راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سال مطلوب برای سرمایه‌گذاران بورس

رشد قیمت ارز هرچقدر به زیان مردم عادی است برای سرمایه‌گذاران بورس خوش‌ یمن بوده است. طوری که پیش‌بینی می‌شود آنها با تداوم همین وضعیت به بازدهی رویایی 20 تا 25 درصدی دست پیدا کنند.

به گزارش روزنامه هفت صبح، شاخص بورس در نخستین هفته معاملاتی سال جدید با ۶۴۹ واحد افزایش، معادل هفت دهم درصد رشد را تجربه کرد. این عملکرد حاصل دست به دست شدن تعداد ۲۵۶۵ میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش ۵۳۸۳ میلیارد ریال در تعداد ۱۷۱ هزار معامله بود که اگر آن را در مقام مقایسه با هفته پایانی سال گذشته در نظر بگیریم، به ترتیب ۸۷ و 4،84 درصد کاهش و دو درصد افزایش را نشان می‌دهد. همین رشد اولیه باعث شده پیش‌بینی‌های مثبتی در مورد روند حرکت بورس در سال جدید شکل بگیرد. اتفاقی که وضعیت بازار ارز به آن دامن می‌زند.

اگر بخواهیم به زبان ساده ماجرا را توضیح دهیم باید بگوییم بازار بورس با توجه به تمایل افزایشی نرخ ارز در سال ۹۷ احتمالاً با تقویت شرکت‌های بورسی صادرات محور مواجه می‌شود و بر همین اساس می‌توان انتظار داشت بازده بورس در این سال در دامنه ۲۰ تا ۲۵ درصد قرار بگیرد. نباید فراموش کرد که توقف امکان سپرده‌گذاری در بانک‌ها با نرخ‌های سود بالاتر از ۱۵ درصد نیز می‌تواند عامل دیگری برای جذابیت بورس به حساب بیاید. نوسان‌های پرداخت سود به سپرده‌های بانکی در سال ۹۶ یکبار دیگر نشان داد بانک مرکزی بر ابزار پرداخت سود بانکی بالا جهت مقابله با سایر نوسان‌ها و مدیریت نقدینگی سرگردان حساب ویژه‌ای باز کرده است. اگر چه این عامل نیز به نوبه خود در تمایل ورود سرمایه گذاران به بورس در سال ۹۷ تأثیر می‌گذارد اما همچنان چشم امید بورس به بازار دلار است. انتظار افزایش نرخ دلار توانسته امید به سوددهی شرکت‌های بورسی فعال در بخش صادرات را افزایش دهد. بازار سرمایه در طول سال ۹۶ بازدهی ۲۶ درصدی را نشان داد، در حالی که نسبت قیمت بر درآمد میانگین در بورس تهران هیچ گونه تغییری نداشته است و این موضوع می‌توان نشانه‌ای از افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی به حساب بیاید.

تداوم افزایش قیمت دلار یا تثبیت آن در شرایط فعلی می‌تواند به افزایش در آمد برخی شرکت‌ها منجر شود و از این نظر شرکت‌هایی که از افزایش قیمت دلار منتفع می‌شوند در سال 97 وضعیت بهتری در بورس خواهند داشت. از سوی دیگر رشد قیمت‌های جهانی برخی کالاها همچون نفت، فلزات، مواد معدنی و پتروشیمی از جمله عواملی بود که به افزایش شاخص بورس کمک کرد. از نظر چشم‌انداز سودآوری شرکت‌های بورسی که فاکتور مهمی در تعیین ارزش سهام در بلندمدت است. برای سال ۹۷ می‌توان انتظار داشته که عوامل گوناگونی موثر باشند. از یک سو حجم تولید کالا و خدمات شرکت‌ها در این چشم‌انداز دخیل هستند و در طرف دیگر نرخ تولیدات و قیمت‌ها می‌تواند تعیین کننده سودآوری یک شرکت بورسی باشند.

در شرایط کنونی که در چند سال اخیر یک دوره رشد برای کالاهایی همچون نفت، گاز و یک‌سری کالاهای بورسی رخ داده است و اکنون ظرفیت تولید آن به حالت اشباع رسیده است، به نظر نمی‌رسد در سال ۹۷ برای شرکت‌های بورسی که محصول آنها اغلب کالا است رشدی در تولید کالاها رقم بخورد. هر چند در این بخش اگر نرخ فروش کالاهای این شرکت‌های بورسی انعطاف داشته باشد، می‌تواند چشم‌ انداز سودآوری شرکت‌ها را مثبت کند.

در مقابل این عامل مثبت باید رفتار دولت آمریکا در قبال ایران و توافق‌نامه برجام را هم در نظر گرفت. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور سال گذشته در چند سخنرانی خود علیه ایران صحبت کرده است و نشان داده که در حال توطئه چینی علیه ایران است. همین موضوع سبب می‌شود ریسک سرمایه‌گذاری در بورس بالا برود و شرکت‌های بورسی در معرض تهدید قرار بگیرند. رفتار آمریکایی‌ها در قبال ایران می‌تواند باعث آسیب زدن به شرکت‌های بورسی شود. اگر از این عامل منفی فاکتور بگیریم در نهایت می‌توان به همان پیش‌بینی امیدوارکننده در مورد بورس دل بست؛ جایی که گفته می‌شود بازار بورس تا انتهای سال ۹۷ می‌تواند بازدهی ۲۰ الی ۲۵ درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان بیاورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.