راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارشی از خط تولید دستگاه‌های کارت‌خوان و ATM Recycler شرکت توسن تکنو / کارآفرینی در سال حمایت از کالای ایرانی

تولید کلیدواژه‌ای است که شاید در حوزه سخت‌افزاری در حوزه بانکداری و پرداخت در ایران تا چندین سال پیش معنای چندانی نداشت؛ اما با همت چندین شرکت ایرانی تولید دستگاه‌های خودپرداز و دستگاه‌های کارت‌خوان با مشارکت طرف‌های خارجی در چند سال اخیر روند رو به رشدی را پیدا کرده است. شرکت توسعه فن افزار توسن یا همان توسن تکنو که در سال 1389 به‌عنوان بازوی پرداخت و بانکداری الکترونیک گروه سرمایه‌گذاری توسن تأسیس شد، هر چند در هشت سال گذشته تأمین‌کننده سخت‌افزارهای بانکی با همکاری با شرکت‌های معتبر خارجی بوده، اما استراتژی این شرکت در یکی دو سال گذشته و در راستای سیاست‌های کلی کشور به سمت‌وسوی تولید در داخل کشور پیش رفته و در سال جاری این مهم محقق شده است. روز دوشنبه بیست‌وچهارم اردیبهشت ماه 97 فرصتی فراهم شد تا از خط تولید شرکت توسن تکنو در شهرک صنعتی کاسپین قزوین که به‌تازگی راه‌اندازی شده و افتتاح رسمی آن پس از ماه مبارک رمضان قرار است صورت گیرد، بازدید کنیم. گزارشی از این بازدید را در ادامه می‌خوانید.

عکاس: ایمان شاه‌سمندی

باران بهاری

ضرب‌المثل «سالی که نکوست از بهارش پیداست» هر چند در خصوص مسائل اقتصادی، ارزی و سیاسی کشور به دلیل بالا رفتن قیمت دلار و وضعیت مبهم برجام صدق پیدا نمی‌کند، اما در خصوص وضعیت بارندگی به‌خصوص در اردیبهشت برای کشوری که چندین سال است با خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند و سال گذشته به‌عنوان خشک‌ترین سال در 50 سال گذشته لقب گرفته است، کاملاً صادق است. بهار امسال انگار عزم خود را جزم کرده تا کم‌کاری زمستان را جبران کند و الحق که گام‌های محکمی هم در این مسیر برداشته است. روز دوشنبه هم که به قصد بازدید از خط تولید شرکت توسن تکنو عازم قزوین شدیم، هوا بارانی بود. از تقاطع جنت‌آباد در بزرگراه همت که رد شدیم، بارش باران شروع شد و تقریباً تا خود شهرک صنعتی کاسپین ادامه داشت.

 

ورود به سایت تولید توسن تکنو

در ابتدای ورودمان به کارخانه اولین چیزی که نظرمان را به خود جلب کرد، الزام به پوشیدن روپوش‌هایی بود که برای ورود به خط تولید باید آنها را به تن می‌کردیم. روپوش‌های سفید را که پوشیدیم به همراه امید شاهرخی مدیر تولید به طبقه دوم مجموعه رفتیم تا از روند تولید دستگاه‌های کارت‌خوان بازدید کنیم، جایی که 55 نیروی کار مشغول مونتاژ قطعات، تست، کنترل کیفیت و بسته‌بندی دستگاه‌ها بودند. توسن تکنو چند سالی است به‌عنوان شریک تجاری شرکت «پکس» که یکی از 5 برند معروف تولید دستگاه‌های کارت‌خوان در دنیاست، مطرح شده و نمایندگی این شرکت در ایران را به‌صورت انحصاری در اختیار دارد. شرکت توسن تکنو که یکی از فعالیت‌هایش فروش، پشتیبانی و افزودن سرویس‌های ارزش‌افزوده به دستگاه‌های کارت‌خوان شرکت پکس در ایران است، در سال‌های 2014 و 2015 به‌عنوان برترین شریک تجاری این شرکت نیز انتخاب شده است. با این حال مشاهده ما از خط تولید دستگاه‌های کارت‌خوان پکس حاکی از آن است که مدیران شرکت توسن تکنو تصمیم گرفته‌اند، مونتاژ این دستگاه‌ها را در ایران نیز با رویکرد انتقال تکنولوژی شروع کنند.

 

تولید یا مونتاژ مساله این است!

بومی‌سازی و تولید دستگاه‌های کارت‌خوان طبق تفاهم‌نامه‌ای که بین توسن تکنو و پکس منعقد شده، در سه فاز انجام خواهد گرفت. آن‌طور که شاهرخی می‌گوید در فاز اول، مونتاژ دستگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته و در فاز دوم تولید بدنه این دستگاه‌ها مدنظر است به‌طوری‌که می‌توان این انتظار را داشت که تا پایان سال جاری فاز دوم این تفاهم‌نامه وارد مرحله عملیاتی شود. مدیر تولید توسن تکنو از فاز سومی هم سخن می‌گوید که در آن تولید بوردهای PCB و مونتاژ قطعات SMT بر روی این بوردها اجرایی می‌شود؛ به گفته شاهرخی در صورت محقق شدن این فاز، شرکت توسن تکنو به اولین شرکت ایرانی تبدیل خواهد شد که توانسته تولید مهمترین قسمت یک دستگاه کارت‌خوان را در داخل انجام دهد.

لذا می‌توان گفت در حال حاضر مونتاژ قطعات، تست، کنترل کیفیت و بسته‌بندی دستگاه‌های کارت‌خوان در سایت تولید واقع در شهرک صنعتی کاسپین با ظرفیت تولید سالیانه بیش از 240 هزار دستگاه در حال انجام است اما به‌تدریج و در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌توان انتظار داشت با انتقال تکنولوژی، تولید کامل دستگاه‌های کارت‌خوان در این سایت انجام گیرد.

همکاری با ATEC

پس از اینکه بازدیدمان از طبقه دوم سایت به پایان رسید، به طبقه همکف کارخانه رفتیم تا از خط تولید دستگاه‌های خودپرداز/خوددریافت (ATM Recycler) نیز بازدید کنیم. این دستگاه‌ها علاوه بر داشتن تمام توانمندی‌های موجود در دستگاه‌های خودپرداز، قابلیت دریافت اسکناس از مشتری را نیز دارند و پس از کنترل، اسکناس‌های قابل‌پذیرش را دریافت و ضمن واریز آنی پول به حساب مشتری، به چرخه پرداخت وجه منتقل کنند و در نهایت باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی نظام بانکی و صرفه‌جویی سالانه ناشی از مدیریت پول نقد شوند؛ به‌عبارت‌دیگر باعث کاهش هزینه‌های پول‌گذاری و پول‌رسانی خواهند شد.

توسن تکنو با همکاری شرکت ای‌تک یا همان ال‌جی سابق مونتاژ دستگاه‌های مذکور را در ایران آغاز کرده است. دو سال پیش بود که در ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت شرکت توسن‌تکنو هم‌زمان با رونمایی از دو محصول جدید ال‌جی، از آغاز همکاری خود با این شرکت خبر داد و حال این همکاری توسعه پیدا کرده است.

آن‌طور که شاهرخی می‌گوید رایزنی‌ها با شرکت ای‌تک برای راه‌اندازی خط تولید CRS از اواسط سال گذشته آغاز شده و در ماه‌های پایانی سال 96 یک نمونه کامل از این دستگاه‌ها در ایران ساخته شده است و با توجه به کیفیت مناسب نمونه ساخته‌شده، به‌سرعت مراحل گرفتن تأییدیه‌ها و مجوزها طی شده و حال به تولید انبوه رسیده است. مدیر تولید توسن تکنو در مورد درصد بومی‌سازی نیز این گونه توضیح می‌دهد که «تولید کامل دستگاه‌های خودپرداز مقرون‌به‌صرفه نیست وگرنه دانش فنی و تخصص آن در کشور وجود دارد. شرکت‌های بزرگ دنیا نظیر ان‌سی‌آر و دایبولد نیکسدرف هم برخی از قطعات دستگاه‌هایشان را به خاطر صرفه اقتصادی از سایر شرکت‌ها تأمین می‌کنند. در سایت شرکت توسن تکنو نیز کار تولید بدنه، گاوصندوق و سیم‌کشی‌های داخلی (Cabling) انجام شده و می‌توان گفت چیزی در حدود 50 درصد تولید داخل در این زمینه صورت گرفته است و برنامه ما این است که بتوانیم تولید خود را به سالانه 1000 دستگاه برسانیم.

 

امید به آینده

هنگام خروج از سایت، با دو راننده کامیون مواجه می‌شویم که از بندرعباس برخی قطعات مربوط به دستگاه‌های CRS را برای شرکت آورده‌اند. برایمان از کمبود بار و صف طولانی چهل‌هزارتایی کامیون‌هایی می‌گفتند که روزها برای اینکه نوبت بار به آنها برسد باید منتظر بمانند. بالارفتن قیمت ارز، نامشخص بودن وضعیت برجام و احتمال بازگشت تحریم‌ها، جو روانی سنگینی را بر اقتصاد کشور حاکم کرده و قدرت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری را از شرکت‌ها و فعالان اقتصادی سلب کرده است. مقامات سیاسی کشور و کارشناسان اقتصادی حمایت از کالا و تولیدات ایرانی و کاهش وابستگی به واردات را تنها راه مقاومت در برابر فشارهای اقتصادی و تحریم می‌دانند. داشتن امید به آینده و حمایت از شرکت‌هایی که در این شرایط نامطلوب اقتصادی اقدام به تولید در کشور کرده‌اند، راهکاری برای برون‌رفت از این شرایط نامطلوب قلمداد می‌شود.

1 دیدگاه
  1. محسن می‌گوید

    در واقع خط مونتاژ نه خط تولید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.