راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یک انقلاب ارتباطاتی به نام بلاک‌چین در راه است

وزیر جوان ارتباطات هشدار داده که اگر فکری درباره بلاک‌چِین نکنیم بازی را در عرصه‌های فناوری و فرهنگ باخته‌ایم. نگرانی آذری جهرمی از اینجا نشأت می‌گیرد که بلاک‌چین همچون فرزندش بیت‌کوین قرار است واسطه‌گری دولت‌ها و اشخاص را از بین ببرد.

به همین دلیل است که بلاک‌چین را بزرگ‌ترین نوآوری پس از اینترنت می‌دانند. اگر بیت‌کوین انتقال پول را بدون نیاز به بانک مرکزی و هیچ واسطه دیگری و بدون قابلیت بازگشت و تغییر غیرمجاز انجام می‌دهد، بلاک‌چین نیز انتقال اطلاعات و پیام‌ها را بدون نیاز به یک مدیریت و سِرور مرکزی و مصون از امکان هک و تغییر شکل خواهد داد. در واقع، بیت‌کوین بر مبنای بلاک‌چین گرفته است.

اگر مجمع جهانی اقتصاد چند سال پیش پیش‌بینی کرده که در سال‌های آینده تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان به سمت همین زنجیره بلوک خواهد رفت، می‌توان این پیش‌بینی را هم کرد که بلاک‌چین مرزهای انتقال پیام و اطلاعات را درمی‌نوردد و خیلی زود، اعتماد کاربران اینترنتی را جذب خواهد کرد.

 

اما بلاک‌چین چیست؟

در این فناوری، مخزن‌های مجازی حاوی اطلاعات بین کاربران توزیع می‌شود و شما نیز دارای یک بانک اطلاعاتی اینترنتی مجزا و مخصوص به خودتان خواهید شد که اگرچه بی‌نیاز از اینترنت نیست، ولی با قابلیت ذخیره همیشگی و غیرقابل نفوذ اطلاعات و ممانعت از نقش واسطه‌ها و مدیران بالادستی، به کاربران امکان می‌دهد که یک بانک اطلاعات کاملاً شخصی و امن را برای همیشه در اختیار داشته باشند و این یعنی ثبت بی‌دغدغه همه چیز در تاریخ و انتقال بی‌دغدغه همه چیز به همه کس.

در بلاک‌چین همه تراکنش‌ها ثبت و ضبط می‌شود و امکان شکل‌گیری جرائم سایبری از بین می‌رود. همچنین همه می‌توانند بر فعالیت یکدیگر نظارت کنند و هر کاربری که قدرت و سرعت نظارتی بیشتری داشته باشد اعتبار بیشتری را مالک خواهد شد. بدین ترتیب دست‌کاری و هک این زنجیره تقریباً غیرممکن خواهد بود.

بی‌جهت نیست که برخی رسانه‌های داخلی حامی فیلترینگ نیز از بلاک‌چین به عنوان یک «زنگ خطر»، «آزادی افسارگسیخته» و «هرج و مرج» نام برده‌اند.

بلاک‌چین و بیت‌کوین بر مبنای تمرکززدایی و سلب قدرت از حکومت‌ها شکل گرفته‌اند و کاربران اینترنتی دیگر نگران اعمال نفوذ دولت بر روند انتقال اطلاعات و پیام‌ها نخواهند بود.

آنچه مدیر تلگرام اخیراً با عنوان «عدم امکان فیلتر شدن تلگرام» یاد کرده بود بر همین مبناست. فراتر از آن، حتی در صورت قطع اینترنت‌تان نیز می‌توانید با میزان اعتباری که از بلاک‌چین گرفته‌اند به انتقال امن و سریع اطلاعات و پیام ادامه بدهید.

با توجه به نفوذ خارق‌العاده تلگرام در ابعاد گوناگون زندگی ایرانیان، اگر تلگرام پیشگام بلاک‌چین در ایران شود مهم‌ترین چالش یعنی فراگیری سریع را از سر راه آن برداشته است.

بهبود کسب‌وکارهای مجازی که تلگرام در ایران به تسریع در روند آن کمک شایانی کرده است، با بلاک‌چین به شتاب بیشتری خواهد رسید. بلاک‌چین حتی در فرایند دموکراسی نیز می‌تواند اثرگذار باشد و آرای انتخاباتی با امنیت و سرعت و سهولت از رأی‌دهندگان اخذ شود.

بلاک‌چین محصول دنیایی است که در اقتصاد، فرهنگ و سیاست‌گذاری آن قرار است صدای بیشتری از مردم شنیده شود، حتی اگر خوشایند دولت‌ها و قدرتمندان نباشد. هرچند دولت‌ها و قدرتمندان نیز حتماً برای مدیریت این دنیای جدید برنامه‌های خاص خود را خواهند داشت؛ اما دیگر نادیده گرفتن نقش تک‌تک افراد جامعه ممکن نیست و این یعنی هم‌راستا شدن جامعه‌گرایان و فردگرایان.

منبع: کانال تلگرامی مجمع فعالان اقتصادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.