقا واقع شده و با کشورهای موریتانی، مالی، گینه کوناکری، گینه بیسائو و گامبیا از شمال، شرق و جنوب همسایه است. در قسمت غرب سنگال نیزاقیانوس اطلس قرار دارد. اگرچه سنگال نه کشور پهناوری است و نه موقعیتی راهبردی دارد، با این‌ حال نقشی برجسته در سیاست قاره آفریقا بازی می‌کند. این کشور در سال 1960 از زیر سلطه فرانسه خارج شد.

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک سنگال / شیرهای ترانگا
اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک سنگال / شیرهای ترانگا

سنگال به‌عنوان کشور آفریقایی که بیش از 90 درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، به‌نوعی یک پل فرهنگی بین مسلمانان و دنیای سیاهان آفریقایی به‌شمار می‌آید. سنگال امتیازات فراوانی از قبل از استقلال به‌عنوان کشوری که طلایه‌دار کشورهای آفریقای غربی تحت تسلط فرانسه بود، در اختیار دارد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

عثمان سمبن 

عثمان سمبن؛ نویسنده، بازیگر، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان سنگالی‌تبار فرانسوی بود. او نام‌آورترین فیلم‌ساز قاره آفریقا و زبان گویای سینماگران و هنرمندان این قاره است. تاکنون چند رمان و مجموعه داستان از او به چاپ رسیده؛ بنابراین در زمره نویسندگان بزرگ آفریقا به‌شمار می‌رود.

[/mks_pullquote]

اقتصاد

فعالیت اقتصادی در سنگال به‌صورت نومیدکننده‌ای پیش می‌رود. تولید ناخالص داخلی واقعی به‌طور متوسط در سال‌های 1980 تا 1994 نزدیک به 8/2 درصد بود. اقتصاد کشور بازخورد خوبی نسبت به کاهش ارزش پول رایج، فرانک سیفا، نشان داد، به‌طوری‌ که نرخ متوسط تولید ناخالص داخلی پنج درصد بالا رفت. در سال 2001 رشد تولید ناخالص داخلی واقعی 7/5 درصد گزارش شد و این رقم در سال 2003 به 9/5 درصد رسید. مهم‌ترین منابع تبادل ارزی یعنی گردشگری، ماهی‌گیری و فسفات قیمت نسبتا بالایی داشتند و آزادسازی بازارهای داخلی به رشد این بخش‌ها کمک کرد.

عبدالله واده که در سال 2000 به ریاست‌جمهوری انتخاب شد، تصمیم خود را برای پیشبرد برنامه‌های اصلاحات اقتصادی و آزادسازی بازار اعلام کرد. صندوق بین‌المللی پول عملیات اجرایی برنامه‌های کلان اقتصادی سنگال را مورد تایید قرار داده و کاهش فقر مردم این کشور و توسعه تسهیلات اصلی را پیش‌بینی کرده است. مهم‌ترین بخش اقتصادی کشور یعنی کشاورزی همواره در معرض خشکسالی‌های فصلی و از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و تبدیل آنها به زمین‌های بیابانی است. سهم کشاورزی در تولید ناخالص داخلی از 27 درصد در 1970 به 3/16 درصد در سال 2002 کاهش یافت. کشاورزی همچنان مهم‌ترین فعالیت اقتصادی مردم را تشکیل می‌دهد و حدود 1/73 درصد از کل جمعیت نیروی فعال کشور در سال 2002 در این بخش فعالیت می‌کردند. ماهی‌گیری، استخراج فسفات و گردشگری در رقابت با بادام‌زمینی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تبادل خارجی کشور در سال‌های اخیر توسعه یافته‌اند. کاهش ارزش پول رایج کشور نیز تا حدودی به تولید این محصولات کمک کرده است.

از سال 1995 دولت برنامه‌هایی برای از میان برداشتن موانع تولید و کمک به بازارهای داخلی تدوین کرده است. این برنامه از طرف بانک جهانی از طریق پرداخت وام‌های بسیار به بخش خصوصی برای خصوصی‌تر کردن شرکت‌های دولتی تقویت شد. در سال 2004 نظام مالیاتی تغییر یافته و از 35 درصد به 33 درصد کاهش پیدا کرد. پس از کاهش دادن ارزش پول رایج سنگال، صندوق بین‌المللی پول کمک‌های خود را روانه این کشور کرد، البته دیگر سازمان‌ها از جمله بانک جهانی، سازمان‌های مستقر در فرانسه و دیگر کمک‌دهندگان خارجی نیز به این جمع پیوستند. سیستم مالی در سنگال تحت سلطه نظام بانکی این کشور است. نظام بانکی سنگال شامل 19 بانک تجاری است که در سه شهر بزرگ مستقر شده‌اند. بانک‌ها حدود 90 درصد از سیستم مالی را تشکیل می‌دهند. پنج بانک بزرگ، 66 درصد از دارایی‌ها و 79 درصد از سپرده‌ها را در اختیار دارند.

تعداد فراوانی از موسسات خرد (234 موسسه مالی) نیز خدمات مالی محدود را برای خانوارهای با درآمد پایین‌ عرضه می‌کنند و با اینکه نظام بانکی مناطق شهری و روستایی را پوشش می‌دهد، اما بیشتر از نیمی از فعالیت بانکی این کشور در داکار متمرکز است. نظام بانکی سنگال تحت تاثیر بانک‌های تابعه فرانسوی، نیجریه، مراکش و بانک‌های پان آفریقایی (گروه‌های بانکی منطقه‌ای است که در اصل آفریقایی هستند) است. فقط حدود هفت درصد از مردم دارای یک حساب بانکی هستند که با احتساب افرادی که چند حساب دارند، این رقم کاهش می‌یابد. سپرده‌های بانکی، حدود 40 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. بازار بین‌بانکی نیز توسعه نیافته و تعامل بین بانک‌ها با مقادیر محدود نقدینگی انجام می‌شود.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

سنگامبیا 

در سال ۱۹۸۱ کنفدراسیونی از سنگال و گامبیا به نام «سنگامبیا» تشکیل و مقرر شد رئیس‌جمهور سنگال به‌عنوان رئیس و همچنین رئیس‌جمهور گامبیا به‌عنوان نایب‌رئیس این کشور انتخاب شوند؛ ولی در عین حال دو کشور حاکمیت خود را حفظ کنند. این قانون کماکان در گامبیا اجرا می‌شود. در ۲۱ آذر ۱۳۹۴ گامبیا به «جمهوری اسلامی گامبیا» تغییر نام یافت، اما ۱۰ بهمن سال بعد سقوط کرد.

[/mks_pullquote]

سیستم‌های پرداخت

دولت سنگال در نظر دارد شیوه‌های پرداخت الکترونیک را در کشورش ارتقا دهد. در حال حاضر، سنگال تغییراتی را در سیستم‌های پرداخت الکترونیکی برای خدماتی مانند بورس تحصیلی، حقوق بازنشستگی و غذا آغاز کرده است. گزارش اخیر بانک جهانی نشان می‌دهد که انتقال به پرداخت الکترونیکی می‌تواند دولت‌ها را تا 75 درصد از هزینه‌های خود نجات دهد. یک حساب بانکی نه‌تنها به افراد فقیر کمک می‌کند که به پرداخت‌های الکترونیکی برای خدمات دولتی دست پیدا کنند، بلکه می‌تواند به آنها کمک کند تا پس‌انداز و دسترسی به وام‌ها، بیمه و سایر خدمات مالی را فراهم کنند. سنگال به چهار کشور آفریقایی کنیا، مالاوی، رواندا و غنا در اتحادیه بهتر از پول نقد پیوست که همه مشتاق استفاده از سیستم‌های پرداخت الکترونیکی برای آوردن امنیت، شفافیت و فرصت‌های مشارکت مالی برای شهروندان خود هستند.

مهم‌ترین بانک‌ها

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=” بی‌اوای“]

مدیرعامل: محمد بنانی

تعداد پرسنل: 5655 نفر

تعداد شعبه: 665

بزرگ‌ترین بانک‌های سنگال، بانک اتیجاری‌وفای مراکشی و سوسیته‌جنرال فرانسوی هستند که هر کدام در کشورهای مرجع خود توضیح داده شده‌اند.

بانک بی‌اوای در مالی تأسیس شده و شعبه مرکزی آن در باماکو قرار دارد. بی‌اوای بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات مالی است که در 18 کشور از کشورهای جنوب صحرای آفریقا فعالیت می‌کند. در دسامبر سال 2016، مجموع دارایی‌های این گروه 7،9 میلیارد دلار تخمین زده شد.

این گروه علاوه بر 14 بانک تجاری، شامل یک شرکت امور مالی، بانک مسکن، شرکت لیزینگ، شرکت کارگزاری و دو شرکت سرمایه‌گذاری است. همچنین یک شرکت مدیریت و یک نمایندگی در پاریس دارد.

[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”آتلانتیک“]

مدیرعامل: سلیمان دیاروسولوبا

تعداد پرسنل: بیش از 1000 نفر

تعداد شعبه: 150

گروه آتلانتیک بانک که معمولا با نام فرانسوی‌اش شناخته می‌شود، یک کنگلومر مالی خدمات آفریقای غربی است که شعبه اصلی آن در لومه، توگو است. این گروه شامل بانک‌ها و سایر شرکت‌های خدمات مالی در ساحل عاج، بنین، نیجر، بورکینافاسو، مالی، توگو و کامرون است. این گروه بزرگ خدمات مالی در زمینه بانکداری خرد فعالیت می‌کند و طیف گسترده‌ای از محصولات مالی financial products در غرب آفریقا و آفریقای مرکزی را ارائه می‌کند. گروه آتلانتیک بانک در هشت کشور شعبه دارد.

ابتدای سال 2006، گروه آتلانتیک‌بانک شروع به توسعه منطقه‌ای کرد. سال بعد گروه آتلانتیک‌بانک شعبه‌های خود را در کشورهای نیجریه، بورکینافاسو، مالی و توگو تاسیس کرد.

بعد از آن گروه آتلانتیک‌بانک شعبه‌ای را در سال 2007 در سنگال و بعد از آن در کشور کامرون در سال 2009 تاسیس کرد. در نهایت این بانک در سال 2009 با بانک سی‌اوبی‌ای ادغام شد
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”سی‌بی‌ای‌او“]

مدیرعامل: سلیمان دیاروسولوبا

تعداد پرسنل: –

تعداد شعبه: 150

شرکت بانکداری غرب آفریقا؛ سی‌بی‌ای‌او یک بانک خصوصی در شهر داکار است که در سنگال مستقر است. در سال 2007، بانک اتیجاریوفای مراکش بیشتر از 79 درصد از سهم این بانک را خریداری کرد و در سال 2008 اتیجاریوفا به‌دلیل صاحب سهام بیشتر بودن با بانک اتیجاری سنگال نیز ادغام شد. سی‌بی‌ای‌او به‌عنوان یک بانک خرده‌فروشی خصوصی و تجاری کاملا سنگالی فعالیت می‌کند. دولت صاحب 9 درصد از سهم بانک و 12 درصد بقیه به سرمایه‌گذاران خارجی اختصاص دارد.

این بانک نتیجه تغییر نام و اصلاح بانک بین‌المللی برای غرب آفریقا (بی‌آی‌ای‌او) در سال 1993 است که از بانک‌هایی از ساحل عاج، سنگال، نیجریه و چندین شعبه دیگر از بخش‌های قبل از استقلال بانک مستعمرات فرانسوی غرب آفریقا تشکیل شده است.

[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

بردگان، عاج و طلا 

در قرون هفدهم و هجدهم، جهان، سنگال را با بردگان، عاج و طلا می‌شناخت. این‌ها چیزهایی بودند که نه‌تنها توجه تاجران را به این کشور جلب کرد، بلکه باعث شد بسیاری از کسانی که به‌دنبال شهرت و ثروت بودند نیز به این کشور هجوم آورند و تعداد بسیار زیادی از سنگالی‌ها از طریق اقیانوس به‌عنوان برده به کشورهای دیگر برده شدند.

[/mks_pullquote]

فین‌تک

فین‌تک در سنگال کم‌کم دارد وارد بازار می‌شود و به ارائه محصولات و خدمات گوناگونی می‌پردازد که می‌تواند به رشد مالی این کشور در بازار کمک کند. با این‌ حال، استارت‌آپ‌های فین‌تک مجبور به رشد و فعالیت در محیطی هستند که مورد علاقه یا حتی مناسب آنها نیست. استارت‌آپ‌های فین‌تک در سنگال با مشکلات زیادی در زمینه‌های جذب سرمایه‌گذار، رشد در بازار، دور زدن قوانین و کاغذبازی و بوروکراسی مواجه هستند.

شرکت‌های فین‌تک در سنگال باید بتوانند مطابق مقررات قانونی، مالی و مالیاتی موجود پیشنهادهای جدیدی داشته باشند، اما نهادها یا سازمان‌های زیادی در این زمینه وجود دارند که قبل از هر چیز باید از آنها تایید گرفت. بانک کشورهای آفریقای غربی، اداره پول و اعتبار، اداره نظارت بر مخابرات و پست و اداره مهاجرت مالی تنها نمونه‌هایی از نهادهایی هستند که گرفتن مجوز از آنها برای شروع لازم است. علاوه بر این مقرراتی وجود دارد که با واقعیت‌های تجاری صنعت فین‌تک منطبق نیست، به‌عنوان ‌مثال، در صورتی که یک کسب‌وکار کرادفاندینگ بخواهد کار خود را در این کشور آغاز کند، اولین مشکل مواجهه با انحصار بانک‌ها در ارائه اعتبار و زمینه‌های قانونی ارائه عمومی است.

چارچوب قانونی امضای الکترونیکی هم که توسط آژانس اطلاعات دولت ایجاد شده است، می‌تواند دردسرهایی را برای استارت‌آپ‌های فین‌تک ایجاد کند؛ مخصوصا که تکمیل قراردادها، فرم‌ها و اجازه‌نامه‌ها زمان و صبر زیادی را می‌طلبد. گرفتار شدن در این ساختارهای دست‌وپاگیر دولتی خصوصا برای کسب‌وکارهای نوپای فین‌تک که اصالت‌شان توانایی ارائه پیشنهادهای فوری و دیجیتال است، کار را سخت و پیچیده می‌کند.

فین‌تک به جذب مشارکت برای توسعه و پیشرفت خود نیاز دارد. در سنگال، یکی از مشکلات، قدرت چانه‌زنی ضعیف این استارت‌آپ‌های نوپا با موسسات مالی و اپراتورهای حاکم است که این موضوع به‌تنهایی محدودیت‌هایی را برای استارت‌آپ‌های فین‌تک که مدل‌های کسب‌وکار آنها عمدتا ارائه خدمات است، اعمال می‌کند که این امر عرصه را برای رقابت و حضور این استارت‌آپ‌ها تنگ می‌کند.

با وجود توانایی رشد بالقوه، یافتن سرمایه‌گذار برای استارت‌آپ‌های فین‌تک یک چالش است. بانک‌ها هنوز تمایلی به سرمایه‌گذاری در مدل‌های کسب‌وکار جدید ندارند و حتی اگر بودجه تضمینی وجود داشته باشد، فرایندهای آنها اغلب بیش از حد طولانی هستند و برای توسعه کسب‌وکارهای فین‌تک چندان مناسب به نظر نمی‌رسند.
مشکل دیگر فقدان اکوسیستمی است که باعث توسعه کسب‌وکارهای فین‌تک می‌شود. تقریبا هیچ چارچوبی در سنگال برای به اشتراک گذاشتن پروژه‌های خود با مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران وجود ندارد تا با کمک آنها بتوان کسب‌وکارهای فین‌تک را توسعه داد. این آخرین نکته احتمالا شامل همه موانع توسعه و گسترش فناوری فین‌تک در سنگال است.

ولی با همه این اوصاف به نظر می‌رسد برای بازیکنان این بازار جدید آینده خوبی وجود دارد؛ چراکه نوآوری، ارزش‌ افزوده اصلی فین‌تک است و وقتی‌ فین‌تک به کمک خدمات مالی می‌آید، مردم برای دریافت خدمات نوآورانه متناسب با نیازهای خود بسیار مشتاق هستند. با این ‌حال فین‌تک در سنگال به کمک نیاز دارد تا بر چالش‌های خود در زمینه قانون‌گذاری، سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه و جذب شرکا غلبه کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

لئوپولد سدار سنگور

لئوپولد سدار سنگور؛ شاعر سیاه‌پوست سنگالی و فیلسوف، مدافع حقوق بشر در آفریقا، پدر استقلال و نخستین رئیس‌جمهور سنگال است.

[/mks_pullquote]

استارت‌آپ‌های فین‌تک معروف

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”این‌تاچ“]

این‌تاچ یک استارت‌آپ فین‌تک است که خدمات پرداخت موبایلی و تجمیع خدمات دیجیتال را در هشت کشور آفریقایی بورکینافاسو، کامرون، ساحل عاج، کنیا، مالی، مراکش، جمهوری گینه و سنگال ارائه می‌کند. این استارت‌آپ به ارائه راه‌حل‌های مالی با یک دستگاه کاربرپسند در شبکه خرده‌فروشی می‌پردازد که به‌طور ایمن می‌تواند تمام ابزار پرداخت، از جمله پول موبایلی را قبول کند. این اپلیکیشن تمامی راه‌های پرداخت را در خود جمع کرده است و  به کاربران خود این امکان را می دهد که از طریق تلفن همراه پرداخت های خود را انجام دهند. این اپلیکیشن از تمام شیوه های پرداخت پشتیبانی می کند. پرداخت موبایلی، کارت های اعتباری و …
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”پی‌دونیا“]

پی‌دونیا یک درگاه پرداخت چند کاناله جهانی با استفاده کاربری آسان برای پرداخت است که تراکنشها را از مشتریان آفریقایی دریافت یا برای مشتریان آفریقایی دریافت می کند. این اپلیکیشن از طریق پول موبایلی، انتقال پول و کارت های اعتباری می تواند این امکانات را برای کاربران خود فراهم کند. پی‌دونیا سیستم پرداختی را توسعه داده است که به آفریقاییان اجازه می‌دهد تا از سراسر دنیا پول دریافت و ارسال کنند. این راه‌حل همچنین خرده‌فروشان را قادر می‌سازد به‌راحتی پرداخت‌های آنلاین با کارت‌های اعتباری یا نقدی، پرداخت در محل و پرداخت در بستر شبکه‌های اجتماعی را دریافت کنند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ما تانتاین“]

استارت‌آپ سنگالی ماتانتاین در سال 2012، به‌صورت آزمایشی در سطح ملی با گروه مشاوره بانک جهانی برای کمک به فقرا راه‌اندازی شد. هدف این استارت‌آپ این است که راهکارهایی را ارائه دهد تا استفاده از راهکارهای نوین را سرعت ببخشد و خدمات مالی را برای جمعیت‌های کم‌درآمد در کشورهای جنوب صحرای آفریقا گسترش ‌دهد.

این اپلیکیشن برای ارائه راه‌حلی که در زمینه فراهم آوردن دسترسی به وام‌های کوچک و خدمات مالی مرتبط با آن ارائه داد، توانست بازار را به ‌دست آورد. این شرکت در نشست سیداستارز در سوئیس در آوریل 2018 شرکت می‌کند. این نشست یک برنامه آموزشی هفتگی است که در آن تیم این استارت‌آپ با 75 تیم دیگر از جمله سرمایه‌گذاران و مربیان از سراسر جهان ملاقات خواهد کرد.

این اپلیکیشن پلتفرمی می‌سازد که قادر است با طیف وسیعی از شرکا کار کند تا دسترسی به خدمات مالی را برای کسانی که از ارائه خدمات مالی محروم هستند، فراهم کند.

[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

فیس بوک و گوگل در سنگال

تقریباً 130 مرکز فناوری در سراسر آفریقا در کمتر از دو سال گذشته افتتاح شده‌اند که نشان‌دهنده اکوسیستم بالغ کارآفرینی و افزایش علاقه به پتانسیل بازارهای محلی در این قاره است.

سازمان ارتباطات جهانی 442 استارت‌آپ فعال، شتاب‌دهنده و فضاهای همکاری را در این قاره ثبت کرده است. این تعداد استارت‌آپ رشد قابل توجهی را از سال 2016 نشان می‌دهد که بیان‌کننده 314 فضای طراحی‌شده برای پشتیبانی از استارت‌آپ‌های جدید در نظر گرفته شده است.

افزایش هاب‌ها بیشتر به‌دلیل شروع به کار استارت‌آپ‌های محلی در کشورهایی مانند سنگال، غنا و ساحل عاج است که نشان‌دهنده افزایش دوبرابری استارت‌آپ‌ها در چند وقت اخیر است. زیمبابوه که به‌علت کمبود سرمایه‌گذاری با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند، 13 هاب داشت، در حالی که اوگاندا در این مدت سه استارت‌آپ پرورش‌دهنده فناوری را به 12 استارت‌آپ خود که تا سال 2016 ثبت شده بود، اضافه کرد. نیجریه نیز بالاترین رشد را در تمام کشورهای آفریقایی تجربه کرد. این کشور از سال 2016 تا 2018 تعداد هاب‌های خود را از 23 به 55 افزایش داد. تقریباً نیمی از کل هاب‌ها فقط در پنج کشور از جمله سنگال،‌ غنا و نیجریه متمرکز بودند.

در پنج سال گذشته، افزایش مصرف گوشی‌های هوشمند، کاهش هزینه‌های اینترنت و بازار آفریقا؛ سرمایه‌گذاران برجسته و غول‌های فناوری را به آفریقا جلب کرده است. در سال 2017، بودجه سرمایه‌گذاری در این قاره به 560 میلیون دلار رسید که رشدی 53 درصدی را برای یک سال نشان می‌دهد. رهبران برجسته حوزه فناوری مانند مارک زاکربرگ از فیس‌بوک، جک ما از علی‌بابا و ساندار پیچای از گوگل نیز در دو سال گذشته از مراکز فناوری در سراسر این قاره بازدید و محصولات خود را راه اندازی کرده‌اند و همچنین به‌دنبال فرصت‌های جدید هستند.

اخیراً گوگل اعلام کرده است اولین مجموعه از 12 استارت‌آپی که در کلاس لانچ‌پد اکسلیتور آفریقا شرکت خواهند کرد، بعد از برنامه جهانی در سیلیکون‌ولی مدل‌سازی شده‌اند.

سال گذشته، فیس‌بوک اعلام کرد که یک مرکز فناوری در لگوش نیجریه برای آموزش به نوآوران و راه‌اندازان استارت‌آپ‌ها باز خواهد کرد. اپراتورهای موبایل مانند ام‌تی‌ان و مؤسسات مالی مانند بارکلیز نیز به‌ترتیب به رشد و گسترش نوآوری در ابیدجان برای استارت‌آپ یلو و کیپ‌تاون برای استارت‌آپ رایز کمک کرده‌اند. سرمایه‌گذاران نیز در حال گسترش دامنه سرمایه‌گذاری خود از بازارهای سنتی به کشورهای فرانسوی‌زبان کامرون و سنگال هستند.

هاب‌های مخابراتی نیز در خارج از شهرهای پایتخت در حال پا گرفتن هستند. این موضوع در کنیا بسیار مشهود است؛ جایی که رشد برجسته این فضا بیش از نایروبی در مومباسا، ووی و ماچاکاس ایجاد شده است. این موضوع در مورد نیجریه نیز صادق است، به‌طوری که شهر آبه در جنوب شرقی به مرکز صنعت فناوری‌های نوظهور تبدیل شده است.

ماکسیم باین، مدیر ارشد برنامه شتاب‌دهنده جی‌اس‌ام‌ای معتقد است چشم‌انداز استارت‌آپ‌های فناوری، نشان‌دهنده طیف وسیعی از نشانه‌های مثبت است. او می‌گوید، کلید اصلی این است که به‌طور متوسط، نیمی از فناوری‌های اصلی یک دهه فعالیت داشته و بنابراین قادر به آزمایش و تغییر استراتژی بین مدل‌های خود هستند.

مجموعه گزارش‌های شماره ویژه جام‌جهانی ماهنامه عصر تراکنش با حمایت مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت تولید و منتشر شده است. فهرست این شرکت‌ها به ترتیب حروف الفبا در ادامه آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.