راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا می‌دانید سرمایه‌گذار پرفروش‌ترین فیلم سینمایی ایران در جهان چه کسی است؟ فعالیت‌ فرهنگی و اجتماعی بانک‌ها برای جذب مشتری و مخاطب

نینا راث منتقد هافینگتون پست روز سه‌شنبه گذشته در تیتر مقاله‌اش به این مسئله اشاره کرد که چرا به نظرش فیلم جدایی نادر از سیمین اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را خواهد گرفت. او آخرین و تنها منتفدی نیست که این موضوع را بیان کرده است. حالا منتقدهای جهان یک صدا از فیلمی صحبت می‌کنند که شانس اول کسب اسکار فیلم خارجی امسال است. جدایی نادر از سیمین تاکنون پرفروش‌ترین فیلم سینمایی ایران در جهان بوده است و بسیاری از منتقدان این فیلم را شانس اول اسکار فیلم خارجی امسال می‌دانند. اما آیا می‌دانستید که پشتیبان و سرمایه‌گذار این فیلم بانک خصوصی پاسارگاد بوده است؟

اولین بار در تابستان سال گذشته اعلام شد که بانک پاسارگاد،‌ نگار اسکندرفر و اصغر فرهادی سرمایه گذاری روی فیلم جدایی نادر از سیمین را بر عهده دارند و کار ساخت فیلم آغاز شد.

 بعد از موفقیت‌های فراوان فیلم در اکران عید امسال و در اواخر فرورین در نشستی که در فرهنگسرای رسانه برای نقد و بررسی فیلم جدایی نادر از سیمین برگزار شد اصغر فرهادی از تجربه‌ سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد به خوبی یاد کرد.

در این نشست که با حضور مدیر روابط عمومی بانک پاسارگاد به عنوان اسپانسر فیلم برگزار شد، اصغر فرهادی با تقدیر از همراهی‌های خوب این بانک گفت: «یکی از دلایلی که با آرامش فیلم را ساختم همراهی‌های بسیار خوب بانک پاسارگاد بود. آنها شان فیلم را به خوبی رعایت کردند. این بهترین خاطره من در سینما به لحاظ سرمایه‌گذاری و تولید است. هیچ‌جا از من نخواستند تصویری از بانک پاسارگاد نشان بدهم یا حتی نخواستند کارمند بانکی که در فیلم وجود دارد کارمند بانک پاسارگاد باشد.»

تبلیغات غیرمستقیم

مدتی می‌شود که بانک­‌های کشور با تکیه بر مسئولیت­ اجتماعی خود دست به فعالیت‌هایی برای جذب مشتری و مخاطب می‌زنند.

مثلا بانک سامان در برگزاری چند کنسرت موسیقی در دوسه سال اخیر حضور و مشارکت فعال داشته است. یا  بانک اقتصاد نوین از طریق شرکت­‌های زیر مجموعه خود به ویژه بیمه نوین مشارکت‌هایی می‌کند.  به عنوان نمونه مشارکت در جشنواره موسیقی فجر و بخشی از فستیوال فیلم فجر از جمله موارد مشارکت بانک اقتصاد نوین است.

مورد بانک پاسارگارد

اما عملکرد بانک پاسارگاد در میان سایر بانک­‌ها بیشتر به چشم آمده است. یکی از اقدامات جالب این بانک تأسیس موزه نگهداری آثار هنری و ورود به موضوع خرید و فروش آثار هنری بود.

خرید آثار پرویز تناولی و فروش آن در حراجی­‌های معتبر دبی از جمله اتفاقاتی بود که پیش از این اخبار آن در رسانه­‌ها منتشر شده بود.

بانک پاسارگاد برنامه‌ خود را حمایتی عملی از اقتصاد هنر در ایران، حمایت از نخبگان در سطوح مختلف دانشگاهی، تأسیس اولین دانشگاه فوق تخصصی به عنوان یک حرکت عظیم آموزشی و عملی توسط بخش خصوصی در کشورمان، حمایت از ورزش و ورزشکاران ایرانی و سرانجام تأسیس نگارخانه بزرگ آثار هنری و زمینه سازی ورود هنر ایران به بازارهای بین المللی عنوان کرده بود. هدف نهایی این رویکرد هم ورود آثار هنرمندان ایرانی در عرصه بازارهای بین­‌المللی معرفی شده بود و اولین نمونه این حرکت عرضه مجسمه استاد پرویز تناولی به بالاترین قیمت ممکن در خاورمیانه توسط این بانک، در حراج کریستی دبی است که رکورد جهانی جدید را به نام ایران ثبت کرد.

بانک پاسارگاد و ورود به صنعت فیلم

بانک پاسارگاد در حوزه سینما نیز با سرمایه گذاری در دو فیلم سر و صدای زیادی به پا کرد. فیلم اولی که بانک پاسارگاد در آن سرمایه گذاری کرد فیلی با نام “میزاک ” به کارگردانی “حسینعلی لیالستانی” و تهیه کنندگی “جهانگیر کوثری” بود که  موفقیتی به دست نیاورد و این فیلم هنوز روی اکران را هم به خود ندیده است. اما بانک پاسارگاد بیدی نبود که با این بادها بلرزد!

بانک پاسارگاد و جدایی

در دومین تجربه ، بانک پاسارگاد سراغ کارگردان نام آشنای سینمای ایران رفت و کل سرمایه­‌گذاری فیلم را به تهیه کنندگی اصغر فرهادی وتوسط نگاراسکندرفر، به عنوان مجری طرح، انجام داد.

با اکران موفقیت آمیز فیلم در جشنواره فیلم فجر و نیز جشنواره معتبر برلین، فیلم در نوروز امسال در سینماهای تهران و شهرستان­‌ها به نمایش درآمد و موفق به فروش چند میلیاردی شد.

اصغر فرهادی پیش از این با اشاره به سرمایه‌گذار «جدایی نادر از سیمین» که بانک پاسارگاد است، گفته بود: تمام مسائل اقتصادی فیلم به بانک پاسارگاد مربوط می‌شود. این فیلم، فیلم پرخرجی بود و به اندازه‌ی دو فیلم سینمایی مرسوم هزینه شد.

فرهادی ­درباره‌ی ­تأثیرگذاری ­سرمایه‌گذاری ­بانک­ پاسارگاد در ساخت ­فیلم ­که بر خلاف سرمایه گذاری های مرسوم است ،پاسخ داد:یکی از شانس‌های فیلم سرمایه گذارش بود که بیشتر از اینکه به فیلم نگاه اقتصادی داشته باشد، نگاه فرهنگی داشت. این سرمایه‌گذار حتی کوچکترین تبلیغی در رابطه با بانک از ما نخواست.

وی یادآور شد: ما پیش از آنکه سرمایه گذار را پیدا کنیم در فیلم‌نامه شخصیت فیلم‌نامه‌مان کارمند بانک بود و با سرمایه‌گذاری این بانک خاص این پتانسیل وجود داشت که این کارمند بانک، کارمند بانک پاسارگاد باشد اما خوشبختانه دوستان دربانک حتی اشاره هم نکردند که این کارمند، در بانک پاسارگاد شاغل باشد. رفتارشان و برخوردشان با فیلم کاملاً فرهنگی بود، بنابراین من هیچ محدودیتی از سمت سرمایه‌گذار نداشتم و خیلی راحت و با فراغ بال کار کردم.

موفقیت­های بانک پاسارگاد

بعد از تجربه تلخ میزاک به نظر می رسد که بانک پاسارگاد از نظر هنری و اقتصادی موفق به کسب نتایج خیره کننده و شگفت انگیزی شده است.

همزمان با شروع اکران فیلم در تهران و شهرستان­ها، تمامی شعب بانک پاسارگاد با پخش تیزرهای جدایی نادر از سیمین به نوعی فضای مانیتوری شعب خود را در اختیار این فیلم قرار دادند تا مشتریان به هنگام انتظار برای دریافت خدمت، با این فیلم بیشتر آشنا شوند.

بعد از اکران میلیاردی فیلم در ایران، اکران جهانی فیلم شروع شد در کمتر از دوهفته فروش فیلم در فرانسه از مرز یک و نیم میلیون یورو عبور کرد.

حالا بانک پاسارگاد با این سرمایه‌گذاری خود که احتمالا در حدود یک میلیارد تومان بوده است موفق‌ترین بانک ایرانی در زمینه سرمایه‌گذاری در عالم سینما شناخته خواهد شد.

وقتی همه چیز آماده باشد

حالا باید ماند و دید که آیا فیلم جدایی جایزه فیلم خارجی اسکار را هم برای اولین بار به ایران خواهد آورد یا نه. پیش از این حسین معززی نیا سردبیر مجله 24 در گفت‌وگوی با اصغر فرهادی سوال جالبی پرسیده بود: آقای فرهادی شما چکار می‌کنید که چوب هم در فیلم شما خوب بازی می‌کند؟!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.