راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک مکزیک / زیبای خشن

مکزیک کشور زیبایی است و پیشینه تاریخی غنی دارد؛ از شکلات و خرگوش آتشفشانی گرفته تا مسابقات جنجالی گاوبازی و رقص سنتی ماریاچی، همگی نشانه‌هایی از این کشور هستند که اکثر مردم دنیا آنها را می‌شناسند. مکزیک کشور رنگ‌هاست، اما جنایات خشن در این کشور هم از معضلات جدی آن است. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک مکزیک و چند چیز کوچک دیگر.

این مطلب از مجموعه مطالب شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش است که به بهانه جام‌جهانی به صورت ویژه به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک 32 کشور حاضر در جام‌جهانی پرداخته است. در صورت تمایل مطالب مربوط به 31 کشور دیگر را می‌توانید از بخش ویژه پرونده جام‌جهانی راه پرداخت ببینید.

دانلود کنید: فایل PDF پرونده ویژه «اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک مکزیک» در شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

دانلود کنید: فایل PDF شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش

 

مکزیک

شاید اولین توصیفی که از این کشور به ذهن بیاید، این باشد که مکزیک پرجمعیت‌ترین کشور اسپانیایی‌زبان در جهان است و دومین مورد فرهنگی که بازتابی از تاریخ این کشور و ترکیبی از فرهنگ‌های تمدن‌های پیش از ورود اسپانیایی‌ها و خود فرهنگ اسپانیاست. مکزیک را به تنوع رنگ می‌شناسند و به‌خوبی می‌توان این واقعیت را در جشن‌ها و مراسم‌ سنتی مردم این کشور و همین‌طور تزئینات رنگی غذاهایشان دید.

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک مکزیک / زیبای خشن
اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک مکزیک / زیبای خشن

مسلما در ایجاد چنین فرهنگی نمی‌توان نفوذ اسپانیایی‌ها را نادیده گرفت. مکزیک قرن‌ها مستعمره اسپانیا بوده و در واقع تمدن‌هایی که در این کشور زاده می‌شد، جذابیت‌های بسیاری برای امپراتوری اسپانیا داشت. مکزیک مهد آزتک، یکی از مهم‌ترین تمدن‌های باستان بوده و از سال 1521 تا جنگ‌های استقلال مابین 1810 تا 1821 مستعمره اسپانیا بوده است. سال 1821 مکزیک از اسپانیا اعلام استقلال می‌کند و پس از پشت سر گذاشتن جنگ‌های ریز و درشت داخلی و خارجی، اکنون این کشور یازدهمین اقتصاد بزرگ دنیا را دارد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

روز استقلال

روز استقلال که به آن گریه استقلال هم می‌گویند، روزی است که این کشور در سال 1810 از اسپانیا جدا شد و مردم هر سال 16 سپتامبر را در مکزیک جشن می‌گیرند که این روز جزء مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تعطیلی‌های مکزیک به‌‌شمار می‌رود. در این روز مردم حوالی ساعت 11 و در مکان‌های مورد نظر جمع می‌شوند و رئیس‌جمهور زنگ آزادی را به صدا درمی‌آورد.

[/mks_pullquote]

 

اقتصاد مکزیک

مکزیک شکلات، فلفل چیلی و ذرت را به دنیا معرفی کرد و نمی‌شود منکر نقش همین خوراکی‌‌ها در اقتصاد کشور شد. همین حالا مکزیک جزء 10 کشور برتر در تولید غلات در جهان معرفی می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، مکزیک یازدهمین اقتصاد بزرگ دنیاست و کسب چنین جایگاهی را مدیون استخراج ذخایر بزرگ گاز طبیعی و نفت در دهه‌های 1970 و 1980 است. صنایع مهم پتروشیمی، نساجی، وسایل نقلیه موتوری و فرآورده‌های غذایی از مهم‌ترین عوامل رشد اقتصادی شناخته می‌شود، اما نیروی کار مکزیک هم درهای رشد و توسعه بیشتری را گشود و در اوایل دهه 1990، شرکت‌های عمده آمریکایی، علاوه بر هزینه پایین نیروی کار در مکزیک، به‌دلیل ترکیبی از سیاست دولت آمریکا و توافق‌های تجاری مربوط به قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی، شروع به تاسیس کارخانه در این کشور کردند و دستاوردش هم شد همین عنوان یازدهمین اقتصاد دنیا که نرخ بیکاری در آن زیر چهار درصد است.

آمریکا مهم‌ترین مقصد محصولات صادراتی مکزیک است که حدود 84 درصد از محصولات کارخانه‌ای، نفتی، نقره، میوه، سبزیجات، قهوه و پنبه نصیب آمریکایی‌ها و بعد از آن کانادایی‌ها و اسپانیایی‌ها می‌شود. صنعت الکترونیک مکزیک هم طی دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است و حالا بعد از کشورهای چین، ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی و تایوان، ششمین صنعت الکترونیکی بزرگ در دنیا را دارد. تلویزیون‌ها، صفحه‌های نمایش، کامپیوترها، موبایل، IC، لوازم خانگی و ماژول‌های ال‌سی‌دی از محصولات اصلی این صنعت هستند و مکزیک دومین صادرکننده لوازم الکترونیکی به ایالات متحده است که در سال 2011، ارزش این صادرات چیزی معادل 71.4 میلیارد دلار اعلام شد.

«بانک مکزیک» که به اختصار BdeM یا Banxico هم نوشته می‌شود، بانک مرکزی مکزیک است که در اول سپتامبر 1925 در مکزیکوسیتی تاسیس و شش سال بعد، یعنی در جولای 1931، قانون پولی کشور تصویب شد. از زمان آغاز فعالیت بانک مرکزی کشور، این نهاد 14 مدیرعامل داشته و طولانی‌ترین مدت ریاست هم متعلق به رودریگو گومز از سال‌های 1952 تا 1970 بوده است.

بازار بورس اوراق بهادار مکزیک با نام Bolsa شناخته می‌شود و این بازار به‌طور آهسته و پیوسته رشد کرده است. شاخص‌های اصلی این بازار در دهه گذشته بیش از 600 درصد افزایش یافته و بعد از برزیل، دومین بازار بزرگ آمریکای لاتین را به خود اختصاص داده است. آخرین آمارها نشان می‌دهد که ارزش داخلی بازار بورس مکزیک 451 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

آنتونی کوئین

آنتونی رودولفو اوکزاکا کوئین، هنرپیشه، نقاش، بوکسور و نویسنده مکزیکی ـ آمریکایی بود که توانست با 60 سال تجربه و بازی در 312 فیلم، رکورد بازیگری را بشکند. نخستین بازی‌های کوئین صرفا برای ایفای نقش سرخ‌پوست‌ها یا بزهکارها بود و جالب است که این بازیگر ارتباطات و دوستی‌هایی هم با رئیس مافیای نیویورک، فرانک کاستلو و دیگر گنگسترهای خاندان ژنووز داشته است.

[/mks_pullquote]

 

سیستم‌های پرداخت مکزیک

با اینکه اکثر پرداخت‌های خرد در مکزیک توسط پول نقد انجام می‌شود، اما با این حال پرداخت‌های الکترونیکی هم در این کشور در حال رشد است. پول نقدهای 10، 20 و 50 سنتی و یک، دو، پنج، ده و یکصد پزویی در بازار رایج است و تا پایان سال 2009 ارزش اسکناس‌ها و سکه‌های در چرخش در بازار معادل 537 میلیارد پزوی مکزیک گزارش شد که حدود 4.5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در آن سال را تشکیل می‌داد.

از طرف دیگر امکان انجام نقل‌وانتقال اعتبارات از طریق کانال SPEI یا CCEN انجام می‌شود. SPEI سیستمی است که توسط بانک مرکزی مکزیک توسعه یافته و عملیاتی شده و برای افراد امکان انجام پرداخت‌های الکترونیکی را در کسری از ثانیه فراهم می‌کند و CCEN هم مرکز تصفیه اتوماتیک پرداخت‌های خرد کشور است، اما تعداد پرداخت‌های کارتی مکزیک بیش از 40 درصد گزارش شده است. کارت‌های نقدی، اعتباری و از پیش‌پرداخت‌شده از کارت‌های مورد استفاده مردم است. کارت‌های ویزا و مسترکارت از برندهای رایج میان مکزیکی‌هاست و علاوه بر این خودشان هم کارت بومی به نام «کارنت» دارند که توسط شرکت پروسا عملیاتی شده است.

 

مهم‌ترین بانک‌های مکزیک

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”بانامکس“]

مدیرعامل: ارنستو تورس کانتو

تعداد پرسنل: 41390 نفر

تعداد شعبه: 1500

بانامکس مختصر‌شده بانکو ناسیونال دی مکزیکو، شرکت خدمات مالی و بانکداری مکزیکی است که پس از بی‌بی‌وی‌ای بانکومر، به‌عنوان دومین بانک بزرگ مکزیک شناخته می‌شود. اکنون این بانک با نام تجاری سیتی‌بانامکس شناخته می‌شود.

این بانک در سال ۱۸۸4 با ادغام دو بانک بانکو ناسیونال مکزیکانو و بانکو مرکانتیل مکزیکانو راه‌اندازی شد. این بانک در سال ۲۰۰۱ توسط شرکت آمریکایی سیتی‌گروپ به مبلغ 12.5 میلیارد دلار خریداری شد و در حال حاضر به‌عنوان شرکت تابعه‌ای از سیتی‌گروپ، به فعالیت خود ادامه می‌دهد. شعبه مرکزی این بانک در شهر مکزیکوسیتی، مکزیک قرار دارد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”بان باجیو“]

مدیرعامل: کارلوس دو لا سردا سرانو

تعداد پرسنل: 4000 نفر

تعداد شعبه: 295

بانک بان باجیو در سال 1994 در مکزیک و در شهر لئون تاسیس شده است و یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های این کشور و هشتمین بانک بزرگ مکزیک در حوزه سپرده‌های مشتری و ارائه وام به‌شمار می‌آید. در سال 2017 و به‌دنبال افزایش درآمد بانک، بان باجیو به‌دنبال عرضه اولیه سهامش در فهرست بورس اوراق بهادار مکزیک بود.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”بانکومر“]

مدیرعامل: کارلوس تورس ویلا

تعداد پرسنل: 37000 نفر

تعداد شعبه: 1704

بی‌بی‌وی‌ای بانکومر، شرکت خدمات مالی و بانکداری مکزیکی است که با در اختیار داشتن بیش از ۱۱ میلیون مشتری، به‌عنوان بزرگ‌ترین موسسه مالی در کشور مکزیک شناخته می‌شود.

بی‌بی‌وی‌ای بانکومر در سال ۱۹۳۲ تحت نام بانکومر تاسیس شد. این بانک در سال ۲۰۰۰ توسط بانک اسپانیایی BBVA یا بانکو بیلبائو ویسکایا آرخنتاریا خریداری شد. شعبه مرکزی این بانک در شهر مکزیکوسیتی، مکزیک قرار دارد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کومپارتاموس“]

مدیرعامل: فرناندو آلوارز توکا

تعداد پرسنل: 15000 نفر

تعداد شعبه: 536

این بانک مکزیکی بزرگ‌ترین بانک میکروفایننس در آمریکای لاتین است و به بیش از 2.5 میلیون مشتری خدمت‌رسانی می‌کند. این بانک در حوزه‌های اعتباری و بیمه فعالیت دارد. در بخش اعتباری، این بانک طیف وسیع و گسترده‌ای از وام‌ها از جمله وومَن کردیت، ادیشنال کردیت، هوم ایمپروومنت کردیت و… اعطا می‌کند. این بانک در سال 1990 توسط خوزه آوالوس هرناندز به‌عنوان یک شرکت غیردولتی تاسیس شد و در سال 2007 توانست با ارائه سهام اولیه، 467 میلیون دلار سرمایه به دست آورد.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

آلخاندرو گونزالس ایناریتو

آلخاندرو گونزالس ایناریتو فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان مکزیکی است. او اولین کارگردان مکزیکی است که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی و همچنین برنده این جایزه شد. او سومین کارگردانی است که دو سال متوالی برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی به‌خاطر فیلم‌های مرد پرنده‌ای و بازگشته، شده است.

[/mks_pullquote]

 

فین‌تک مکزیک

شاید هیچ موضوعی مانند فرایند ظهور و رشد فین‌تک، نتواند به‌خوبی نشان‌‌دهنده رشد و توسعه اکوسیستم فناوری مکزیک در آمریکای لاتین باشد و به نظر می‌رسد که این کشور بازار مناسب و ایده‌آلی برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ فین‌تک در آمریکای لاتین باشد. در سال‌های اخیر آمریکای لاتین هم به جرگه انقلاب جهانی فین‌تک پیوست و توانست اکوسیستم‌های نوآورانه و کارآفرینانه‌ای ایجاد کند که موجب توسعه استارت‌آپ‌های جدید فناوری می‌شود و خدمات و سرویس‌های جدید و نوآورانه‌ای ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان این‌طور گفت که فضای سرویس‌های مالی مکزیک تمام کاراکترهایی را که کارآفرینان در زمان راه‌اندازی یک شرکت به‌دنبالش هستند، داراست.

بعد از به‌وجود آمدن موج فناوری در سال 2012 در مکزیک، صنعت فین‌تک این کشور توانست بسیاری؛ از کارآفرینان باتجربه شرکت‌های فناوری سیلیکون‌ولی گرفته تا کسانی که به‌تازگی کسب‌وکاری را راه‌اندازی کرده بودند را به سمت خودش جذب کند. حدود 158 شرکت فین‌تک در مکزیک فعالیت می‌کنند که باعث شده این کشور، دومین کشور بزرگ فین‌تک در آمریکای لاتین، بعد از برزیل، باشد. در آمریکای لاتین، رقیب سفت‌وسخت مکزیک در حوزه فعالیت‌های استارت‌آپی، کشور برزیل است که تا مدت‌ها کشور پیشرو در عرصه فین‌تک در بخش جنوب قاره آمریکا نیز بود، اما آخرین گزارش‌ها و آمار و ارقام نشان می‌دهد که رشد 50درصدی استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک در مکزیک و مجموع بیش از  238 استارت‌آپ فعال در این حوزه باعث شده تا مکزیک از کشور بزریل، با حدود 230 استارت‌آپ، پیشی بگیرد و حرف اول را در صنعت فین‌تک آمریکای لاتین بزند.

با توجه به سرعت رشد بسیار بالای فناوری‌های مالی، دولت مکزیک هم دست‌به‌کار شد و قوانین جدیدی برای تنظیم و قانون‌گذاری چنین فعالیت‌هایی پیشنهاد داد که حوزه‌های مربوط به کرادفاندینگ، ارزهای رمزنگاری‌شده و فناوری پرداخت را شامل می‌شد. در ماه مارس 2018، کنگره مجلس سفلای مکزیک لایحه‌ای را در راستای تنظیم مقررات فین‌تک در کشور تصویب کرد که موجب ترویج ثبات مالی و جلوگیری از پولشویی می‌شود. در این قانون‌گذاری‌ها مسائل مربوط به بانکداری باز و API‌ها، ارزهای رمزنگاری‌شده، مشاوران رباتی و… مورد بررسی قرار گرفت. همه اینها نشان از آغوش بازی دارد که بخش رگولاتوری مکزیک به روی استارت‌آپ‌ها و صنعت فین‌تک گشوده است و حتی می‌خواهد قوانین اصلاحی ثانویه را هم به‌زودی ارائه دهد تا جزئیات مهم و کلیدی برای شرکت‌های فعال در این بخش تعریف کند.

موضوع ارزهای رمزنگاری‌شده هم که از موضوعات مهم در کسب‌وکارهای سراسر دنیا و به تبع آن در بخش رگولاتوری آن کشورهاست، در مکزیک هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طبق قانون‌گذاری جدید مکزیک، شرکت‌ها و موسسات فعال در حوزه فین‌تک تنها امکان خریدوفروش ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای را دارند که توسط بانک مرکزی این کشور مورد تایید باشد و همچنین باید همیشه این امکان را به مشتریان‌شان بدهند تا هر زمان که خواستند، بتوانند سرمایه‌گذاری را که انجام داده‌اند، مجددا بازخرید کنند.

نارضایتی مشتریان از بانک‌هایشان و همچنین دسترسی محدود افراد به سرویس‌های مالی، از مهم‌ترین موضوعاتی است که کسب‌وکارهای فین‌تک روی آن تمرکز کرده‌اند. حتی یکی از استارت‌آپ‌های فین‌تک کشور هم پیش‌بینی کرده است که کسب‌وکارهای جدید مالی این پتانسیل را دارند تا طی 10 سال آینده بیش از 30 درصد از بازار بانکداری مکزیک را تصاحب کنند. حوزه‌هایی مانند وام‌دهی، پرداخت، مدیریت مالی، کرادفاندینگ و بیمه از حوزه‌های پرمخاطب در بازار فین‌تک این کشور است و در این بین، بخش وام‌دهی توانسته با جذب 23 درصد از استارت‌آپ‌های فعال در مکزیک، به پرطرفدارترین حوزه تبدیل شود.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

مورالیسم مکزیکی

این حرکت به‌منظور ارتقای نقاشی‌های دیواری در دهه 1920 انجام گرفت که عمدتا با پیام‌های اجتماعی و سیاسی همراه بود که تلاشی برای متحد کردن کشور پس از انقلاب مکزیک بود.

[/mks_pullquote]

 

استارت‌آپ‌های فین‌تک معروف مکزیک

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”کنفیو“]
استارت‌آپ کُنفیو در سال 2013 راه‌اندازی شد و تمرکزش را روی کسب‌وکارهای کوچک مکزیک قرار داد تا بتواند حمایت‌های مالی مورد نیاز آنها برای رشد و موفقیت در بازار را تامین کند. در واقع کنفیو یک پلتفرم وام‌دهی آنلاین به شرکت‌های کوچک است که وام‌هایی تا سقف 500 هزار دلار ارائه می‌دهد. این استارت‌آپ تاکنون 18.1 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”بیستو“]
بیستو در سال 2014 تاسیس شد و استارت‌آپی است که پای ارزهای رمزنگاری‌شده را به بازار مکزیک و آمریکای لاتین باز کرد و امکان خریدوفروش بیت‌کوین و اتر و دیگر ارزها را برای افراد فراهم کرد. این استارت‌آپ با استفاده از فناوری بیت‌کوین فرایند انجام پرداخت‌های بین‌المللی را سهل و آسان کرده و تاکنون 4.4 میلیون دلار جذب سرمایه داشته است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کوسکی“]
کوسکی پلتفرم آنلاین منحصربه‌فردی است که در سال 2012 راه‌اندازی شد و قابلیت ارائه وام‌های آنی و فوری را دارد. کوسکی با استفاده از بزرگ‌داده و تجزیه‌وتحلیل‌های پیشرفته برای تایید هویت و صلاحیت مشتری، می‌تواند تنها در چندین دقیقه وام مورد نیاز افراد را به دست‌شان برساند. کوسکی با ارائه هزاران وام، به سریع‌ترین پلتفرم روبه‌رشد در منطقه تبدیل شده است. این استارت‌آپ تاکنون 38.8 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کانکتا“]
کانکتا در سال 2011 راه‌اندازی شد و سرویسی است که امکان ارسال و دریافت آسان پول را برای کاربران فراهم می‌کند. این استارت‌آپ با استفاده از هوش مصنوعی تجربه کاربری شما را بهبود می‌بخشد. کانکتا به شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا راهکارهای پرداخت خودشان را با طراحی مختص خودشان و برای هر وب‌سایت و اپلیکیشنی ایجاد کنند. این استار‌ت‌آپ تاکنون 8.7 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

 

نقش آزتک‌ها در مکزیک

پرچم مکزیک نماد میهن‌پرستی کشور است و تاریخچه جالب و خواندنی پشت آن است. نشان ملی در پرچم مکزیک، عقابی نشسته روی کاکتوس است که در حال بلعیدن یک مار زنگی است. داستان مربوط به تاسیس پایتخت آزتک، یک تمدن سرخ‌پوستی در مکزیک است. طبق این افسانه آزتک‌ها سرگردان و به‌دنبال مکانی برای ساخت شهر جدید خود بودند که ناگهان عقابی را که روی کاکتوس نشسته بود، دیدند. وقتی آنها این عقاب را دیدند، این محل را برای ساخت شهر جدید خود انتخاب کردند و شروع به ساخت شهرها کردند. این محل در جزایر کوچک در وسط دریاچه تکسکوکو قرار داشت. آنها این عقاب اسطوره‌ای را در یک دریاچه پر از سیلاب دیدند که در حال حاضر میدان اصلی در شهر مکزیکوسیتی است.

بر اساس سوءاستفاده از متون، آزتک‌ها به مار به‌عنوان نمادهای حکمت و خلقت، احترام می‌گذاشتند، اولین مبلغان، تصویر را دوباره تفسیر کردند که بر اساس آن در اروپا به معنی مبارزه بین خیر و شر و پیروزی مسیحیان در مکزیک است. امروزه این نشانه در مرکز پرچم است و برگ نشانه پیروزی و افتخار است. نماد وسط پرچم در سال ۱۹۶۸ برای بازی‌های المپیک در مکزیکوسیتی اضافه شد. قبل از آن پرچم بدون نماد وسط ارائه می‌شد که خیلی شبیه به پرچم ایتالیا بود. پرچم مکزیک دارای سه نوار عمودی به ترتیب سبز، سفید و قرمز است. طراحی این سه رنگ به سال ۱۸۲۱ برمی‌گردد و مربوط به زمانی است که مکزیک استقلال خود را از اسپانیا به دست آورد. در آن زمان این سه رنگ معنا پیدا کردند؛ رنگ سبز نشان‌دهنده استقلال از اسپانیا، قرمز نشان‌دهنده اتحاد بین مردم بومی مکزیک و نخبگان میراث اروپایی و رنگ سفید نشان‌دهنده خلوص کاتولیک رومی بود.

اما امروزه هیچ توضیحی برای رنگ‌های پرچم مکزیک داده نشده است و آن هم به این دلیل است که معانی اصلی ارتباط کمی با جامعه مدرن مکزیک دارد، اما بعضی از مکزیکی‌ها رنگ سبز را نماد امید برای ملت، سفید را نماد یکپارچگی ملت و قرمز را نماد خون کسانی می‌دانند که برای استقلال ملت جنگیده‌اند.

در ادامه توضیحات جالب و خواندنی درباره آزتک‌ها و تاثیراتی که بر فرهنگ مکزیکی‌ها داشتند، آورده‌ایم. آزتک‌ها یک تمدن سرخ‌پوستی در مکزیک بودند که اسطوره‌های بسیاری در تاریخ و فرهنگ‌شان داشتند؛ حتی آزتاکل‌ها به زبان خود آزتک‌ها یعنی ناهواتل که این لغت به معنی افرادی است که از آزتلان که همان سرزمین افسانه‌ای آزتک‌ها نام دارد، می‌آمدند. این قوم کم‌کم در زمینه‌های مختلف علمی پیشرفت کردند و چندین باغ گیاه‌شناسی یا گیاه‌پروری هم داشتند که اروپایی‌ها تا آن زمان حتی با چنین چیزی آشنایی هم نداشتند.

علاوه بر این، آزتک‌ها علاقه بسیاری به موسیقی، رقص، نمایشنامه و ادبیات داشتند و این علاقه و کشش را هنوز  هم می‌توان با شدت و حدت بسیاری میان مکزیکی‌ها دید. تاثیر قدرت و حکومت آزتک‌ها در جنبه‌های گوناگون زندگی فرهنگی ملت مکزیک همچنان زنده است؛ حتی مکزیکی‌های امروزی و معاصر از اینکه به‌نوعی به آزتک‌ها تعلق دارند، افتخار می‌کنند و سعی بر حفظ آداب و رسوم این قوم دارند.

در کنار تاریخ و فرهنگی که این قوم دارند و نقشی که در ایجاد رسم و رسوم کنونی مکزیک ایفا کردند، تنها صفت ترسناکی که به این قوم نسبت می‌دهند، آدم‌خواری سران آزتک بود که اشتهای سیری‌ناپذیری برای گوشت انسان داشته و حتی برای این کار مراسمی با عنوان «جشن خون» داشتند.

مجموعه گزارش‌های شماره ویژه جام‌جهانی ماهنامه عصر تراکنش با حمایت مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت تولید و منتشر شده است. فهرست این شرکت‌ها به ترتیب حروف الفبا در ادامه آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.