راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حاشیه‌ها بر سر لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ادامه دارد / برگزاری مناظره درباره لایحه CFT در مجلس

ماجرای پیوستن ایران به کنوانسیون CFT (کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم) که پس از یک جلسه جنجالی در مجلس شورای اسلامی برای ۲ ماه به تعویق افتاد، همچنان با حواشی جدی روبه‌رو است؛ از انتشار پیامک‌های تهدیدآمیزی که به نمایندگان موافق با این لایحه ارسال‌شده گرفته تا اظهارات انتقادی موافقان و مخالفان این لایحه به هم.

به گزارش دنیای اقتصاد، این لایحه که تصویب آن ازجمله شرایط حذف دائم ایران از لیست سیاه FATF یا گروه ویژه اقدام مالی است، در هفته‌های گذشته با مخالفت شدید منتقدان دولت و برخی اصولگرایان اعم از نمایندگان اصولگرای مخالف دولت در مجلس روبه‌رو شد.

موافقان و مخالفان این لایحه آن‌چنان بر موضع خود درباره این لایحه اصرار دارند که حالا قرار است یک نشست مشترک میان موافقان و مخالفان لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون CFT در مجلس برگزار شود.

این خبری است که دیروز نصرالله پژمان فر نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد و گفت: «که این نشست به شکل مناظره برگزار خواهد شد؛ جلسه‌ای که می‌تواند در رأی نهایی نمایندگان نسبت به لایحه کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم اثرگذار باشد.»

 

انتقاد مطهری

گرچه قرار است این جلسه به‌زودی در مجلس برگزار شود اما حاشیه‌ها درباره این لایحه کماکان ادامه دارد. یکی از مهم‌ترین این حواشی، اظهارات امام‌جمعه مشهد و پاسخ علی مطهری نایب‌رئیس مجلس به این اظهارات است.

علی مطهری در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرارداد، از هشدار آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد به مجلس درباره تصویب FATF انتقاد کرد و نوشت: «آقای علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد به نمایندگان مجلس هشدار داده است که حواستان جمع باشد که در تاریخ اسمتان دنبال مملکت فروشان نیاید و نگویند شما هم با تصویب FATF جزو مملکت فروشان بودید. اولاً اگر بنا بود نمایندگان مجلس تشخیص‌های آقای علم‌الهدی را ملاک تصمیم‌های خود قرار دهند امروز اثری از جمهوری اسلامی نبود و انقلاب اسلامی را دودستی تقدیم آمریکا و اسرائیل کرده بودیم؛ چراکه همیشه انقلاب‌ها بیشترین ضربه را از ناحیه دوستان ناآگاه خود دریافت می‌کنند. ثانیاً این گفته آقای علم‌الهدی شاید بتواند به کشف منشأ پیامک‌های بعضاً تهدیدآمیز ارسالی از مشهد برای نمایندگان در ایام طرح لایحه مرتبط با FATF کمک کند.»

محمد محمودی شاه‌نشین، عضو فراکسیون امید هم با تأکید بر اینکه بیش از ۲۵۰ یا ۳۰۰ پیامک تهدیدآمیز درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم، دریافت کردم گفت: «پیامک‌های ارسال‌شده با کد مشهد بیش از سایر کدها بود.»

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی روز جمعه در خطبه‌های نماز عید فطر امسال در این شهر بابیان اینکه هم قاجار و هم پهلوی مردم را به‌وسیله مصوبات مجلس شورای ملی که یکی پس از دیگری به نفع دشمن و به‌وسیله هم‌پیمان شدن در کنوانسیون‌ها و قراردادهای بین‌المللی توسط آمریکا و انگلیس دیکته شده بود، فروختند، خطاب به مجلسی‌ها گفت: «شما که در مجلس شورای اسلامی هستید حواستان جمع باشد که در تاریخ اسمتان دنبال مملکت فروشان نیاید و نگویند شما هم با تصویب FATF جزو مملکت فروشان بودید و شما هم با تصویب لایحه پول‌شویی کنوانسیون خارجی دشمن را بر تراکنش بانکی این مملکت مسلط کردید. حواستان باشد که شما به آن لیست اضافه نشوید. اینجا جمهوری اسلامی است. این مردم خون دادند تا شما به مجلس رفتید. این حکومت با حکومت قاجار و پهلوی فرق دارد.»

علم‌الهدی تأکید کرد: «اگر به‌وسیله دشمن در تنگنای اقتصادی قرار گرفتیم، این باعث نشود که افراد در اصناف و اقشار گوناگون به علت این تنگنای اقتصادی مقابل نظام بایستند و بر ضد آن اعتصاب کنند. مردم نباید در مقابل پایین افتادن شکم و فشار اقتصادی مقاومت خود را از دست دهند، مقابل نظام بایستند و با نظام دست‌به‌گریبان شوند.»

 

پیامک‌های تهدید نمایندگان

از سوی دیگر، همچنان که گفته شد موضوع پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان موافق لایحه یادشده، جریانی انتقادی را در میان پارلمان‌نشین‌ها ایجاد کرده است؛ موضوعی که علی مطهری نیز در واکنش خود به اظهارات آیت‌الله علم‌الهدی به آن اشاره کرد.

برخی نمایندگان مجلس ابعاد بیشتری از ماجرای تهدید پیامکی را تشریح کرده‌اند. به گفته نمایندگان این پیامک‌ها به شکل سازمان‌یافته و دسته‌ای برای آنان ارسال‌شده است. آن‌گونه که نمایندگان می‌گویند گویی تشکیلاتی در نقاط مختلف کشور این پیامک‌ها را سازمان‌دهی کرده است.

گواه این مدعا اظهارات محمدرضا تابش نماینده اردکان و نایب‌رئیس فراکسیون امید است گفت: «من در فراکسیون هم پیشنهاد دادم که این موضوع پیگیری شود؛ چراکه بعضی از شماره‌ها تقریباً ثابت است. ظاهراً تشکیلاتی شماره نمایندگان هر استان را به همان استان مرتبط داده تا آن‌ها این پیامک‌ها را ارسال کنند؛ البته ممکن است به‌صورت کشوری هم این کار را انجام داده باشند.»

او درعین‌حال گفت: «اینکه این تشکیلات چه تشکیلاتی است، موضوعی است که وزارت اطلاعات باید آن را عنوان کند.»

بااین‌همه، علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران اولین کسی بود که از تهدید پیامکی علیه نمایندگان درباره رأی به لایحه پذیرش FATF پرده برداشت. او در توییتر خود نوشت: «از روز گذشته موجی از تهدید و اتهام پیامکی از سوی افرادی که خود را به جامعه و بسیج دانشجویی منتسب می‌کنند علیه اکثر نمایندگان مجلس آغازشده است. آن‌ها با تهدید از نمایندگان می‌خواهند به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم رأی ندهند، در غیر این صورت آن‌ها را خائن به ایران می‌دانند.»

پس از رحیمی، احمد مازنی دیگر نماینده تهران نیز یکی از این پیامک‌ها را منتشر کرد. متن پیامک ارسال‌شده برای مازنی این بود: «سلام خادمان مردم.

آیا می‌دانید زیر ذره‌بین خدایید و به‌طرف او درحرکت؟ پس بهوش باشید قلم تاریخ روی صفحه منتظر آری یا نه شما به FATF است تا راجع به شما نظر بدهد و بهشت و جهنم منتظر که کدامشان پذیرای شما باشد و ما منتظر که از شما تشکر کنیم و یا خشممان را بر شما فروبباریم. انتخاب با شماست در همه این موارد.»

روز بررسی لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون CFT در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، مصطفی کواکبیان دیگر نماینده مردم تهران در مجلس به این پیامک‌ها اشاره کرد. کواکبیان یکشنبه گذشته در صحن علنی مجلس از دریافت حدود ۶۰۰ پیامک تهدیدآمیز خبر داد و گفت: «پول این‌ها از کجا می‌آید؟»

پروانه مافی نماینده مردم تهران هم گفت: «از شب قبل از طرح این لوایح در صحن علنی مجلس، بیش از ۱۴۰ پیامک برای من ارسال شد. پیامک‌ها تند و البته حاوی کلمات توهین‌آمیز بودند.»

مافی با تأکید بر اینکه چرا باید نماینده‌ها را تحت‌فشار بگذارند، تصریح کرد: «شماره‌هایی که برای ما پیامک ارسال کرده‌اند، مشخص است و حتی معلوم است که آن‌ها را دسته‌ای برای مجموعه‌ای از نماینده‌ها ارسال کرده‌اند. چون در ابتدای برخی از آنان آمده بود که آقای نماینده و در برخی پیامک‌ها هم نام من را ذکر کرده بودند.»

از نمونه‌های پیامک‌هایی که برای مافی ارسال‌شده به این شرح است: «سلام؛ یادمان باشد عاقبت وطن‌فروشی و تن‌فروشی روسیاهی و خذلان است.»

این پیامک‌ها آن‌چنان خاطر نمایندگان را آزرد که علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه علنی هفته گذشته، ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان دراین‌باره را توهین‌آمیز توصیف کرد و گفت: «ارسال پیامک تهدیدآمیز به نمایندگان ممکن است موجب شود نمایندگان نتوانند در موضوعات مختلف تفکر کنند؛ بنابراین ما در هیئت‌رئیسه این موضوع را بررسی می‌کنیم که چطور شماره‌های نمایندگان در اختیار این افراد قرارگرفته و برای آن تمهیدی خواهیم کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.