راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توصیه‌هایی برای مقابله با سرقت اطلاعات کارت بانکی

استفاده غیرمجاز کارت و حساب بانکی کاربران، موضوعی است که بارها توسط پلیس فتا مورد توجه قرار گرفته است و یکی از مهم‌ترین جرایم فضای سایبر به شمار می‌رود. در همین راستا پلیس فتا توصیه‌هایی به شهروندان ارائه کرده است.
به گزارش روزنامه ایران، در این توصیه آمده است: شهروندانی که کارت خود را به‌همراه رمز بانکی آن در اختیار دوستان و آشنایان می‌گذارند تا مثلاً قبوض آنها را به‌دلیل مشغله و گرفتاری پرداخت کنند یا شهروندانی که هنوز در خریدهای خود در فروشگاه‌ها برای پرداخت بهای خرید کارت را با رمز در اختیار فروشنده می‌گذارند، زمینه‌های سوء‌استفاده از اطلاعات بانکی خود را برای مجرمان سایبری فراهم می‌کنند.
همین نکته ساده باعث می‌شود تا کسی که کارت را در اختیار دارد، با فعال کردن رمز دوم و یادداشت کردن اطلاعات درج شده روی کارت بانکی براحتی بتواند از حساب بانکی دیگران خرید آنلاین کند و هزینه آن را با کارت شما پرداخت کنند که این یک نوع برداشت غیر مجاز است.
همچنین اگر فروشنده برروی دستگاه کارت‌خوان خود اسکیمر (دستگاهی که قابلیت کپی کردن اطلاعات کارت های اعتباری بانکی را دارد) نصب کرده باشد با دانستن رمز بانکی شما اطلاعات کارت شما را کپی کرده و براحتی می‌تواند از حساب شما به‌صورت غیر مجاز برداشت کند. لذا ضرورت دارد که شما هنگام خرید خود کارت کشیده و رمز را وارد کنید و به هیچ وجه رمز را به فروشنده نگویید.
همچنین بهتر است بدانید که فیشینگ طراحی یک صفحه بانکی یا درگاه پرداخت بانکی مثل صفحه اصلی بانک است که البته تغییر جزئی در آدرس آن دیده می‌شود. بنابراین کاربران باید در خریدهای آنلاین خود مراقب باشند حتماً درگاه بانکی با HTTPS شروع شده باشد و هنگام وارد کردن اطلاعات بانکی نیز از صفحه کلید مجازی استفاده کنند. ازسوی دیگر شهروندان باید حتماً به‌صورت دوره‌ای رمز بانکی خود (رمز اول و دوم) را تغییر دهند و رمزهایی را بگذارند که قابل حدس زدن و تشخیص از سوی دیگران نباشد. استفاده از شماره شناسنامه، تاریخ تولد و… برای رمز بانکی اشتباه است چرا که براحتی قابل حدس زدن است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.