راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پرهیز از انباشت جزیره‌ای داده‌های بانکی؛ پیش‌شرط تجاری‏‌سازی اطلاعات

روزانه در نظام بانکداری کشور صدها، هزاران، میلیون‌ها و حتی میلیاردها رکورد اطلاعاتی تولید می‌شود، اما باید با ایجاد داشبورد متمرکز از آن استفاده تجاری کرد.

به گزارش ستاد خبری کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه، محمدحسین کاشی، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد با بیان این مطلب اظهار داشت: «به‌رغم تولید روزانه میلیون‌ها رکورد اطلاعاتی در نظام بانکی کشور، چون داده‌ها به صورت جزیره‌ای و جداگانه توسط مجموعه‌های مختلف نگهداری می‌شود، از سوی یک داشبورد متمرکز تجمیع و تحلیل نمی‌شود.»

او ادامه داد: «این انباشت جزیره‌ای اطلاعات سبب شده نتوانیم از آنها استفاده تجاری کنیم و مسیرهای جدید کسب‌وکار را که به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و کسب‌‎وکارهای جدید و هدایت شغلی منجر شود، وجود آوریم.»

کاشی تصریح کرد: «اگرچه می‌توان با استفاده از این همه داده در بانکداری الکترونیکی نسبت به ارائه خدمات مالی تخصصی مانند آنچه فین‌تک‌ها انجام می‌دهند، اقدام کرد؛ اما این کار در سطح وسیع قابل انجام نیست و فقط بانک‌ها با راه‌اندازی بانکداری شرکتی و بانکداری خُرد توانسته‌اند به ارائه برخی خدمات ویژه بانکی به اشخاص یا سازمان‌ها بپردازند.»

به‌ گفته کاشی، هر قدر استفاده از ابزارهای دیجیتالی مثل امضای الکترونیکی و احراز هویت بیشتر شود، ارائه خدمات راحت‌تر و سریع‌تر خواهد شد. این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی از سوی یک مدیریت واحد ازجمله بانک‌ها و بانک مرکزی دارد تا همان‌گونه که فین‌تک‌ها فارغ از قیدوبند و ساختارهای پیچیده فعالیت می‌کنند، بانک‌ها نیز بتوانند در مسیر دیجیتالی‌شدن گام بردارند.

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد بانک ملی درباره میزان امنیت داده‌های بانکی کشور خاطرنشان کرد: «بخشی از امنیت به مردم و مشتریان برمی‌گردد که فیشینگ آنها را تهدید می‌کند و باید با اطلاع‌رسانی مناسب، ایشان را نسبت به استفاده از نرم‌افزارهای مختلف آگاه کرد. بخش دیگر نیز به لایه حکمرانی نظام بانکی و بانک مرکزی برمی‌گردد که با بهره‌گیری از استانداردهای مختلف بین‌المللی و الزامات جهانی یا الزامات داخلی در نظام پرداخت‌ها مثل پدافند غیرعامل یا… که تابع نهادهای حاکمیتی هستند، امنیت لازم را برقرار می‌کنند.»

کاشی با تأکید بر اینکه امنیت، مقوله‌ای نسبی و دائم در حال بلوغ است، افزود: «از آنجا که روش‌های جدید امنیتی در حال تولید است و روش‌های معمول به مرور مستعمل می‌شود، سازمان‌ها باید همیشه و در همه حال برای موضوع امنیت آماده باشند.»

به‌ گفته کاشی، با اینکه ایران یکی از قربانیان حملات سایبری در دنیاست، اما طبق استانداردهایی که تهیه شده، وضعیت خوبی نسبت به کشورهای منطقه و آسیا دارد.

این متخصص نظام بانکی با بیان اینکه دانش بومی و توان کافی برای امن کردن شبکه مالی کشور را دارا هستیم، گفت: «مغزافزار داخلی در این صنعت وجود دارد که ساختار نظام بانکی را جلو می‌برد و با ایجاد شرایط پایدار در شبکه بانکی از آن نگهداری کامل می‌کند.»


خدمات جزیره‌ای مانع یکپارچگی خدمات مالی


مدیرعامل سداد ارائه خدمات جزیره‌ای بانکی را مانع یکپارچگی خدمات مالی دانست و گفت: «اگرچه حرکت به سمت دیجیتالی شدن آغاز شده و انگیزه برای یکپارچگی خدمات مالی وجود دارد، اما ارائه خدمات جزیره‌ای مانع سرعت و پیشرفت لازم شده و تنها برنامه‌ای که در این مسیر اجرایی شده، پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت است که برخی از خدمات الکترونیکی با مراجعه به آن قابل دریافت است.»

کاشی بر این نکته تأکید کرد که زیرساخت و ابزار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای یکپارچه‌سازی خدمات مالی و بانکی در کشور وجود دارد، اما تجمیع همه خدماتی که اکنون به روش‌های مختلف ارائه می‌شود، کار یک فرد، سازمان، بانک یا وزارتخانه نیست و نیازمند عزم حاکمیتی است.

او با اشاره به راه‌اندازی دفتر تحول دیجیتال در برخی از کشورها به‌منظور یکپارچه‌سازی خدمات‌دهی، یادآور شد که انجام این کار در ایران زمان‌بر بوده و متضمن این است که نگاه حکمرانی دیجیتال در جهت این یکپارچگی حاکم شود؛ چراکه همگان می‌دانند تحول دیجیتال تأثیر شگرفی بر سهولت کسب‌وکار دارد و همه ذینفعان با اتصال به فضای دیجیتالی از آن بهره‌مند خواهند شد.

کاشی در پایان گفت: «منظور از تحول دیجیتالی در صنعت بانکداری و بیمه، حرکت به سمت دیجیتالی شدن است و بانکداری دیجیتالی نیز بخشی از کسب‌وکار دیجیتال است؛ به‌گونه‌ای که سازمان‌ها از ابزارها و فناوری‌های ارتباطی و الکترونیکی در کسب‌وکار خود استفاده کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.