راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تاریخچه‌ای از حاکمیت پی‌پال در فین‌تک

پی‌پال استارت‌آپ فین‌تک آیزتل (iZettle)، که دفتر مرکزی آن در استکهلم سوئد است را به ارزش 2.2 میلیارد دلار، خریداری کرد. آیزتل به عنوان بزرگترین خرید در تاریخچه پی‌پال تا به امروز، شرکت فناوری مالی‌ای است که پرداخت از طریق گوشی‌های هوشمند یا سایر فرایندهای مالی در اروپا و آمریکای لاتین را ارائه می‌دهد.

این خبر زمانی منتشر شد که اندکی قبل‌تر، آیزتل برنامه خود برای IPO را فاش کرده بود؛ اما ژاکوب دی گیر (Jacob de Geer) به یک‌باره تغییر رویه داده و اعلام کرد که: «در انتهای پروژه IPO، پی‌پال علاقه و تمایل فراوانی نسبت به آیزتل نشان داده است. با پیوستن به خانواده پی‌پال،  آیزتل با قدرت فوق‌العاده و سرعت بیشتری در مسیر نیل به چشم‌انداز خود حرکت خواهد کرد».

هدف، کسب بالغ بر 165 میلیون دلار درآمد در سال 2018 است، اما این دستاورد برای آیزتل چه مفهومی می‌تواند در بر داشته باشد. در این مقاله می‌توانید خلاصه‌ای از تاریخچه پی‌پال و لیستی از مهم‌ترین دستاوردهای آن در عرصه فین‌تک را مشاهده کنید.

خلاصه‌ای از تاریخچه پی‌پال و لیستی از مهم‌ترین دستاوردهای آن

ونمو (Venmo) و برین‌تری (Braintree)

برین‌تری در حال حاضر زیرمجموعه‌ای از پی‌پال است که به عنوان یک شرکت پرداخت آنلاین، سیستم‌های پرداخت از طریق گوشی‌های هوشمند و وب را برای شرکت‌های تجارت الکترونیک ارائه می‌دهد. پس از تاسیس شرکت در سال 2007 توسط برایان جانسون (Bryan Johnson)، بیل ردی (Bill Ready) مدیریت ارشد عملیات را به عهده گرفت وتوانست استارت‌آپ ونمو را به ارزش 26.2 میلیون دلار از آن خود کند.

در سال 2013، با خرید برین‌تری توسط پی‌پال به ارزش 800 میلیون دلار، فعالیت سیستم به استرالیا، اروپا و کانادا نیز توسعه یافت. بعدها، هنگ‌کنگ، سنگاپور و مالزی نیز به گستره فعالیت‌های گروه اضافه شدند.

به نظر می‌رسد پی‌پال می‌تواند مسیرهای جدیدی در استارت‌آپ‌های فین‌تک ایجاد کرده و از طریق توسعه آن به کشورهای دیگر کسب درآمد کند. در لیست موفق‌ترین مشتریان آنلاین برین‌تری، نام شرکت‌های بزرگی هم‌چون Uber و Airbnb نیز مشاهده می‌شود. این شرکت امروزه به عنوان یکی از بهترین سرویس‌های تجارت آنلاین و پردازش پرداخت در جهان شناخته می‌شود.

ونمو، که پی‌پال در حقیقت آن را به عنوان بخشی از قرارداد خرید برین‌تری به دست آورده است نیز نقش بسزایی در صنعت پرداخت‌ ایفا کرد. اگرچه حجم تراکنش‌های ونمو نسبت به سایر استفاده‌کنندگان خدمات پی‌پال ناچیز است، ولی سریع‌ترین رشد را در بین پلتفرم‌های دیگر داشته است. مطمئنا ونمو در آینده رقابت سختی را با اپلیکیشن‌های رقیب هم‌چون اپل خواهد داشت که با سرعت فوق‌العاده‌ای در حال پیشرفت هستند.

پیدینت (Paydiant)

به دست گرفتن مالکیت پی‌دینت در سال 2015، پی‌پال را وارد عرصه پرداخت‌های مبتنی بر موبایل کرد. مشتریان بزرگی شامل ساب‌وی (Subway)، بست‌بای (Best Buy)، ام‌سی‌ایکس (MCX) و فروشگاه‌های والمارت (Walmart) سبب توسعه پی‌دینت شدند.  با وجود اینکه این پلتفرم معمولاً در زمینه فروشگاه‌های سنتی موفق بوده‌است، مالکیت آن توسط پی‌پال توانست آن را به رقیبی قدرتمند در برابر اپل و گوگل تبدیل کند. همان‌چیزی که برای آیزتل نیز رقم خورد. رشد در سایه کیف پول موبایلی!

زوم (Xoom)

در جولای سال 2015، پی‌پال اعلام کرد وارد مناقصه‌ای با زوم می‌شود. خرید زوم به ارزش 890 میلیون دلار، درحالی‌که این شرکت جزئی از ای‌بی (eBay) بود نیز از دستاوردهای مهم پی‌پال طی سال‌های اخیر بوده است. پی‌پال با بهره‌مندی از استارت‌آپ و ارتقای گستره فعالیت خود به بازارهای نوظهور هند و چین توانست قلمرو خود را وسعت ببخشد. پرداخت و انتقال دیجیتال پول که از سال 2001 آغاز شده است، به کاربران و مشتریان این امکان را می‌دهد تا از امریکا به 70 کشور دنیا پول ارسال کنند، تراکنش داشته باشند و از اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی استفاده کنند.

مودست (Modest)

به منظور دستیابی به شاخه‌ای از تجارت الکترونیک با عنوان تجارت متنی (Contextual Commerce)، پی‌پال مودست را نیز به مالکیت خود درآورد. این پلتفرم به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که در اپلیکیشن موبایل یا صفحات وبی که احتمال دارد مشتریان و کاربران حضور داشته باشند، دکمه خریدی اضافه شود تا کاربران بتوانند بدون نیاز به ترک صفحه مورد نظر محصولات را خریداری کنند. تیم فناوری مودست با همکاری برین‌تری قصد دارند ابزاری را طراحی کنند که امکان ایجاد دکمه خرید با پشتیبانی از تکنولوژی پرداخت back-end را در هر جایی فراهم می‌کند و می‌تواند نقطه عطفی در تاریخچه پی‌پال باشد.

شبکه‌های TIO

خریداری شبکه‌های TIO به عنوان پلتفرم‌های پرداخت کانادایی در سال 2017 به ارزش 233 میلیون دلار، پی‌پال را در دستیابی به پلتفرم پرداخت مبتنی بر ابر (cloud based payment platform) به پیش راند. هرچند که بررسی‌های صورت گرفته روی این شرکت وجود یک دسترسی غیرمجاز یا نقض داده در اطلاعات را نشان می‌دهد که در جریان بررسی‌های صورت گرفته روی آسیب‌پذیری بسترهای پردازش پرداخت کشف شده است.

سوئییفت فایننشل (Swift Financial)

سال 2017، پی‌پال مبلغ 183 میلیون دلار بابت خرید سوئیفت فایننشل هزینه کرد که در سال 2006 تاسیس شده بود و در زمان مالکیت پی‌پال، بالغ بر 20000 کسب‌وکار کوچک را تامین مالی می‌کرد.

مهم‌ترین دستاورد تاریخچه پی‌پال

پی‌پال در مجموع 13 کمپانی را در طول 20 سال به مالکیت خود درآورده که ارزش پرداختی برای همه آنها فاش نشده است. آیزتل را می‌توان بزرگترین و گران‌ترین دستاورد در تاریخچه پی‌پال تا به امروز نام برد. مطمئناً این معامله به رشد بیشتر آیزتل نیز کمک خواهد کرد.

 

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.