راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توضيحات بانک مرکزي درباره سرمقاله مردم سالاري

روابط عمومي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران با ارسال جوابيه‌اي به روزنامه مردم سالاري نوشت: در پي انتشار سرمقاله‌اي در روزنامه مردم سالاري مورخ 1390/11/23 به قلم آقاي حميدرضا شکوهي تحت عنوان «نظرسنجي براي پول ملي با چه معياري؟» که در آن لزوم همه پرسي پيرامون ابعاد مختلف برنامه حذف صفر از پول ملي مورد سوال واقع شده است، به استحضار مي‌رساند: نويسنده در يادداشت کوتاه خود به دفعات متذکر شده است که اصلا ح پول ملي موضوع تخصصي بوده و اهميت فوق العاده‌اي در زندگي روزمره مردم و حتي نسل‌هاي بعدي دارد لذا نبايد از عموم مردم که تخصصي در اين زمينه ندارند، اخذ نظر شود; حتي در حد يکي از چندين معيار تصميم گيري نهايي مسوولين باشد. در ادامه نيز به برخي اقدامات ديگر نظير فعاليت مسکن مهر، برنامه هدفمندسازي يارانه‌ها و… پرداخته شده است که پاسخ به آنها در اين گزارش نمي گنجد و فقط به ارائه توضيح کوتاهي در زمينه برنامه حذف صفر اکتفا مي‌گردد.

لذا در پاسخ به مسايل مطرح شده در يادداشت ياد شده، لازم است به نکات زير توجه شود:

1- همانگونه که نويسنده مقاله مورد بررسي به درستي ذکر کرده، موضوع حذف صفر از پول ملي بسيار حائز اهميت بوده و با زندگي روزمره آحاد مختلف جامعه ارتباط تنگاتنگ دارد. ليکن از اين گزاره درست، نبايد به اين نتيجه رسيد که عموم مردم به دليل عدم تخصص نبايد در امور مربوط به آن مشارکت داده شوند. اگر موضوعي با زندگي روزمره مردم ارتباط تنگاتنگ دارد پس نمي تواند بدون درک صحيح مردم از ابعاد مختلف آن در صحنه اجرا موفقيتي داشته باشد. لذا، مسوولين ناظر بر اجراي برنامه به اين واقعيت وقوف داشتند که چنين برنامه حساس و ظريفي که با مبادلات خرد و کلان روزانه مردم مرتبط است با همياري، همفکري و حمايت همان مردم مي‌تواند قرين موفقيت گردد. از اين رو، از ابتدا سنگ پايه امور بر ايجاد رابطه‌اي دو سويه با اقشار مختلف جامعه نهاده شد و در اين راستا، پايگاه اطلاع رساني «طرح اصلا ح پول ملي» و «نظرسنجي عمومي» راه اندازي گرديد. تجربيات ساير کشورها نيز نشان مي دهد که کشورهاي موفق در حوزه رفرم پولي، تمرکز زيادي بر ايجاد رابطه دو سويه با مردم و آموزش آنها داشته اند.

2- نتايج نظر سنجي انجام گرفته بيانگر تصورات، انتظارات، تمايلات و احساسات مردم درباره پول ملي کشور است.

چنانچه نويسنده مطلب مورد بررسي به نظرسنجي مراجعه نمايند متوجه مي شوند با طيف گسترده‌اي از سوالات گوناگون پيرامون ابعاد مختلف نظام پولي کشور مواجه مي شوند و اين سوالات منحصر به فقط نام پيشنهادي براي پول جديد نيست. پاسخ اين سوالات تصوير خوبي از وضعيت نظام پرداخت‌هاي کشور به دست مي دهد که نه تنها در زمينه برنامه حذف صفر بلکه براي برنامه ريزي در ساير حوزه‌ها نيز مفيد خواهد بود. براي مثال، مشخص شدن جايگاه ابزارهاي پرداخت الکترونيک مي‌تواند مسوولين را در ارائه خدمات بهتر و تشويق عموم به گسترش کاربرد ابزار غير نقد رهنمون سازد.

در خصوص برنامه حذف صفر هم به تصميم گيرندگان مسير راه نشان مي دهد که با شناخت از فرهنگ عامه، موضوع را بررسي نمايند و هم به مجريان طرح نشان مي‌دهد که در کدام ابعاد نياز بيشتري به آموزش و اطلاع رساني وجود دارد. اينکه تصميم سياستگذاران و مقامات ارشد کشور در خصوص نام پول ملي چه باشد به هيچ وجه مانع اين نيست که نظر مردم در اين خصوص پرسيده شود. چرا که آراي مردم خود حاوي اطلاعات با ارزشي از تمايلات آنها است که به سياستگذاران در زمينه تعيين نام کمک چشمگيري مي‌نمايد. براي مثال، به نظر مي‌رسد لازم است در مورد مفاهيم تومان و ريال بيشتر صحبت شود و سپس ارزيابي گردد که آيا هنوز بخشي از جامعه مي‌خواهد اين اسامي حفظ شود يا خير؟ در مثال ديگر، وقتي درصد بالايي از کاربران اظهار مي‌کنند که با حذف 4 صفر از پول ملي موافق هستند، نشانگر اين واقعيت است که افراد در زندگي مالي روزمره خود به تجربه دريافته اند 4 صفر از اسکناس و مسکوک قابل حذف بوده و محلي در محاسبات آنان ندارد و لذا آمادگي حذف آن را دارا ميباشند.

3- نظرسنجي عمومي که در پايگاه اطلاع رساني «طرح اصلاح پول ملي» قرار داده شده داراي اين کيفيت است که کاربران مي‌توانند نتيجه نظرسنجي را مشاهده نمايند. بنابراين، اين مزيت را دارد که به افراد نشان مي دهد در خصوص جنبه‌هاي مختلف برنامه حذف صفر، آراي متفاوت و در برخي موارد بسيار به هم نزديک است. بنابراين، هيچ گروهي انتظار نخواهد داشت نظر آنان همان نتيجه غايي باشد. مضافا اينکه مسولين بانک مرکزي مکرر تاکيد کرده‌اند در خصوص نام و طرح سکه و اسکناس‌هاي جديد، نتايج مجموعه مطالعات و بررسي‌هاي کارشناسانه در اختيار سياستگذاران قرار خواهد گرفت و نظرسنجي يکي از آن موارد است.

4- نظرسنجي عمومي در خصوص ابعاد مختلف برنامه حذف صفر يکي از اصول اوليه اجراي برنامه مذکور است که تقريبا در تمامي کشورهايي که اقدام به انجام آن کرده اند صورت پذيرفته است.

5- در خاتمه يکي بار ديگر به اين واقعيت توجه داده مي‌شود که پول ملي يک ابزار پرداخت مهم براي کليه اقشار جامعه در تمامي مبادلات خرد تا کلان روزمره آنان است و هرگونه تغيير موفقيت آميز در آن نيازمند پذيرش از جانب عموم است. اين امر محقق نمي‌شود مگر با مشارکت دادن آحاد مختلف جامعه در مباحث و موضوعات مرتبط که انجام نظرسنجي تنها يکي از شيوه‌هاي رايج مي باشد. ارتباط فعال با عموم در اين زمينه به درک صحيح از اوضاع موجود انجاميده و چشم انداز روشن تري از افق پيش رو براي مردم ترسيم مي‌نمايد که مي تواند حمايت و پشتيباني آنان را در اجراي برنامه جلب نمايد. تجربه ساير کشورها در اين زمينه نشان داده است هر قدر پذيرش عمومي بيشتر بوده و همراهي و پشتيباني محکم تري از برنامه حذف صفر به عمل آمده، هزينه‌‎هاي اجرايي و همچنين آثار حاشيه‌اي آن بر ساير جنبه‌هاي فعاليت‌هاي اقتصادي جامعه کمتر بوده و اقتصاد کشور با سرعت بيشتري با وضعيت جديد تطبيق مي‌يابد و ثمرات برنامه حذف صفر به نحو مطلوب تري در جامعه نمايان مي‌گردد.

توضيح مردم سالاري:

بخش نتيجه گيري سرمقاله روزنامه مردم سالاري دلايل عدم نظرسنجي در مورد مسايل مهم تر اقتصادي کشور است که بانک مرکزي در جوابيه خود به درستي اعلام کرده که پاسخ آنها در اين گزارش نمي گنجد. با سپاس از توجه بانک مرکزي به انتقادات رسانه‌ها، از مجموعه دولت انتظار مي‌رود در مورد عدم نظرسنجي مسائل ديگر اقتصادي مورد توجه مردم توضيحات خود را ارائه دهد چرا که اهميت آنها براي مردم کمتر از واحد پول ملي نيست و چه بسا بيشتر هم باشد.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.