راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حضور کاسپین با رویکرد بانکداری باز و حمایت از فین‌تک‌ها در فاینکس 2018

شرکت سیستم‌های کاربردی کاسپین یکی از شرکت‌های با سابقه در حوزه فناوری اطلاعات مالی و بانکی است. این شرکت با به‌کارگیری فناوری‌های به‌روز و تمرکز بر راه‌حل‌های پولی و مالی، می‌کوشد کسب‌وکار مشتریانش را توسعه داده و توان رقابتی آن‌ها را بهبود بخشد. با توجه به تحولاتی که در حوزه فناوری‌های مالی و بانکی رخ داده و دیجیتالی شدن روزافزون بسترهای ارائه خدمات بانکی، شرکت کاسپین نیز همراه با این تحولات، رویکردهای فنی و کسب‌وکاری جدیدی را در نظر گرفته و محصولات و خدمات نوینی را در حوزه‌های بانکداری باز (Open Banking)، بانکداری یکپارچه در کانال‌های همه‌کاره (Omni Channel) و سامانه‌های هوشمند مبتنی بر کلان داده (Big Data) ارائه می‌کند.

با توجه به در پیش بودن یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه و حضور فعال شرکت کاسپین در این نمایشگاه، مهندس مصطفی جاویده معاون توسعه نرم‌افزار این شرکت درباره رویکردهای فناورانهٔ کاسپین در سال جدید سخن گفته و اهداف شرکت از حضور در نمایشگاه را تشریح کرد.

جاویده اظهار داشت: «شرکت کاسپین برای سال 1397 تمرکز خود را روی چند موضوع مهم قرار داده است. این موارد فراتر از سیستم «لوتوس» است که در بانک پارسیان به عنوان سامانه کربانکینگ راه‌اندازی شده و در حال تقویت و بهبود آن هستیم. یکی از این موارد، بحث بانکداری باز است که مشخصاً سرمایه‌گذاری زیادی روی آن انجام داده‌ایم و در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (FINEX2018) که در پیش رو داریم نیز روی این موضوع تمرکز کرده‌ایم.»

او در ادامه گفت: «موضوع دیگر، بانکداری دیجیتال است که نسخه‌های اینترنت‌بانک و سیستم «پارس» خود را که مربوط به بانکداری شرکتی است و همچنین نرم‌افزارهای موبایل خود را بازنویسی می‌کنیم تا نسخه‌های به‌روزتری ارائه کنیم و در فضای بانکداری دیجیتال بتوانیم رقابتی‌تر از قبل حضور پیدا کنیم. حوزه فعالیت دیگری که برای سال 97 خود در نظر داریم، بحث Omni Channel یا یکپارچه‌سازی کانال‌های ارائه خدمات بانکی است که در این بستر فرد می‌تواند یک تراکنش را در کانال‌های مختلف دنبال کند، مثلاً کار خود را در اینترنت بانک شروع کرده و آن را در موبایل بانک به پایان برساند.»

مهندس جاویده افزود: «موضوع خیلی مهم دیگری که به آن می‌پردازیم نرم‌افزارهای هوشمند است. در این زمینه بخش BI یا هوش تجاری را داریم که از گذشته روی آن فعال بوده‌ایم و امسال نیز با بانک‌هایی غیر از پارسیان قرارداد بسته‌ایم و آن را پیش می‌بریم. همچنین بحث داده‌کاوی (Data Mining) مطرح است که چند پروژه نیز در این زمینه در دست اجرا داریم. در حوزه نرم‌افزارهای هوشمند همچنین بحث کلان‌داده (Big Data) مطرح است که در حال نهایی کردن قراردادی هم در این رابطه هستیم.»

او ادامه داد: «در حوزه فناوری‌های نو، اینترنت اشیا هم موضوعی است که دنبال خواهیم کرد و در این زمینه فعالیت می‌کنیم. ارزهای دیجیتالی نیز جزو ایده‌هایی است که در استراتژی‌هایمان قرار دارد و در حال کار روی طرح‌های آن هستیم.»

او افزود: «در سال گذشته روی موضوعات Data Mining، هوشمندسازی و کلان‌داده تمرکز خوبی داشتیم و سیستم کشف تقلبی که طراحی و پیاده‌سازی کرده‌ایم موفق به دریافت جایزه نیز شده است و همچنین با ارزیابی‌هایی که از طرف سازمان پدافند غیرعامل انجام شد، به‌عنوان یکی از شرکت‌های توانمند در این حوزه انتخاب شدیم؛ کنسرسیومی برای سیستم کشف تقلب در سطح کشور تشکیل شده است که یکی از اعضای آن نیز شرکت سیستم‌های کاربردی کاسپین است. »

جاویده بیان کرد:‌ «در سال گذشته تمرکز ما روی داده‌کاوی خوب بود و قراردادهای خوبی هم توانستیم منعقد کنیم. در سال جاری مسیری را که از سال قبل در حوزه کلان‌داده و Data Mining شروع کردیم، ادامه خواهیم داد.»

به گفته او، در حال حاضر چندین شرکت از بستر بانکداری باز بانک پارسیان استفاده می‌کنند. او اظهار کرد: «در این بستر سرویس‌هایی را به شرکت‌های مخابرات و نفت می‌دهیم، همچنین شرکت نیوو که نرم‌افزار حسابداری شخصی آن در کافه‌بازار وجود دارد از سرویس‌های بانکداری باز ما استفاده می‌کند. تعدادی از شرکت‌های فین‌تک هم با ما مذاکره کرده‌اند و در حال عقد قرارداد در حوزه بانکداری باز با آنها هستیم.»

در ادامه جاویده گفت: «در نمایشگاهی که در پیش رو داریم تمرکز ما روی بانکداری باز خواهد بود. در این زمینه تعدادی از شرکت‌های فین‌تکی را شناسایی کرده‌ایم و در طول نمایشگاه کارگاه‌هایی را برگزار می‌کنیم و بستر Open Banking و Open API را که برای شرکت‌های فین‌تکی آماده کرده‌ایم، در این کارگاه‌ها معرفی می‌کنیم. ما در شرکت کاسپین، نمایشگاه را بستر مناسبی می‌دانیم که با شرکت‌های فین‌تک تعامل بیشتری داشته باشیم و توانمندی‌های خود را به آن‌ها معرفی کنیم و با هزینه‌های رقابتی برای آن‌ها انگیزه ایجاد کنیم که از سرویس‌های بانکداری باز بانک پارسیان برای فعالیت‌های خود استفاده کنند.»

او ادامه داد: «رویکرد ما در نمایشگاه، علاوه بر جذب شرکت‌های فین‌تکی به خدمات بانکداری باز بانک پارسیان این است که شرکت‌های گروه مالی پارسیان و سایر شرکت‌ها را با توانمندی‌های خود آشنا کنیم و سرویس‌های مالی آن‌ها را نیز در بستر Open API خود تجمیع کنیم. مثلاً بیمه‌ها و کارگزاری‌های بورس را در این بستر قرار دهیم و سبد خدمات خود را برای فین‌تک‌هایی که می‌خواهند از ما سرویس بگیرند، جذاب‌تر کنیم.»

معاون توسعه نرم‌افزار شرکت سیستم‌های کاربردی کاسپین گفت: «با توجه به اینکه در حال آماده‌سازی یک محیط آزمایشی و بستر SandBox برای فین‌تک‌ها و صاحبان ایده هستیم، در نمایشگاه امسال مسابقه‌ای را معرفی و برگزار می‌کنیم طی این مسابقه ما API های خود را در یک بستر sandbox هم در اختیار متقاضیان صاحب ایده می‌گذاریم، که تراکنش‌های خود را به‌صورت آزمایشی با امکانات و زیرساخت‌های محیط بانکی انجام دهند و بازخوردها را ارزیابی کنیم.»

جاویده در آخر عنوان کرد: «در این نمایشگاه علاوه بر مباحث داده‌کاوی و بانکداری باز، کربانکینگ لوتوس نیز مطرح است و به‌عنوان سومین موضوع به آن خواهیم پرداخت تا برند خود را در بازار حفظ کنیم و توسعه دهیم. به‌ویژه با توجه به اعلام سال 97 به عنوان سال حمایت از کالای داخلی، امیدواریم برخی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که به دنبال سامانه‌های کربانکینگ خارجی بوده‌اند، اکنون به توانمندی‌های شرکت‌های داخلی در این زمینه توجه داشته باشند. با توجه به اظهار رضایت مدیرعامل محترم و مدیران ارشد بانک پارسیان از سیستم لوتوس، خوشحالم که دوستان به یک سیستم ایرانی اعتماد و از آن حمایت کرده‌اند و خوشبختانه از این حمایت خود جواب گرفته‌اند. اکنون نرم‌افزار خوبی در اختیار دارند که بسیاری از نیازهایشان را پوشش می‌دهد و چون این سیستم توسط یک شرکت داخلی طراحی و توسعه داده شده است، خدمات پشتیبانی و اعمال تغییرات درخواستی نیز در اسرع وقت به آن‌ها ارائه می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.