راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی: میزان برگشت چک‌های جدید یک سوم چک‌های قدیمی است

قانون صدور چک در ۱۳۵۵ بر مبنای شرایط اقتصادی و اقتضائات حاکم آن دوره تصویب شد. تغییر شرایط اقتصادی و تحول رویکرد بازار طی ۴۲ سال، علاوه بر اینکه تاثیر مفاد این قانون را کم رنگ تر کرد، اعتبار چک را از میان برداشت و اکوسیستم اقتصادی را با تعداد قابل توجهی چک برگشتی رو‌به‌رو کرد.

به گزارش راه‌ پرداخت، روند افزایشی چک‌های برگشتی، منجر به تدوین قانون اصلاح صدور چک به منظور حمایت از دریافت‌کنندگان چک و به حداقل رساندن چک‌های بی محل شد. سرانجام این قانون با هدف اعتباربخشی به چک در سال ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در ابتدای سال جاری اجرایی و اجباری شد.

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی پیش از اجرایی شدن این قانون درباره لزوم این اصلاحات گفته بود: «روزانه حدود ۵۰ هزار چک در کشور برگشت می‌خورد، که با عملیاتی شدن  قانون جدید چک، تعداد آن‌ها به طور محسوسی کاهش پیدا خواهد کرد.»

محرمیان چهار ماه بعد از اجرایی شدن قانون جدید چک برای تکمیل صحبت‌های خود در حساب توییرش از بازگشت اعتبار به چک خبر داد و نوشت: «میزان برگشتی چک‌های جدید بنفش رنگ یک سوم چک‌های قدیمی است.»

هرچند آخرین آمار بانک مرکزی درباره چک‌های برگشتی که در اردیبهشت‌ماه منتشر شده نشان از افزایش چک‌های برگشتی در ابتدای اجرایی سازی قانون جدید چک داشت اما مجموعه شرایط نشان می‌دهد رفته رفته با فراگیر شدن دسته چک‌های جدید آمارها در حال تغییر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.