راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک مصر / کشور تضادها

بیست‌وهشت سال است که از آخرین حضور مصر در جام جهانی می‌گذرد و امسال با پنالتی دقیقه 95 توانستند به جام جهانی 2018 راه پیدا کنند؛ علاوه بر تلاش‌هایشان برای حضور در جام جهانی، این کشور توانسته تا حد زیادی شرایط اقتصادی‌اش‌ را بعد از انقلاب این کشور در سال 2011 بهبود بخشد. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک مصر و چند چیز کوچک دیگر.

این مطلب از مجموعه مطالب شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش است که به بهانه جام‌جهانی به صورت ویژه به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک ۳۲ کشور حاضر در جام‌جهانی پرداخته است. در صورت تمایل مطالب مربوط به ۳۱ کشور دیگر را می‌توانید از بخش ویژه پرونده جام‌جهانی راه پرداخت ببینید.

دانلود کنید: فایل PDF پرونده ویژه «اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک مصر» در شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش

دانلود کنید: فایل PDF شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش

مصر

مصر را با بیش از شش هزار سال تمدن، می‌توان یکی از قدیمی‌ترین کشورهای جهان دانست که شهر قاهره پایتخت آن است. منطقه خاورمیانه یکی از ناپایدارترین و پرریسک‌ترین مناطق اقتصادی در دنیا محسوب می‌شود و اقتصاد مصر را می‌توان در صدر این نابسامانی دانست. نرخ بیکاری بالای 15 درصد و فقر از یک‌ طرف و عدم توانایی دولت و اقتصاد این کشور برای رفع کمبود 3.5 میلیون واحد مسکونی کافی در شهر 20 میلیونی قاهره از سوی دیگر، باعث شده بیش از نیم میلیون نفر در قبرستان حاشیه این شهر معروف به شهر مردگان، سکونت کنند.

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک مصر / کشور تضادها
اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک مصر / کشور تضادها

بحران اقتصادی مصر با انقلاب این کشور در سال 2011 و با خروج سرمایه‌گذاران و توریست‌ها از این کشور شدت گرفت، با این‌ حال اقتصاد مصر در سال‌های اخیر رو به بهبود است. تمامی اینها در حالی است که مصر از دیدگاه سیاسی و فرهنگی یکی از مهم‌ترین کشورها در جهان عرب و خاورمیانه است و آثار باستانی متعدد موجود در این کشور که مهم‌ترین آنها اهرام ثلاثه است، گردشگران زیادی را هرساله جذب این کشور می‌کند و حدود ۱۲ درصد نیروی کار مصر در بخش گردشگری و شهرهای تفریحی ساحل دریای سرخ فعالیت دارند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

طلعت حرب

طلعت حرب، موسس بانک مصری و از اقتصاددانان بزرگ مصر است. او در رشته‌های حقوق و اقتصاد تحصیل کرده است. تأسیس بانک مصر که اولین بانک مصری متعلق به سهامداران مصری است و کارکنانش نیز از بومی‌های مصر هستند، گام مهمی در ایجاد هویت اقتصادی این کشور بود. پس از اعلام جمهوری در مصر، چندین خیابان و میدان در قاهره به نام او ثبت شدند.

[/mks_pullquote]

 

اقتصاد مصر

اقتصاد مصر یکی از متنوع‌ترین منابع درآمدی را در کشورهای خاورمیانه داراست و به‌طور عمده به گردشگری، کشاورزی، صنعت و خدمات وابسته است. بیش از یک‌سوم نیروی کار مصر به کشاورزی مشغول هستند؛ ذرت، گندم، برنج و صیفی‌جات برای بازار داخلی و پنبه، پارچه، خرما و روغن را عمدتا برای صادرات تولید می‌کنند که بیش از 45 درصد از صادرات مصر به آسیا، 33 درصد به اروپا، 14درصد به آفریقا، شش درصد به آمریکای شمالی و یک درصد به آمریکای لاتین است. همچنین صنعت توریسم، عوارض کانال سوئز و ذخایر نفت منابع عمده درآمد ارز خارجی این کشور به‌شمار می‌آیند. بیش از سه میلیون مصری عمدتا در کشورهای لیبی و عربستان و مناطق خلیج ‌فارس و اروپا مشغول به کار هستند.

توریسم یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی مصر است؛ به‌طوری که در سال 2017 بیش از هشت میلیون توریست از مصر بازدید کرده‌اند که در مقایسه با سال 2016 تعداد توریست‌های مصر حدود 54 درصد افزایش پیدا کرده است؛ این در حالی است که در سال 2010 یعنی قبل از انقلاب این کشور، تعداد توریست‌های مصر بیش از 14 میلیون نفر بوده و درآمد گردشگری‌اش در این سال به 12.5 میلیارد دلار رسیده بود، اما با وقوع انقلاب مصر در سال 2011 و کاهش امنیت در ‌این کشور، صنعت توریسم مصر نیز با کاهش روبه‌رو شد و اکنون از درآمدزایی سابق برخوردار نیست؛ همچنین نیروهای مسلح مصر از قدرت و نفوذ زیادی در این کشور برخوردار هستند، به‌طوری ‌که ارتش 70 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را در دست دارد.

کانال 200 کیلومتری سوئز پس از توریسم، دومین منبع درآمد دولت مصر است. این کانال که دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می‌کند، میانبری برای رفت‌وآمد کشتی‌های اروپایی و آمریکایی و کشتی‌های شرق آسیا و آفریقاست. درآمد دولت مصر بابت عوارضی که از کشتی‌های عبوری از این کانال دریافت می‌کند، در سال ۲۰۱۲ بیش از پنج میلیارد دلار بوده است که با تکمیل پروژه توسعه این کانال تا سال 2023 این درآمد به 13 میلیارد دلار خواهد رسید.

بانک مرکزی مصر (CBE) در سال 1961 تاسیس شده است و دارای یک کتابخانه بزرگ و معروف است. کتابخانه بانک مرکزی مصر یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کتابخانه‌های تخصصی در زمینه‌های بانکی و اقتصاد است و از زمان تاسیس‌اش، وابسته به بخش تحقیقات اقتصادی بانک مرکزی مصر بوده است. این کتابخانه دارای کتاب‌های الکترونیکی، چاپی و روزنامه‌های تخصصی به زبان‌های عربی و انگلیسی است. درباره تعداد بانک‌های مصر هم باید بگوییم که از 57 بانک در سال 2004، به 40 بانک در سال 2014 رسیده است که با سه هزار و 651 شعبه و بیش از 105 هزار کارمند در مصر خدمت ارائه می‌کردند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

کتاب سینوهه، پزشک مخصوص فرعون

کتاب سینوهه نام داستانی به قلم میکا والتاری، نویسنده فنلاندی است. این اثر از مهم‌ترین آثار این نویسنده است که بر اساس وقایع دوران فرعون آخناتون نوشته شده است. داستان سینوهه یکی از بهترین و موفق‌ترین آثار ادبیات مربوط به مصر باستان است. این کتاب متعلق به 1300 سال قبل از میلاد است و در حفاری‌های باستانی مصر پیدا شده است. این کتاب به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده است.

[/mks_pullquote]

 

سیستم‌های پرداخت مصر

هرچند نظام بانکی و سرویس‌هایش از جمله صنعت پرداخت در مصر آن‌طور که باید، رشد نکرده، ولی با این‌ حال دستاوردهایش را نمی‌توان نادیده گرفت؛ 15 میلیون کارت نقدی، 2.5 میلیون کارت اعتباری، 50 هزار دستگاه کارت‌خوان و 7500 دستگاه خودپرداز ابزارهایی هستند که از سوی شبکه بانکی برای توسعه صنعت بانکداری و پرداخت در این کشور ارائه شده است. با این ‌حال، این ابزارها با اقبال چشمگیری مواجه نبودند و در عوض با تاکیدی هم که دولت روی توسعه کیف پول موبایلی داشته است، پرداخت‌های موبایلی در این کشور به‌شدت در حال رشد هستند.

سرویس‌های پرداخت موبایلی مبتنی بر کیف پول موبایلی در سال 2013 در مصر راه‌اندازی شدند و تاکنون چهار کیف پول موبایلی وودافون‌کش، فلوس، موبی‌کش و فون‌کش در این کشور با بیش از 9 میلیون کاربر فعال فعالیت می‌کنند. بر خلاف پرداخت‌های موبایلی، کارت‌های بانکی تقریبا فقط به‌عنوان ابزاری جهت دریافت حقوق و دستمزد استفاده می‌شوند و برای خرید یا پرداخت‌های آنلاین خیلی کم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

مهم‌ترین بانک‌های مصر

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”ملی“]

مدیرعامل: حشام احمد محمود اوکاشا

تعداد پرسنل: 16200 نفر

تعداد شعبه: 413

بانک ملی مصر، بزرگ‌ترین بانک این کشور از نظر میزان دارایی است. بانک ملی مصر، در سال 2017 توسط بلومبرگ به‌عنوان بانک برتر مصر و دومین بانک در خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر وام سندیکایی رتبه‌بندی شد. این بانک دارای سه هزار و 826 دستگاه خودپرداز است و شعبه‌هایی در نیویورک و شانگهای دارد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”تجاری“]

مدیرعامل: حشام عزالعرب

تعداد پرسنل: 6000 نفر

تعداد شعبه: 174

بانک تجاری بین‌المللی مصر، بزرگ‌ترین و پیشروترین بانک خصوصی مصر است. این بانک در سال ۱۹۷۵ از مشارکت بانک ملی مصر و بانک چیس منهتن تاسیس شد که در ابتدا نام آن بانک ملی چیس مصر بود، اما در سال 1987 نامش به بانک تجاری بین‌المللی مصر تغییر کرد. شعبه مرکزی این بانک در شهر قاهره قرار دارد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”مصر“]

مدیرعامل: محمد محمود احمد التربی

تعداد پرسنل: 14500 نفر

تعداد شعبه: 600

بانک مصر در سال 1920 توسط طلعت حرب، اقتصاددان مصری تاسیس شد. این بانک از سال 2015 تا 2017 هرساله به‌عنوان «بهترین ارائه‌دهنده سرمایه‌های بازار پولی و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت در خاورمیانه» از سوی خزانه‌داری و مدیریت پول نقد جهانی تقدیر شده است. بانک مصر دارای شعبه در تمام استان‌های مصر است، همچنین دارای پنج شعبه در امارات متحده عربی و یک شعبه در فرانسه است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کشاورزی“]

مدیرعامل: محمد مرزوق

تعداد شعبه: 1210

تعداد پرسنل: –

بانک کشاورزی مصر در سال 1930 با سرمایه یک میلیون پوند مصری با هدف تامین بودجه لازم برای فعالیت‌های مختلف در زمینه توسعه کشاورزی و روستایی مطابق با نظام‌های بانکی موجود در چارچوب سیاست عمومی دولت تاسیس شده است. بانک کشاورزی مصر یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کشاورزی در جهان عرب و خاورمیانه است که دارای بیش از 1210 شعبه است که تمام کشور مصر را پوشش می‌دهند. علاوه بر این، بانک مذکور چهار میلیون متر مربع ظرفیت سیلو دارد که دو میلیون متر مربع آن را به کشاورزان برای غلات‌شان اختصاص داده است؛ در واقع یکی از مهم‌ترین دارایی‌های این بانک، داشتن چهار میلیون متر مربع سیلو است.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

اهرام مصر

هرم‌های مصری از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین سازه‌های برجای‌مانده از تمدن مصر باستان هستند که نمادهای این تمدن نیز به‌شمار می‌روند. تعداد ۱۳۸ هرم شناخته‌شده تا سال ۲۰۰۸ در مصر موجودند که بیشتر آنها آرامگاه فرعون‌ها در دوره‌های دودمانی کهن و میانه هستند. این هرم‌های سه‌گانه تنها بناهای بازمانده از میان هفت عجایب جهان باستان هستند که هنوز بر جای مانده‌اند.

[/mks_pullquote]

 

فین‌تک مصر

فین‌تک را می‌توان نقطه‌‌عطفی برای زندگی مالی جامعه تقریبا یکصد میلیونی مصر دانست که 85 میلیون نفر آن حتی یک حساب بانکی هم ندارند و آن 15 میلیون نفر هم به‌ندرت از حداکثر خدمات بانکی استفاده می‌کنند. در واقع درباره کشوری صحبت می‌کنیم که مردمانش پس‌اندازهایشان را شب زیر سرشان می‌گذارند و می‌خوابند؛ اما به لطف راه‌اندازی سرویس‌ها و خدمات نوآورانه مالی، بخش قابل ‌توجهی از این جمعیت توانستند با خدمات بانکی آشنا شوند و آز آن بهره ببرند.

کمترین نرخ بهره بانکی در سه سال گذشته در مصر 17.7 درصد بوده است که با تورم 17درصدی در کشور نیز همراه است؛ همه این عوامل باعث شده مصر یک بازار نسبتا بزرگ با پتانسیل بالا برای ارائه خدمات فناورانه مالی باشد؛ از همین رو فین‌تک صنعت غریبی در مصر نیست. استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک در مصر روزبه‌روز در حال افزایش هستند و حوزه‌های خدمات پرداخت و کیف‌ پول موبایلی از بالغ‌ترین حوزه‌های فین‌تک مصر هستند.

طبق اعلام رسمی بانک مرکزی مصر، 12 بانک و سه اپراتور تلفن همراه در حال حاضر از خدمات کیف پول موبایلی در مصر پشتیبانی می‌کنند و تاکنون 9 میلیون کیف پول موبایلی در این کشور فعال شده است و این تعداد با فعال‌سازی ماهانه 200 الی 300 هزار حساب جدید به رشد خود ادامه می‌دهد. طبق پیش‌بینی‌ها حساب‌های کیف پول موبایلی تا سال 2019 از تعداد حساب‌های بانکی این کشور پیشی خواهد گرفت. هرچند بانک مرکزی مصر رویکرد نسبتا بازی به کیف پول موبایلی و کاربردهایش داشته، ولی فقط بانک‌هایی که مجوز این کار را دارند، می‌توانند حساب بانکی پشت این کیف پول‌ها را مدیریت کنند.

موضوع کیف پول موبایلی آن‌قدر موضوع جدی برای دولت مصر است که یک شورای پرداخت با نظارت مستقیم رئیس‌جمهور این کشور در بانک مرکزی مصر تشکیل شده است. البته دولت مصر عاشق چشم و ابروی فین‌تک نیست، بلکه با توسعه فین‌تک و مخصوصا توسعه کیف پول موبایلی به‌دنبال کاهش استفاده از پول نقد است تا جلوی توسعه اقتصاد زیرزمینی را بگیرد، فرصت‌های دسترسی واحدهای اقتصادی به منابع مالی مناسب را افزایش دهد، فرار مالیاتی را کاهش دهد، جوامع کم‌درآمد را با مزایای استفاده از خدمات بانکی آشنا کند، فرهنگ پس‌انداز کردن را بسط دهد و جلوی پولشویی، تامین مالی تروریسم، فروش مواد مخدر و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی را بگیرد.

انتقال فردبه‌فرد، پرداخت قبوض، سرمایه‌گذاری‌های خرد، مدیریت حقوق و دستمزد، خرید آنلاین و خرید فروشگاهی و همچنین رمیتنس از بخش‌های جوان‌تر فین‌تک در مصر هستند که با توسعه آنها، فین‌تک در مصر وارد فاز تازه‌ای می‌شود.  این کشور به‌تازگی توسط گروه بانک جهانی به‌عنوان کشوری در حال ‌توسعه در حوزه فین‌تک شناخته شده است. همچنین گروه بانک جهانی سه کشور مصر، چین و مکزیک را به‌عنوان کشورهای پایلوت برای برنامه «ابتکار جهانی مشارکت مالی» انتخاب کرده است. هدف این برنامه‌ سه‌ساله توسعه تحقیقات مالیه دیجیتال و سرعت دادن به مشارکت مالی در کشورهای در حال ‌توسعه است. بر اساس تحقیق‌های گروه بانک جهانی، مصر یک اکوسیستم کامل از لحاظ مالی به‌شمار می‌رود؛ چراکه دارای قوانین، مقررات، زیرساخت‌های فنی و مالی رضایت‌بخشی است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

حسنی مبارک

محمد حسنی سید مبارک، چهارمین رئیس‌جمهوری مصر بود. حسنی مبارک از تاریخ ۱۴ اکتبر ۱۹۸۱ که به مقام ریاست‌جمهوری مصر رسید، سه بار در انتخابات ریاست‌جمهوری، بدون اینکه رقیبی در برابرش باشد به پیروزی رسید. در سال ۲۰۰۵ میلادی نیز برای چهارمین دوره پیاپی به ریاست‌جمهوری انتخاب شد. طبق قانون سال ۱۹۷۱ مصر، حسنی مبارک کنترل کشور را باید تا سپتامبر ۲۰۱۱ عهده‌دار می‌بود، اما با توجه به شرایط دشوار کشورش، در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۱ میلادی، از مقام ریاست‌جمهوری استعفا و قدرت را به «شورای عالی نیروهای مسلح مصر» واگذار کرد.

[/mks_pullquote]

 

استارت‌آپ‌های فین‌تک معروف مصر

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”فاری“]
فاری معروف‌ترین استارت‌آپ حوزه فین‌تک مصر است. فاری یک شبکه پرداخت الکترونیکی است که خدمات مالی ارائه می‌کند. ارزش تراکنش‌های مالی انجام‌شده از طریق این استارت‌آپ که در سال 2008 ایجاد شده، تا پایان سال 2017 به 25 میلیارد پوند مصری رسید، این در حالی است که این تراکنش‌ها در سال 2016 حدود 16 میلیارد پوند مصری بود. گفتنی است حدود 20 میلیون مصری از این شبکه پرداخت الکترونیکی استفاده می‌کنند و روزانه 1.6 میلیون تراکنش توسط آن انجام می‌شود.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”پی‌می“]
پی‌می با بانک ملی مصر همکاری می‌کند و به افراد کمک می‌کند تا با استفاده از اسکن کیوآر کد، پرداخت‌های خود را چه به‌صورت حضوری و چه به‌صورت غیرحضوری انجام دهند. تاکنون نیز دو میلیون تراکنش توسط این استارت‌آپ انجام ‌شده و دارای شش هزار مشتری است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”تی‌پی“]
تی‌پی موبایل یکی از پیشروترین پلتفرم‌های پرداخت موبایلی در مصر است که در سال 2014 ایجاد شده است. این استارت‌آپ سرویس پرداخت قبوض تلفن همراه را ارائه می‌کند و تاکنون بیش از هشت میلیون کاربر و 375 میلیون تراکنش موفق با استفاده از آن انجام ‌شده است، در واقع روزانه 25 میلیون تراکنش توسط تی‌پی انجام می‌شود. این استارت‌آپ در حال حاضر در کشورهای مصر، الجزایر، تونس، فلسطین، امارات متحده عربی، عراق، فلسطین، بنگلادش، قطر و پاکستان خدمت ارائه می‌کند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”دوپی“]
دفتر اصلی دوپی در لندن است، اما عمده فعالیت آن در مصر است و جزء استارت‌آپ‌های مهم و فعال مصر محسوب می‌شود. این استارت‌آپ خدمات ابری محاسبه حقوق و دستمزد و پرداخت آن را ارائه می‌دهد که کارفرمایان را قادر می‌سازد تا بتوانند حقوق کارمندان را الکترونیکی محاسبه و پرداخت کنند؛ در این شیوه نیاز نیست که کارمندان حتما حساب بانکی داشته باشند؛ چراکه برای هر کارمند یک حساب دوپی ایجاد می‌شود و کارفرما حقوق را به این حساب واریز می‌کند و کارمند نیز از طریق یک کارت نقدی به این حساب دسترسی دارد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”مانی فلوز“]
مانی فلوز یک پلتفرم آنلاین و موبایل‌محور است که به کاربرانش اجازه می‌دهد چرخه‌های پولی آنلاین با اعضای شبکه‌های اجتماعی‌شان ایجاد و آن را مدیریت و ردیابی کنند. این استارت‌آپ در سال 2015 شکل گرفته و در حال حاضر دارای بیش از دو هزار و 600 کاربر است. مدل درآمد این استارت‌آپ این‌گونه است که زمانی که کاربران می‌خواهند پول‌شان را بیرون بکشند، کارمزد اندکی از آنها دریافت می‌کند.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

 

مصر برای خروج از بحران اقتصادی چه مسیری را طی کرد؟

بعد از بحران مالی زمین‌گیرکننده در مصر، این کشور در سال 2016 برنامه‌ای تحت عنوان اصلاح اقتصادی مصر را در پیش گرفت تا در طولانی‌مدت رشد پیوسته و ثبات اقتصادی مصر را تضمین کند. این برنامه اصلاحی با حمایت صد درصدی دولت مصر و با رویکرد حمایت از قشر فقیر مصر آغاز شد و با توجه به گزارش صندوق بین‌المللی پول، مسیر امیدوارکننده‌ای را تاکنون طی کرده است و تا پایان سال 2017، توانسته است 1.25 میلیارد دلار، از 12 میلیارد دلار بدهی مصر به صندوق بین‌المللی پول را بازگرداند.

اما مصر چگونه توانست این کار را انجام دهد؟ در ادامه به پنج اتفاق مهم در این اصلاح اقتصادی و تاثیری که در اقتصاد مصر داشته‌اند اشاره می‌کنیم.

نظام ارزی منعطف؛ با به گردش درآمدن واحد پولی پوند مصری، بازار ارزهای خارجی متعادل شدند و بازار موازی ارزهای خارجی از بین رفتند. تمرکز سیاست‌های پولی پایین آوردن تورم است که به خاطر کاهش ارزش پوند و اصلاحات مالیات و انرژی، تا بیش از 30 درصد هم رشد کرده بود.

کاهش کسری بودجه؛ دولت با پیاده‌سازی سازوکار مالیات ارزش‌افزوده به‌عنوان بخشی از برنامه اصلاح اقتصادی مصر، به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی پایدار است. همچنین دولت قدم‌های جدی برای کاهش هزینه‌ها ازجمله کاهش یارانه‌های بالای انرژی برداشته است. منابع مالی حاصل از کنترل هزینه‌ها و مالیات ارزش‌افزوده جلوی سرعت افزوده شدن به بدهی عمومی را گرفته است.

اصلاح یارانه انرژی؛ دولت قدم‌های جدی برای کاهش یارانه‌های انرژی برداشته است که اغلب به نفع جامعه پولدار مصر بودند. با این کار تولید از صنایع انرژی‌بر، به صنایع با مصرف انرژی کمتر تغییر جهت داده است. دولت بخشی از این منابع را به مصارف عمومی ازجمله سلامت و آموزش تخصیص داده است.

ضرورت گنجاندن زنان و جوانان در برنامه‌ها برای رشد کشور؛ دولت مصر تدابیر گسترده‌ای برای اشتغال و به‌کارگیری زنان و جوانان اندیشیده است. دولت بودجه قابل‌توجهی را برای افزایش کیفیت و افزایش دسترسی به کودکستان‌های عمومی در نظر گرفته است تا شرایط را برای پیوستن زنان به نیروی کار کشور، آسان‌تر کند. همچنین دولت تدابیری نیز برای افزایش امنیت سیستم حمل‌ونقل عمومی اتخاذ کرده است تا مشکل رفت‌وآمد زنان شاغل را به حداقل برساند. علاوه بر این‌ها دولت مصر، برنامه‌های آموزشی تخصصی و طرح تحقیقات شغلی را نیز برای افزایش اشتغال جوانان مصر دنبال می‌کند.

اصلاحات ساختاری گسترده‌تر؛ پارلمان مصر چندین اصلاح دیگر برای بهبود فضای کسب‌وکار در مصر را به تصویب رساند؛ ازجمله حذف قوانین زائد و دست‌وپا گیر برای کسب مجوزهای صنعتی و تسهیل فرایند دریافت تسهیلات برای شرکت‌های کوچک و متوسط. این اصلاحات می‌توانند به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و کاهش بیکاری در مصر که عمدتاً در بین جوانان و زنان است، کمک بزرگی کند.

مصر با تلاش‌های بی‌وقفه برای اصلاح اقتصادی و تقویت اعتمادبه‌نفس عمومی، این فرصت را دارد که وارد مسیر تازه‌ای برای رشد سریع‌تر شود و با تضمین تثبیت دستاوردهای اقتصاد کلان و بهره‌برداری از پتانسیل‌های موجود، می‌تواند رفاه عمومی را افزایش دهد.

مجموعه گزارش‌های شماره ویژه جام‌جهانی ماهنامه عصر تراکنش با حمایت مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت تولید و منتشر شده است. فهرست این شرکت‌ها به ترتیب حروف الفبا در ادامه آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.