راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه زمانی دستگاه‌های خوددریافت خودپرداز اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند؟

درحالی‌که امروزه موضوع هزینه‌های مدیریت نقدینگی به روند صعودی خود ادامه می‌دهد، در بازارهای اشباع‌شده و نوظهور هیچ‌گونه نشانه‌ای از کاهش تقاضای پول نقد دیده نمی‌شود، فناوری بیش از هر زمان دیگر برنامه‌ها و راهکارهای گسترده‌تر در این زمینه ارائه می‌دهد. دستگاه‌های خود دریافت خودپرداز به مؤسسات مالی امکان می‌دهد دو عمل دریافت و توزیع اسکناس را به کمک یک صندوق واحد در دستگاه خودپرداز انجام دهند.

به گزارش ایران ارقام، صندوق تعبیه‌شده در دستگاه‌های خود‌‌دریافت خودپرداز بسیار پیشرفته‌ است و فرآیند آن به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که یک صندوق واحد دو عمل دریافت و پرداخت پول نقد در آن را مدیریت می‌کند و مؤسسات مالی با این اتفاق می‌توانند چرخه پول‌رسانی به دستگاه را در فواصل زمانی طولانی‌تر انجام دهند. این موضوع می‌تواند برای یک موسسه مالی صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بهره‌وری و امنیت بالاتر را به ارمغان آورد.

 

چگونه یک دستگاه ATM به دستگاه خوددریافت خودپرداز تبدیل می‌شود؟

تا زمانی که نیاز به دریافت و توزیع پول نقد وجود داشته باشد، خودپرداز می‌تواند یک گزینه مناسب محسوب شود و با به‌روزرسانی‌های لازم و یا تعویض آن، به دستگاه خوددریافت خودپرداز تبدیل شود.

دور از ذهن به نظر می‌رسد که یک موسسه مالی دستگاه‌ خوددریافت خودپرداز را در محلی مستقر کند که تقاضا برای گرفتن پول نقد از آن زیاد باشد؛ بنابراین می‌توان گفت این مسئله اهمیت زیادی دارد که با بررسی دقیق داده‌ها و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده، ارزیابی جامع آن صورت گیرد و سپس تصمیم‌نهایی برای نصب چنین دستگاه‌هایی اتخاذ شود.

 

اهمیت دستگاه‌های خود دریافت خودپرداز برای مؤسسات مالی و مراکز مستقل ارائه‌دهنده خدمات پولی

مؤسسات مالی و مراکز مستقل ارائه‌دهنده خدمات پولی در اصل با مشکل اصلی فرسوده‌شدن دستگاه‌ها و افزایش درخواست کاربران مواجه هستند و به‌صورت هم‌زمان می‌بایست در مورد موقعیت جغرافیایی و محل استقرار دستگاه‌های خود‌دریافت خودپرداز تصمیم‌گیری کنند تا مشخص شود این سیستم در چه مناطقی کارآمدتر است.

مؤسسات مالی و مراکز مستقل ارائه‌دهنده خدمات پولی می‌توانند با دنبال کردن سه‌گام ساده خطرات مرتبط با هرگونه تغییر در سیستم‌های خود را به حداقل برسانند تا درنهایت یک خودپرداز سودآورتر در اختیار داشته باشند. این سه‌گام به‌قرار زیر تعریف می‌شوند: آماده‌سازی، طرح پایلوت و مدیریت چرخه فعالیت. تمامی این مراحل می‌بایست برمبنای داده‌ها و تحلیل عملکرد سیستم به‌صورت مداوم بررسی شوند.

 

مزایای دستگاه‌های خود دریافت خودپرداز

دستگاه‌های خوددریافت خودپرداز که در اصل وظیفه دریافت و پرداخت پول را به‌صورت هم‌زمان عهده‌دار می‌شوند، مزایای فراوانی را برای مؤسسات مالی و مراکز مستقل پولی به همراه می‌آورند. ازآنجایی‌که پول نقد در بسیاری از کشورهای جهان همچنان ابزار اصلی پرداخت محسوب می‌شود، این دستگاه‌ها می‌توانند دسترسی سریع، ایمن و آسان به پول نقد را فراهم کنند.

به‌عنوان ‌مثال در چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی تقاضای بیشتری برای پول نقد با امنیت بالا مشاهده می‌شود. دستگاه‌های خود‌دریافت خودپرداز به مؤسسات و مراکز مستقل مالی در کشورهای مذکور امکان می‌دهند به‌صورت گسترده‌تر امکان دریافت و توزیع پول نقد را برای مشتریان فراهم آورند. این اتفاق بر مبنای تجارب مشتریان دنبال می‌شود و درنهایت افزایش هرچه بیشتر رضایتمندی مشتری مبتنی بر خدمات سلف سرویس را بر عهده دارد تا هر فرد به‌صورت مستقیم از طریق دستگاه مقدار پول موردنظر را به‌حساب بانکی بسپارد یا از آن پول دریافت کند.

مؤسسات مالی همچنین به دنبال دسترسی بیشتر،‌ عملکرد بهتر، امنیت گسترده‌تر و بهره‌وری بیشتر از خدمات هستند و به‌طور خلاصه می‌توان گفت این مراکز می‌کوشند هزینه‌های خدمت‌رسانی به مشتریان خود را به حداقل برسانند. یک دستگاه خود‌دریافت خودپرداز متناسب با نیازهای قرن بیست‌ویک می‌بایست اسکناس‌های باکیفیت پایین‌تر را تشخیص دهد، ترکیب پلیمر و کاغذ در اسکناس‌ها را به‌درستی تحلیل کند و از امنیت بالا برخوردار باشد.

کارایی عملیاتی که دستگاه‌های خود دریافت خودپرداز ارائه می‌دهند نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و برای تحول در صنعت بانکداری نقش استراتژیک را بر عهده می‌گیرد. علاوه بر این، بسیاری از دستگاه‌های خود دریافت خودپرداز می‌توانند نیاز شرکت‌های تجاری کوچک را نیز تأمین کنند تا با ارائه خدمات به‌صورت 24 ساعته در هفت روز هفته، دسترسی ایمن به بازارهای خدمات تجاری را فراهم آورند.

 

نقش دستگاه خود دریافت خودپرداز در کاهش هزینه‌ها

این مسئله بستگی به منطقه و کشوری دارد که دستگاه مربوطه در آن مستقر می‌شود. هرکدام از بازارهای جهانی رفتار متفاوتی دارند. به‌عنوان‌مثال در منطقه آسیای جنوب شرقی حجم پول نقد بسیار بیشتر از اروپا است. در مقایسه با طیف گسترده مشتریان، در این منطقه با استقرار هر دستگاه خود دریافت خودپرداز به‌طور میانگین بیش از 50 درصد هزینه‌های حمل پول کاهش می‌یابد.

علاوه بر این باید توجه داشت دستگاه‌های مذکور صرفه‌جویی هرچه بیشتر در زمان کارمندان مؤسسات مالی را باعث می‌شوند و به‌عبارت‌دیگر این سیستم کمک می‌کند کارمندان زمان کمتری برای شمارش و تحویل پول نقد در شعبه مربوطه صرف کنند، زمان بیشتری برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان داشته باشند و درمجموع به‌صورت کارآمدتر وظایف خود را به انجام برسانند.

 

نحوه تبدیل خودپرداز به دستگاه خود‌دریافت خودپرداز

مؤسسات و مراکز مستقل مالی می‌توانند از ابتدا یک دستگاه خود‌دریافت خودپرداز را در اختیار بگیرند، یا در عوض ماژول‌های مجهز به صندوق‌های قابل تعویض را استفاده کنند تا هر زمان که بانک نیازمند راه‌اندازی دستگاه خود دریافت خودپرداز بود، به‌راحتی بتوان این پروژه را عملیاتی کرد.

این رویکرد جامع قدرت انتخاب بیشتر و انعطاف‌پذیری بالاتر مشتریان را باعث می‌شود و از این طریق بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های آتی خود می‌توانند بهتر تصمیم‌گیری کنند.

 

هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه‌های خود‌دریافت خودپرداز

دستگاه‌های خود‌دریافت خودپرداز فناوری پیچیده‌تری دارند. بااین‌وجود هزینه‌های مربوط به نگهداری آن می‌تواند متناسب با قرارداد خدمات بانکی، تنظیمات خودپرداز ، حجم نقل و انتقالات مالی، رفتار مشتریان و کیفیت اسکناس‌ها تغییر کند.

 

نحوه مدیریت پول نقد در دستگاه‌های خود‌دریافت خودپرداز

استقرار و به‌کارگیری موفقیت‌آمیز این سیستم نیازمند آن است تا مجموعه‌ای از فناوری‌های مربوط به دریافت و پرداخت پول به همراه جدیدترین نرم‌افزارهای پیش‌بینی مدیریت پول نقد ازجمله OptiSuite مورداستفاده قرار گیرند. نرم‌افزار مذکور انعطاف‌پذیر است و می‌تواند متناسب با شبکه خودپرداز در مؤسسات مالی ارتقا یابد یا تغییرات لازم روی آن اعمال شود.

 

نظارت و مدیریت از راه دور دستگاه‌های خود‌دریافت خودپرداز

در اصل می‌توان گفت مدل ارائه‌شده در این حوزه با سیستم ارائه‌شده برای دستگاه‌ها درزمینهٔ تشخیص خطا، گیرکردن اسکناس‌ها و گزارش دهی کلی پیغام‌های خطا یکسان است.

 

آینده پول نقد

پول نقد همچنان به‌عنوان ابزار اصلی مورداستفاده قرار می‌گیرد و تا مدت‌های طولانی به حیات خود ادامه خواهد داد. افزایش پرداخت‌های دیجیتالی باعث شده است میزان پرداخت‌های مشتریان با پول نقد در برخی کشورها کمتر شود. بااین‌وجود، میزان پول نقد در گردش همچنان در گستره جهانی رو به افزایش است.

مشتریان به دنبال گزینه‌های بیشتر در این زمینه هستند و بااین‌وجود پول نقد همچنان به‌عنوان بخشی از اکوسیستم گسترده پرداخت‌های مالی مورداستفاده قرار می‌گیرد. باید گفت در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت پول نقد کنار گذاشته نمی‌شود. مؤسسات مالی همچنان در تلاش‌اند دسترسی آسان به پول نقد را فراهم کنند و در این میان دستگاه‌های هوشمند خود‌دریافت خودپرداز مزایای موردنیاز را در اختیار این مراکز می‌گذارند.

مترجم: حمید آقازاده؛ ایران ارقام / ATMMarketplace

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.