راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌ها سینماها را تعطیل می‌کنند

معلوم شده كه سازمان سينمايي هیچ کمکی به سالن‌های سینما نکرده است / در چند هفته آینده چند سالن سینما به علت بدهی به بانک تعطیل می‌شوند /

سینمای ما نوشت: به دنبال حذف یارانه‌های حامل‌های انرژی از ابتدای دولت دهم، هزینه‌ها در بخش‌های مختلف افزایش پیدا کرد. این افزایش هزینه‌ها برای سالن‌های سینمایی که تا پیش از این به عنوان یک شغل خدماتی محسوب می‌شدند، بسیار بیشتر شده است. به گونه‌ای که افزایش این هزینه‌ها باعث شد تعدادی از این سالن‌ها به سمت تعطیلی حرکت کنند اما سازمان سینمایی با دادن وعده‌هایی همچون پرداخت بخشی از هزینه‌های حامل‌های انرژی سالن‌های سینمایی تلاش کرد تا از این تعطیلی جلوگیری کند و حتی در آخرین تصمیمات گرفته شده قرار شد با همکاری موسسه سینماشهر مبلغ ۵۰۰‌میلیون تومان برای پرداخت بخشی از هزینه‌های افزوده شده سینماداران از محل بالارفتن حامل‌های انرژی اختصاص پیدا کند.

این روزها که در پایان آخرین روزهای دولت دهم قرار داریم، مشخص شده است که این سازمان هیچ کمکی به سالن‌های سینمایی نکرده است. در برنامه هفت نیز رضا نصیری‌نژاد و حبیب کاوش مهمان بودند و با پرداختن به مبحث اکران از اذان تا اذان که در سال‌های اول با استقبال روبه‌رو می‌شد، نکاتی درباره وضعیت سالن‌های سینما مطرح کردند. از جمله در بخش دیگری از این میزگرد نصیری‌نژاد خبر از تعطیلی سینماها به دلیل بدهی داد و عنوان کرد:

«در گروه سینمای قدس و عصر جدید ما در سانس 10 شب و طرح اذان تا اذان فروش 15‌هزار تومانی در سینماقدس و فروش 120‌هزار تومانی در سینما عصر جدید داشتیم آن هم با سه سالن سینما، در چند هفته آینده چند سینما به علت بدهی به بانک تعطیل می‌شوند، باید برای بحران فکری اندیشید.» کاوش نگاهی دوگانه به مسئله داشت: «یکی از مصوبات شورای‌عالی سینما خریداری 25‌درصد از سهم سینماها بود که متاسفانه عملی نشد. چرخه تولید دولتی این است که من کارگردان یک فیلم 300‌میلیونی را با سه میلیون تمام کنم، این مسئله باعث می‌شود که پول در تولید هزینه شود و اصلا انگیزه اکران وجود نداشته باشد. باید به همان نسبت که به تولید فیلم سوبسید می‌دهند به سینمادار هم بدهند. دولت باید از تهیه‌کنندگی فیلم‌ها دست بردارد چون تاجر خوبی نیست.»

جالب اینجاست که او از سوی دیگر گفت: «نزدیک به 70‌درصد فیلم‌های ما دولتی است که به درد نمی‌خورند،30‌درصد بقیه هم با حمایت دولت ساخته می‌شود. مسئولان جدیدی که سر کار می‌آیند باید بخش خصوصی را دریابند.» اما درباره مسئله سینما محمدقاصد اشرفی (رییس هیات‌مدیره انجمن سینماداران) در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «در طول این سال‌ها به‌رغم قول‌هایی که جواد شمقدری (رییس سازمان سینمایی) به سالن‌داران داده است، اما یک ریال هم به سینما‌ها کمک نشد و آن‌ها فقط سالن‌های سینمایی را قربانی اهداف خود کردند.»

رییس هیات‌مدیره انجمن سینماداران با انتقاد از سیاست‌های شمقدری در بخش سینما گفت: «در سازمان سینمایی هر بودجه‌ای که از ارشاد یا بخش‌های دیگر وارد می‌شود فقط در بخش دولتی هزینه می‌شود یا این‌که به تولید داده می‌شود و با این‌که به ما وعده داده شده بود بخش‌هایی از هزینه‌های حامل‌های انرژی به سینماداران پرداخت می‌شود اما چنین کاری صورت نگرفت.» وی ادامه داد: «ما با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس‌جمهوری پیرامون مشکلات خود نامه‌نگاری کردیم اما کوچک‌ترین توجهی به نامه‌های ما نشد» و نتیجه گرفت: «به نظر می‌رسد سالن‌های سینمایی برای وزارت ارشاد هیچ اهمیتی ندارد و آنچه برای ارشاد و سازمان سینمای مهم است فقط تولید فیلم و آن هم فیلم فاخر است و به سالن‌های سینمایی کمترین توجهی نشده است.»

وی وضعیت کنونی سینما را چنین توصیف کرد: «امروز بیش از ۱۰ سالن سینمایی که به‌تازگی ساخته شده‌اند یا در حد ساخت هستند به دلیل آن‌که نتوانستند سود وام ۳۶‌درصدی را که از بانک‌ها گرفته‌اند، بازپرداخت کنند در خطر نابودی قرار دارند و بانک‌ها به آن‌ها اولتیماتوم داده‌اند و امکان دارد که بانک سالن‌های سینمایی را مصادره کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.