راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فضا برای عملیاتی کردن مفهوم POS2.0 در ایران مهیاست / گفتگو با محمد مظاهری، مدیرعامل شرکت توسن تکنو

ماهنامه عصر تراکنش / شرکت توسن تکنو در سال 1396 علاوه بر تامین‌ راهکارهای پرداخت برای بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت ایرانی، دست به اقدامات و فعالیت‌های مختلفی زده است. کمپین پژواک رمز، ارائه دستگاه پین‌پد، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، برگزاری سیمنار در حوزه بانکداری و پرداخت و… تنها بخشی از این فعالیت‌ها بوده است. با محمد مظاهری، مدیرعامل این شرکت در خصوص اقدامات سال 1396 و همچنین برنامه‌هایی که این شرکت برای سال آتی پیش‌بینی کرده است، گفت‌وگو کردیم.

.

کمپین پژواک رمز تقریبا از ماه‌های ابتدایی سال جاری توسط شرکت توسن‌تکنو شروع شد و هدف از آن توسعه فرهنگ ورود رمز توسط مشتری بود. ارزیابی‌تان از نتایج این کمپین چیست و تا چه حد توانستید به اهداف خود دست پیدا کنید؟

کمپین پژواک رمز از ابتدای ایده‌پردازی آن به‌دنبال توسعه فرهنگ ورود رمز توسط مشتری فراتر از بحث‌های مربوط به بازاریابی محصولات و فروش آنها بود. در بسیاری از کشورهای دنیا موضوع ورود رمز یکی از شخصی‌ترین و خصوصی‌ترین مسائل در فرایند پرداخت است. کمتر کشوری در دنیا مشابه ایران وجود دارد که مساله ورود رمز در آن تا این حد عمومی شده باشد. توسن‌تکنو در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود و آگاه‌سازی جامعه نسبت به موضوع پژواک رمز تصمیم گرفت که در این زمینه به اطلاع‌رسانی عمومی بپردازد. بخشی از این کمپین با تولید محتوا، آموزش و اطلاع‌رسانی از طریق قالب‌های مختلفی نظیر متن، ویدئو و موشن‌گرافیک صورت پذیرفت و بخش دیگر با معرفی راهکار سخت‌افزاری برای این موضوع. ما همچنان به‌دنبال گسترش بیشتر فرهنگ ورود رمز توسط شخص مشتری و عدم اعلام و افشای آن نزد فروشنده هستیم و این مساله را در سطح جامعه دنبال می‌کنیم. نتایج تا اینجا بسیار رضایت‌بخش بوده است.

.

شرکت توسن‌تکنو چه سخت‌افزار یا دستگاهی را برای ورود رمز توسط مشتری تدارک دیده است و این دستگاه در چه وضعیتی برای ارائه در بازار قرار دارد؟

راهکار ما در این بخش ارائه سخت‌افزاری برای حل موضوع پژواک رمز بود که طی آن PSPهای بزرگ کشور پیاده‌سازی‌های موفقی از پایانه ورود رمز شرکت توسن‌تکنو؛ یعنی دستگاه PAX SP20 در محل پذیرندگان داشتند. استقبال از این دستگاه چه در سمت PSPها و چه در سمت مردم، بسیار مطلوب بود. در حال حاضر این دستگاه با ویژگی‌های فنی خود، در بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ و معتبر زنجیره‌ای و همچنین در بسیاری از کسب‌وکارهای خرد روی پیشخوان فروشنده دیده می‌شود و نویدبخش این است که فرهنگ ورود رمز توسط مشتری در عین یکپارچگی با پایانه فروش و همراه با حفظ امنیت کامل در حال تسری در سطح جامعه است.

.

راهبردهای اصلی شرکت توسن‌تکنو در سال آتی چیست؟

در حال حاضر، توسن‌تکنو در بخش راهکارهای بانکی روی توسعه بانکداری دیجیتال متمرکز شده است. راهکار توسن‌تکنو در این بخش تحول شعب و بانکداری ویدئویی است که با ترکیبی از نرم‌افزار و سخت‌افزار خدمات تحویل‌داری از طریق Digital Banking Platform به بیرون شعبه منتقل می‌شود. در بخش راهکارهای پرداخت تمرکز روی ارائه راهکارهای سخت‌افزاری هوشمند و یکپارچه اندرویدی است که می‌تواند نیاز طیف وسیعی از کسب‌وکارها را پوشش دهد. همچنین حضور در بازارهای خرد و صندوق فروشگاهی یکی از راهبردهای مهم ما در سال پیش روست و برای آن برنامه‌های عملیاتی جدی داریم. توجه به تولید داخلی و افزایش ظرفیت تولید محصولات در داخل کشور، راهبرد دیگر ما جهت توسعه فعالیت‌هایمان خواهد بود.

.

یکی از اهداف اصلی شرکت توسن‌تکنو در سال 2018، تولید داخلی سخت‌افزارهای بانکی و پرداخت عنوان شده است. با توجه به اینکه شرکت‌های مختلفی در این مسیر با شکست مواجه شده‌اند، چه برنامه‌ریزی برای موفقیت در این حوزه انجام داده‌اید؟

توجه و ارتقای ظرفیت تولید داخلی محصولات یکی از راهبردی‌ترین اهداف ما برای سال 2018 است. ما در این راستا جلسات بسیاری را با صاحبان تکنولوژی، شرکای تجاری و مدیران و کارشناسان این صنعت برگزار کرده‌ایم. تولید در داخل کشور آن هم با شرایط فعلی اقتصادی و نرخ ارز یکی از مهم‌ترین الزامات پیش روی ماست و ما این موضوع را از چند سال قبل در حوزه تدوین سند استراتژیک شرکت در نظر داشتیم. مزایای تولید داخلی و اشتغال‌زایی‌ای که در پی آن ایجاد می‌شود، زمینه‌ساز به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصادی کشور خواهد بود و ما با نگاه به تجارب پیشین سایر شرکت‌ها در این بخش، خود را برای آن تجهیز و آماده کرده‌ایم. تولید داخلی آسان نیست و ابعاد زیادی مانند انتقال دانش و فناوری، تهیه زیرساخت‌های مالی، تجاری و سیاسی و برنامه‌ریزی‌های دقیق و متعدد دارد. توسن‌تکنو علاوه بر اجرایی کردن این اقدامات، حتی سایت تولید محصولات خود را از خرم‌دشت به شهرک صنعتی کاسپین شهر قزوین انتقال داده و مشغول تجهیز کردن آن است و برای تولید از ابتدای سال ۲۰۱۸ برنامه جدی دارد.

ما در دو لاین بانکی و پرداختی به تولید خواهیم پرداخت؛ در لاین بانکی یکی از مهم‌ترین محصولاتی که برای تولید در نظر داریم، دستگاه خودپرداز/خوددریافت یا همان ATM Recycler است. باید بپذیریم که دوران تکنولوژی وجه نقد به سر آمده است و به‌شخصه معتقدم عصر دستگاه‌های خودپرداز به معنای دستگاه‌های پرداخت وجه نقد گذشته و این محصول در ایران حتی زیاد هم خریداری شده است. امروز اگر شرکتی صرفا در زمینه پرداخت وجه نقد روی دستگاه‌های ATM سرمایه‌گذاری کند، کار اشتباهی انجام داده است؛ چراکه دوران اوج خود را از نظر رشد و شکوفایی طی کرده است. در حالی که در سایر کشورها مانند ژاپن یا آمریکا زمانی که از دستگاه ATM نام برده می‌شود، منظور ATM Recycler است. با همین رویکرد هم به‌طور جدی به‌دنبال تولید ATM Recycler در کشور هستیم.

.

برگزاری سمینار در سال 1396 یکی از برنامه‌های شرکت توسن‌تکنو بود. آیا برنامه‌هایی از این جنس در سال آتی هم ادامه پیدا خواهد کرد؟

رویکرد ما در شرکت توسن‌تکنو همواره نوآوری بوده است. در این بخش نیز خود را در چالش قرار دادیم و تلاش کردیم به لحاظ علمی و فنی صحبت جدید و راهکار نوآورانه داشته باشیم. با توجه به نظرسنجی‌های صورت‌گرفته و بازخوردهای مثبتی که در دو همایش «بازآفرینی شعب» و «تحول پرداخت فروشگاهی» دریافت کردیم، تلاش خواهیم کرد این‌گونه همایش‌ها را در برنامه اجرایی خود به‌صورت مستمر داشته باشیم.

.

شما اخیرا بارها از مفهوم POS 2.0 صحبت کرده‌اید. به نظر شما چقدر شرایط فعلی ایران برای کاربرد این مفهوم آماده است؟

بهتر است «POS 2.0» را «Cloud POS» بنامیم و آن را به‌عنوان کارتخوان چندمنظوره ابری بشناسیم. صنعت پرداخت در جهان را می‌توان به چهار دوره پول نقد، کارت، پرداخت آنلاین و «Cloud POS» تقسیم کرد. در حال حاضر در حال ورود به دوره چهارم هستیم. سه موضوع POS هوشمند و Crowdsourcing در پرداخت فروشگاهی، صندوق فروشگاهی هوشمند و مفهوم Cloud موضوعات مهمی هستند که در بعد کسب‌و‌کار و سرویس قابل بررسی هستند. «Cloud POS» را می‌توان اشتراک سه حوزه پرداخت، خرده‌فروشی و تجارت الکترونیکی دانست. در حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، چنانچه پذیرنده‌ها از فناوری ابری استفاده می‌کردند، اطلاعات باارزش آنها در مورد کسب‌وکارشان از بین نمی‌رفت. در این حادثه به‌دلیل نبود راه‌حل‌های «ابری» نزدیک به ۶۰۰  کسب‌وکار تمام اطلاعات مالی خود را از دست دادند. در این فضا می‌توان از هر نقطه‌ای حساب‌های مالی و تراکنش‌ها را مدیریت کرد و در واقع «Cloud POS» نقطه فروش را به نقطه تجمیع سرویس تبدیل می‌کند.

در این فضا مواردی مانند محاسبات ابری، خرده‌فروشی، پرداخت، کلان‌داده‌ها، خدمات ارزش افزوده و خرید مبتنی بر وب در یک نقطه عرضه می‌شوند. در مفهوم «Cloud POS» دیگر کارتخوان صرفا ابزاری برای پرداخت و فروش و دریافت پول نیست؛ بلکه به نقطه‌ای برای ارائه سرویس‌های مختلف به مشتری تبدیل می‌شود و ترکیب فضای خرده‌فروشی با فضای تجارت الکترونیکی خبر از دنیای جدیدی می‌دهد که برای درک آن باید بیش از پیش الگوهای ذهنی خود را تغییر دهیم.

موضوع Merchant Service Aggregation به شکلی که در برخی کشورهای دیگر هست، در ایران وجود ندارد، یعنی راه‌اندازی سرویس‌ها هم از روی زمین (In Store) و هم در فضای سایبر به‌صورت آنلاین و هم آفلاین به‌واسطه تکنولوژی POS هوشمند و مفهوم Cloud در ایران انجام نمی‌شود. با فناوری Cloud به کمک صندوق‌های فروشگاهی هوشمند، POS هوشمند، موبایل و اینترنت می‌توان، تجارت الکترونیک، خرده‌فروشی و پرداخت فروشندگان را در یک نقطه ادغام و به‌صورت امن عملیاتی کرد.

همان‌طور که عرض کردم، برای ورود به این دنیای جدید پرداخت، باید الگوهای ذهنی خود را بیش از پیش تغییر دهیم. مزایای این مفهوم باید بیش از پیش تشریح شود. به نظر می‌رسد فضا برای ارائه عملیاتی این مفهوم در صنعت پرداخت ایران بسیار مهیاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.