راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صدور دستورالعمل تعامل با رمزارزها برای بانک‌ها از سوی دپارتمان خدمات مالی نیویورک

دپارتمان خدمات مالی نیویورک در یک سند دستورالعمل که روز پنجشنبه، هشتم دسامبر منتشر شد، عنوان کرد که تمامی فعالیت‌های پیشنهادی مؤسسات مالی و مرتبط با رمزارزها را رصد می‌کند تا ریسک‌های احتمالی را که متوجه بانک‌ها و مشتریان است، ارزیابی کند و به حداقل برساند. بر همین اساس، این دپارتمان از آن دسته از مؤسسات مالی و بانک‌ها که مایل به پذیرش و تعامل با رمزارزها هستند، خواسته تا از دستورالعمل منتشرشده پیروی کنند.

بر اساس این دستورالعمل، تمامی بانک‌های ایالات متحده و بانک‌های خارجی با شعب مستقر در نیویورک که تحت نظارت دپارتمان خدمات مالی نیویورک هستند، ملزم‌اند دست‌کم 90 روز قبل از شروع هرگونه فعالیت جدید یا متفاوت مرتبط با رمزارزها به آژانس اطلاع دهند.

علاوه بر این، آن دسته از بانک‌ها و مؤسسات مالی که مایل به تعامل با رمزارزها هستند، باید مجموعه‌ای از اطلاعات را در شش دسته تحویل آژانس دهند. اطلاعاتی از قبیل:

  • نحوه مدیریت ریسک سازمانی مرتبط با رمزنگاری
  • نحوه تنظیم ساختار حکومتی سیستم
  • نحوه محافظت از مصرف‌کنندگان
  • اطلاعات دقیق و کامل مالی شرکت و تجزیه‌وتحلیل قانونی و نظارتی

ضمن اینکه در این دستورالعمل، چک‌لیستی تکمیلی از اسناد نیز تعبیه شده که بانک‌ها و مؤسسات مالی ملزم به ارائه آن شده‌اند.

دپارتمان خدمات مالی نیویورک، یکی از نخستین تنظیم‌کننده‌های مالی ایالتی است که با انتشار این دستورالعمل، قصد دارد ریسک‌های مرتبط با رمزنگاری را برای بانک‌ها، مؤسسات مالی و مصرف‌کنندگان آنها به حداقل ممکن برساند. سخنگوی این آژانس، طی ایمیلی اذعان کرد «مقررات و دستورالعمل‌های دپارتمان خدمات مالی، با هم ساختاری نظارتی را تشکیل می‌دهند که به محافظت از مصرف‌کنندگان و حفظ ایمنی و سلامت شرکت‌ها کمک می‌کند.»

آدرین هریس، سرپرست دپارتمان خدمات مالی نیویورک معتقد است که در دنیای امروز و با تداوم نوآوری‌های مؤسسات مالی سنتی و در کنار آن، تکامل بازار رمزارزها، صدور و پایبندی به این نوع دستورالعمل‌ها الزامی است.

ضمن اینکه هریس، ماه گذشته نیز تأکید کرده بود که فرایند درخواست آژانس برای بررسی شرکت‌های پیچیده مانند صرافی اف‌تی‌ایکس، به شیوه‌ای سفارشی‌سازی‌شده طراحی شده تا مطمئن شود که این شرکت‌ها از وضعیت مالی سالم و کنترل‌های ریسک مناسب در زمینه‌هایی نظیر مبارزه با پول‌شویی و امنیت سایبری برخوردارند.

این رگولاتور نیویورکی که بر شرکت‌های بیمه و بانک‌های دولتی نظارت می‌کند، در حال حاضر نقش تعیین‌کننده‌ای در سطح ملی در خصوص نظارت بر بخش خدمات مالی ایفا می‌کند. هریس در مصاحبه‌ای با وال‌استریت ژورنال، در اوایل سال جاری گفت که به دنبال استفاده از نقش ایالت به‌عنوان رهبر خدمات مالی، برای کمک به تنظیم دستور کار نظارتی در سراسر کشور، با تمرکز ویژه بر نظم بخشیدن به صنعت رمزارزهاست.

او هم‌زمان با انتشار دستورالعمل تعامل بانک‌ها با رمزارزها، طی بیانیه‌ای گفت «این مهم است که تنظیم‌کننده‌ها، به‌موقع و شفاف با تحول رویکرد نظارتی ما ارتباط برقرار کنند.»

هریس افزود: «دستورالعمل صادرشده برای محافظت از پول مصرف‌کنندگانی است که به‌سختی آن را به دست‌ آورده‌اند. این‌که سازمان‌های بانکی تحت نظارت نیویورک، همچنان انعطاف‌پذیر و رقابتی باقی بمانند و انتظارات برای کسانی‌ که مایل به ارائه پیشنهاداتی مبنی بر تعامل با رمزارزها هستند روشن باشد، بسیار حیاتی است.»

انتشار این دستورالعمل زمانی قوت گرفت که خبر سقوط ناگهانی صرافی بزرگ و به‌ظاهر قابل‌ اعتماد اف‌تی‌ایکس منتشر شد. پس از ورشکستگی این صرافی در ماه گذشته، مدیرعامل سابق آن و ‌بنیان‌گذارش، سم بنکمن فراید، روز دوشنبه در باهاما دستگیر شد و رگولاتورها و دادستان‌ها با اشاره به این موضوع که بنکمن فراید میلیاردها دلار از پول مشتریان را طی یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های مالی تاریخ جهان ربوده، پافشاری بیشتری روی دستورالعمل‌های نظارتی درباره رمزارزها دارند. به گفته آنها، بخش اعظمی از پول به‌یغما‌رفته مشتریان، صرف تقویت بازوی سرمایه‌گذاری آلامدا ریسرچ شده که عمدتاً متعلق به سم بنکمن فراید است. این در حالی است که بنکمن فراید، تنها مدت اندکی قبل از فروپاشی امپراتوری‌اش ادعا کرده بود که به دنبال دریافت مجوز در نیویورک است؛ ادعایی که ماه گذشته توسط یکی از سخنگویان دپارتمان خدمات مالی نیویورک رد شد و این مسئله مطرح است که اف‌تی‌ایکس هرگز از سوی آژانس برای انجام تجارت در ایالت تٲیید نشده است.

منبع وال استریت ژورنال
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.