راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

15 نکته که شاید درباره ویزا نمی‌دانستید / ویزا از نمای نزدیک

ماهنامه عصر تراکنش / شاید نام ویزا به گوش شما خورده باشد و حتی دارنده یکی از ویزاکارت‌های بین‌المللی هم باشید. در این یادداشت تلاش می‌کنیم درباره ویزاکارت اطلاعات بیشتری به شما بدهیم و به 15 نکته‌ای اشاره کنیم که شاید درباره کارت‌های ویزا نمی‌دانید.

ویزا یکی از بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای پرداخت جهان است. ویزا یکی از شرکت‌های پرداخت سرویس‌های مالی بین‌المللی در آمریکاست و دفتر اصلی این شرکت در فاسترسیتی ایالت کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت، نقل‌وانتقال پول به‌صورت الکترونیکی را در کشورهای دنیا به کمک کارت‌های نقدی و اعتباری تسهیل می‌کند. ایده پشت کارت‌های ویزا به سال 1958 برمی‌گردد؛ بعد از آنکه «بانک آمریکا» برنامه کارت اعتباری را راه‌اندازی کرد که آن زمان «بانک آمریکارد» نام داشت.

این کارت محصول اتاق فکر گروه تحقیقی به سرپرستی جوزف ویلیامز بود و در ابتدا مشتریان داخلی خود بانک را شامل می‌شد؛ اما بعد، زمانی که این کارت‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کردند، «بانک آمریکارد» با بانک‌های دیگری خارج از ایالت کالیفرنیا مذاکراتی انجام داد و موافقت‌نامه‌هایی امضا کرد. این موضوع که نقل‌وانتقال پول در سطح ملی و بعد هم جهانی را آسان می‌کرد، انقلابی در صنعت بانکداری تلقی می‌شد. سال 1976 واژه ویزا ابداع شد که جای واژه «بانک آمریکارد» را بگیرد؛ امروز این برند یکی از سازمان‌های بین‌المللی پیشرو‌ است که به‌عنوان واسط پرداخت در نقل‌وانتقال پول بین بانک‌ها، دارندگان کارت و پذیرندگان فعالیت می‌کند

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

بانک آمریکا

بانک آمریکا بزرگترین ارائه‌دهنده خدمات کارت‌های اعتباری در جهان به حساب می‌آمد و از این رو می‌توان آن را پرچم‌دار بانکداری الکترونیک در جهان نامید. «آمریکارد»؛ اولین کارت اعتباری بانکی، با شکل و شمایل امروزی آن بود. این کارت اعتباری در سال 1977 میلادی تغییر نام پیدا کرد و امروزه ما آن را با نام معتبر ویزاکارت می‌شناسیم.

[/mks_pullquote]

 

پیدا کردن فردی در هر جای دنیا که اصلا نام ویزاکارت به گوشش نخورده باشد یا با این برند آشنا نباشد، سخت است. اغلب مردم ویزا را حساب بانکی خود می‌دانند که با یک کارت پلاستیکی می‌توانند از آن برداشت کنند؛ اما بسیاری از کارشناسان و متخصصان می‌دانند که ویزا بیانگر یک شبکه پرداختی است که می‌تواند هر بار که تراکنشی انجام می‌شود، پذیرندگان را به بانک‌های تجاری و موسسه‌های مالی متصل کند.

خب؛ بیایید نگاه نزدیک‌تری به این شرکت موفق و باورنکردنی بیندازیم و با 15 نکته‌ای آشنا شویم که در مورد ویزا نمی‌دانستیم.

1. ویزا بزرگ‌ترین سازمان پرداخت کارت دنیا نیست!

بر خلاف باور عموم، ویزا بزرگ‌ترین سازمان پرداخت کارت در دنیا نیست. در سال 2015 ویزا بعد از برند چینی یونیون‌پی در هر دو نوع کارت نقدی و اعتباری، به‌عنوان دومین برند کارت‌های پرداخت شناخته شد. یونیون‌پی سالانه کارت‌های بیشتری صادر و ارزش مالی بیشتری در تراکنش‌های پرداخت جابه‌جا می‌کند. هرچند باید به این نکته اشاره کنیم که ویزا همچنان در بازار جهانی شماره یک است و یونیون‌پی بیشتر متمرکز بر بازار داخلی چین است. اگر بازار چین را در نظر نگیریم، توسعه ویزا به اندازه‌ای است که بیشتر از 50 درصد بازار متعلق به ویزاست.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

آماری از یونیون‌پی

با توجه به گزارش‌های منتشرشده از سوی جی هوآیونگ، مدیرعامل شرکت چینی یونیون‌پی کارت‌های صادرشده این شرکت در سطح جهان از مرز پنج میلیارد کارت گذشته و با پذیرش در بیش از ۱۴۱ کشور دنیا آن را به یک غول بزرگ پرداخت تنها پس از ۱۰ سال از تاسیس آن تبدیل کرده است. یونیون‌پی درسال ۲۰۱۲ در ۱۳۵ کشور جهان مورد پذیرش واقع شد که سهم خود را از اعتبار جهانی و حجم معاملات اعتباری برای نیمه اول سال ۲۰۱۲ به 8/23 درصد رساند. یونیون‌پی به‌عنوان یک قدرت مطلق و برترین نام تجاری (brand) پرداخت الکترونیکی چینی شناخته شده است که در حال گسترش و تبدیل شدن به ایفاگر نقش اصلی جهانی در زمینه معاملات اعتباری است.

[/mks_pullquote]

 

2. ویزا برای تبلیغات خود از روشی به نام The drop استفاده می‌کند.

پس از راه‌اندازی شبکه پرداخت ویزا در سال 1958 که در آن زمان بانک آمریکارد گفته می‌شد، این شرکت خود را با روشی به جامعه معرفی کرد که امروزه با عنوان drop شناخته می‌شود. بانک آمریکا تصمیم گرفت تعداد زیادی ایمیل را به 60 هزار دارنده کارت‌های اعتباری ارسال کند. در این ایمیل‌ها کارت‌های ویزا به عموم جامعه معرفی می‌شد و مردم می‌توانستند تا 300 دلار با کمک این کارت‌ها خرید کنند. با اینکه این ایمیل‌ها ناخواسته بودند، اما این راهبرد تبلیغاتی جواب داد و موجب رشد این برند شد. امروزه drop به روش ارسال تعداد زیادی ایمیل به افراد ناشناس گفته می‌شود.

3. لهستانی‌ها بیشترین کارمزد را در استفاده از تراکنش‌های ویزا پرداخت می‌کنند.

برای هر تراکنش در لهستان، 1.6 درصد از قیمت نهایی به‌عنوان کارمزد کسر می‌شود که این شامل محاسبه مالیات ارزش افزوده هر تراکنش هم می‌شود. این موضوع زمینه‌ساز بحث‌های زیادی مبنی بر قانونی بودن این حجم از کارمزد شده و مردم خواستار ورود دولت به این مساله شدند. در نهایت برای اینکه از چنین هزینه‌های زیادی پیشگیری شود، روش‌های جدید و جایگزین پرداخت معرفی شدند که به کسب‌وکارهایی مانند مسترکارت و ویزاکارت برای انجام تراکنش نیاز نداشتند.

4. ارزش گواهی کارت

سه کد دیجیتال در هر کارت ویزا وجود دارد. بیشتر مردم تمایل دارند این کد را نادیده بگیرند، اما این مهم‌ترین قسمت هر کارت است. این کد با هدف شناسایی هر تراکنش هنگام استفاده از کارت، تعبیه شده است و بدون آن هیچ تراکنشی نمی‌تواند در کارت‌های اعتباری یا نقدی انجام شود. شماره CVV هر کارت مختص همان کارت است.

5. ویزا سالانه 100 میلیارد تراکنش را تسهیل می‌کند.

از سال 2015 شبکه جهانی ویزا در میان باارزش‌ترین شبکه‌های پرداخت در جهان شناخته می‌شود. گزارش‌های نیلسون ریپورت، خبر از پردازش بیش از 100 میلیارد تراکنش سالانه در ویزا می‌دهند. همه تراکنش‌ها در مجموع 8/6 تریلیون دلار ارزش دارند. ویزا در عین حال به‌عنوان یک برند مستقل، یکی از پردرآمدترین شرکت‌های صنعت مالی در سطح جهان طبقه‌بندی شده است؛ به‌طوری که در سال 2015، جدا از 30 میلیارد دلار درآمد سالانه خود، 6.3 میلیارد دلار نیز درآمد اینترنتی داشته است.

6. مراکز داده ویزا می‌توانند 100 میلیارد محاسبه را در هر ثانیه مدیریت کنند.

با توجه به تمام پردازش‌هایی که در همه قاره‌ها انجام می‌شود، برای ویزا اهمیت زیادی دارد که بتواند یک سیستم ثابت برای مدیریت تراکنش‌ها داشته باشد. علت اینکه این سازمان نه یکی، بلکه دو مرکز عملیاتی عظیم دارد، نیز همین است. مرکز عملیاتی شرق در ویرجینیا مستقر شده و ساختمان عملیات مرکزی در کلرادو واقع شده است. تمام این مراکز داده در برابر تهدیداتی مثل تبهکاری، تروریسم و فجایع طبیعی به‌خوبی محافظت شده‌اند. ویزا می‌تواند بیش از 56 هزار تراکنش و بیش از 100 میلیارد محاسبه را در هر ثانیه به‌صورت همزمان مدیریت کند. علاوه بر اینها تمام این تراکنش‌ها برای 500 بار کنترل می‌شوند که 100 مورد از آنها صرفا برای کشف کلاهبرداری‌های مالی است.

7. ویزا صادرکننده کارت، تنظیم‌کننده نرخ بهره و وام‌دهنده نیست.

این یک تصور غلط است که ویزا به مشتریان خود وام می‌دهد. کاملا برعکس، ویزا یک واسطه مشهور است و صادرکننده کارت، نگهدارنده کارت، ارائه‌دهنده نرخ بهره یا وام‌دهنده نیست. مدل تجاری ویزا بسیار منحصربه‌فرد است. ویزا پول را از بانک مبداء مشتریان برمی‌دارد و به نقطه فروش نهایی پذیرندگان منتقل می‌کند و در این میان به هیچ‌وجه پول خلق نمی‌کند. منافع و درآمدهای ویزا از سرویس‌های ارزش افزوده‌اش فراهم می‌شود و درصدی از کل تراکنش را به‌عنوان درآمد برمی‌دارد. برای ویزا هرچه حجم پرداخت بیشتر باشد، حجم درآمد نیز بیشتر است.

8. ویزا در فهرست طبقه‌بندی برترین کارفرمایان آمریکا جایگاه بالایی ندارد.

طبق گزارش فوربس رتبه ویزا در فهرست برترین کارفرمایان آمریکا 320 است. این جایگاه برای شرکتی که 16 میلیارد دلار فروش دارد، کم است. از شرکتی با این وسعت انتظار می‌رود که بیش از 11 هزار و 300 آمریکایی برایش کار کنند.

9. ویزا بیش از هفت میلیارد دلار در خریدوفروش سهام سرمایه‌گذاری کرده است.

جریان نقدینگی بسیاری از شرکت‌های بزرگ به هفت میلیارد دلار نزدیک هم نمی‌شود؛ در حالی که ویزا تنها در سال 2016 بیش از این مقدار در بورس سرمایه‌گذاری کرده است. این رقم دو میلیارد دلار بیشتر از جریان آزاد نقدینگی در آمریکا است و همین مساله ویزا را با توجه به ورودی و خروجی آن، در جایگاه خریدوفروش سهام به رتبه نخست می‌رساند.

10. سهام ویزا درجه جذابیت بالایی دارد.

در هر زمانی سود ویزا بیش از انتظارات وال‌استریت برای سود فصلی شرکت‌ها بوده است. در نتیجه سهام شرکت‌ها که بخشی از میانگین صنعتی داوجونز است، در حجمی حدود دو درصد رشد کرده که این موضوع موجودی را بیش از 110 دلار و 16 سنت در هر سهم نگه می‌دارد.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

وال‌استریت

وال‌استریت خیابان معروفی در محله منهتن، نیویورک، در ایالات متحده آمریکاست. ساختمان بازار بورس نیویورک که بزرگ‌ترین بورس جهان از نظر میزان معاملات و حجم مالی است، در خیابان وال‌استریت قرار دارد. همچنین مرکز بزرگ‌ترین مراکز اقتصادی ایالات متحده آمریکا و چند بورس مهم اقتصادی این کشور از جمله بازار بورس نیویورک (NYSE)، بازار بورس نزدَک (NASDAQ)، بازار بورس آمریکا (AMEX)، بازار بورس تجاری نیویورک (NYMEX) و میز بازرگانی نیویورک (NYBOT) در این منطقه قرار دارد.

[/mks_pullquote]

 

11. ویزا اسپانسر بزرگ ورزشی است.

بسیاری از افراد نمی‌دانند که از سال 1980 تا امروز ویزا یک اسپانسر بزرگ ورزشی بوده است. آنها به‌صورت منظم اسپانسر بسیاری از مسابقات المپیک هستند. همین‌طور ویزا از سال 1995 به‌عنوان اسپانسر لیگ فوتبال آمریکایی و کمیته بین‌المللی المپیک در سال 2002 شناخته شده است. همچنین آنها جام جهانی فوتبال را که در جنوب آفریقا برگزار شد، حمایت مالی کردند.

12. ویزا ابزارهای پوشیدنی پرداخت را در المپیک زمستانی معرفی کرد.

المپیک مهم‌ترین رویداد ورزشکاران است و ویزا ابزار‌های پوشیدنی پرداخت را به‌صورت انبوه در المپیک ۲۰۱۸ پیونگ‌چانگ کره جنوبی ارائه می‌کند. تیم قهرمانان ویزا و طرفداران آن می‌توانند از این ابزار ویزا لذت ببرند و به‌وسیله حلقه یا دستکش‌ پرداخت‌هایشان را انجام دهند. این اولین باری است که پرداخت به‌وسیله ابزارهای پوشیدنی در رویدادهای المپیک به کار گرفته می‌شود.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

پیونگ‌چانگ

پیونگ‌چانگ یک شهرستان در استان گانگ‌ون در کره جنوبی است که در کوه‌های تیبیک قرار دارد و به همین دلیل برای ورزش‌های زمستانی محبوب است. همچنین در این شهر چندین معبد بودایی قرار دارند. پیونگچانگ در فاصله ۱۸۰ کیلومتر (۱۱۰ مایل) شرق سئول ـ پایتخت کره جنوبی ـ قرار دارد. پیونگ‌چانگ همچنین میزبان بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ است.

[/mks_pullquote]

 

13. رنگ زرد و آبی در ویزا سمبلیک هستند.

لوگوی ویزا ساده است و رنگ آبی در بالای آن و رنگ زرد پایین آن به دلیلی مشخص انتخاب شده‌اند. رنگ آبی نمایانگر آسمان و رنگ زرد تپه‌های زرد کالیفرنیاست که ویزا آنجا ایجاد شده است.

14. ویزا به «ادل بکهام» کمک کرد تا یک رکورد جهانی ثبت کند.

از سال 1995 ویزا تصمیم گرفت اسپانسر لیگ ملی فوتبال آمریکا شود تا به مشتریان نشان دهد ویزا بدون اصطکاک و سریع است و با یک دست قابل دسترسی است؛ ادل بکهام به‌عنوان دریافت‌کننده بزرگ تیم نیویورک در یک برنامه زنده تلویزیونی در 29 ژانویه 2015، 33 توپ را در یک دقیقه دریافت کرد که در کتاب گینس ثبت شد.

15. آمریکا بزرگ‌ترین بازار ویزا در جهان است.

با وجود پوشش بیش از 150 کشور در جهان، بزرگ‌ترین بازار ویزا، ایالات متحده آمریکاست. 55 درصد از مجموع درآمد ویزا از مشتریان آمریکایی است.

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    در قالب پیشنهاد، وقتی درباره رنگ لوگوی ویزا صحبت میکنین اننتظار میره در کل مطالب، یک عکس از این برند استفاده شده باشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.