راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک اسپانیا / گاوبازها

علاوه بر اینکه اسپانیایی‌ها در فوتبال تبحر خاصی دارند و تنها تیم اروپایی هستند که قهرمان پی‌درپی سه جام بین‌المللی شده‌اند، در زمینه فناوری نیز تلاش کرده‌اند از کسی عقب نمانند و مانند بقیه نقاط اروپا سعی می‌کنند در زمینه استارت‌آپ‌ها و فناوری هم حرف‌هایی داشته باشند؛ کشوری که مهد گاوبازی در دنیاست. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک اسپانیا و چند چیز کوچک دیگر.

این مطلب از مجموعه مطالب شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش است که به بهانه جام‌جهانی به صورت ویژه به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک 32 کشور حاضر در جام‌جهانی پرداخته است. در صورت تمایل مطالب مربوط به 31 کشور دیگر را می‌توانید از بخش ویژه پرونده جام‌جهانی راه پرداخت ببینید.

دانلود کنید: فایل PDF پرونده ویژه «اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک اسپانیا» در شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

دانلود کنید: فایل PDF شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

 

اسپانیا

اسپانیا کشوری در شبه‌جزیره ایبری، در جنوب غربی اروپاست که جنگ‌های داخلی و خارجی فراوانی را در طول تاریخ تجربه کرده است؛ جنگ‌هایی که باعث تشکیل یا فروپاشی امپراتوری‌های زیادی در این کشور شده‌اند. ملت اسپانیا یکی از تلخ‌ترین روزهای سرزمینشان را درست قبل از آغاز جنگ جهانی دوم در یک جنگ داخلی تجربه کرده‌اند؛ دوره‌ای که سه سال به طول انجامید و نتیجه‌ آن کشته شدن نزدیک به نیم میلیون انسان و تضعیف شدید سیستم اقتصادی و اجتماعی اسپانیا و روی کار آمدن ژنرال فرانکو و برپایی حکومت استبدادی‌اش برای مدت ۳۶ سال بود.

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک اسپانیا / گاوبازها
اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک اسپانیا / گاوبازها

تاریخ پرفرازونشیب اسپانیا را می‌توان به‌خوبی در فرهنگ آن مشاهده کرد؛ فرهنگی که حاصل جمع فرهنگ‌های متنوعی است و در تاروپود آن می‌توان شاهد نفوذ فرهنگ‌های مختلف بود. فرهنگی که امروز متفاوت با همه اروپاست. با این ‌حال و با وجود جنگ‌های متعدد، اسپانیا را می‌توان از شادترین کشورهایی دانست که بیش از 85 درصد مردم آن در زندگی احساس شاد بودن دارند و سالانه بیش از سه هزار فستیوال و جشن‌ مذهبی در آن برگزار می‌شود.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

لوئیس بونوئل

لوئیس بونوئل؛ فیلم‌ساز اسپانیایی بود که در کشورهای اسپانیا، مکزیک و فرانسه به فعالیت می‌پرداخت. او را پدر سينمای سوررئاليسم و بهترين كارگردان تاريخ سينمای اسپانيا می‌نامند. بونوئل در 30سالگی با ساختن دو فیلم سوررئال به نام‌های «سگ اندلسی» و «عصر طلایی» به شهرت رسید.

[/mks_pullquote]

 

اقتصاد اسپانیا

اقتصاد اسپانیا بعد از جنگ داخلی این کشور که از سال 1936 تا 1939 طول کشید، افت شدیدی را تجربه کرد، اما تا سال 2008 و به‌خصوص بین سال‌های 1959 تا 1974 به‌طور چشمگیری رشد کرد؛ این پیشرفت آنقدر بزرگ بود که از آن به‌عنوان «معجزه اسپانیا» یاد می‌شود. این معجزه که در اواسط قرن بیستم اتفاق افتاد، به‌وسیله اصلاحات ایجادشده در بسیاری از بخش‌های تجاری به وجود آمد که به توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و صنعت گردشگری منجر شد.

با داشتن صدها آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی، در دهه 60 میلادی رشد گردشگری در اسپانیا شروع شد و گردشگری آنقدر رشد سریعی داشت که فقط بعد از گذشت یک دهه، در دهه 70 بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی اسپانیا را به خود اختصاص داد. مانند بسیاری از دیگر کشورهای غربی، بحران مالی سال 2008 اقتصاد اسپانیا را نیز تحت تاثیر قرار داد، به‌طوری ‌که در فاصله سال‌های 2009 تا 2013 تولید ناخالص داخلی این کشور بیش از 9 درصد کاهش یافت؛ عمق فاجعه زمانی روشن می‌شود که بدانید نرخ بیکاری در سال ۲۰۰۷ کمتر از هشت درصد بود که پس از بحران مالی در سال ۲۰۱۰ به 20 درصد و در سال ۲۰۱۳ به 25 درصد رسید؛ هرچند در حال حاضر اقتصاد اسپانیا چهاردهمین اقتصاد بزرگ دنیا و پنجمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپاست و رتبه چهارم در میان اقتصادهای بزرگ حوزه یورو را به خود اختصاص داده است، اما نرخ بیکاری در اسپانیا با شتاب کمتری همچنان در حال افزایش است.

اقتصاد اسپانیا عمدتا به بخش‌های خدمات، گردشگری، صنعت، انرژی، مسکن و کشاورزی وابسته است و اقلام عمده صادراتی آن عبارتند از: اتومبیل، اجزا و قطعات وسایل نقلیه، مواد غذایی مختلف، دارو و کالا‌های مصرفی. در کنار صادرات، گردشگری نیز یکی از صنایع اصلی اشتغال‌زا و منبع درآمد مهمی برای این کشور محسوب می‌شود. با داشتن 82 میلیون توریست، اسپانیا در سال 2017 عنوان دومین مقصد گردشگری جهان را به خود اختصاص داد.

بانک مرکزی کشور اسپانیا که با نام «بانک اسپانیا» فعالیت می‌کند، در سال ۱۷۸۲ توسط کارلوس سوم در مادرید تاسیس شد و امروز بخشی از سیستم بانکی اتحادیه اروپاست. در حال حاضر شبکه بانکی اسپانیا که تحت نظارت بانک اسپانیا فعالیت می‌کند، متشکل از 45 بانک است که در سال 2010 با داشتن 43 هزار شعبه، بیشترین تعداد شعب بانکی در کل تاریخ اسپانیا را تجربه کرده است و بعد از آن با شروع روند نزولی تعداد شعب، اکنون فقط 28 هزار شعبه بانکی در این کشور فعال هستند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

دن کیشوت

رمان دن کیشوت که به‌عنوان اولین رمان مدرن ادبیات جهان در نظر گرفته می‌شود، اثر شاعر و نویسنده‌  اسپانیایی، میگل سروانتس است. قسمت ابتدایی این رمان حدود ۴۰۰ سال پیش به چاپ رسیده و سروانتس با خلق این رمان به شهرت رسید و هنوز بعد از گذشت چهار قرن یکی از مهم‌ترین نویسندگان رمان جهان لقب دارد. این رمان با عنوان دن کیشوت نخستین بار به‌دست محمد قاضی از زبان فرانسوی به زبان فارسی ترجمه شده ‌است.

[/mks_pullquote]

 

سیستم‌های پرداخت اسپانیا

با وجود اینکه سیستم‌های پرداخت اسپانیا طی سال‌های گذشته رشد بسیار خوبی داشته، اما استفاده از پول نقد همچنان در این کشور بسیار رواج دارد و گزینه اول پرداخت‌هاست؛ تا جایی که حتی سکه یک سنتی هم دارند و به‌طور گسترده از سکه در این کشور استفاده می‌شود؛ یکی از دلایل آن نیز جمعیت روستایی این کشور است که بیش از 20 درصد کل جمعیت اسپانیا را تشکیل می‌دهند؛ در سال 2017، بیش از 65 درصد کل حجم تراکنش‌های انجام‌شده در اسپانیا با پول نقد صورت گرفته است.

با این ‌وجود روش‌های پرداخت جایگزین متعددی ازجمله علی‌پی، اپل‌پی، سامسونگ‌پی و اندرویدپی نیز در این کشور راه‌اندازی شده‌اند؛ همچنین اسپانیا از لحاظ پرداخت موبایلی پیشرفت خوبی را از سال 2016 به بعد تجربه کرده؛ چراکه 27 بانک اسپانیایی با همکاری یکدیگر پلتفرمی را برای پرداخت‌های تلفن همراه به نام «بیزام» راه‌اندازی کردند که کاربران‌شان را قادر می‌سازند تا تنها با استفاده از شماره تلفن همراه، مبلغ مورد نظر خود را ارسال یا آن را از دیگری درخواست کنند. پرداخت‌های غیرتماسی نیز در اسپانیا با استقبال خوبی روبه‌رو هستند؛ به‌طوری‌ که حدود 70 درصد از خرده‌فروشان از این ابزارها برای انجام پرداخت‌هایشان استفاده می‌کنند.

 

مهم‌ترین بانک‌های اسپانیا

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”سانتاندر“]

مدیرعامل: آنا پاتریکا بوتین

تعداد پرسنل: 193000 نفر

تعداد شعبه: 13700

سانتاندر گروپ بزرگ‌ترین گروه بانکداری در اسپانیا و نوزدهمین گروه بانکی در دنیاست که بیش از 1400 میلیارد دلار دارایی دارد. این بانک در زمینه ارائه خدمات بانکداری خرد، کارت‌های اعتباری، وام مسکن، مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت ثروت و ارائه خدمات بیمه فعالیت می‌کند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”بی‌بی‌وی ‌اِی“]

مدیرعامل: کارلوس توررس بیلا

تعداد پرسنل: 138000 نفر

تعداد شعبه: 8200

بی‌بی‌وی‌اِی یا همان بانکو بیلبائو ویزکایا آرخنتاریا حاصل ادغام دو بانک دیگر به نام‌های بانکو بیلبائو ویزکایا و بانک آرخنتاریا است. این بانک پس از گروه سانتاندر دومین بانک بزرگ اسپانیا محسوب می‌شود. این بانک در سال‌های اخیر، فعالیت‌های بین‌المللی خود را توسعه داده و در حال حاضر 5000 شعبه از 8200 شعبه این بانک، در ۴۰ کشور جهان فعال هستند. همچنین از 138 هزار کارمندی که در این بانک کار می‌کنند، فقط 30 هزار نفر آن در اسپانیا هستند و باقی در شعب این بانک در دیگر کشورهای جهان فعالیت می‌کنند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”سابادل“]

مدیرعامل: خایمه گواردیولا

تعداد پرسنل: 26000 نفر

تعداد شعبه: 2837

بانکو سابادل، گروه بانکداری اسپانیایی است که چهارمین بانک خصوصی در اسپانیا به‌‌شمار می‌رود. این گروه مالک چندین شرکت تابعه و زیرمجموعه است که طیف وسیعی از خدمات مالی، سرمایه‌گذاری و خدمات مرتبط با بانکداری را ارائه می‌کنند. شعبه مرکزی بانکو سابادل، در شهر سابادل در استان بارسلون قرار دارد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کایشا“]

مدیرعامل: گونزالو گورتازار

تعداد پرسنل: 37000 نفر

تعداد شعبه: 5400

کایشا بانک یکی از پیشروترین بانک‌های خرده‌فروشی در اسپانیاست و شعبه مرکزی این بانک در شهر بارسلون قرار دارد. کایشا بانک سومین وام‌دهنده بزرگ اسپانیاست که با 5400 شعبه، به بیش از 15 میلیون مشتری خدمت ارائه می‌دهد. کریتریا کایشا با 40 درصد سهم، سهامدار عمده کایشا بانک است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”بانکیا“]

مدیرعامل: خوزه ایگناکلو

تعداد پرسنل: 13000 نفر

تعداد شعبه: 2400

بانکیا در سال 2010 در نتیجه ادغام هفت بانک اسپانیایی تاسیس شده است که فرایند این ادغام تنها چهار ماه طول کشیده است. بانکیا در سال ۲۰۱۲ با بیش از ۱۲ میلیون مشتری، به‌عنوان پنجمین بانک بزرگ اسپانیا، انتخاب شده است. بانکیا دارای بیش از 6 هزار دستگاه خودپرداز است و شعبه مرکزی آن در شهر مادرید قرار دارد.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

جرارد پیکه

جرارد پیکه برنابئو، بازیکن فوتبال اسپانیایی است که در نقش مدافع میانی برای تیم بارسلونا بازی می‌کند. او بازیکن شماره ۳ بارسلوناست و یکی از بهترین مدافعان جهان است؛ همچنین سومین نفری است که توانست مقام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را در دو سال پیاپی و با دو تیم گوناگون به دست آورد.

[/mks_pullquote]

 

فین‌تک اسپانیا

اسپانیا به‌آرامی در حال تبدیل‌ شدن به یک بازیگر کلیدی در حوزه خدمات مالی در اروپاست و هرساله بازار فین‌تک اسپانیا، هم از لحاظ تعداد استارت‌آپ‌ها و هم از لحاظ تعداد کاربران خدمات دیجیتال در حال افزایش است. از جامعه 46 میلیونی اسپانیا، در سال 2015 بیش از 23 میلیون نفر، از کاربران سرویس‌های پرداخت دیجیتال بوده‌اند و با روند افزایشی، این تعداد در ابتدای سال 2015 به 27 میلیون کاربر رسیده که پیش‌بینی‌ شده تا سال 2021، تعداد کاربران پرداخت‌های دیجیتال در اسپانیا به 30 میلیون نفر برسد.

تا اواسط سال 2017، تعداد 294 استارت‌آپ در اکوسیستم فین‌تک اسپانیا ایجاد شدند که از این تعداد، 61 استارت‌آپ در حوزه پرداخت و رمیتنس، 36 استارت‌آپ در حوزه مدیریت مالی شخصی، 34 استارت‌آپ در حوزه کرادفاندینگ، 33 استارت‌آپ در حوزه مدیریت مالی شرکتی، 24 استارت‌آپ در حوزه وام‌های مصرفی، 20 استارت‌آپ در حوزه اینشورتک، 19 استارت‌آپ در حوزه احراز هویت و تقلب، 19 استارت‌آپ در حوزه وام‌های شرکتی، 18 استارت‌آپ در حوزه معاملات و بازار، 13 استارت‌آپ در حوزه ولث‌تک، 15 استارت‌آپ در حوزه فناوری‌های سازمانی برای موسسات مالی  و دو استارت‌آپ در حوزه نئوبنکینگ فعالیت می‌کنند.

با توجه به این آمار، بیشترین بخش‌های تشکیل‌دهنده فین‌تک اسپانیا را حوزه‌های پرداخت و رمیتنس تشکیل می‌دهند که اگر بخواهیم شناخت دقیق‌تری از این حوزه داشته باشیم، باید بگوییم 44 درصد از استارت‌آپ‌های این بخش، راهکارهای پرداخت موبایلی و کیف پول موبایلی، 33 درصد خدمات درگاه پرداخت، هفت درصد خدمات انتقال پول بین‌المللی و رمیتنس، پنج درصد خدمات کارت‌خوان موبایلی و 11 درصد باقیمانده دیگر راهکارهای پرداخت را ارائه می‌کنند.

علاوه بر حوزه‌های پرداخت و رمیتنس، حوزه کرادفاندینگ نیز در اسپانیا با رشد بسیار خوبی روبه‌رو بوده؛ به‌طوری‌ که مبلغی که پلتفرم‌های کرادفاندینگ، فقط در طول سه‌ماهه اول سال 2017 به دست آورده بودند، بیشتر از 60 درصد مبلغی بود که در طول کل سال 2016 به دست آورده بودند.

سرعت رشد استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فین‌تک اسپانیا را زمانی می‌توان بهتر درک کرد که بدانیم کمتر از هفت درصد آنها بین سال‌های 2000 تا 2005 فعالیتشان را شروع کرده‌اند و اکنون عمرشان بیشتر از 10 سال است و 93 درصد باقیمانده همه استارت‌آپ‌هایی با کمتر از 10 سال عمر هستند.

اسپانیا در داغ‌ترین حوزه فین‌تک در دو سال گذشته؛ یعنی حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده هم بیکار ننشسته و به‌تازگی دولت اسپانیا رویکرد مثبتی را در قبال ارزهای رمزنگاری‌شده و فناوری بلاک‌چین در پیش گرفته است و هدفش تبدیل اسپانیا به محلی امن و مطلوب برای سرمایه‌گذاری روی ارزهای رمزنگاری‌شده در چارچوب‌های قانونی است؛ همچنین چند وقتی است که بارسلونا از ارز رمزنگاری‌شده خود به نام «رِک» رونمایی کرده که مردم می‌توانند آن را در ۱۰ منطقه این شهر استفاده کنند. نرخ تبدیل رک برحسب یورو خواهد بود، اما در زمان معرفی اولیه این ارز تنها مغازه‌داران مجازند این ارز را به یورو تبدیل کنند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

جایزه ادبی سروانتس

جایزه ادبی سروانتس که از جمله معتبرترین جایزه‌های ادبی دنیاست، هر سال در سالگرد درگذشت سروانتس، نویسنده مشهور قرن هفدهم کتاب «دن کیشوت»، در ماه آوریل توسط وزارت فرهنگ اسپانیا اهدا می‌شود. جایزه ادبی سروانتس در ادبیات اسپانیایی‌زبان به لحاظ ارزش فرهنگی و حتی مادی با جایزه نوبل ادبیات برابری می‌کند و تنها شرط شرکت در رقابت نویسندگان، نوشتن به زبان اسپانیایی یا ترجمه اسپانیایی کتاب است.

[/mks_pullquote]

 

استارت‌آپ‌های فین‌تک معروف اسپانیا

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”کانتوکس“]
کانتوکس استارت‌آپی در حوزه ارزی است که فناوری نوآورانه‌ای را برای حل مشکلات ارزی و مدیریت ریسک ارائه می‌دهد. کانتوکس در سال 2011 راه‌اندازی شده و بیش از 134 ارز در پلتفرم کانتوکس در دسترس است. در سال 2011 حدود یکصد نفر در این استارت‌آپ مشغول به کار بودند و در 124 کشور فعال است. کانتوکس در لندن و بارسلونا دارای دفتر است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کوور‌فای“]

کووِر‌فای استارت‌آپی در حوزه اینشورتک است که کاربرانش را قادر می‌سازد تا قیمت، ویژگی‌ها و خدمات شرکت‌های مختلف بیمه را با هم مقایسه کنند و در نهایت بهترین و مناسب‌ترین بیمه را خریداری کنند. کووِر‌فای در سال 2015 تاسیس شد و تقریبا یک سال بعد توانست محصول خود را راه‌اندازی کند. این استارت‌آپ توانسته تا پایان سال 2017 بیش از 60 هزار کاربر را به سمت خود جذب کند؛ همچنین بیش از 30 شرکت بیمه‌ای در کووِر‌فای خدمات‌شان را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”بیت‌تومی“]

بیت‌تومی استارت‌آپی در حوزه خریدوفروش بیت‌کوین است. بیت‌تومی در سراسر جهان خدمت ارائه می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا از طریق سایت یا اپلیکیشن بیت‌کوین خریداری کنند یا از طریق دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوینی، بیت‌کوین‌هایشان را به پول نقد تبدیل کنند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کوین‌فین“]

کوین‌فین یکی دیگر از استارت‌آپ‌های حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده در اسپانیاست که یک پلتفرم منبع‌باز و همتابه‌همتا برای مبادله بیت‌کوین است که در 70 کشور خدمات آن قابل ‌استفاده است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”سی‌پی“]

سی‌پی که در سال 1994 تاسیس شده است، استارت‌آپی است در زمینه‌ ارائه‌ راهکارها و خدمات پرداخت به فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین. این استارت‌آپ خدماتی مانند کیف پول الکترونیکی و کارت‌های پرداخت ویژه‌ای را به معامله‌گران اسپانیایی ارائه می‌دهد. سی‌پی همچنین راهکارهای جلوگیری از تقلب و درگاه پرداخت را نیز ارائه می‌دهد. این استارت‌آپ در مادرید مستقر است.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

 

معجزه فوتبال و فین‌تک

اسپانیا در سال‌های اخیر بیشتر از گذشته موردتوجه ما ایرانی‌ها قرارگرفته است؛ کشوری در اروپای غربی، نسبتا‌ توسعه‌یافته و با آب‌وهوای مدیترانه‌ای و موردعلاقه ما ایرانی‌های شمال‌دوست. در سال‌های گذشته رشد کنگره موبایل بارسلون نیز پای بسیاری از مدیران ایرانی را به این کشور زیبا باز کرده است؛ به‌مرور شاهد رشد ویلای ایرانی‌های پولدار در جنوب این کشور هم هستیم؛ تا جایی که اکنون وب‌سایت‌هایی به زبان فارسی در زمینه یافتن ویلا در اسپانیا وجود دارد. اگر تا همین چند سال پیش این آلمان و فرانسه بودند که مقصد نمایشگاه‌گردی بسیاری از مدیران ایرانی بودند حالا این اسپانیا است که جای این دو را گرفته است. در سال‌های اخیر فرایند ویزا گرفتن از اسپانیا هم بهبود یافته و مانند آلمان و فرانسه تا حدودی منظم شده است.

شباهت‌های اسپانیایی‌ها به ما بسیار بیشتر از آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها است. اگر فرانسوی‌ها را مردمی اهل هنر و تا حدودی مغرور بدانیم و آلمان‌ها را مردمی منظم و مبادی‌آداب، اسپانیایی‌ها مردمی خونگرم هستند که اولویت اول آنها زندگی است. میل به زندگی به‌شدت در مردم اسپانیایی‌زبان وجود دارد. شاید به همین دلیل است که فوتبال باشگاه‌های اسپانیا برای ما ایرانی‌ها هم جذاب‌تر از باشگاه‌های فرانسه و آلمان است؛ حتی بالاتر از سری آ ایتالیا و لیگ برتر انگلستان.

اسپانیایی‌ها در فوتبال باشگاهی‌شان چیزی دارند که آن ۴ تای دیگر به مقدار کمتری دارند: «آنی» که به نام معجزه فوتبال می‌شناسیم! فوتبال تنها جایی است که می‌توان به‌صورت زنده شاهد یک معجزه بود. معجزه در فوتبال گاهی وقت‌ها رخ می‌دهد و در فوتبال اسپانیا معجزه به زیبایی و هنرمندانه‌تر از هر جای دیگری رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. این معجزه البته محدود به اسپانیا نیست و مختص کشورهای اسپانیایی و پرتغالی‌زبان است، منتها اسپانیا به دلیل توسعه‌یافته بودن اقتصادش کانون این کشورها است. آن ۴ کشور دیگر اروپایی هرکدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند منتها تنها کشوری که هنوز می‌توان در استادیوم‌هایش نشست و معجزه را از نزدیک دید اسپانیا است. این نگاه به فوتبال در باشگاه‌هایی مانند بارسلونا به نقطه اوج خودش می‌رسد. شعار این باشگاه «فوتبال و فراتر» از آن است. می‌توان این شعار را حربه‌ای سیاسی دانست و تمام. می‌توان شیفته این شعار شد و به این فکر کرد که چرا بارسایی‌ها به فراتر از فوتبال در دنیای فوتبال می‌اندیشند.

فوتبال دنیای عجیبی است و چقدر جالب است که شگفتی‌های دنیای فوتبال ما را به فین‌تک می‌رساند. بانک‌های اسپانیایی هم در سال‌های اخیر در دنیای فین‌تک فعال‌تر شده‌اند و باید به خروجی‌های آنها در سال‌های اخیر امیدوارتر بود. فین‌تک برای بانکداری مانند یک معجزه می‌ماند و فعلا‌ عصای موسی اهل فین‌تک، بیت‌کوین، ارزهای رمزنگاری‌شده و بلاک‌چین (زنجیره بلوک) است. پول یکی از پنج دستاورد مهم بشر است و بیت‌کوین در حال دگرگونی در این دستاورد مهم بشری است و از این منظر تنه به تنه معجزه می‌زند.

در سال‌های گذشته ما فرصت داشتیم بیشتر با یکی از کشورهایی که مردمانی شبیه ما دارد آشنا شویم و امیدواریم در سال‌های آینده موانع رفع شود و بیشتر بتوانیم با آنها در تعامل باشیم. کشوری مانند ایران با یک ابربحران به نام «بانکداری» مواجه است و شاید یک معجزه بتواند به ما کمک کند که از این بحران جان سالم به در ببریم. قبلا‌ این معجزه در چین رخ داده است. چینی‌ها سال‌ها با سیستم بانکی درب‌وداغانی دست‌وپنجه نرم می‌کردند که هیچ روزنه امیدی هم در آن قابل‌مشاهده نبود. منتها فین‌تک و فناوری به کمک چینی‌ها آمد و آنها از سد مانعی که سال‌ها جلوی آنها سبز شده بود عبور کردند.

احتمالا‌ برای خیلی‌ها صحبت کردن از معجزه موضوعی بامزه و خنده‌دار است که نهایتا‌ آن را محدود به زمین چمن می‌دانند. اگر معجزه می‌تواند در زمین چمن رخ دهد چرا نتواند در دنیای واقعی هم ‌رنگ حقیقت به خود بگیرد؟ فین‌تک و فوتبال از این منظر شبیه هم هستند و اسپانیا کشوری است که در آن معجزه رخ می‌دهد. راستی ما در جام جهانی با اسپانیا هم‌گروه هستیم و شکست دادن این تیم فوتبال برای ما شبیه یک معجزه است. به معجزه چقدر ایمان داریم؟

 

مجموعه گزارش‌های شماره ویژه جام‌جهانی ماهنامه عصر تراکنش با حمایت مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت تولید و منتشر شده است. فهرست این شرکت‌ها به ترتیب حروف الفبا در ادامه آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.