راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا دانشنامه ویکی مبنا راه‌اندازی شد؟

در اولین روز از همایش سیاست‌های پولی و ارزی از دانشنامه بانکی ویکی مبنا رونمایی شد؛ دانشنامه‌ای که به صورت آنلاین در دسترس علاقمندان است و از لحاظ طراحی و عملکرد بسیار شبیه به نمونه موفق ویکی‌پدیا است با این تفاوت که در یک حوزه خاص فقط فعالیت دارد. در روز رونمایی از این دانشنامه به سراغ دکتر نیما امیرشکاری مدیر پروژه مبنا در پژوهشکده پولی بانکی و مدیر دیوان‌سالار دانشنامه بانکی ویکی مبنا رفتیم و گفت‌گوی کوتاهی با او در این زمینه داشتیم.

Wiki-Mabnaa-Index-way2pay-94-03-11

امیرشکاری در ابتدا به چیستی پروژه مبنا اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما تقریباً از یک یا دو سال گذشته پروژه‌ای را در بانک مرکزی تحت عنوان پروژه مبنا شروع کردیم که مدل‌های بانکی نوین ایران بود که می‌خواستیم به سمت استانداردسازی برویم؛ این امر طبق آیین‌نامه هیئت‌وزیران که در خصوص نظام شفافیت و تمرکز اطلاعات، تکلیفی را به بانک مرکزی موکول کرده بود. این تکلیف در مرور زمان به پروژه‌ای به نام نشتا در شرکت خدمات انفورماتیک تبدیل شده که یکی از زیرمجموعه‌هایش، مبنا یا استانداردسازی مدل بانکی بود که با همکاری پژوهشکده پولی بانکی و شرکت خدمات انفورماتیک شروع شد.»

Wiki-Mabnaa-Index-way2pay-94-03-11a Wiki-Mabnaa-Index-way2pay-94-03-11b

وی در خصوص ویکی مبنا می‌گوید: «از محصولات جانبی پروژه مبنا می‌توان به یک دانشنامه اشاره کرد. چراکه استانداردسازی دانش خاص خودش را می‌خواهد و لازم است که درباره مسائل و ادبیات پایه به یک‌زبان مشترک صحبت کرد و ما سعی کردیم از بهترین ابزاری که در حال حاضر در دنیا وجود دارد به نام دانشنامه مشارکتی یا همان ویکی استفاده کنیم تا بتوانیم دانش تجربی موجود در اذهان بانکداران و صنعت بانکی را مکتوب و به یک دانش آنلاین تبدیل کنیم و به‌صورت آزاد در اختیار عموم قرار دهیم.»

علاقه‌مندان می‌توانند در سایت دانشنامه ویکی مبنا www.mabnaa.com ثبت نام کنند و با داشتن نام کاربری و رمز عبور در بحث‌ها شرکت کنند و خلق دانش داشته باشند و یا اینکه فقط مطالعه کننده باشند.

دکتر نیما امیرشکاری مدیر پروژه مبنا در پژوهشکده پولی بانکی و مدیر دیوان‌سالار دانشنامه بانکی ویکی مبنا
دکتر نیما امیرشکاری مدیر پروژه مبنا در پژوهشکده پولی بانکی و مدیر دیوان‌سالار دانشنامه بانکی ویکی مبنا

به گفته مدیر پروژه مبنا این فضا کاملاً مشابه فضای ویکی‌پدیا است و افراد می‌توانند استفاده‌های متفاوتی از آن داشته باشند. وی در ادامه می‌گوید: «ما یک سری اصول بنیادین، خط‌مشی‌ها و راهنمایی‌هایی را داریم که استفاده مناسب را آموزش می‌دهد. فلسفه اصلی آن دانش جمعی، تجمیع این دانش و اجازه مشارکت کردن تمامی افراد علاقه‌مند است و درمجموع این دانش باید مکتوب شود و به بلوغ برسد.»

1 دیدگاه
  1. رامین می‌گوید

    مثل این که کلا از دسترس خارج شده و مدت هاست استفاده نمی شود! متوجه نمیشم چرا بخش دولتی علاقمند به معرفی پرسر و صدای پروژه هایی است که بعد از فروکش کردن هیجانات اولیه تبدیل به متروکه ای بی مخاطب میشه!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.