پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بانکها و فینتکها
رضا قربانی؛ هفتهنامه شنبه / امسال اتفاق جالبی در حاشیه جشنواره فیلم فجر رخ داد که نمیدانم چقدر میتواند به یک جریان جدی تبدیل شود؛ منتها فعلاً که جالب است و میشود به آن اشارهای کرد و امیدوار بود به جریانی جدی تبدیل شود.
«تعدادی از فیلم اولیهای حاضر در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با همدیگر قرار گذاشتند که در ایام برگزاری جشنواره از آثار یکدیگر حمایت کنند.» این خبری بود که در روزهای گذشته منتشر شد و از قول یکی از کسانی که که در این طرح حضور داشته نقل شده بود: «کی از مهمترین مواردی که در این جلسه مطرح شد، حمایت فیلمسازان جوان از آثار یکدیگر بود که در همین راستا تصمیم گرفته شد تا در نمایش اول فیلمهایمان در برج میلاد در سالن حضور داشته باشیم و فیلمهای یکدیگر را ببینیم. علاوه بر آن با توجه به اینکه یک فیلمساز جوان در کنار یک فیلمساز پیشکسوت و دارای تجربه تعریف میشود، تصمیم گرفتیم که هرکدام از فیلمسازان جوان به فراخور علاقه خود، فیلم اول خود را به یک فیلمساز پیشکسوت و مورد علاقه تقدیم کند.»
گویا هدف از این برنامه، نشان دادن این است که سینما یک کار جمعی است و در سینما هیچ کسی جای کسی را نگرفته است و قرار نیست نسلی از فیلمسازان در جشنواره حضور پیدا کنند و نسل دیگر را عقب بزنند. مقصود ما این است که در طول برگزاری جشن سینمای ایران در یک فضای قابل احترام فیلمهای یکدیگر را ببینیم و به هم انرژی بدهیم.
دقیقاً همین فضا را در اکوسیستم کسبوکارهای ایرانی شاهد هستیم؛ هدف حذف نیست. به نظرم کسبوکارهای نوپای ایرانی باید کنار هم باشند و بر مشکلات غلبه کنند و بگویند که هدفشان حذف سنتیها نیست بلکه آمدهاند که کمک کنند مردم زندگی بهتر و با کیفیتتری داشته باشند.
کسبوکارهای نوپای ایران در بخشهای مختلف باید از هم حمایت کنند و هر روز باید بلوغ اکوسیستم بیشتر و بیشتر شود. گاهی وقتها به بهانه رقابت اتفاقهایی میافتد که اکوسیستم را دچار مشکل میکند. همه در کنار مشکلات واقعی باید کنار هم باشند و مشکلتراشی نکنند.
سال گذشته کسبوکارهای نوپای ایران در زمینه فینتک در کنار هم بودند و بر چالشهایی که برایشان پیش آمد غلبه کردند. همان زمان بسیاری از کسانی که در این فضا فعالیت میکردند از من و همکارانم در راه پرداخت انتظار داشتند بپیچیم به پروپای شاپرک و بانک مرکزی. در حالی که دشمن بانک مرکزی و شاپرک نبودند. دشمن همه ما ناآگاهی است و کسبوکارهای نوپای ایرانی باید تلاش کنند آگاهی را افزایش دهند که با افزایش آگاهی بسیاری از مشکلات خودبهخود حل میشود.
مانند سینماگران جوان فیلم اولی ایرانی، کسبوکارهای واقعی و نوپای ایرانی باید به همدیگر کمک کنند و شرایطی را فراهم کنند که آگاهی از فینتک افزایش یابد. درست است که فینتکها ممکن است جایی در مقابل بانکها بایستند اما یادمان باشد که فینتکها دشمن بانکها نیستند بلکه دشمن کیفیت پایین خدمات هستند و قرار است کاری کنند که مردم از خدمات مالی با کیفیت استفاده کنند نه این که بانکها را از بین ببرند.