راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک پرو / مرموز و تاریخی

پرویی‌ها همواره با تحولات دست‌وپنجه نرم کرده‌ و غافلگیر شده‌اند؛ از استعمار و جنگ‌های داخلی گرفته تا افشای فساد و فرار رئیس‌جمهوری این کشور. تغییرات هنوز ادامه دارد، آنها پس از 36 سال کاری کرده‌اند کارستان و جواز حضور در جام جهانی 2018 را کسب کرده‌‌اند و حالا می‌خواهند با استفاده از فناوری تحولات دیگری را به وجود آورند. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک پرو و چند چیز کوچک دیگر.

این مطلب از مجموعه مطالب شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش است که به بهانه جام‌جهانی به صورت ویژه به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک 32 کشور حاضر در جام‌جهانی پرداخته است. در صورت تمایل مطالب مربوط به 31 کشور دیگر را می‌توانید از بخش ویژه پرونده جام‌جهانی راه پرداخت ببینید.

دانلود کنید: فایل PDF پرونده ویژه «اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک پرو» در شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

دانلود کنید: فایل PDF شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

 

پرو

پرو را سرزمین رنگ‌ها می‌نامند؛ کشوری لمیده در کنار اقیانوس آرام و کوه‌های آند جنوبی، کشوری با تمدنی غنی و درخشان که بیش از 30 میلیون نفر را در خود جای داده است؛ کشوری که خیلی‌ها آن را با نام تمدن اینکاها می‌شناسند و همین باعث می‌شود بدانیم این کشور چه قدمت و چه تاریخی دارد. تاریخ پرو جنگ‌های داخلی هم به خود دیده است؛ چراکه قریب به سه دهه تحت استعمار اسپانیا بوده و آنها در سال‌های اولیه قرن نوزدهم علیه استعمار اسپانیا قیام کردند.

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک پرو / مرموز و تاریخی
اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک پرو / مرموز و تاریخی

قیام مردمی به وقوع جنگ‌های داخلی در پرو منجر شد و در نهایت اسپانیایی‌ها در سال 1824 در برابر نیروهای بومی پرو شکست خوردند. در طول یک قرن بعد پرو درگیر جنگ با تعدادی از کشورهای همسایه شد. همزمان با این جنگ‌ها در داخل پرو نیز کودتاهای متعددی به وقوع پیوست و سبب روی کار آمدن حکومت‌های تحت رهبری نظامیان در این کشور شد، اما اولین انتخابات دموکراتیک در پرو در سال‌های اولیه دهه 1980 برگزار شد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

رئیس‌جمهور فراری

الخاندرو تولدو، چهل‌وهشتمین رئیس‌جمهور پرو که اکنون در سان‌فرانسیسکو به سر می‌برد و تا سال ۲۰۰۶ میلادی قدرت را در پرو در دست داشت، به اتهام فساد و دریافت رشوه‌ای به مبلغ ۲۰ میلیون دلار تحت پیگرد است و دو حکم بازداشت بین‌المللی ضد الخاندرو تولدو صادر شده است. یکی از آنها به ماجرای فساد مالی اودبرخت و دیگری به پرونده‌ای موسوم به اکوتوا مربوط می‌شود.

[/mks_pullquote]

 

اقتصاد پرو

پرو چهل‌وهشتمین اقتصاد بزرگ دنیا را دارد و بانک جهانی سطح درآمد در این کشور را بالاتر از میانگین جهانی برآورد کرده است. پرو در سال 2011 یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد جهان نام‌گذاری شده که این موضوع به‌دلیل رونق اقتصادی در سال‌های 2000 بود. شاخص توسعه انسانی در این کشور، بالاتر از سطح میانگین جهانی است؛ علاوه بر این، رشد این متغیر در 25 سال اخیر بهبود مستمر داشته است.

هرچند مطابق با آمارهای اقتصادی پرو در سال 2015، 19.3 درصد از جمعیت این کشور فقیر بودند که حدود 9 درصد از آنها در فقر مفرط زندگی می‌کردند.  در سال 2012 تورم در این کشور، معادل پایین‌ترین میزان در آمریکای جنوبی یعنی 1.8 درصد بود، اما با افزایش این رقم در سال 2013 قیمت نفت و سایر کالاهای اساسی افزایش یافت، به گونه‌ای که در سال 2014 این رقم به 2.5 درصد رسید.

نرخ بیکاری هم به‌طور پیوسته با کاهش مواجه بوده و این رقم، در سال 2012 به 3.6 درصد رسیده است. سیاست‌های اقتصادی پرو در دهه‌های گذشته با تغییرات چشمگیری مواجه بوده است. از سال‌های 1968 تا 1975 اصلاحات رادیکال در این کشور آغاز شد که شامل اصلاحات ارضی، مصادره شرکت‌های خارجی، معرفی سیستم برنامه‌ریزی اقتصادی و ایجاد بخش دولتی بود. این اقدامات در حالی انجام شد که نتوانست به بازتوزیع درآمد و وابستگی به اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته خاتمه دهد. علاوه بر این، پرو در جریان بحران مالی جهانی یکی از معدود کشورهای آمریکای لاتین بود که رشد مثبت تولید ناخالص داخلی را تجربه کرد.

از لحاظ تاریخی نیز عملکرد اقتصادی کشور به صادرات وابسته است که پول هنگفتی برای تامین مالی واردات و پرداخت بدهی خارجی فراهم می‌کند. همچنین دولت این کشور از دهه 90 میلادی تلاش برای اصلاح نظام اقتصادی را همزمان با جذب سرمایه‌گذاری خارجی آغاز کرده است؛ به طوری که صادرات این کشور در سال 2008 به 31.2 میلیارد دلار رسید. آمریکا، چین، سوئیس، کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین شرکای تجاری پرو هستند.

پرو با جامعه کشورهای آند، توافقنامه‌های آزاد تجاری دارد که در کلمبیا، اکوادور، بولیوی و ونزوئلا تدوین شده ‌است. پرو همچنین توافقنامه‌های آزاد تجاری با بسیاری از کشورهای مرکوسور و نیز تایلند دارد. در سال‌های اخیر، صنعت معدن‌کاری، صادرات و سرمایه‌گذاری در پرو رو‌به‌رشد بوده و این کشور، هم‌‌اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده نقره، دومین تولیدکننده روی، سومین تولیدکننده مس و قلع، چهارمین تولیدکننده سرب و ششمین تولیدکننده بزرگ طلا در جهان است.

با این تفاسیر، هنوز برخی می‌گویند که اصلاحات پرو به پیشرفت پایدار اقتصادی منجر نشده ‌است. طبق گزارش مرکز تحقیق اقتصاد و برنامه، سازمان پژوهشی واقع در آمریکا، درآمد به ازای هر فرد در پرو، اساسی‌ترین معیار اقتصادی استانداردهای زندگی است و فعلا در حدود میزان ۲۵ سال پیش قرار دارد که این یک شکست چشمگیر بلندمدت اقتصادی است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

آلفردو برایس اچنیکو

آلفردو برایس اچنیکو نویسنده پرویی است. بسیاری از این نویسنده به عنوان «یکی از بنیادی‌ترین چهره‌های ادبی آمریکای لاتین» یاد کرده‌اند. او یکی از مهم‌ترین چهره‌های ادبی آمریکای لاتین است که آثارش به عنوان ادبیاتی تأثیرگذار در میان نسل‌های مختلف شناخته شده و رمان او «یک جهان برای جولیوس» در سال ۱۹۷۰ از آثار ماندگار ادبیات لاتین به شمار می‌رود.

[/mks_pullquote]

 

سیستم‌های پرداخت پرو

رایج‌ترین روش‌های پرداخت در پرو حساب باز، اعتبارنامه، پول نقد و کارت‌های اعتباری است. پیوستن پرو به سیاست پولی و مالی صحیح باعث شد این کشور در برابر بحران مالی سال‌های 2008 و 2009 ایستادگی کند. وضعیت فعلی اقتصادی در این کشور، با شرایط این کشور در دهه 90 یعنی زمانی که بانک‌های پرو به خطوط اعتباری خارجی وابسته بودند، تفاوت دارد؛ به‌عنوان مثال، 59 درصد از منابع اعتبار بانک‌ها در نیمه اول سال 1998 از خطوط اعتباری خارجی تامین می‌شد.

در حال حاضر، مهم‌ترین روش‌های پرداخت آنلاین در این کشور و همچنین جایگزین کارت‌های اعتباری، پاگو افکتیوو (Pago Efectivo) است. سیفتی‌پی (SafetyPay) نیز دیگر راهکار محبوب در این کشور است که به‌صورت گسترده از آن استفاده می‌شود. سیفتی‌پی برای پرویی‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا حتی بدون حساب بانکی هم برای خرید آنلاین اقدام کنند. با وجود تمام این راهکارهای پرداخت، در این کشور، بیش از همه پول نقد مبادله می‌شود، پس از آن کارت اعتباری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نهایت پرداخت اینترنتی با کمترین درصد با اقبال همراه بوده است.

 

مهم‌ترین بانک‌های پرو

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”اینتر“]

مدیرعامل: کارلوس رودریگز پاستور

تعداد پرسنل: 4737 نفر

تعداد شعبه: 230

اینتربانک در سال 1897 با نام بنکو اینترناسیونال در شهر لیما افتتاح شد. در سال 1934 شعبه‌های این بانک در دیگر شهرهای پرو نیز گسترش یافت. در زمان حکومت نظامی خوان آلوارادو و در سال 1970 بانک ملی پرو، این بانک را خریداری کرد. در سال 1994 کارلوس رودریگرز پاستور، با چند تاجر که اهل آمریکای شمالی بودند، 91 درصد از سهام این بانک را خریداری کردند و نام آن را به اینتربانک تغییر دادند. این بانک در حال حاضر بیش از 1500 دستگاه خودپرداز و بیش از 1500 نمایندگی در سراسر پرو دارد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”دی کردیتو“]

مدیرعامل: دیونیزیو رومرو پائولتی

تعداد پرسنل: 27252 نفر

تعداد شعبه: –

بنکو دی کردیتو دل پرو بزرگ‌ترین بانک و تامین‌کننده پیشرو در خدمات مالی یکپارچه در پرو است. این بانک که توسط تعدادی از تجار ایتالیایی و پرویی تاسیس شده، به‌منظور حضور برون‌مرزی خود شعبی را در نیویورک و ناسائو تاسیس کرد؛ به این ترتیب این تنها بانک پرو است که در دو مرکز مهم مالی جهان قرار دارد و به شش میلیون نفر خدمات خود را ارائه می‌دهد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”نیشن“]

مدیرعامل: رادولفو ویکتور مانوئل

تعداد پرسنل: –

تعداد شعبه: 403

بنکو آف د نیشن نماینده دولت پرو در تراکنش‌های مالی در دو بخش دولتی و خصوصی و همچنین در سطح ملی و بین‌المللی است. هرچند این بانک یک نهاد دولتی است، اما نباید با بانک مرکزی این کشور که ضرب سکه را انجام می‌دهد، اشتباه گرفته شود. بنکو آف د نیشن متعلق به وزارت اقتصاد کشور پرو است و دفتر مرکزی آن در لیما، پایتخت این کشور قرار دارد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”اینترآمریکانو“]

مدیرعامل: ساندرو فونتز آکوریو

تعداد پرسنل: 1349

تعداد شعب: 89

بنکو اینترآمریکانو دی فاینانز در سال 1990 در لیما آغاز به کار کرد. این بانک محصولات و خدمات خود را به افراد و شرکت‌های بزرگ در پرو ارائه می‌کند. تولیدات بانکداری خرد در این کشور، پرداخت حقوق، ارائه وام و کارت‌های اعتباری است. علاوه بر این، این بانک خدمات بانکداری بین‌المللی و تلفن همراه ارائه می‌دهد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کامرسیو“]

مدیرعامل: آرون کیدنز زامودی

تعداد پرسنل: –

تعداد شعب: 13

بنکو دی کامرسیو در سال 2004 در لیما، پایتخت پرو تاسیس شد. این بانک پس از گذشت چند سال شعب خود را افزایش داد و در سه شهر دیگر پرو نیز مراکزی را افتتاح کرد. علاوه بر این، بنکو دی کامرسیو 10 موسسه ویژه در نهادهای دولتی و خصوصی پرو در اختیار دارد.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

پدرو پابلو کوچینسکی گدارد

پدرو پابلو کوچینسکی گدارد، سیاست‌مدار اهل پرو و بانکدار سابق وال‌استریت بود. او ۲۱ مارس ۲۰۱۸ به‌علت رسوایی فساد مالی و دومین طرح استیضاح از ریاست‌جمهوری این کشور استعفا داد.

[/mks_pullquote]

 

فین‌تک پرو

فین‌تک با توجه به اهمیت خلاقیت، سازگاری و تاثیر آن بر امور مالی شخصی و کسب‌وکارها توجه دنیای مالی را به خود جلب کرده و اولین فین‌تک پس از بحران مالی سال‌های 2008 و 2009 ایجاد شد. از سال 2010 تاکنون، این شرکت‌ها در حال افزایش هستند و جذابیت آنها باعث می‌شود سرمایه‌گذاران را جذب کنند. از سال 2010 تا 2015، تامین مالی فین‌تک در سراسر جهان از 1791 میلیون دلار به 22،265 میلیون دلار آمریکا رسیده است و طبق یک گزارش سرمایه‌گذاری در فین‌تک در نیمه اول سال 2016 نسبت به نیمه دوم سال 2015 میلادی حدود 30 درصد افزایش یافته است.

بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها در راه‌حل‌های پرداخت دیجیتال و وام‌های آنلاین بوده است، اما بیشتر آنها مربوط به فناوری‌هایی بوده که از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط حمایت می‌کنند. در این میان هرچند فین‌تک در اروپا و ایالات متحده به تکامل بزرگی دست یافته، اما آمریکای لاتین نیز با این پدیده بیگانه نیست و اکوسیستم آن در این منطقه وجود دارد.

به‌عنوان مثال، در سال 2016، 271 استارت‌آپ پیشنهادهای ارزشمندی به مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ارائه دادند که به خدمات مالی دسترسی کم دارند یا اصلا ندارند. در این شرکت‌ها دسترسی به اعتبار و مکانیسم‌های تامین مالی جایگزین اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به این ترتیب از آمریکای لاتین به‌عنوان یک بازار بزرگ یاد می‌شود و این امر به‌دلیل وجود افراد و کسب‌وکارهای کوچک و متوسطی است که به سیستم مالی دسترسی ندارند.

علاوه بر این، آمریکای لاتین خود را به‌عنوان بازاری با پتانسیل بالا برای فین‌تک معرفی می‌کند. با این اوصاف، پرو نیز با این صنعت بیگانه نیست. کارشناسان این حوزه در پرو اعتقاد دارند بانک‌ها باید به فین‌تک به‌عنوان یک شریک استراتژیک یا کمپانی‌هایی که می‌توانند با آنها وارد رقابت شوند، نگاه و با آنها همکاری کنند.

همچنین انجمن فین‌تک پرو به‌منظور ارتقای این صنعت در این کشور ایجاد شده است. این انجمن به‌دنبال گسترش، آموزش و حمایت از مصرف‌کننده برای درک مدل‌های کسب‌وکاری موجود است تا در این شرایط امکان همکاری شرکت‌های فین‌تک را فراهم کند و بخش‌های مهم را بشناسد. به‌طور کلی باید به این نکته اشاره کنیم که پرو کشوری بیگانه با فین‌تک نیست و در حال حاضر چندین شرکت فعال در حوزه فین‌تک در این کشور حضور دارند.

در همین راستا و برای اطلاع‌رسانی نسبت به حضور استارت‌آپ‌ها و کل اکوسیستم، گردهمایی فین‌تک لیما در سال 2017 برگزار شد. برآورد این گردهمایی نیز این بود که بانک‌ها باید شرکت‌های فین‌تک‌ را به‌عنوان شریک استراتژیک خود بپذیرند. این موضوع بسیار مهمی است که فین‌تک به‌وسیله تمرکز بر تجربه مصرف‌کنندگان باید محیطی مناسب برای توسعه فراهم کند.

در این راستا باید از ایجاد یا دیکته کردن مقرراتی که موجب هزینه‌های نظارتی می‌شود، خودداری کرد؛ چراکه ممکن است توسعه آنها را ممنوع کند. برای قانون‌گذاران نیز ضروری است که ریسک‌های فناوری را رصد کنند و ریسک‌های ضمنی را در نظر بگیرند، به این ترتیب می‌توانند با روشی مناسب و در زمان مطلوب مدیریت شوند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

آلبرتو فوجیموری

آلبرتو کنیا فوجیموری، سیاست‌مدار پرویی دارای اصلیت و ملیت ژاپنی است که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ رئیس‌جمهور پرو بود. در سال ۱۹۹۲، به‌دلیل مخالفت پارلمان با برنامه‌های خود، با یک کودتا، پارلمان را منحل و انتخابات زودهنگام برگزار کرد. فوجیموری در سال ۲۰۰۰ و به‌دنبال جنجال افشای فساد مالی به ژاپن گریخت. پس از این رویداد مجلس پرو او را از سمت خود برکنار و دولت جدید پرو درخواست رسمی استرداد او از ژاپن به پرو را به دولت ژاپن ارائه کرد و فوجیموری در سال ۲۰۰۷ به پرو بازگردانده شد.

[/mks_pullquote]

 

استارت‌آپ‌های فین‌تک معروف پرو

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”سالون“]
سالون یک بازار مجازی است که وام‌گیرندگان و موسسات مالی را که وام‌های آنلاین ارائه می‌دهند، به یکدیگر مرتبط می‌سازد. ارزش افزوده آنها برای دریافت‌کنندگان وام این است که در یک روز، نیاز آنها را رفع می‌کنند. هدف نهایی آنها نیز این است که تبدیل به یک بانک آنلاین شوند. فاکوندا تارکانی، بنیان‌گذار سالون معتقد است فین‌تک با همکاری بانک‌ها رشد خواهد کرد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”تساتاپ“]
استارت‌آپ تساتاپ به مردم پرو کمک می‌کند تا نرخ بهره بالاتر را برای پس‌انداز خود پیدا کنند. آنها این کار را با اتصال‌شان به موسسات مالی که بهترین نرخ را به آنها پیشنهاد می‌دهد، انجام می‌دهند. با این حساب آنها دو جریان درآمدی ایجاد کرده‌اند؛ اول از سوی مصرف‌کنندگان و دیگری از طرف موسسات مالی و اتفاقا منبع درآمد خوبی هم برای خود ایجاد کرده‌اند، اما بزرگ‌ترین چالش آنها این است که بازار کوچکی در اختیار دارند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”دندرسارگر“]
استارت‌آپ دندرسارگر، برای تعویض ارز و ارزهای رمزنگاری‌شده راه‌اندازی شده است. این استارت‌آپ علاوه بر پرو، در شیلی و کلمبیا هم سرویس خود را ارائه می‌دهد. دندرسارگر، در تلاش است تا این امکانات را با کمترین کمیسیون در اختیار مشتریان خود قرار دهد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کردیناوو“]
استارت‌آپ کردیناوو توسط یکی از شرکت‌های پیشرو در توسعه فناوری اطلاعات در آمریکای لاتین راه‌اندازی شده است. این استارت‌آپ فناوری‌های نوآورانه و محصولاتی که نیازهای مشتریان را رفع می‌کند، توسعه می‌دهد. کردیناوو در جست‌وجوی شرکت‌ها و سازمان‌هایی است که وام ارائه می‌دهند، اما هدف آنها مدیریت روابط مشتریان و کاهش تخلفات در بازپرداخت وام است. قطعا گزارش‌ها و پیش‌بینی‌ها از بازپرداخت وام‌ها این امکان را فراهم می‌سازد تا اقدامات پیشگیرانه برای دستیابی به اهداف بهتر صورت گیرد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”هلوزوم“]
استارت‌آپ هلوزوم در سال 2012 آغاز به کار کرد. این استارت‌آپ برای سازماندهی اطلاعات بیمه در سراسر جهان راه‌اندازی شده است. هلوزوم را تعدادی از متخصصان در زمینه‌های مختلف تشکیل داده‌اند که دیدگاه مشترکی درباره صنعت بیمه دارند. این استارت‌آپ، مصرف کننده را در مرکز این صنعت قرار می‌دهد و شعار آن ارائه خدمات با یک کلیک است.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

 

آغاز پیشرفت فناوری

وزارت تولید پرو تنوع محصولات در این کشور را به رسمیت می‌شناسد. در همین راستا این وزارت‌خانه برنامه‌ای را تحت عنوان بیوچلنج در حوزه اقتصادی، اجتماعی و توسعه زیست‌محیطی و با هدف توسعه تجاری و فناوری اجرا می‌کند. بیوچلنج توسط مرکز نوآوری پرو مدیریت می‌شود و هدف اصلی آن توسعه پروژه‌های نوآورانه و ارتقای سطح کسب‌وکار است تا ارزش منابع طبیعی را ضمن توسعه تجاری و فناورانه حفظ کند.

این وزارت‌خانه برای اجرای این برنامه با همکاری مرکز نوآوری پرو، سه میلیون و 400 هزار دلار در این برنامه که بین 12 تا 36 ماه به طول خواهد انجامید، هزینه می‌کند. علاوه بر این، برنامه بیوچلنج پرویی‌ها توسط وزارت محیط زیست این کشور، سازمان توسعه آلمان، انجمن ملی علوم، فناوری و نوآوری حمایت می‌شود.

این برنامه به هشت بخش تقسیم می‌شود و در سه دسته مورد تمرکز قرار می‌گیرد؛ کارآفرینان نوآور، پروژه‌های نوآورانه کسب‌وکار، اعتبارسنجی و بسته‌بندی، تحقیق، توسعه و نوآوری (RD&I)، کارآموزی فناورانه، ماموریت‌های فناورانه و مراکز رشد بخش‌های این برنامه هستند و سه دسته اصلی به این قرار است: بیوتک: توسعه هرگونه فناوری کاربردی که از سیستم‌های بیولوژیکی، ارگانیسم‌ها یا مشتقات آنها برای توسعه یا تغییر محصولات و فرایندها برای استفاده خاص استفاده می‌کند.

اگری‌تک: توسعه راه‌حل‌های متمرکز بر کشاورزی که به‌عنوان یک مولفه مرکزی فناوری برای بهبود بهره‌وری یا استفاده پایدار از منابع طبیعی است.

فودتک: توسعه راه‌حل‌های متمرکز بر صنایع غذایی که به‌عنوان یک مولفه مرکزی فناوری برای بهبود تولید، زنجیره تامین یا کانال‌های توزیع است.

در حقیقت این سه دسته در یک زنجیره تامین مشترک، یکدیگر را تکمیل می‌کنند. این برنامه نشان‌دهنده شروع پیشرفت در پرو است که قصد دارد تا سال 2021 هزینه نوآوری را در این کشور افزایش دهد. به‌طور کلی دلیل اجرای چنین برنامه‌ای این است که پرو منبعی غنی از مس، طلا، الوار و زغال‌سنگ است و اکنون بهترین زمان برای استفاده حداکثری از این منابع به‌وسیله فناوری است.

منابع طبیعی فراوان در پرو و آمریکای لاتین باعث شده دولت این کشور به گونه‌ای از این منابع استفاده حداکثری بکند که گویی این منابع پایان‌ناپذیر هستند، اما اجرای این برنامه می‌تواند تغییراتی را در پروژه‌های حمایت‌شده توسط دولت ایجاد کند تا منابع طبیعی کشور با استفاده از فناوری، کارآمدتر شوند. به این ترتیب پرو می‌تواند نیروگاه نوآوری آمریکای لاتین باشد.

برای اجرای این برنامه، بزرگ‌ترین گردهمایی استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران در بخش نوآوری و فناوری پرو در کنفرانس بزرگ سرمایه‌گذاری این کشور در لیما برگزار شد. تمرکز این نشست بر ماموریت گسترده پرو برای توسعه منابع متعدد از استخراج مواد خام تا بخش‌های نوآورانه و دانش‌بنیان بود.

ناگفته نماند پیشرفت و وضعیت فناوری اطلاعات در این کشور به گونه‌ای بوده است که از آن برای ارتقای سایر بخش‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این زیرساخت فناوری اطلاعات در پرو، به طور مداوم در حال تکامل و بهبود است و با توجه به نقش مهم و در عین حال اقتصادی لیما، بیشترین تمرکز زیرساخت فناوری اطلاعات در این شهر است.

البته نقش دولت در این پیشرفت غیرقابل انکار است. دولت پرو در دهه 1990 نقش مهمی در شکل دادن به محیط فناوری اطلاعات داشته و این موضوع در قوانین تصویب شده در این سال‌ها تجلی پیدا می‌کند: خصوصی‌سازی، لیبرالیزاسیون، حفظ حریم خصوصی، امضای دیجیتال و غیره از جمله این موارد است. به گفته کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات پرو، کلید پیشرفت و ادامه این تحولات، اشتیاق دولت برای ایجاد یک پایه قانونی در حمایت از این محیط است. درواقع این قوانین به دولت‌ کمک می‌کند تا یک محیط فناوری اطلاعات برای کسب‌وکارها ایجاد کند.

 

مجموعه گزارش‌های شماره ویژه جام‌جهانی ماهنامه عصر تراکنش با حمایت مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت تولید و منتشر شده است. فهرست این شرکت‌ها به ترتیب حروف الفبا در ادامه آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.