راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی خرد؛ رقیب جدید بانک‌ها هستند

سومین همایش دفاتر استانی شرکت پرداخت الکترونیک سپهر طی دو روز در هتل فردوسی برگزار شد. در این مراسم حمزه آقابابایی، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر و محسن سیفی کفشگری، مدیرعامل بانک صادرات ایران حضور داشتند.

به گزارش راه پرداخت، حمزه آقابابایی، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر بیان کرد: شرکت پاس طی سال‌های اخیر رکوردهای خاصی را در شاخص‌های سهم بازاری، مالی، عملیاتی و…به ثبت رسانده است، براساس گزارش عملکرد شرکت پرداخت الکترونیک سپهر از خرداد ۱۴۰۱ تا به امروز موفق به رشد ۱۵۸ درصدی تعداد ابزارهای فعال سیستمی شده‌ایم. همچنین میزان رشد سرمایه بازار از مبلغ تراکنش‌های این شرکت در مرداد سال جاری ۵.۷۸ درصد بوده است.


رشد ۴ برابری شاخص مبلغ تراکنش‌های اینترنتی


او افزود: شرکت پاس رصد ۷۴۶ درصدی منبع تراکنش اینترنتی را داشته است. همچنین بیشترین رشد در شاخص مبلغ تراکنش‌ها را در صنعت پرداخت کشور طی سال قبل تجربه کرده است. سهم شرکت پاس از سهم بازار بانک صادرات در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۸ درصد بود اما در حال حاضر به ۴۲ درصد رسیده است. تعداد کل تراکنش‌های شرکت نیز ۱۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار مورد است.
آقابابایی تعداد دستگاه‌های مالکیتی شرکت پاس را ۳۰۰ هزار و تعداد دستگاه‌های غیرمالکیتی ۲۳۰ هزار مورد عنوان کرد و گفت: اثربخشی پایانه‌های مالکیتی ۱.۴۷ گزارش شده که در نوع خود رکورد محسوب می‌شود. اثربخشی این پایانه‌ها به صورت میانگین ۰.۹۳ درصد است. براساس گزارش عملکرد در شاخص مبلغ تراکنش شرکت پاس ۹۸ همت را در اسفند ۱۴۰۲ ثبت کرده است.
به گفته او، شاخص مبلغ کارتخوان از ۲۱ همت در خرداد ۱۴۰۱ به ۵۷ همت در خرداد ۱۴۰۳ رسیده که بیشترین نرخ رشد میان ۱۲ psp کشور را ازآن خود کرده است. شاخص مبلغ کارتخوان نیز از ۳.۳ درصد به ۵.۵ درصد رسیده است. شاخص مبلغ تراکنش‌های اینترنتی نیز ۴ برابر افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت پاس در خصوص عملکرد نصب پایانه‌های مالکیتی اظهار کرد: تعداد این پایانه‌ها در فروردین ماه ۱۴۰۲ حدود ۳ هزار پایانه بود اما تعداد نصب‌های ماهانه افزایش یافت به طوری که آبان سال گذشته ۲۳ هزار نصب انجام شد. بدین ترتیت ۹۸ درصد بازاریابی بانک صادرات را در شرکت پاس انجام دادیم. به طورکلی ۱۵۷ هزار پایانه نصب شده که ۲۴ همت آورده داشته است.
آقابابایی در بخشی از صحبت‌های خود گزارشی در خصوص سودآوری شرکت پاس ارائه داد: سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۷ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ به ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و در سال ۱۴۰۲ به ۵۸ میلیارد تومان رسید. سود خالص شرکت در ۶ ماهه اول سال جاری ۹۳ میلیارد تومان است، هدف‌گذاری برای سال ۱۴۰۳ حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بود.
او در بخشی از سخنان خود از IOP شدن شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در سال جاری و ورود به بازار سرمایه با حمایت بانک صادرات خبر داد.


ظهور رقیب جدیدی برای بانک‌ها


محسن سیفی کفشگری، مدیرعامل بانک صادرات ایران در این مراسم خطاب به کارکنان شرکت پارس بیان کرد: قدر نیروی انسانی و مدیران خود را بدانید. بانک صادرات به عنوان سهامدار تمام تلاش خود را می‌کند تا محیط مناسبی برای رشد شرکت پارس ایجاد کنیم.
او افزود: طی یک سال گذشته نگاه تحولی در بانک صادرات داشتیم تا تفکر بانکداری سنتی به مدرن تبدیل شود. باید این اطمینان را به مشتریان و سهامداران بدهیم که مدرن شده‌ایم. مشتریان نباید بانک صادرات را بانکی سنتی ببینند. چاره‌ای جز حرکت در مسیر مدرن شدن نداریم. مدل بانکداری در دنیا تغییر کرده است.
مدیرعامل بانک صادرات با اشاره به این مقاومت در برابر تغییر در بانک‌های بزرگ، بیشتر است، اظهار کرد: تفکر تغییر باید در شبکه بانکی کشور رواج یابد. مدل کسب‌وکار در صنعت بانکداری تغییر کرده است. در حال حاضر شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات خدمات مالی خرد ارائه می‌دهند بنابراین رقیب ما دیگر بانک نیست بلکه پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی خرد است.
سیفی خاطرنشان کرد: در حوزه psp نیز تغییر و تحول زیاد است. بنابراین باید مدل کسب‌وکارهای آینده را مدنظر داشته باشید تا از تغییرات و رقبا عقب نمانید. شرکت پاس باید تلاش کند تا بانک صادرات در این حوزه‌ها از رقبا جلو بیفتد.
او ادامه داد: توقع سوددهی و ارائه سرویس‌های خوب را از شرکت پاس داریم اما این اقدامات تا زمانی درست که منافع بانک صادرات تحت‌الشعاع قرار نگیرد. بنابراین از شرکت پاس توقع داریم تا در این مسیر بهتر و باکیفیت‌تر گام بردارد.
مدیرعامل بانک صادرات بر این باور است که بانکداری تجاری در این بانک مغفول مانده است و در این حوزه از رقبا عقب مانده است. شرکت پاس با کسب‌وکارهای متوسط بسیاری تعامل دارد بنابراین توقع داریم برای بانک صادرات در این حوزه بازاریابی کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.