راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مشتی نمونه خروار / در فین‌استارز 2018 استارت‌آپ‌ها چه گفتند و چه شنیدند؟

یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه و فین‌استارز 2018 هم هفته گذشته برگزار شد. در این نمایشگاه 392 شرکت حضور داشتند و جدیدترین خدمات و محصولات خودشان را در سه زمینه بانک، بورس و بیمه به نمایش گذاشتند. بخش استارت‌آپی نمایشگاه نیز با نام فین‌استارز سومین سال حضور خود را در نمایشگاه تجربه می‌کند و در فضای خود جایی برای استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فین‌تک در نظر گرفته است. حضور استارت‌آپ‌ها در این نمایشگاه تا حد زیادی توانست فضایی باشد تا گروه‌ها با کسب‌وکارهای نوپای دیگر بتوانند ارتباط بگیرند و با کسب‌وکارهای فعال در حوزه فین‌تک که سهم بازار بزرگ‌تری دارند، دیدار داشته باشند.

عمده گروه‌های استارت‌آپی فعال در بخش فین استارز گروه‌های کوچکی بودند که تعداد آنها اغلب از 10 نفر تجاوز نمی‌کرد. استارت‌آپ‌هایی بودند که با شروع فین‌استارز وبسایت یا اندروید خود را راه‌اندازی کرده بودند و در عین حال گروه‌های دیگری هم پیدا می‌شدند که با وجود گذشت دو سال از عمر کسب‌وکارشان هنوز دو یا سه نفره به استارت‌آپ خود ادامه می‌دادند. از بین کسب‌وکارهای بزرگ‌تر و شلوغ‌تر می‌توان به بیمیتو اشاره کرد که با بیش از 30 نفر عضو از کسب‌وکارهای بزرگ این بخش از نمایشگاه محسوب می‌شد.

استارت‌آپ‌های حوزه پرداخت عمدتا یا در حوزه مدیریت مالی و PFM فعالیت می‌کردند یا کیف پول بودند. در این میان می‌شد استارت‌آپ‌های قدیمی‌تر حوزه فین‌تک مانند آی‌دی‌پی و پی‌پینگ را که همگی در حوزه ارائه درگاه پرداخت واسط فعالیت می‌کنند، دید.

با یک نگاه سطحی می‌شد دید استارت‌آپ‌های حوزه بیمه نسبت به سایر استارت‌آپ‌های حاضر کمتر بودند و همگی تلاش داشتند در حوزه فروش آنلاین و همکاری با یکی از کارگزاری‌های بیمه کسب‌وکار خود را پیش ببرند. بیشتر آنها از فضای کلی که در بیمه برقرار بود راضی بودند و آن را مساعد می‌دانستند. به عقیده آنها با وجودی که فناوری در حوزه بیمه رشد کمتر و آهسته‌تری نسبت به دو صنعت دیگر اقتصادی بانک و بورس داشته و استارت‌آپ‌های فعال در حوزه بیمه هم در حال حاضر تنها می‌توانند ارزش افزوده‌هایی مانند مقایسه بین بیمه‌ها و خرید و فروش بیمه برای کاربران خود به همراه داشته باشند، اما اکنون چشم‌انداز بهتری برای کسب‌وکارهای اینشورتکی وجود دارد که خبر خوبی برای آنهایی است که علاقه دارند به این حوزه ورود کنند.

می‌شد گفت استارت‌آپ‌های بورس نیز خوش درخشیدند. اغلب آنها دانش بورسی لازم و کافی برای فعالیت در این عرصه را دارند و به خوبی با نیازهای بازار مخاطبان و کاربران خود آشنایی دارند. اغلب فعالان بورس که می‌خواهند استراتژی خود را تحلیل کنند، به یک نرم‌افزار فنی در این حوزه نیاز پیدا می‌کنند و استارت‌آپ‌های حوزه ولث‌تک هم با در نظر گرفتن این مسئله در تلاش هستند نیاز آنها را برطرف کنند.

البته به گفته برخی از آنها، قشر وسیعی از فعالان بورس نگاه سنتی‌تری نسبت به فناوری دارند و سخت می‌توانند از ابزارهای تخصصی این حوزه استفاده کنند. با این همه استارت‌آپ‌هایی هم بودند که اشخاص حقیقی فعال بورسی تنها یکی حوزه‌های خدماتی آنها محسوب می‌شد و خدمات دیگر و حتی حرفه‌ای‌تری هم به کارگزاری‌های تامین سرمایه و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه و بورس کالا ارائه می‌دادند.

به صورت کلی می‌توان گفت بخش فین استارز نمایشگاه بورس، بانک و بیمه جدا از هر موضوع دیگری برای استارت‌آپ‌ها سوداوری داشت. کسب‌وکارهای تازه‌نفس به غرفه‌های همدیگر سر می‌زدند و ارتباط می‌گرفتند و گاه هم برنامه‌های همکاری می‌دادند. از کسب‌وکارهای بزرگ‌تر فعال در حوزه‌های بانکداری و پرداخت و شرکت‌های بیمه و کارگزاری‌های تامین سرمایه نیز نمایندگانی بودند که از این فضا بازدید کنند و با ایده‌ها و استارت‌آپ‌هایی که شناختی از آنها نداشتند، آشنا شوند.

در ادامه تلاش شده چند نمونه از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای فعال در حوزه ولث‌تک، اینشورتک و پرداخت و کیف‌پول آورده شود. این استارت‌آپ‌های بیشتر مشتی نمونه خروار هستند که تلاش داشتند با حضور در این نمایشگاه، سهم بازار خود را افزایش دهند.

 

مانیار، برنده فین‌استارز 2017

استارت‌آپ‌های متعددی در حوزه مدیریت مالی، پرداخت، اینشورتک و بورس و ولث‌تک در فضای فین‌استارز حضور داشتند. یکی از این استارت‌آپ‌ مانیار بود که هدف خود را از شرکت در این نمایشگاه ارتباط با بخش عمومی و در عین حال فعالان بازار و بانکی می‌دانست. مانیار که یک شبکه اجتماعی پیام‌رسان، برای ارتباطات مالی در بستر موبایل است، تلاش دارد روش آسان و امنی برای جابجایی پول به کاربران خود ارائه دهد. در مانیار امکان ارسال پیام به لیست مخاطبین تلفن همراه وجود دارد تا علاوه بر تسهیل انتقال و درخواست وجه، مکالمات مرتبط با تعاملات مالی نیز پوشش داده شود.

به گفته مونا مریدی، یکی از هم‌بنیان‌گذاران این استارت‌آپ، مانیار علاوه بر از آنکه یک پیام‌رسان مالی است، از طریق پلت‌فرم خود می‌تواند با سایر کسب‌و‌کارهای دیگر همکاری داشته باشد. مانیار فعالیت خود را از اسفند 94 شروع کرد، رتبه اول را در بین استارت‌آپ‌های شرکت کننده در فین‌استارز 2017 دریافت کرد و اکنون اپلیکیشن این پیام‌رسان مالی در دو نسخه اندروید و iOS در دسترس عموم است.

 

بیمیلاین، اینشورتک بی‌هزینه برای کاربران

بیمیلاین، استارت‌آپ دیگری که در نمایشگاه حضور پیدا کرده بود، در حوزه اینشورتک فعالیت می‌کند و به فروش بیمه مشغول است. این کسب‌وکار سامانه‌ای برای مقایسه بیمه‌نامه‌ها محسوب می‌شود و آنها را از نظر سطح پوشش، میزان رضایتمندی از خسارت‌های پرداخت شده، توانگری مالی نزد بیمه مرکزی، ارائه مناسب‌ترین قیمت، پوشش بیمه ای و مدیریت بیمه‌نامه‌ها بررسی می‌کند. بیمیلاین که اولین حضور خود را در نمایشگاه تجربه می‌کند، به کاربرانش مشاوره بیمه‌ای ارائه می‌کند و با در نظر گرفتن شرایط او بهترین بیمه ممکن و موجود را به او پیشنهاد می‌دهد. بیمیلاین در ازای فروش بیمه‌ها، از کاربران حق بیمه دریافت می‌کند و در این بین از آنها کارمزدی نمی‌گیرد. در عین حال، بیمه‌نامه‌هایی را که کاربران تهیه کرده‌اند یک روزه و به رایگان به دست آنها می‌رساند. بیمیلاین که از شهریور 96 کار خود را آغاز کرده، در حال حاضر با 12 شرکت بیمه‌ای در ارتباط است و یک گروه پنج نفره دارد.

 

ویکی‌نیکی، رابط بین سازمان‌ها و خیریه‌ها

ویکی‌نیکی، یکی از کسب‌وکارهای حاضر در فین‌استارز 2018 خود را یک سازمان مردم نهاد می‌داند که نقطه ارتباطی سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ با فعالیت‌های اجتماعی و خیریه‌ها است. در ویکی‌نیکی شرکت‌ها از لحاظ ساختار و سازمان بررسی می‌شوند و با در نظر گرفتن این ساختار برنامه‌ای برای مسئولیت اجتماعی به آنها پیشنهاد می‌شود. در ایران کسب‌وکاری مشابه ویکی‌نیکی وجود ندارد و تنها نمونه‌های خارجی هستند که در این حوزه از کسب‌وکار فعالیت می‌کنند. به گفته فعالان ویکی‌نیکی، این کسب‌وکار با بومی‌سازی مسئولیت‌های اجتماعی شرکت های مختلف قصد دارد اعتماد مردم را نسبت به شرکت‌ها بالا ببرد. به گفته آنها، این مسئله به قدری برای شرکت‌ها مفید است که خود به این کسب‌وکار مراجعه می‌کنند تا پیشنهاد آنها را در قبال برنامه مسئولیت اجتماعی خود داشته باشند. این کسب‌وکار در عین حال با سازمان‌های خیریه زیادی در ارتباط است و تلاش دارد شرکت‌ها را به آنها پیوند بزند. ویکی‌نیکی مجوز خود را از وزارت کشور دریافت کرده است و سازمان ناظر خود را سازمان اوقاف و امور خیریه می‌داند. این کسب‌وکار که از شروع آن سه سال می‌گذرد و یک تیم هفت نفره است، در حال حاضر با دو بانک آینده و اقتصاد نوین فعالیت دارد.

 

دنگی‌پال، پیام‌رسانی مالی با زمان تسویه کمتر

استارت‌آپ دنگی‌پال، یکی دیگر از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فین‌تک است که در نمایشگاه حضور دارد. دنگی‌پال یک پیام‌رسان مالی محسوب می‌شود و تلاش دارد با حضور در نمایشگاه یازدهم بورس، بانک و بیمه با شرکت‌های فعال در حوزه تامین سرمایه و پرداخت و PSP ارتباط بیشتری پیدا کند. دنگی‌پال برخلاف کسب‌وکارهای دیگر در کیف پول خود زمان تسویه پول کمتری دارد و از شماره کارت به جای شماره شبا استفاده می‌کند. با این حال و با وجود همه هزینه‌هایی که در این بخش متحمل می‌شود، کارمزدی یا حق سرویسی از کاربران خود دریافت نمی‌کند. به گفته فعالان این استارت‌آپ مالی، دنگی‌پال تلاش دارد یک پلت‌فرم مالی باشد و راهکاری برای پرداخت خرد ارائه دهد. در عین حال معتقد است تا رسیدن به سهم بازار زیاد در حوزه پرداخت‌های خرد، راه درازی در پیش دارد.  این استارت‌آپ، کار خود را از اردیبهشت ماه 1396 شروع کرد و اکنون با شش نفر به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اپلیکیشن این استارت‌آپ در دو نسخه اندروید و Ios به رایگان موجود است.

 

رده، سوپرمارکتی از مشاوره‌های مالی و بانکی

رده، یک کسب‌وکار در زمینه فین‌تک است که در وب‌سایت خود خدمات مالی بانک‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کند. کاربران این سایت می‌توانند با مراجعه به سایت رده ببینند بهتر است با توجه به شرایط خود در کدام بانک‌ها چه حساب‌هایی افتتاح کنند، چه وام‌هایی می‌توانند دریافت کنند و حتی کدام شرکت‌های PSP خدمات بهتری در حوزه بانکداری الکترونیک ارائه می‌دهند. رده که در فضای فین‌استارز 2018 نمایشگاه بورس، بانک و بیمه حضور دارد، در تلاش است گزینه مقایسه خدمات ارزی بین بانکی را در وب‌سایت خود توسعه بدهد. این کسب‌وکار فعال در حوزه فین‌تک، در حال حاضر با 33 بانک و موسسه مالی در ارتباط است و در عین حال می‌خواهد فضایی بیشتر از فضای مالی و بانکی را پوشش دهد و به حوزه هایی مانند بورس و بیمه نیز ورود پیدا کند. به گونه‌ای که به کاربران خود که می‌خواهند بیمه‌های مناسب خود را خریداری کنند یا در بخشی سرمایه‌گذاری کرده و سود ببرند، کمک کند. رده که یک کسب‌وکار سه نفره است و از بهمن ماه سال 94 کار خود را شروع کرده، می خواهد یک سوپرمارکت مالی باشد تا انواع مشاوره‌های مالی را به کاربران خود ارائه دهد. از نمونه های خارجی رده در دنیا می‌توان به مانی سوپرمارکت، مینت و سوقول المال اشارره کرد.

 

لینک2پی، درگاه پرداخت برای کسب‌وکارهای آفلاین

یکی دیگر از کسب‌وکارهای فعال در حوزه فین‌تک که در فضای فین استارز 2018 حضور داشت، لینک2پی بود. این استارت‌آپ در حوزه ارائه درگاه‌های پرداخت واسط فعالیت می کند اما تفاوت‌هایی با استارت‌آپ‌های مشابه خود نیز دارد. به عنوان مثال لینک2پی به کسب‌وکارهای آفلاین نیز درگاه پرداخت ارائه می‌کند. لینک2پی یک نرم‌افزار تحت وب دارد که در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌گیرد. صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند در این نرم‌افزار ثبت نام کنند و از خدمات متنوع آن استفاده ببرند. به عنوان مثال شماره مشتری و مبلغ موردنیازی که باید پرداخت کند را وارد نرم‌افزار می‌کنند. پیام درخواست واریز پول به همراه لینک پرداخت برای مشتریان ارسال می‌شود. آنها با انتخاب لینک به درگاه پرداخت شرکت پرداخت الکترونیک سداد منتقل می‌شوند و پرداخت را انجام می‌دهند. لینک2پی خدمات کوچک و متنوعی برای کسب‌وکارها در نظر گرفته است. به عنوان مثال مخاطبان می‌توانند فاکتور خرید خود را نیز دریافت کنند. همچنین هنگام نمایش صفحه پرداخت شرکت سداد، لوگوی کسب‌وکاری که از آن خرید کرده‌اند را نیز مشاهده می‌کنند و در نتیجه لینک پرداختی که آن را انتخاب کرده‌اند، آنها را سردرگم نمی‌کند. لینک2پی به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد برای لینک پرداخت خود تاریخ انقضا مشخص کنند و برای برخی از مشتریان خود پرداخت‌های یکسان بفرستند. استارت‌آپ لینک2پی به جای حساب‌های تجمیع حساب‌های تسهیم ارائه می‌کند و همین مسئله می‌تواند به کسب‌وکارهایی که پرداخت‌های جاری و مستمر از افراد مشخص دارند، کمک کند. لینک2پی یک کسب‌وکار هفت نفره است و اسفند ماه 96 از برند خود رونمایی کرد.

 

فاینتک، کمکی برای دانش‌بنیان‌های خواهان ورود به بورس

فاینتک، خود را نه استارت‌آپ‌ می‌داند و نه حتی یک کسب‌وکار فعال در حوزه فین‌تک. این شرکت که در فضای فین‌استارز 2018 در یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه حاضر است، آذرماه 96 به سفارش صندوق‌های مالی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کار خود را آغاز کرد. این صندوق‌ها مانند صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران، صندوق زیست فناوری، صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، صندوق توسعه فناوری ایرانیان و مانند اینها در عین حال، سهامداران فاینتک نیز محسوب می‌شوند. فاینتک می‌تواند به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند تا در صورت نیاز وارد فرابورس شوند. سرمایه‌گذاران بسیاری از این شرکت‌های دانش‌بنیان برای مدت زمان محدودی روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند و این شرکت‌ها نیاز دارند با ورود به فرابورس شکل مستقل‌تری به خود بگیرند و سرمایه‌گذاران هم استراتژی خروج خود را به راحتی پیگیری کنند. کارشناسان فاینتک می‌توانند با بررسی شرکت های مختلف آنها را از جهت سهم در بازار ارزش‌گذاری کنند تا ارزش واقعی و مالی کسب‌وکارها مشخص شود. در عین حال، آنها به شرکت ها جهت ورود به بورس و فرابورس مشاوره می‌دهند تا با توجه به ساختار شرکت، بهترین انتخاب را داشته باشند. فاینتک همچنین ارتباطات گسترده‌ای دارد که می‌تواند به استارت‌آپ هایی که به دنبال جذب سرمایه و تامین مالی هستند، مشاوره بدهد و آنها را به سرمایه‌گذار مناسب معرفی کند. این کسب‌وکار هفت نفره در عین حال به سرمایه‌گذاران نیز برای سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای تازه و استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند.

 

دریافت دفترچه تامین اجتماعی از بیمیتو

بیمیتو یکی از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه اینشورتک است که سهم بازار خوبی در بین کسب‌وکارهای فروش آنلاین بیمه دارد. این کسب‌وکار که حالا 37 نفر در خود دراد، اردیبهشت ماه 95 کار خود را شروع کرد و اکنون در سه نسخه وب، اندروید و iOS فعالیت می‌کند. بیمیتو فعالیت اصلی خود را یک نوع بازاریابی بیمه می‌داند و تلاش دارد با توجه به نیاز کاربران خود، بیمه مورد نظر آنها را ارائه کند و رایگان تحویل‌شان بدهد. بیمیتو در ابتدا کار خود را در تهران و تبریز شروع کرد و اکنون در مراکز استان‌های سراسر کشور پاسخگوی کاربرانش است. این کسب‌وکار آمادگی فعالیت در حوزه‌های دیگر اینشورتک را نیز دارد. برخی از بیمه‌ها در دنیا چند روزه، چند ساعته یا چند ماهه ارائه می‌شوند و برخی هم زمانی که افراد در معرض خطر یا استفاده از وسیله‌ای هستند حساب می‌شوند. به عنوان مثال بیمه خودرو براساس کیلومتر شمار محاسبه می‌شود. در این صورت حق بیمه‌ای که یک راننده تاکسی باید پرداخت کند با حق‌ بیمه‌ فردی که ماهانه چند بار از خودرویش استفاده می‌کند متفاوت است. با این همه، به عقیده مدیران بیمیتو صنعت بیمه هنوز انعطاف و کشش کافی برای ورود به این حوزه‌ها را ندارد و برای ورود به آنها باید صبور بود. حامد ولی‌پور یکی از هم‌بنیان‌گذاران بیمیتو درباره این صنعت می‌گوید: «با توجه به ماهیت صنعت بیمه، تاکنون رخدادهایی که در این زمینه اتفاق افتاده است، مثبت و رضایت‌بخش بودند. واکنش شرکت‌های بیمه طی مرور زمان تغییر زیادی پیدا کرده و اکنون نگرش منعطف‌تری دارند. در ابتدا به ما می‌گفتند آئین‌نامه‌ای برای همکاری با شرکت هایی مانند شما نداریم و ریسک همکاری را قبول نمی‌کردند. پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که باید با شرکت‌های مادر در ارتباط باشیم. به مرور زمان همکاری ما با آنها شروع شد. هرچند که در همان ابتدا هم مشکلات زیادی در دل خود این شرکت ها وجود داشت. به عنوان مثال سیستم فناوری اطلاعات منعطفی نداشتند. پس از این شرکت ها نمایندگان بیمه نیز به مرور متوجه شدند می‌توانند با ما همکاری کنند.»

ولی‌پور نقطه قوت بیمیتو را زمان‌بندی مناسب برای ورود به بازار، تیم کاری خوب، تجربه کاربری بهتر و CRM با کیفیت بهتر می‌داند. کاربران بیمیتو همچنین می‌توانند برخی از فعالیت‌های سازمان تامین اجتماعی خود را از این کسب‌وکار دریافت کنند. به عنوان مثال، کاربران بیمیتو که هنوز دفترچه تامین اجتماعی خود را دریافت نکرده‌اند یا باید دفترچه را تمدید کنند و زمان کافی برای مراجعه به شعبه‌های سازمان تامین اجتماعی را ندارند، می‌توانند از طریق بیمیتو این مسئله را پیگیری کنند و دفترچه جدید را چند روز بعد در محلی که هستند تحویل بگیرند.

 

مدیریت بازار و تحلیل سرمایه با استلار

مدیریت سرمایه استلار دومین سال حضور خود را در یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در فضای فین استارز 2018 تجربه می‌کند. استلار مهرماه سال 96 کار خود را در حوزه ولث‌تک آغاز کرد و یک تیم چهار نفره دارد که سه نفر از آنها هم بنیان‌گذار استلار هستند و اخیرا قصد دارند استارت‌آپ خود را به ثبت شرکتی برسانند. این کسب‌وکار فعال در حوزه ولث‌تک با ارائه خدمات مانند بازارگردانی، سبدگردانی و اجرای معاملات الگوریتمی، مزیت رقابتی خود را داشتن تجربه بازار، دانش آکادمیک در حوزه مالی و فنی می‌داند. اتوتریدر یکی از محصولات استلار است که برای اجرای معاوملا بازار سهام و بدهی در قیمتی مناسب‌تر و با تاثیر کمتر در بازار طراحی شده و با استفاده از آنها کاربران هزینه معاملاتی کمتری متحمل می‌شوند. استلاتور، محصول بعدی این استارت‌آپ از تکنولوژی ماشین لرنینگ استفاده می‌کند و با تحلیل داده‌های معاملات، برندگان بازار سهام را در سه سطح کلیت بازار، صنایع و تک سهم‌ها پیش‌بینی می‌کند. این کسب‌وکار همچنین می‌تواند برای شرکت‌های سبدگردانی، کارگزاری‌ها و سایر معامله‌گران بازار سرمایه قابل استفاده باشد. در حال حاضر بزرگ‌ترین چالشی که مدیریت سرمایه استلار با آن مواجه است، بحث زیرساخت‌ها در حوزه فناوری‌های بورسی است و تا زمانی که این زیرساخت‌ها برطرف نشوند، نمی‌تواند رشد گسترده‌ای در حوزه خود داشته باشد.

 

فاندینو، کیف پولی برای کمک به خیریه‌ها

فاندینو یک استارت‌آپ جمع‌سپاری مالی است که اولین حضور خود را در فین استارز و نمایشگاه بورس، بانک بیمه تجربه می‌کند. فاندینو تلاش دارد در دو حوزه فعالیت کند. یکی حوزه کمک در فعالیت‌های خیریه که هم‌اکنون در آن فعال است و دیگری در حوزه کمک به جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها که قرار است فعالیت‌هایش در این زمینه را آغاز کند. فعالیت‌های خیریه فاندینو شامل همکاری با چیزی حدود 17 سازمان‌ خیریه متولی و فعال محیط زیست می‌شود. فاندینو همچنین در نظر دارد کار با استارت‌آپ‌ها را نیز شروع کند و در این میان قانونی بودن حوزه فعالیت استارت‌آپ، خلاقانه و اشتغالزا بودن کار آنها بیش از هر چیزی برای ان اهمیت دارد.

فاندینو در پلت‌فرم خود یک کیف پول نیز در نظر گرفته است. کاربران فاندینو می‌توانند در این وب‌سایت یک حساب کاربری درست کنند و آن را به مبلغ دلخواه شارژ کنند. سپس می‌توانند از این کیف پول به پروژه‌های خیریه متفاوتی کمک کنند. راه دیگری که کاربران فاندینو می‌توانند در اعمال خیر شریک باشند، درگاه پرداخت آنلاین فاندینو است که آن را از شرکت به‌پرداخت ملت دریافت کرده است. سومین راه، انتقال کارت به کارت است که به حساب خود فاندینو واریز می‌شود. این استارت‌آپ فعال در حزوه کرادفاندینگ برای کمک‌های مالی و خیریه هیچ کف و سقفی تعیین نمی‌کند و بیشتر در تلاش است مردم را در جریان روند‌های انجام پروژه خیر قرار دهد و شفافیت بالایی داشته باشد.

 

کارت هدیه مجازی با مای‌مانی

استارت‌آپ مای‌مانی یکی از استار‌آپ‌های تازه‌نفس حوزه پرداخت است که به تازگی کار خود را از دی ماه 96 شروع کرده است. این استارت‌آپ که در آن سه نفر فعالیت می‌کنند، کیف پولی طراحی کرده‌اند که در آن کاربران می‌توانند به حساب‌های همدیگر پول واریز کنند و در پروژه‌های خیریه پول واریز کنند.

با این حال مهم‌ترین ویژگی مای‌مانی سرویس هدیه‌پرداز ان است. در این سرویس مای‌مانی این امکان را به کاربران خود می‌دهد که به افرادی که می‌خواهند کارت هدیه مجازی بدهند. این کارت‌های هدیه، فیزیکی نیست و کاربر می‌تواند شکل و ظاهر آن را خود طراحی کند. فردی که هدیه دریافت می‌کند، لزومی ندارد حتما خودش کاربر مای‌مانی باشد و مای‌مانی برای او یک لینک پیامک می‌کند که با انتخاب آن می‌تواند کارت هدیه خود را دریافت کند.

مای‌مانی با API بانکی که از فینوتک دریافت کرده‌، می‌تواند مبالغی را که کاربران می‌خواهند به حسابشان بازگردانده شود، از طریق سیستم پایا تسویه می‌کنند. مای‌مانی یک نسخه وب دارد و قرار است در آینده نزدیک از نسخه وب خود نیز رونمایی کند.

 

رندینو، کمک به خیریه‌ها با جمع‌آوری پول‌های خرد

رندینو با شعار معجزه پول‌های خرد، استارت‌آپ کوچکی است که در زمینه خیریه فعالیت می‌کند. بسیاری از کاربران اینترنت که می‌خواهند از سایت‌های مختلف خرید کنند، با مبالغ خرد مواجه می‌شوند. البته پرداخت این مبالغ خرد از آنجایی که به صورت آنلاین پرداخت می‌شوند مشکلی ندارند، اما رندینو در قالب یک گزینه در مرحله پرداخت به کاربر ارائه می‌شود و کاربر می‌تواند رقم پرداختی را به بالا رند کند. رندینو با استفاده از همین رقم‌های کوچک در امور خیر شرکت خواهد کرد و در عین حال کاربران را نیز در جریان برنامه‌های خیر خواهد گذاشت.

رندینو به جای اینکه با خیریه‌ها و بانک‌ها در ارتباط باشد، با استار‌ت‌آپ‌های مختلف در این زمینه همکاری دارد و از این طریق فعالیت می‌کند. به عنوان مثال در بخش خیریه با استارت‌آپ‌های حوزه کرادفاندینگ فعال در بخش خیریه فعالیت می‌کند و در بخش پرداخت و درگاه پرداخت نیز با استارت‌آپ زرین‌پال و شرکت پرداخت الکترونیک سامان ارتباط دارد. نمایشگاه بانک، بورس و بیمه اولین حضور نمایشگاهی رندینو محسوب می‌شود که استارت‌آپ سه نفره خود را از دی و بهمن ماه 96 کار خود را آغاز کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.