راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به بحران ارزی آرژانتین

در هفته‌های اخیر گزارش‌های مختلف از کاهش شدید ارزش پول‌های ملی در اقتصادهای نوظهور ازجمله ترکیه، آرژانتین، برزیل و روسیه منتشرشده که سؤالاتی مهم را برای فعالان بازارهای مختلف مطرح کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، یکی از مهم‌ترین سؤالات این است که آیا بحران ارزی به این کشورها محدود خواهد ماند یا به بازارهای مالی و بدهی جهان سرایت خواهد کرد.

دولت آرژانتین که پایان سال ۲۰۱۵ تشکیل شد و سیاست‌های بازار محور را در دستور کار خود قرار داده مجبور بوده با تبعات اجرای سیاست‌های پوپولیستی دولت‌های قبلی این کشور مقابله کند. نرخ بالای بیکاری و تورم، عدم دسترسی به بازارهای اعتباری جهان، کسری بودجه و… همگی میراث دولت‌های قبلی آرژانتین بودند.

در دو سال اخیر برخی مشکلات اقتصادی این کشور رفع شده اما اشتباهاتی نیز رخ‌داده که سبب بحران کنونی این کشور شده است. درواقع اگر برنامه‌های رئیس‌جمهوری آرژانتین به‌درستی و با سرعت لازم انجام‌شده بود اقتصاد این کشور نسبت به شوک‌های خارجی ازجمله افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا آسیب‌پذیری کمتر داشت.

اکنون دولت آرژانتین با صندوق بین‌المللی پول توافق کرده ۵۰ میلیارد دلار وام بگیرد. این اقدام موافقان و مخالفانی دارد اما مردم آرژانتین با گرفتن وام از صندوق بین‌المللی پول مخالف هستند زیرا این نهاد را مسبب بحران مالی و اقتصادی سال ۲۰۰۱ این کشور می‌دانند.

در مطالب حاضر به علل داخلی و خارجی بحران ارزی و اقتصادی آرژانتین، اقداماتی که باید ازاین‌پس انجام شود، میزان آسیب‌پذیری اقتصادهای نوظهور در برابر شوک‌های ارزی و احتمال سرایت بحران بدهی‌ها در آرژانتین به اقتصاد جهان اشاره‌شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.