راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک کره جنوبی / این و اون

روزگاری کره‌ای‌ها را با فقر در جهان می‌شناختند؛ همان زمان که از کره شمالی جدا شد. این کشور راهی خلاف کره شمالی پیمود و درها را به سوی تجارت جهانی گشود تا امروز به یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان تبدیل شود. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک کره جنوبی و چند چیز کوچک دیگر.

این مطلب از مجموعه مطالب شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش است که به بهانه جام‌جهانی به صورت ویژه به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک ۳۲ کشور حاضر در جام‌جهانی پرداخته است. در صورت تمایل مطالب مربوط به ۳۱ کشور دیگر را می‌توانید از بخش ویژه پرونده جام‌جهانی راه پرداخت ببینید.

دانلود کنید: فایل PDF پرونده ویژه «اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک کره جنوبی» در شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش

دانلود کنید: فایل PDF شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش

 

کره جنوبی

اسم کره جنوبی را که می‌شنویم بی‌بروبرگرد یاد برندهای سامسونگ، ال‌جی، هیوندای، کیا و … می‌افتیم اما قطعا طی کردن این مسیر برای چشم‌بادامی‌ها کار راحتی نبوده است. کره جنوبی یکی از ببرهای آسیاست که با سخت‌کوشی مردمش راهی را طی کرد که حالا نام آن را «معجزه رود هان» می‌نامند. این کشور طی سال‌های 1910 تا 1945 تحت سلطه ژاپن بود. در سال 1945 دو کشور کره جنوبی و شمالی از هم جدا شدند و کره جنوبی اعلام استقلال کرد.

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک کره جنوبی / این و اون
اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک کره جنوبی / این و اون

در آن زمان تنها صنعت کشاورزی عامل گردش چرخ اقتصاد این کشور بود؛ چون اندک صنایعی که داشت، طی جنگ بین دو کره، از بین رفته بود و اکثر کارخانه‌های صنعتی این کشور در کره شمالی متمرکز شده بودند. در آن زمان کره جنوبی وابسته به کمک‌های غرب بود و اکثر مردم آن فقیر بودند. با تمام این اتفاقات، پیشرفت اقتصادی چشمگیری در این کشور رخ داد و این کشور 50 میلیونی حالا به جایگاهی رسیده که اگر نام آن را بشنویم، صنعت آن در برابرمان عرض اندام می‌کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

ها جون چانگ

ها جون چانگ، اقتصاددان اهل کره جنوبی یکی از افراد برجسته در نگرش اقتصاد دگراندیشانه است که سعی در پیوند آن با اقتصاد مارکسیستی دارد. از جمله آثار او می‌توان به اقتصاد سیاسی، سیاست صنعتی و 23 گفتار درباره سرمایه‌داری اشاره کرد که در ایران به چاپ رسیده است.

[/mks_pullquote]

 

اقتصاد کره جنوبی

اگر بخواهیم بدانیم چه شد که کره جنوبی به پیشرفتی مثال‌زدنی دست یافت، باید سراغ دلایلی برویم که باعث شد این کشور به‌جای اینکه صفت فقیر را یدک بکشد، حالا لقب ببر آسیا را داشته باشد. در آن دوره سیاست‌گذاری اقتصادی کره جنوبی در دستان یک ابر وزارتخانه به نام «هیات برنامه‌ریزی اقتصادی» بود که سرپرستی آن را معاون نخست‌وزیر بر عهده داشت. انسجام و ادغام مسئولیت برنامه‌ریزی و تدوین بودجه در هیات برنامه‌ریزی اقتصادی، تضاد منافع بین وزارتخانه‌های صنعتی و برنامه‌ریزی و وزارت دارایی را حذف کرد. حذف چنین تضادی باعث شد تا اجرای سیاست صنعتی در کره جنوبی، در مقایسه با دیگر دولت‌هایی که سیاست صنعتی را دنبال می‌کردند، بسیار کارآمدتر اجرا شود.

به‌طور کلی باید این نکته را مطرح کرد که رشد اقتصادی یا همان معجزه‌ای که در این کشور رخ داده، مرهون ورود دولت به بازار جهانی، تقویت بخش صنعت، ورود فناوری به این کشور، استفاده از الگوی رشد اقتصاد فراگیر و متکی کردن اقتصاد کشور به دانش و اقتصاد دانش‌بنیان است.

میانگین روند رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) کره جنوبی طی سال‌های 1970 تا 2016 میلادی 67.1 درصد و نرخ رشد این شاخص طی سه‌ماهه منتهی به ماه ژوئن سال 2016 میلادی 7.0 درصد بوده است.

ارزش صادرات این کشور در سال 2016؛ 5/495 میلیارد دلار و واردات آن 7/405 میلیارد دلار بوده است که در تجارت جهانی سهم 46/3 درصدی را برای این کشور لحاظ کرده است.

عمده کالاهای صادراتی کره جنوبی تجهیزات ساختمانی، صادرات نیمه‌رساناها، تلفن همراه، محصولات ارتباطات و فناوری اطلاعات، تجهیزات ارتباطی بی‌سیم، خودرو، موتور خودرو، باتری خودروهای برقی، کامپیوتر، نمایشگر LED، وسایل خانگی، فولاد، محصولات آرایشی و بهداشتی و محصولات کشاورزی هستند.

کالاهای وارداتی کره‌ای‌ها هم ماشین‌آلات، تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی، نفت، فولاد، تجهیزات و ابزار نوری، تجهیزات حمل‌ونقل، محصولات شیمیایی ارگانیک و پلاستیک است.

کره جنوبی از منظر مجمع جهانی اقتصاد در سال 2015 و در بخش بانکی، در میان 140 کشور رتبه 87 را به دست آورده و شمار شعب بانکی در سطح این کشور هفت هزار و 433 بانک است. ضریب وام‌های معوقه بانکی کره جنوبی نسبت به GDP این کشور بیش از یک تریلیون دلار است. وام‌های مسکن معوقه 16 بانک کره‌ای نیز تا سپتامبر 2016 بیش از 613 میلیارد دلار بوده است. گفتنی است در تاریخ 26 مارس 2015 کره جنوبی به بانک آسیایی سرمایه‌گذاری زیرساخت (AIIB) ملحق شده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

برنده جایزه نوبل

کیم دای جونگ از سال 1998 تا 2003 رییس جمهوری کره جنوبی بود. او در سال 2002 به دلیل فعالیت‌هایش در اعمال دموکراسی و تلاش‌هایی که برای ایجاد صلح با کره شمالی انجام داد، به جایزه صلح نوبل دست یافت.

[/mks_pullquote]

 

سیستم‌های پرداخت کره جنوبی

KG Inicis یکی از سیستم‌های فراهم‌کننده سیستم پرداخت تجارت الکترونیک در کره جنوبی است که از سال 1998 مورد استفاده قرار گرفته است. این سیستم، روش‌های مختلف پرداخت را به مشتریان خود ارائه می‌دهد که شامل کارت اعتباری و بدهی، کارت خرید، کارت هدیه و… است. همچنین Korea Cyber Payment Ltd) KCP) از سال 1998، سرویس‌های پرداخت الکترونیکی در تجارت الکترونیک را در این کشور فراهم کرده است.

شرکت اطلاعات و ارتباطات کره (KICC) دیگر سرویس پرداخت در کره است که از سال 1986 مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نخستین سال‌های کاربری، پایانه‌های مجوز اعتباری را راه‌اندازی کرده است.

KSNET دیگر سرویس پرداخت در کره جنوبی است که از سال 1994 استفاده می‌شود و در حال حاضر به بیش از 220 هزار تاجر خدمات ارائه می‌دهد. این سرویس به‌عنوان ارائه‌دهنده سرویس ارزش افزوده و خدمات دروازه پرداخت شناخته می‌شود.

 

مهم‌ترین بانک‌های کره جنوبی

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”توسعه“]

مدیرعامل: لی‌دونگ جئول

تعداد پرسنل: 2200 نفر

تعداد شعبه: 40

بانک توسعه کره، یک بانک دولتی است. این بانک به‌منظور تامین مالی و مدیریت پروژه‌های عظیم صنعتی برای رسیدن به توسعه اقتصادی و بهبود آن ایجاد شده است.  این بانک متشکل از شبکه‌ای شامل 40 شعبه داخلی، هفت شعبه خارج از کشور، پنج شرکت تابعه خارجی، دو دفتر نمایندگی و سه شرکت‌ وابسته داخلی است که طیف وسیعی از خدمات مالی را ارائه می‌دهد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”اگزیم“]

مدیرعامل: یانگ هوآن کیم

تعداد پرسنل: –

تعداد شعبه: –

بانک صادرات و واردات کره جنوبی که اختصارا اگزیم‌بانک نامیده می‌شود، موسسه رسمی اعتباری صادرات کره است. اولین هدف از تاسیس این بانک حمایت از صادرات در اقتصاد این کشور بوده است که این کار از طریق تامین وام، تامین مالی پروژه‌های بزرگ و تسهیل همکاری اقتصادی با سایر کشورها صورت می‌گیرد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”صنعتی“]

مدیرعامل: کئون سئون جو

تعداد پرسنل: 9132 نفر

تعداد شعبه: –

بانک صنعتی کره که مقر آن در جونگ‌گو کره جنوبی است، در سال 1961 تاسیس شد و شعار آن بانک جهانی پیشرو است. بانک صنعتی، متعلق به دولت کره است و در سال 2013 کئون سئون جو به‌عنوان مدیرعامل این شرکت برگزیده شد. به این ترتیب او اولین زن در کره جنوبی است که به‌عنوان مدیرعامل یک بانک کره‌ای انتخاب شده‌ است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ووری‌‌“]

مدیرعامل: لی کوآنگ جو

تعداد پرسنل: 15000 نفر

تعداد شعبه: –

مقر اصلی این بانک 119ساله در سئول است و تابعی از گروه مالی ووری بوده است.  این بانک که در ابتدا دیهان چئون ایل بانک نامیده می‌شد، در سال 1911 جوزئون سانگوپ نام‌گذاری شد و در دهه 1950 بانک تجاری کره بود. این بانک در بحران مالی سال 1997 با بانک هانیل و بانک صلح ادغام شد و هانویت نامیده شد، در سال 2002 نیز نام آن به ووری‌بانک تغییر یافت.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”بوسان‌“]

مدیرعامل: بین داعی

تعداد پرسنل: 3398 نفر

تعداد شعبه: 237

بانک بوسان، یک بانک منطقه‌ای در کره جنوبی است که در سال 1967 به‌منظور تسهیل اقتصاد محلی تاسیس شد. مقر این بانک در بوسان کره جنوبی است و طیف گسترده‌ای از خدمات خرد بانکی را ارائه می‌دهد. سهامداران اصلی این بانک عبارتند از: مدیریت دارایی ابردین، گروه لوته، خدمات بازنشستگی ملی، سرمایه‌گذاری جهانی، گروه کپیتال و… .
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

بنیان‌گذار هیوندای

کلمه هیوندای به زبان کره‌ای به معنی جدید و مدرن است و نام این غول بزرگ اقتصادی کره جنوبی نیز از همین کلمه گرفته شده است. هسته اصلی هلدینگ بزرگ هیوندای در سال 1948 توسط چانگ چونگ بو، کارآفرین برجسته کره‌ای تاسیس شد.

[/mks_pullquote]

 

فین‌تک کره جنوبی

طبق گفته بانک مرکزی این کشور، شرکت‌های فناوری‌های غیرمالی با تجربه‌ای که در حوزه فین‌تک دارند، نقش مهمی در شکل‌دهی به صنعت مالی کره جنوبی ایفا می‌کنند. گزارش اخیر بانک مرکزی این کشور حاکی از آن است که به کمپانی‌های غیرمالی و ‌فناوری‌محور برای ایجاد تحول در صنعت مالی، توجه ویژه‌ای می‌شود.

هدف از این کار این است که با تشویق رقابت، بانک کره ورود بازیگران جدید به بازار مالی را مورد بررسی قرار ‌دهد و غول‌های بانکی ایجادشده را به چالش بکشد. به‌طور کلی این رویه، به سیستم مالی منفعت می‌رساند. در همین راستا بانک مرکزی از بانک‌های سنتی خواسته است تا برای تغییر آماده باشند و آنها را برای همکاری با استارت‌آپ‌های فین‌تک و شرکت‌ها برانگیخته است تا دیجیتالی شدن را بپذیرند.

بانک مرکزی کره جنوبی اقدامات قابل توجهی را در راستای ارتقای فناوری‌های مالی در این کشور انجام داده است. در اکتبر 2016، دولت کره جنوبی اعلام کرد سه تریلیون وون را برای حمایت از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فین‌تک اختصاص خواهد داد تا این صنعت را ارتقا دهد. این خبر در راستای تصمیم قابل توجه دولت این کشور برای تنظیم قانون‌گذاری مبادلات بیت‌کوین در این کشور اتخاذ شده است که در سال جدید انتظار می‌رود این قانون‌گذاری صورت گیرد. در این کشور، نخستین کنسرسیوم زنجیره ‌بلوک که شامل 21 موسسه مالی و پنج شرکت فعال در حوزه زنجیره ‌بلوک است، ایجاد شده است.

نگاه به فین‌تک در این کشور، به ابعاد ملی ختم نمی‌شود. اندونزی و کره جنوبی به‌دنبال آن هستند که با همکاری همدیگر صنعت فین‌تک را تهییج کنند تا به این بخش در حال رشد در هر دو کشور کمک شود. در طول جلسات سمینار فین‌تک کره و اندونزی که سال ۲۰۱۶ در جاکارتا برگزار شد، دبیرکل صنعت فین‌تک کره اعلام کرد: «اندونزی و کره باید یک اکوسیستم فین‌تک قدرتمند و یکپارچه را از طریق همکاری در داخل اکوسیستم و در اکوسیستم‌های مختلف ایجاد کنند.» ناگفته نماند کره جنوبی با بریتانیا هم یک پل ارتباطی فین‌تک ایجاد کرده است.

دپارتمان حراست امور مالی کره جنوبی (FSC) اعلام کرده که آنها از فناوری زنجیره‌ بلوک برای نوآوری‌های آینده فین‌تک با حمایت از فناوری‌های جدید بهره خواهند برد و این جایگزین تمرکز آنها بر رگولاتوری است. رئیس FSC که مزایای جوانان را در بازار فین‌تک می‌بیند، معتقد است: «بازیگران در بازار خدمات مالی گوناگون هستند و با ورود شرکت‌های جدید، رقابت در این بازار شدیدتر می‌شود. به این ترتیب شرکت‌ها در تلاش هستند تا با فین‌تک، ارائه خدمات خود را ارتقا دهند. فین‌تک فضایی است که نیاز به فناوری‌های جدید دارد و این موضوع باعث می‌شود، مساله بیکاری جوانان با ارتقای جایگاه‌های شغلی رفع شود.»

این نهاد امیدوار است با اجازه به کسب‌وکارها، موقعیت‌های شغلی جدید و سرویس‌هایی با هزینه‌های کمتر ایجاد شود. به‌طور کلی به نظر می‌رسد کره جنوبی در آستانه یک انقلاب فین‌تکی است و احتمالا سال جاری، سال بسیار سرنوشت‌سازی برای این صنعت در کره باشد. البته این مساله به‌دلیل نقش ارزهای رمزنگاری شده در بخش مالی است؛ چراکه در حال حاضر بانک‌های کره‌ای در حال آغاز استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده هستند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

پایتخت جراحی پلاستیک

دولت کره ‌جنوبی سالانه چهار میلیون دلار صرف ارتقای سطح گردشگری سلامت می‌کند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 یک میلیون توریست در سال برای انجام عمل‌های زیبایی به این کشور سفر کنند. سال گذشته این رقم 211 هزار و 218 نفر بود.

[/mks_pullquote]

 

استارت‌آپ‌های فین‌تک معروف کره جنوبی

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”بیدال“]
طبق گزارش فوربس درآمد سالانه استارت‌آپ تحویل غذای بیدال مینجاک سال گذشته با رشد  80درصدی مواجه شد. این استارت‌آپ که مقر آن در سئول است، در سال 2010 راه‌اندازی شد و همچنان پرقدرت به رشد خود ادامه می‌دهد. این استارت‌آپ به 150 هزار رستوران سرویس ارائه می‌دهد و در مقیاس بین‌المللی رشد می‌کند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ویوا“]
استارت‌آپ‌فین‌تک ویوا ریپابلیکا هم از دیگر استارت‌آپ‌های کره جنوبی است که در حال تبدیل شدن به شرکت یک میلیارد دلاری است و در سال 2013 راه‌اندازی شده است. Viva Republica پشت برنامه ارائه خدمات مالی اپلیکیشن Toss است و از طریق آن ارائه می‌شود. این استارت‌آپ، ساده‌ترین پلتفرم پرداخت موبایلی P2P را فراهم می‌کند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”هایپر“]
استارت‌آپ سازنده اپ اجتماعی هایپرکانکت؛ برگشت به چت آنلاین و آزاد دهه 90 در تلفن‌های همراه است. این استارت‌آپ انتظار دارد سالانه یکصدمیلیون دلار درآمد داشته باشد و بتواند در اولیه عرضه عمومی (IPO) حاضر شود. این استارت‌آپ سرویس‌های موبایلی را توسعه می‌دهد تا درک فرهنگ جهانی را با ارتباطات آنی جهانی رشد دهد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”مدی‌بلاک“]
استارت‌آپ مدی‌بلاک قصد دارد اطلاعات پزشکی را در پایگاه داده‌ای در زنجیره ‌بلوک ایجاد کند. به این صورت که پرونده‌های چندین بیمارستان در یک فهرست امن و بر مبنای فناوری زنجیره ‌بلوک قرار می‌گیرد. این استارت‌آپ توسط یک دندانپزشک و پزشک راه‌اندازی شده است. این پلتفرم تا اواخر سال 2018 راه‌اندازی خواهد شد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کرلی“]
خوردن غذای سالم در کره جنوبی دشوار شده است. مارکت کورلی یک پلتفرم تجارت الکترونیکی است که این فرصت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا غذای ارگانیک به قیمت ارزان سفارش دهند و صبح روز بعد تحویل بگیرند. این استارت‌آپ رقابت با فروشگاه‌های عمده‌فروشی و غول‌های خرده‌فروشی را در پیش گرفته و می‌گوید درآمد سالانه‌اش سه‌برابر شده که در سال گذشته حدود 53 میلیارد وون کره جنوبی بوده است.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

 

اولین‌های کره‌ای

کره جنوبی یکی از کشورهای پیشرو در زمینه تحقیق است. از دهه 1960 که این کشور در فقر به سر می‌برد تا به امروز که به‌عنوان کشوری مطرح در حوزه اقتصاد تلقی می‌شود؛ پیشرفت چشمگیری در کیفیت تحقیق داشته است. در حال حاضر کره جنوبی یکی از کشورهای پیشرو در تحقیق و توسعه صنعت، از جمله فناوری اطلاعات، ارتباطات، حمل‌ونقل و مهندسی عمران است. همچنین دولت کره سرمایه‌گذاری کلانی روی تحقیق و توسعه کرده که همین امر موجب شده موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی آن همواره در حال پیشرفت باشند.

به‌عنوان مثال، در سال 2011 این کشور 0.73 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در تحقیقات پایه هزینه کرده و با این کار، کره جایگاه دوم را بعد از سوئیس کسب کرده است. نمود بارز این سرمایه‌گذاری‌ها در المپیک زمستانی 2018 که از تاریخ ۹ الی ۲۵ فوریه (۲۰ بهمن الی ۶ اسفند) در شهر پیونگ‌چانگ کره جنوبی برگزار شد، متجلی بود. کره جنوبی در این رقابت‌ها از جدیدترین فناوری‌های ساخته‌شده در این کشور، رونمایی کرد که در ادامه  به شرح آنها می‌پردازیم.

آنها در این مسابقات، ربات‌هایی را در فرودگاه گذاشتند که اگر مسافری در آنجا گم شد، او را راهنمایی کنند. کره‌ای‌ها برای کسانی که مشکل زبان داشتند هم راه‌حلی پیدا کرده بودند. راه‌حل این بود که ربات‌ها علاوه بر کره‌ای به زبان چینی، ژاپنی و انگلیسی صحبت می‌کردند. این ربات‌ها حتی تمیز کردن فرودگاه را هم برعهده داشتند.

پوشش تمامی مسابقات مهم این رویداد از طریق مجریان پخش در دستور کار قرار گرفت، اما نکته قابل توجه استفاده از استاندارد وضوح بالا است که برای پخش محتویات ویدئویی لحاظ شده است. به این ترتیب، امکان آن فراهم شد تا تمام رویدادها و مسابقات حساس با رزولوشنی چهاربرابر بیشتر از وضوح اچ‌دی پخش شود.

همچنین اپراتورهایی نظیر KT کره جنوبی دست‌به‌کار شدند و با ارائه فناوری‌های جدید، امکان تماشای مسابقات را از نگاه اول شخص و از دید دوربینی که روی کلاه ورزشکاران نصب شده بود، برای بینندگان فراهم کردند.

با استفاده از فناوری گوست اسکایر بینندگان در زمان برگزاری مسابقات حتی می‌توانستند میزان گلوکز خون و تعداد ضربان قلب ورزشکاران را هم به‌طور لحظه‌ای روی صفحه نمایشگر خود مشاهده کنند. مسئولان برگزاری المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ از این هم فراتر رفته و با راه‌اندازی سرویس هولوگرام لایو این امکان را فراهم کردند تا مشتاقان بتوانند مصاحبه‌های ورزشکاران را به‌صورت خروجی هولوگرامی مشاهده کنند.

در شبکه ارتباطی نسل پنجم و با همکاری اپراتور کره‌ای KT با اینتل در کنار پشتیبانی دولت کره جنوبی، شرایط به نحوی رقم خورد تا از این بازی‌ها به‌عنوان طرحی آزمایشی برای استفاده از شبکه ارتباطی نسل پنجم در حوزه پخش بازی‌های ویدئویی استفاده شود.

انستیتو تحقیقاتی ارتباطات و الکترونیک کره جنوبی با هدف بهره‌برداری از هوش مصنوعی در جهت از میان برداشتن سدهای زبانی، راهکارهای تازه‌ای را برای ورزشکاران و بازدیدکنندگان از مسابقات المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ تدارک دید. به‌عنوان مثال، می‌توان به ارائه نرم‌افزار جنی تاک اشاره کرد که اپلیکیشنی با امکان ترجمه سریع زبان کره‌ای به ۲۹ زبان دیگر به حساب می‌آید.

در پایان باید به اتوبوس‌های خودران مجهز به فناوری ارتباطی 5G اشاره کرد که امکان جابه‌جایی آسان و سریع را میان موقعیت‌های مکانی مختلف تدارک دیده بودند.

مجموعه گزارش‌های شماره ویژه جام‌جهانی ماهنامه عصر تراکنش با حمایت مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت تولید و منتشر شده است. فهرست این شرکت‌ها به ترتیب حروف الفبا در ادامه آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.