راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گزارش داد: آثار خوب و بد کرونا بر کسب‌وکارهای حوزه فاوا

براساس مطالعات انجام‌شده از طرف سازمان نظام صنفی، 70 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی؛ یعنی کسب‌وکارهای فاوا، کسب‌وکارشان در زمان شیوع کرونا به شدت بدتر یا بدتر شده است؛ یعنی فقط 30 درصد کسب‌وکارها اعلام کردند که تاثیر منفی از کرونا نگرفته اند.

نشست خبری آنلاین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با موضوع «تبعات شیوع ویروس کووید-19 بر کسب‌وکارهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران» با حضور محمدباقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نظام صنفی، دبیر سازمان نظام صنفی و پرشاد صفایی فراهانی رئیس کمیسیون فضای کسب‌وکار برگزار شد. در این نشست خبری علاوه بر بررسی تاثیرات مثبت و منفی کرونا بر کسب‌وکارهای ایرانی و همینطور حوزه‌هایی که بیشترین و کمترین آسیب‌ها را از کرونا دیده‌اند، اثنی‌عشری از دولت و سازمان مالیات هم گله کرد که کمک موثری در بهبود وضعیت ایجاد‌شده به خاطر بحران کرونا نمی‌کنند.

در این نشست خبری، اثنی‌عشری بیشترین نرخ نارضایتی کسب‌وکارها را از سازمان تامین اجتماعی و مالیات عنوان کرد. به گفته او عمده مشکلات کسب‌وکارها مربوط به تامین اجتماعی بوده و ناهماهنگی بین وزارت‌خانه‌ها باعث شده تا یک سری شرکت‌ها خارج از بحث کرونا و عوارض آن، صرفا به خاطر کژرفتاری سازمان‌های دولتی وارد بحران شوند. اثنی‌عشری در مورد سازمان مالیات هم گفت: «در بخش مایات هم انگار آنها در سیاره‌ای دیگر زندگی می‌کنند و متوجه نیستند شرکت‌ها در این شرایط نمی‌توانند مانند سابق پرداخت مالیات داشته باشند.»

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از رفتارهای دولت در مقابله با ویروس کرونا هم انتقاد کرد و گفت که ارائه وام‌هایی که بیشتر حالت پول‌پاشی دارد دردی دوا نمی‌کند و معتقد است که پرداخت همین وام‌ها می‌تواند کسب‌وکارهای بی‌رمق را به مرز ورشکستگی برساند. او در ادامه توضیح داد:

کسب‌وکارها در همه جای دنیا با کمبود تقاضا مواجه شدند و دستگاه‌های دولتی به جای ارائه پول و یارانه و سوبسید، با ارائه کار و تقاضا، بازار را تحریک می‌کنند. پیشنهاد ما این بود که با همان مبالغ وام‌ها، کار و پروژه تعریف می‌کردند تا شرکت‌ها هم بتوانند مشکلات مربوط به نیروی انسانی و غیره را برطرف کنند. ما احساس می‌کنیم دولت برای حل مشکلات باید درک کند که ما در شرایط بحران و جنگی قرار داریم و برخی قوانین و مقررات را تعلیق کند.

محمدباقر اثنی‌عشری رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای

بررسی تاثیرات مثبت و منفی کرونا بر کسب‌وکارها


به گفته اثنی‌عشری از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، یک سری مراکز شروع به ارائه گزارش‌هایی کردند که به نظر می‌رسید گزارش‌های شتاب‌زده‌ای است که پشت هیچکدام کار عمیق و بنیادی صورت نگرفته است. به همین خاطر هم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای سعی کرد تا در یک کار مطالعاتی دقیق و بدون جهت‌گیری، تاثیرات کرونا بر 5 محور اصلی را بررسی کند. این محورها عبارت‌اند از: کاهش تقاضا، چالش در پرداخت حقوق و دستمزد، چالش دسترسی به سرمایه و راه‌حل‌هایی که کسب‌وکارها برای عبور از این بحران پیدا کردند، چالش‌های لجستیک و حمل‌ونقل و ازهم گسیختگی زنجیره تامین.

براساس مطالعات انجام‌شده از طرف سازمان نظام صنفی، 70 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی؛ یعنی کسب‌وکارهای فاوا، کسب‌وکارشان در زمان شیوع کرونا به شدت بدتر یا بدتر شده است؛ یعنی فقط 30 درصد کسب‌وکارها اعلام کردند که تاثیر منفی از کرونا نگرفته اند. 61 درصد کسب‌وکارهایی که در حوزه B2B فعالیت دارند، کاهش فروش جدی داشتند. 34 درصد کسب‌وکارهای B2C، به دلیل کاهش تقاضا دچار تضرر جدی شدند. 30 درصد شرکت‌ها مشکل جدی با زنجیره تامینشان داشتند.

باتوجه به آمارهای ارائه‌شده، فقط 12 درصد کسب‌وکارهای حوزه فاوا گفته‌اند از فرصت‌های ناشی از بحران کرونا بهره‌مند شدند و آثار مثبتی دیدند. 40 درصد شرکت‌ها و کسب‌وکارهای این حوزه ناچار به تعدیل موقت یا دائمی نیروهای انسانی‌شان شده‌اند. وقتی از مدیران کسب‌وکارهای این حوزه درباره دغدغه اصلی‌شان سوال شد، از دست رفتن درآمد و تقاضا و کاهش بهره‌بری را جزو دغدغه‌های اصلی‌شان عنوان کردند. همچنین اکثریت آنها اعلام کردند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سلامت نیروی انسانی برایشان دغدغه جدی بوده و هزینه نهایی قابل‌توجهی ایجاد کرده است.

همچنین مهمترین مشکل مالی که برای کسب‌وکارها در این دوران به وجود آمده، مشکلات مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و هزینه بیمه تامین اجتماعی بوده است. وقتی هم که در این نظرسنجی از کسب‌وکارها پرسیده شد که برای تطبیق با شرایط به چه روشی متوسل شدند، 60 درصد اعلام کردند که ناگزیر به استفاده از ذخایر و پس‌اندازهایشان بوده‌اند و حداکثر 10 درصد از کسب‌وکارها توانستند با جذب سرمایه بیرونی از این بحران عبور کنند.


اتفاقات عجیب و غریب در حوزه B2C


به گفته فراهانی، تصوراتی که نسبت به حوزه B2C وجود داشت و اینکه چون مردم متقاضی این حوزه هستند، کاهش تقاضا و فروش کمتر در آن دیده شود، اما اتفاقات عجیبی در این حوزه رخ داد. فراهانی در توضیحات بیشتر گفت:

اگرچه در ابتدا به علت دورکاری و قرنطینه و در خانه نشستن مردم تقاضاها بالا رفته اما به خاطر کاهش توان مالی افراد، این بازار نسبتا جذاب در روزهای آغازین بحران کرونا، رو به افول است؛ یعنی آن رشد درآمد و فروش که در ابتدا برای کسب‌وکارهای این حوزه می‌دیدم، دیگر وجود ندارد. ضمن اینکه چون کسب‌وکارها نمی‌توانند سرمایه‌گذاری و تولید را گسترش دهند، موقعیت درآمدزایی برای آنها کاهش پیدا کرده است. یکی دیگر از نکات جالب این حوزه این است که اگرچه مردم علاقه دارند خدمات مناسبی از فضای مجازی بگیرند و از راه دور برخی سرویس‌ها را دریافت کنند، اما به علت نبودن یک رگولاتوری مناسب در این حوزه‌ها خیلی‌ها به دلیل ناآشنایی به دام افراد سودجو و غیرحرفه‌ای می‌افتند.

بعد از ارائه آمارهای مربوط به تاثیری که کرونا بر کسب‌وکارهای حوزه فاوا داشته است، فراهانی در ادامه توضیحاتش گفت که در بررسی‌هایشان، 22 شاخه سازمان فاوا را مدنظر قرار دادند تا ببینند تاثیرات شیوع این ویروس در کدام شاخه بیشتر و کدام شاخه کمترین تاثیرات را پذیرفته است. به گفته فراهانی، بیشترین آسیب در بین کسب‌وکارهای حوزه فاوا مربوط به بخش‌های شبکه، سخت‌افزار، صندوق‌های مکانیزه فروش، فروشگاه‌های آی‌تی، اینترنت اشیا و نرم‌افزارهای پیشرفته سازمانی و پورتال بوده و کمترین آسیب‌ها به حوزه‌های بانکداری دیجیتال و فین‌تک، سلامت الکترونیک و بازی‌های رایانه‌ای وارد شده است.

فایل پی‌دی‌اف گزارش «تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات در کشور» را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.