راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پلتفرم آنلاین ارزیابی کسب‌وکارها / برون‌سپاری گردآوری و ارزیابی کلان‌داده به اینگرو

تحول دیجیتال به تحلیل کلان‌داده‌ها و داده‌محور شدن، نیازمند است؛ کسب‌وکارها باید بتوانند در هر دوره‌ای، عملکرد خود و رفتار مشتریان‌شان را تحلیل و فرآیندهای مختلف‌شان را بهینه کنند. شرکت اینگرو (ingrow.co)، پلتفرم آنلاینی را در محیط ابری به کسب‌وکارها عرضه می‌کند، تا بدون صرف هزینه و زمان توسعه زیرساخت‌های لازم به‌صورت بلادرنگ، داده‌های خود را گردآوری و پردازش کنند. به‌منظور آشنایی بیشتر با شرکت دانش‌بنیان اینگرو و مسیری که تاکنون طی کرده، با حمیدرضا کاوه‌ئی، مدیرعامل این شرکت گفتگو کردیم.


روند ایجاد اینگرو


اینگرو که برگرفته از عبارت In Grow در زبان انگلیسی و به معنی در حال رشد است برای این ساخته شد تا کسب‌وکارها بتوانند بیشترین بهره را از داده‌هایشان ببرند.

بنیان‌گذاران اینگرو که پیشینه مهندسی و مدیریتی دارند تحول دیجیتال را یک ضرورت می‌دانستند که کسب‌وکارها خواسته و ناخواسته به این مسیر وارد شده‌ یا خواهند شد. آنها معتقدند دیجیتالی شدن با سرعتی غیرقابل‌تصور در حال وقوع است. مدیرعامل اینگرو با این مثال از ضرورت دیجیتالی شدن می‌گوید: «برای مثال حتی بیلبوردهای بزرگراه‌ها در حال دیجیتالی شدن هستند و در لحظه می‌توانند تغییر کرده و از تبلیغی به تبلیغ دیگری بروند. شرایط این تحول به‌گونه‌ای است که هر کسی که ابزارهای بازاریابی داده‌محور را نداشته باشد به‌زودی از بازی جا خواهد ماند.»

کاوه‌ئی در مورد فلسفه راه‌اندازی اینگرو و خلائی که احساس شده بود، بیان می‌کند: «ما با اعتقاد به اینکه پلتفرم‌ها بازیگران اصلی انقلاب صنعتی چهارم بوده و آینده فناوری در دست هوش مصنوعی،‌ اینترنت اشیاء و داده‌های حجیم است،‌ تصمیم گرفتیم پلتفرمی را در این زمینه ایجاد کرده و در کنار بازیگران اصلی حوزه استارتاپی و سازمانی باشیم. با همین فرض، انتهای سال ۱۳۹۶ شرکت را با نام «راهکاران نوآوران آتی (اینگرو)» تأسیس کردیم. در سال ۱۳۹۹،‌ این شرکت ممیزی شده و به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه علوم داده‌ها ارزیابی و تصویب شد.»

مدیرعامل اینگرو با تأکید بر لزوم داده‌محور شدن کسب‌وکارها، با مثال بخش بازاریابی توضیح می‌دهد: «بازاریابی داده‌محور، به اثربخشی هرچه‌بیشتر آن و سود بردن کسب‌وکارها منجر می‌شود. بازاریابی داده‌محور به استراتژی‌هایی گفته می‌شود که با تحلیل کلان‌داده‌ها با مطالعه رفتار مشتریان و چگونگی و چرایی تعامل آنها به دست می‌آید تا بتوانیم رفتارهای بعدی را پیش‌بینی کنیم. برای این فرایند به درک کامل داده‌هایی که در اختیار داریم یا باید گرد‌آوری کنیم، نیاز داریم تا بتوانیم مشتریان را ببینیم و نیاز آنها را به‌طور کامل برآورده کنیم.»


سرویس‌دهی به کسب‌وکارهای جدید و سنتی


امروز اینگرو مشتریانی از جنس شرکت‌های تجارت الکترونیک، فروشگاه‌های اینترنتی، اینترنت اشیاء، ارائه‌دهنده خدمات بانکی، بیمه‌ای و بورس دارد و به کسب‌وکارهایی که می‌خواهند در عرصه بازاریابی دیجیتال فعال باشند یا تجارت الکترونیکی دارند خدمات می‌دهد.

مدیرعامل اینگرو اعتقاد دارد فناوری در گذشته در خدمت فرایندها بوده اما اکنون در خود کسب‌وکارها ادغام شده است؛ به‌عنوان‌مثال بانک‌ها اکنون خودشان را یک شرکت نرم‌افزار می‌دانند که کسب‌وکارشان با پول در ارتباط است یا خرده‌فروش‌های بزرگ خودشان را یک شرکت داده می‌بینند که به فروش کالا می‌پردازند.

کاوه‌ئی معتقد است در گذشته گرد‌آوری و ارزیابی داده‌ها فعالیتی اختیاری بود، اما اکنون ضرورتی دوچندان یافته و به هسته بقای شرکت‌ها تبدیل شده و اگر شرکت‌ها در کسب‌وکارشان در به‌کارگیری داده‌ها نوآوری نداشته باشند ممکن است از رقابت، جا بمانند. او می‌گوید علاوه بر کسب‌وکارهایی که فناورانه هستند کسب‌وکارهای سنتی‌تر هم این اواخر نیاز به ابزارهایی برای تحلیل داده‌ها را حس کرده‌اند و به جمع مشتریان اینگرو افزوده شده‌اند.

مدیرعامل اینگرو درباره خدمات این شرکت بیان می‌کند: «کسب‌وکارهای مختلف با برون‌سپاری گردآوری و تحلیل داده‌ها، می‌توانند به خلق ارزش بپردازند. آنها می‌توانند با استفاده از خدمات گردآوری و پردازش داده اینگرو به نتایجی مثل بهینه‌سازی تجربه مشتریان، شناخت بهتر مخاطبان هدف، بهینه‌سازی کمپین‌های بازاریابی، ارسال پیام در زمان و مکان مناسب به مخاطبان هدف، شناخت بهتر از علایق و سلایق مشتریان و نرخ تبدیل بالاتر دست پیدا کنند.»

کاوه‌ئی در این مورد اضافه می‌کند: «ما داده‌ها را از هر طریقی مثل اپلیکیشن‌ها، اینترنت اشیاء و وب‌سایت‌ها استریم کرده و گردآوری می‌کنیم و به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهیم که این اطلاعات پردازش‌شده را به هرکجا که خواستند ارسال کنند یا بر مبنای آن، تصمیمات جدیدی اتخاذ کنند. برای مثال کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از اینگرو A/B تست انجام داده و تجربه کاربری وب‌سایت خود را بهبود ببخشند یا تأثیرگذاری کمپین‌های تبلیغاتی خود را در هنگام برگزاری آنها اندازه‌گیری کنند.»

اینگرو محصولاتش را در قالب SaaS یا نرم‌افزار به‌عنوان سرویس ارائه می‌دهد که در آن مشتری محصول را نمی‌خرد بلکه از آن به‌صورت آنلاین و یک خدمت استفاده می‌کند. کاوه‌ئی درباره اینکه چرا چنین مدلی را برای ارائه محصول انتخاب کرده‌اند می‌گوید: «دلایل مختلفی برای استفاده از این مدل وجود داشت. اینگرو یک پلتفرم داینامیک دارد که دائماً با بازخوردی که کاربران ارائه می‌دهند و امکانات جدیدی که می‌خواهند، خود را به‌روز می‌کند.»


خدمات شخصی‌سازی‌شده


کاوه‌ئی می‌گوید اکنون شرکت‌ها از «ایونت استریمینگ» برای پیش‌بینی نتایج کارشان استفاده می‌کنند و می‌خواهند به توانایی ادغام بلادرنگ داده‌های تاریخی‌ با داده‌های اتفاقات کنونی دست پیدا کنند. اینگرو با ارائه این سرویس، به شرکت‌ها امکان ارزیابی اقدامات‌شان (ازجمله کمپین‌های تبلیغاتی) را، به‌صورت بلادرنگ ارائه می‌کند.

مدیرعامل اینگرو در مورد شیوه دریافت خدمات می‌گوید: «مشتریان پس از گردآوری داده با پلتفرم اینگرو از این امکان برخوردارند که انواع «پرس‌وجو (Query)» را طرح کرده و نتیجه  آن را در پلتفرم اینگرو بلادرنگ دریافت کنند. اینگرو ابتدا یک محصول کلی را به همه کسب‌وکارها ارائه می‌دهد، اما آنها می‌توانند با توجه به نیازهایشان، محیط را برای خودشان شخصی‌سازی کرده و در مرحله بعد، از این پلتفرم بخواهند که امکانات خاص بیشتری را ارائه دهد.»

کاوه‌ئی در مورد نمونه‌های مشابه محصولاتشان این‌طور توضیح می‌دهد: «کسب‌وکارهایی مثل ما از سال 2011 در دنیا متولد شده و در سال 2015، به بلوغ رسیدند. ابزاری که ما تولید کردیم، از دل اتوماسیون مدیریت ارتباط با مشتری بیرون آمده است. در خود آمریکا و سیلیکون‌ولی از سال 2015 این ابزارها به بلوغ رسیده‌اند و ما با الگو گرفتن از آن‌ها، این خدمات را برای ایران بومی‌سازی کردیم. در ایران شرکت‌هایی هستند که خدمات خوبی در حوزه مارکتینگ ارائه می‌دهند، اما اینگرو در یک مجموعه یکپارچه، زنجیره خدمات گردآوری و تحلیل کلان‌داده‌ها را کامل می‌کند.»


نقش متخصصین و منابع انسانی


کاوه‌ئی در مورد نقش منابع انسانی در حوزه کار خود می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که کسب‌وکارها برای ایجاد زیرساخت داده‌محور شدن با آن روبرو هستند، درزمینه منابع انسانی است. اگر خود شرکت‌ها بخواهند این زیرساخت‌ها را ایجاد کنند، علاوه بر صرف هزینه و زمان برای بخش فنی، با مشکل کمبود افراد متخصص مواجه‌اند. کسب‌وکارها با چالش‌هایی مثل پیدا کردن این متخصصین و چگونگی آموزش آنها روبرو هستند و در همین زمان، برای این افراد از خارج از کشور پیشنهادهای کاری مختلفی ارائه می‌شود. این مسئله برای ما هم چالش بزرگی بوده و هست.»

هم‌بنیان‌گذار اینگرو در مورد نوع نگاه به منابع انسانی‌شان می‌گوید: «در شرکت اینگرو، ما همه منابع انسانی را به‌عنوان سرمایه‌های اصلی شرکت در نظر می‌گیریم. ما این شرکت را یک خانواده بزرگ با بیست‌وچهار نفر می‌بینیم و صمیمیت خوبی با همدیگر داریم. البته این چالش جذب و نگه‌داشتن نیروهای متخصص، همچنان برای ما نیز وجود دارد و بخشی از این سختی‌ها خارج از حیطه ماست، اما ما تلاش می‌کنیم در محدوده توان‌مان، این مشکلات را جبران کنیم.»

کاوه‌ئی در مورد نحوه تعامل با منابع انسانی در اینگرو بیان می‌کند: «ازآنجاکه اینگرو و حوزه کاری که وارد آن شده‌ایم نیازمند نیروی متخصص دانشی با تخصص و تجربه بالا بوده و اینگرو نیز یک سازمان دانش‌بنیان است، باید سیستم‌های مدیریتی خود را به نحوی می‌چیدیم که در عین بالا بردن بهره‌وری، خلاقیت و انتقال دانش در حد اعلای خود قرار می‌گرفت. به همین دلیل ما از به‌روزترین روش‌های توسعه نرم‌افزار در شرکت مانند DDD و BDD با بهره‌گیری از تفکر طراحی در تمامی فرآیندها استفاده کرده‌ایم. ما در این شرکت از ساختار Mobile structure استفاده کرده‌ایم که درنتیجه آن در اینگرو فرایندهایی مانند پشتیبانی، DevOps، مدیریت مشتریان و مالی دارای ساختاری منسجم و رسمی بوده و فرآیندهای سایر بخش‌ها مانند توسعه محصول، بازاریابی دارای ساختاری منعطف و پویا هستند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.